Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از بانک جهانی، بی ثباتی‌های امنیتی و سیاسی موجود در افغانستان منجر به مشکلات جدی در ایجاد بهبود اقتصادی این کشور در کنار بحران کرونا شده است. 

 هرچند افغانستان در سال ۲۰۲۰ در بخش کشاورزی توانست تا حدودی به ثبات اقتصادی برسد اما رشد کلی اقتصاد افغانستان ۲ درصد کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرنطینه‌ های دوران کرونا، سرمایه گذاری ضعیف و اختلالات تجاری در کنار بیکاری به بخش های خدماتی  و صنعتی ضربه زده است. بانک جهانی پیش بینی کرده است اقتصاد افغانستان در سال ۲۰۲۱ یک درصد رشد داشته باشد و در صورت کمرنگ شدن بحران کرونا رشد اقتصادی به ۳ درصد در سال ۲۰۲۲ برسد. بانک جهانی بازگشت درآمد سرانه به سطح پیش از بحران کرونا را تا سال ۲۰۲۵ به دلیل رشد سریع جمعیت در افغانستان بعید می داند. افزون بر این، احتمال خشکسالی در سال ۲۰۲۱ نیز موجب کم شدن فعالیت های کشاورزی و کاهش رشد اقتصادی خواهد شد.

هنری کرالی رئیس دفتر بانک جهانی گفت: " فقر و تنگدستی به ویژه در مناطق روستایی شدیدتر شده است. مردم در شهرها کارهای خود را از دست داده اند و زمان لازم است تا تاثیرات این وقایع بر اقتصاد افغانستان جبران شود. اعتماد بخش خصوصی برای سرمایه گذاری به دلیل شرایط امنیتی و نتایج مذاکرات صلح و خروج نیروهای نظامی خارجی بسیار ضعیف شده است. "

در این گزارش تاکید شده است که همکاری نزدیک و پایدار دولت افغانستان و شرکای بین المللی کلید حل این مشکل و بهبود اوضاع اقتصادی خواهد بود. همچنین اعتمادسازی در بخش خصوصی می تواند نقش حیاتی در کنار دولت افغانستان در بهبود وضعیت اقتصادی ایفا کند. دولت افغانستان هم باید برای بهبود حکومت، انجام اصلاحات، مبارزه با فساد و تقویت تجارت تلاش کند. 

کارشناسان اقتصادی معتقدند در کنار جنگ و ناآرامی و فقدان امنیت و سرنوشت ناپیدای مذاکرات صلح، همه گیری ویروس کرونا هم آسیب زیادی به رشد اقتصادی افغانستان وارد کرده است. در مقاله ای که از سوی بانک جهانی در 31 مارس 2021 با عنوان "واکسیناسیون آسیای جنوبی " منتشر شد، از بازگشت فعالیت‌های اقتصادی خبر داده اما روند رشد اقتصادی همچنان مطلوب نیست و بهبود شرایط اقتصادی بسیار شکننده است. در این گزارش همچنین به روند واکسیناسیون و تاثیر آن بر اقتصاد اشاره شده است. 

برچسب‌ها ویروس کرونا افغانستان توسعه اقتصادی بانک جهانی پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا افغانستان توسعه اقتصادی ویروس کرونا افغانستان توسعه اقتصادی بانک جهانی اخبار کنکور اقتصاد افغانستان رشد اقتصادی بانک جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۵۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات اقتصادی و معیشتی مهمترین دغدغه مردم است

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«علی جعفری‌آذر» از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

پیش‌بینی می‌کنم اکثر افرادی که با دولت فعلی همراه بوده و اصولگرا هستند، به مجلس آینده راه می‌یابند.

مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

امروزه بیشترین دغدغه و مطالبات مردم و اقشار فرهنگی از جمله دانشجو و دانش آموز مشکلات اقتصادی و معیشتی است که در این راستا باید گام‌های لازم برداشته شده و مردم نتایج آن را به طور ملموس آن را ببینند.

اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

کمیسیون امنیت ملی و اقتصادی برای من بسیار مهم است و با توجه به وقایع دنیا نیز اهمیت بالایی دارد.

مهمترین چالش استان را چه می‌دانید و برای حل آنچه راه‌کاری دارید؟

یکی از مهمترین مطالبات مردم در خصوص دریاچه ارومیه بوده که با تدابیر انجام شده تاحدودی احیا شده است، چالش‌های اجتماعی شامل خودکشی جوانان و ترک تحصیل نیز مهم است و باید برای امیدوار کردن قشر جوان به آینده نظام قدم‌های بزرگی برداشت از طرفی باید از پتانسیل‌های استانی به نحو احسن استفاده کنیم، چراکه ظرفیت فکری و اقتصادی خوبی داریم و از ظرفیت مرز مشترکی که با سه کشور داریم، باید استفاده کرد.

کد خبر 6080483

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • فضل الرحمان: برای بهبود روابط پاکستان و طالبان مجازات می‌شوم
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • بخش خصوصی می تواند از فروپاشی اقتصادی افغانستان جلوگیری کند
  • اولویت مجلس آینده باید معیشت مردم و بهبود وضعیت اشتغال باشد
  • مغان طلاست نباید در قواره مس بماند/گمرک بیله سوار نبض اقتصاد مغان
  • نشست مشترک اقتصادی مقامات ایران و افغانستان
  • مشکلات اقتصادی و معیشتی مهمترین دغدغه مردم است
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم