داغ شدن تنور انتخابات با شبکه اجتماعی کلاب هاوس/ فرهنگ سازی و تولید محتوا راهکار مقابله با آسیب های فضای مجازی
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۰۶۲۳۴
سینا تفنگ چی گفت: شبکه اجتماعی کلاب هاوس، با چندصدایی حاکم برخود می تواند عقاید، جنسیت ها، فرهنگ ها و افراد مختلف را درگیر کرده و در نتیجه در بازه زمانی انتخابات بسیار می تواند مفید واقع شود.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سینا تفنگ چی، مدرس علوم ارتباطات دانشگاه پیام نور در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: کلاب هاوس (ClubHouse) شبکه اجتماعی نوظهوری است که در اپریل سال ۲۰۲۰ توسط پائول داویسون (Paul Davison) و روهان سث (Rohan Seth) تأسیس شد و برخلاف اینستاگرام که بر روی تصویر و ویدئو بسترسازی کرد، کلاب هاوس با تمرکز بر روی صدا و ایجاد اصطلاحاً یک پادکست زنده، موفق شد تا خیل عظیمی از مخاطب را دربر بگیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کلاب هاوس اپلیکیشنی برای صدا
وی افزود: کلاب هاوس از محتوای متنی، ویدئویی و تصویری پرهیز کرد و به نوعی عنوانی که بر روی کتاب منتشر شده از گزارش «شان مک براید» (Seán MacBride) در اجلاس بیستم یونسکو منتشر شده بود، یعنی «یک جهان چندین صدا» را به نمایش گذاشت.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: در مقایسه با سایر شبکه های اجتماعی نیز باید توجه داشته باشیم که کلاب هاوس موفق شد تا در بازه زمانی بسیار کم از عمر خود، خیل عظیمی از مخاطب را با خود همراه کرده و از همین رو بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: دریافت کد دعوت (clubhouse invite code) برای ثبت نام و نیز محدودیت سیستم عاملی برای نصب این برنامه نیز مانع از محبوبیت این شبکه اجتماعی نشد و میل و نیاز مخاطب به گفتگو در یک جامعه چندین صدایی و غیرمتن محور بودن آن سبب شد تا انبوه جمعیت با راه های مختلف در مسیر عضویت در این شبکه اجتماعی قرار بگیرند.
به گفته تفنگ چی، یکی از دلایل محبوبیت و استقبال از این شبکه را باید پاندمی کرونا دانست؛ با توجه به اینکه مردم در این بازه زمانی ارتباطات فیزیکی، صوتی و تصویری شان کمتر شده بود از این اپلیکیشن استقبال بیشتری صورت پذیرفت،همچنین فیلترشدن یا محدودشدن فضای دسترسی به سایر شبکه های اجتماعی برای حضور گروهی از دیگر عوامل موثری بود که سبب شد این شبکه اجتماعی مورد استقبال قرار بگیرد.
وی ادامه داد: حضور همگانی مسئولین و مردم از تمام مناطق، شهرها و کشورها و نیز طیف گسترده ای که از مشاغل و با عقاید گوناگون در این شبکه امکان گفتگو داشتند نیز سبب شد تا به کلاب هاوس توجه بیشتری شود.
کلاب هاوس و انتخابات ۱۴۰۰
متخصص فناوری های نوین رسانه ای در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر این مطلب که کلاب هاوس همچون ردیت (Reddit) در انتخابات ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ آمریکا؛ توئیتر و فیسبوک در جریان انتخابات سال ۱۳۸۸؛ تلگرام در جریان انتخابات ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی و ۱۳۹۶ ریاست جمهوری را دارد، گفت: شبکه های اجتماعی اشاره شده تأثیر ویژه ای بر روی جریان سازی در انتخابات های یاد شده داشت و در این دوره نیز با توجه به محدودیت هایی که برای سایر شبکه های اجتماعی به وجود آمد و همچنین فیلترینگ گسترده ای که دوباره شاهد آن هستیم، کلاب هاوس می تواند تنور انتخابات را داغ تر کند. وی با اعتقاد به سالم بودن فضای شبکه اجتماعی کلاب هاوس تصریح کرد: هم اکنون درگیر موج چهارم پاندمی کرونا هستیم و با توجه به محدودیت ها برای سفرهای انتخاباتی و گفتگوهای رسانه ای، این شبکه اجتماعی می تواند خیل عظیمی از دیدگاه ها را درگیر کرده و با کاندیدا و مسئولان مورد نظر بدون واسطه و بدون تفکر تک بعدی امکان گفتگو ایجاد کرده است و بدین ترتیب همه مردم امکان گفتگو داشته و می توانند فرد مورد نظر را به چالش کشیده و همچنین پاسخ سوالات خود را دریافت کنند. این مدرس علوم ارتباطات اضافه کرد: همانطور که پیشتر هم اشاره کردم، این شبکه اجتماعی، با چندصدایی حاکم برخود می تواند عقاید، جنسیت ها، فرهنگ ها و افراد مختلف را درگیر کرده و در نتیجه در بازه زمانی انتخابات بسیار می تواند مفید واقع شود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر معایب این شبکه اجتماعی نیز مطرح کرد: در عالم هیچ چیزی وجود ندارد که یکپارچه مفید باشد و هیچ ضرری را با خود به همراه نداشته باشد و طبعاً این شبکه اجتماعی نیز دارای معایبی هست، لکن آنچه که سبب می شود این معایب بیشتر نمود پیدا کند، بحث مربوط به نوع استفاده و نوع مدیریت فرد هست؛ همانطور که در آیه 3 سوره انسان آمده است «انَّا هَدَیْناهُ السَّبیلَ امَّا شاکِراً وَ امَّا کَفُوراً»؛ ما تکلیفی برای جبر مخاطب نداریم و او خود باید تعیین کند که چگونه از فضایی که در اختیارش قرار گرفته، بهین استفاده را انجام دهد.تفنگ چی افزود: ما صرفاً باید فرهنگ سازی کنیم و مخاطب را به سمت بهره مندی مفید از این شبکه اجتماعی هدایت کنیم.
متخصص فناوری های نوین رسانه ای ادامه داد: عده ای به دنبال ایراد گرفتن از هر بستری هستند، برخی از کلاب ها دارای محتواهای نامناسب هستند و در آن عده ای گفت وگو می کنند؛ اما هریک از ما می توانیم کلاب های تاثیر گذار ایجاد کرده و آدم های دارای دغدغه با محتواهای سالم تر، اصیل تر و مورد نیازتر را جذب کنیم. اگر چه آن محتواهایی که به عنوان ناپسند برچسب می خورند هم شاید از نظر برخی ناپسند باشد اما دغدغه و اقتضای سن جوان امروز است که در این فضا حرف می زنند و ما نباید با مانع تراشی ها ذهن آنها را کوتاه تر کنیم و توجه آنها را نیز بیشتر برای ادامه این رفتار و دغدغه ها جلب کنیم.
بجای فیلترینگ فرهنگسازی کنیم
وی تاکید کرد: فرهنگسازی ما می تواند تاثیر گذار باشد، فیلتر کردن راهکار عملی نیست زیرا مدتی بعد مخاطب از مجرای دیگر وارد شده و در راستای رفع دغدغه های خود حرکت می کند که ممکن است با توجه به محدودیت های در نظر گرفته شده، مسیر مناسبی را نیز انتخاب نکند و آنجاست که ما با محدوسازی خود مخاطب را در مسیری ناسالم هدایت کردیم؛ پس با تأکید فراوان باز هم عرض می کنم که بهترین و مناسبت ترین راه حل برای خطرات احتمالی، فرهنگ سازی است.
این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: از نظر بنده شبکه اجتماعی کلاب هاوس فضای گفت وگو را تقویت و صعه صدر در گفت وگو را بیشتر کرده است.
مدرس علوم ارتباطات دانشگاه پیام نور گفت: در این شبکه اجتماعی هم افزایی دانشی صورت گرفته که منجر شده به جای تقابل دیدگاه ها به تفاهم دیدگاه ها برسیم و در واقع گستردگی افکار عمومی را شاهد باشیم و به وضوح می بینیم که در یک جامعه و شبکه اجتماعی افکار عمومی مختلف، دیدگاه های متناظر و گسترده ای از آدم هایی که شاید پیش از این به راحتی قادر به ارتباط گرفتن با دیگران نبودند از کشورها و استان های مختلف با یکدیگر گفت وگو و به نشر عقاید خود می پردازند، و این امر باعث ایجاد یک بستر دانشگاهی شده که می توان از طریق آن از عقاید گوناگون بهره مند شد.
محتوای سالم در فضای مجازی تولید شود
تفنگ چی بیان کرد: بحثی وجود دارد به نام «پذیرش فناوری» یا «Technology Acceptance»، این مهم بیان می کند که پذیرش فناوری می تواند موجب تدوین سیاست های مطلوب تر و اتخاذ تصیمات مناسب تر شود و در غیر اینصورت و با پذیرش ناقص فناوری که در پی جبر استفاده همگانی از آن به وجود می آید، شاهد تصمیم سازی های زیان رسان خواهیم بود؛ هم اکنون نیز متاسفانه رسانه هایی که دیدگاه های محدود کننده ای دارند یا مسئولین و افرادی که فکر می کنند از هر چیز یک تهدید باید استخراج شود، نسبت به این شبکه اجتماعی واکنش نشان می دهند در حالی که اگر پذیرش فن آوری داشته باشیم به راحتی می توانیم در زمینه های متفاوت با دست بازتر فعالیت کنیم.
منبع: دانا
کلیدواژه: شبکه اجتماعی کلاب هاوس مدرس علوم ارتباطات شبکه های اجتماعی شبکه اجتماعی فرهنگ سازی فضای مجازی بازه زمانی دیدگاه ها گفت وگو بر روی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۶۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی
سعید بارانی خودش را برای «قاب کوچک» اینگونه معرفی میکند: از سال۷۸کارگویندگی را شروع کردم. از برنامههای شاخص میتوانم به برنامه «خانه فرهنگ» رادیو تهران، بخش شامگاهی چهارشنبههای رادیو پیام «پل مدیریت»، رادیو تهران برنامه «خانه ما»، «خانواده تهرانی»، آرم و آنونسهای شبکهها اشاره کنم.از گمگشتگی تا درک و یافتن
وی در ادامه با ارائه تعریفی از رادیو میگوید: رادیو با نگاه بیرونی و گاه با نگاهی کاملا درونی به جزئیات درونی علم فرو میرود و تلاش میکند تا گمگشتگیها را تبدیل به یافتن و درک دقیقتر کند. برخی بر این باورند که رسانه در دنیای مدرن ساحتی از اندیشه است. در این صورت، این ساحت الزامات و مبانی ویژه خود را دارد که میتوان بزرگترین ویژگی آن را تأثیرگذاری و جهتدهی دانست. گوناگونی رسانهها، گسترش هرروزه آنها و بهطور کلی جایگاه رسانهها و بهخصوص رادیو در تنویر افکار، ایجاد فضایی برای تضارب آرا و همچنین اهمیتی که رسانههای گروهی در ارتقای سطح آگاهی و تعالی فرهنگ و دانش عمومی دارند را نمیتوان نادیده گرفت.بیگمان رادیو یکی از مهمترین عوامل فرهنگی در دنیای مدرن است که بر پیچیدگی آن نیز افزوده و ساحات شناخت و معرفت را نیز غامضتر کرده است. برخی رادیو را از نشانههای پویایی، تحرک توسعه و بسط فرهنگی هر جامعهای در گسترش ساحت شناختی آن میدانند. در کل رادیو یعنی گرما، بودن، صمیمیت و درک هستی...
بارانی با بیان مهمترین ویژگی و شاخصه گوینده رادیویی میافزاید: گویندگی به مفهوم امروزی آن، واژه نسبتا جدیدی است که با پیدایش و گسترش «رادیو» ازحدود۷۰سال پیش به فرهنگ واژگان فارسی افزوده شد. در لغتنامهها و فرهنگهای گذشته گویندگی را به معنی سخنگویی، نطق، خوانندگی، قوالی، قصهگویی، سرایندگی، شاعری و...آوردهاند؛امری که درنوشتههای ادبی و متنهای کهن شعر و نثر و فرهنگ فارسیزبانان جامعه ایرانی بیش از هزار سال با همین معانی رواج داشته است. گویندگی در کاربرد حرفهای و امروزی آن، عبارت است از: فرآیند تبدیل اندیشه شفاهی یا مکتوب به کلام و سخن مفهوم و انتقال آن به مخاطب، به صورتی هنرمندانه.
اهمیت تمرین و آموزش در گویندگی
وی ادامه میدهد: امروزه گویندگی، بهویژه در دنیای ارتباطات و رسانهها، بهعنوان حرفهای جذاب مورد توجه و تحسین است و همراه با رشتههای مشابهی همچون گزارشگری، بازیگری، دوبلاژ و اجرا، توجه بخش بزرگی از مخاطبان مراکز رادیویی و تلویزیونی را به خود جلب کرده و گویندگان توانا و خوشصدا سالها بهعنوان شخصیتهایی محبوب مورد احترام و توجه مخاطبان رسانهها بودهاند. میتوان شاید و باید مهمترین ویژگی و شاخصه گویندگی در رادیو را، صدای فونیک و رادیوفونیک دانست که با شنیدنش لذت شنوای شما تحریک میشود.گوینده باسابقه رادیو تهران با بیان پیشنهادهایی به علاقهمندان حرفه گویندگی عنوان میکند: با وجود آنکه موارد متعددی مانند جنس صدا و... امری ژنتیکی و خدادادی از نکات قوت یک گوینده بهحساب میآید اما فنبیان، سبک گویندگی و چگونگی سخن گفتن یک گوینده، مهارتهایی هستند که دراثر تمرین و آموزش بهدست میآیند و تقویت میشوند. به نظر من پشتکار، تمرین وهمچنین تمرکز مهمترین مواردی هستندکه باید قبل از ورود به این حرفه مدنظرقرار بگیرند.
بارانی در پاسخ به این پرسش که چشمانداز رادیو را چطور میبینید؟ میافزاید: یکی از پیامدهای تحولات شگرف فناوری، تغییر مصادیق انواع رسانههاست، مثلا شکل ظاهری آنچه روزگاری رادیو خوانده میشد و در شکل نمایشی از آن دیده میشود، با شکل امروزین رادیو که در گوشیهای همراه و حتی یخچالها ظاهر میشود، کاملا متفاوت است. رادیو همزمان با گذر از فناوری آنالوگ و ورود به عصر دیجیتال، خود را بازتعریف کرد و با ساختاردهی مجدد خود از رسانهای که زمانی خبر و سرگرمی را صرفا به شکل صوتی منتقل میکرد، به رسانهای تبدیل شد که محتوای چندرسانهای در دسترس مخاطبان قرار میدهد. همچنین مفهوم برنامه رادیویی، محتوای رادیویی و فرمت این محتوا کاملا دگرگون شده است.
شکلگیری مفهوم جدیدی از رسانه
وی بیان میکند: پادکست، نوعی برنامهسازی رادیویی یا نوعی رادیوی امروزین است. همچنین رادیوهای تصویری یا ترکیب تصویر و متن با رادیو و اطلاعاتی که از طریق رادیو به مخاطب داده میشود، مفهوم رادیو را از رسانههای صرفا صوتی خارج کرده و میتوان اینگونه گفت که چه در فرم، چه محتوا و با ظهور رسانههای اجتماعی باعث شده که مفهوم تازهای از رسانه جمعی ــ اجتماعی شکل بگیرد که ظهور و ترکیب جدیدی از رسانههای سنتی، جمعی و رسانههای مدرن اجتماعی است. در نتیجه مفهوم دیگری را پیشبینی میکنم که اوج همگرایی فرم و محتوا خواهد بود و میتوان به آن رسانه همراه جهانی نام داد.
وی در پایان با اشاره به حقوق اساسی مخاطب میافزاید: به نظر من یکی از حقوق اساسی مخاطب آن است که همواره جایی برای مخاطب درنظر بگیریم و بگذاریم او خود محتوا را تکمیل کند. شهروندنگاری و تولید محصول، یکی ازمصادیق این اصل است که فراتر از آن در هر محصول حرفهایی توسط رسانهنگاران و حرفهایی متعلق به رسانه مطرح است که باید جای مخاطب و کاربر محفوظ باشد. تمام حقوق فقط برای ناشر یا رسانه محفوظ نیست، بلکه برای مخاطب هم محفوظ است...امیدوارم در سال پیش رو تحولی عظیم را شاهد باشیم در عرصه تولید، محتوا و سلامت روان کارمندان.