Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، کالپوش در شرق استان سمنان در سال‌های اخیر همواره با مصائب و مشکلات مختلفی دست‌وپنجه نرم کرده است؛ رانش زمین در بخش‌هایی از این منطقه زیبا، بسیاری از مردم را با مشکل سرپناه مواجه کرد و زیرساخت‌ها به‌شدت نیازمند توجه شد.

مسؤولان در روزهای ابتدایی این واقعه که هم‌اکنون بیش از دو سال از آن می‌گذرد، به‌طور مداوم از توجه به کالپوش و به‌خصوص مناطق خسارت‌دیده، توسعه زیرساخت‌ها و شکوفایی منطقه خبر می‌دادند؛ امری که در ماه‌های بعد کم‌کم غبار بی‌توجهی به خود گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در روزهای اخیر، شماری از مخاطبان فارس با ارسال مرقومه‌ای به تحریریه این خبرگزاری خواستار توجه بیشتر به زیرساخت‌های صنعتی کالپوش شده‌اند.

خسارت‌های ناشی از رانش زمین در کالپوش

۲ سال از کلنگ‌زنی می‌گذرد

مردم می‌گویند:‌ تقریباً دو سال از کلنگ‌زنی ناحیه صنعتی کالپوش می‌گذرد. در این مدت، علی‌رغم پیگیری‌های متعدد از طرف مسؤولان بخش کالپوش برای راه‌اندازی این ناحیه، هنوز اقدام مؤثر و عملیاتی برای این شهرک انجام نشده است.

آنها تأکید می‌کنند: البته ناگفته نماند زمین ناحیه صنعتی درگیر بحث واگذاری از طرف منابع طبیعی بود که بنا به گفته مسؤولان، حدود ۱۰ هکتار در گام اولیه در اختیار ناحیه صنعتی کالپوش قرار گرفته است.

مردم کالپوش عقیده دارند: اقداماتی که باید از طرف شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان انجام می‌شد، برای پیگیری و انجام امور زیرساخت‌های ناحیه صنعتی، انجام نگرفته و بحث زیرساخت برق، آب، گاز و بلوک‌بندی این ناحیه و شکل‌دهی به قواره این ناحیه صنعتی انجام نشده و همچنان به‌صورت یک زمین بایر باقی مانده است.

حدود ۱۰ هکتار در گام اولیه در اختیار ناحیه صنعتی کالپوش قرار گرفته است

آنها از خبری خوش نیز حرف می‌زنند و می‌گویند: نقطه اهمیت این ناحیه صنعتی و خسارت تأخیر در راه‌اندازی شهرک اینجاست که با پیگیری‌های مسؤولان بخش از جمله بخشدار و فعالان اقتصادی بخش کالپوش و دغدغه‌مندان این بخش، سرمایه‌گذاران زیادی برای سرمایه‌گذاری در بخش کالپوش اعلام آمادگی و چندین بار در سطح بخش حضور پیدا کرده‌اند.

در ادامه تأکید می‌شود که سرمایه‌گذاران با مشاهده بستر و ظرفیت‌های کالپوش علاقه‌مند بودند تا در عرصه‌های کشاورزی، صنایع تبدیلی و... در کالپوش فعالیت کنند؛ ولی متأسفانه به دلیل عدم اقدام و مهیا نبودن بستر و زیرساخت در ناحیه صنعتی کالپوش از طرف شرکت شهرک‌های صنعتی استان، برخی از این سرمایه‌گذاران از ادامه فعالیت عقب‌نشینی کردند و البته برخی همچنان منتظر گام‌های مثبتی هستند تا بتوانند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند.

قرار بود کالپوش بعد از رانش زمین، منطقه‌ای توسعه‌یافته شود!

اقدامی برای کمک به اشتغال کالپوش

نکته مدنظر مردم، این است که راه‌اندازی این ناحیه می‌تواند به اشتغال منطقه کالپوش کمک کند، تولید ملی را ارتقا دهد و قطعاً اثرات مثبتی را در بخش، شهرستان و استان خواهد داشت و به‌نوعی اولین ناحیه و شهرک صنعتی در استان خواهد بود که در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی می‌تواند حرف برای گفتن داشته باشد.

ناگفته نماند که راه‌اندازی این ناحیه باعث توسعه شرکت‌های تعاونی روستایی و شهری در بخش کالپوش باعث می‌شود و خود مردم به‌صورت جدی و مؤثر در اقتصاد مقاومتی و تولید ثروت ملی دخیل خواهند شد.

برخی از سرمایه‌گذاران از ادامه فعالیت عقب‌نشینی کردند

مردم از استاندار سمنان به‌صورت ویژه تقاضا کرده‌اند تا مسؤولان با توجه به قول‌ها و وعده‌هایی که هنگام کلنگ زنی این شهرک صنعتی داده‌اند، به وعده‌هایشان عمل کنند.

مردم کالپوش توقع دارند که به‌صورت ویژه ناحیه صنعتی کالپوش در دستور پیگیری قرار گیرد و امسال که سال تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نام‌گذاری شده، با پشتیبانی مؤثر موانعی که پیش روی شکل‌گیری کالپوش پیشرفته و آباد قرار دارد، برطرف شود.

مردم، قدم اول را تلاش شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان می‌دانند که باید با دستور ویژه استاندار سمنان، اقداماتش برای راه‌اندازی ناحیه صنعتی کالپوش زودتر به نتیجه برسد.

ایجاد ناحیه صنعتی کالپوش با رویکرد کشاورزی می‌تواند ارزش افزوده خوبی ایجاد کند

تولیدکنندگان روستایی؛ نیازمند حمایت

احمد زندخانه، کارشناس مسائل اقتصادی هم در گفت‌وگو با فارس، توسعه زیرساخت‌های صنعتی و معدنی را عامل مهمی برای جلوگیری از خام‌فروشی می‌داند و می‌گوید: تولیدکنندگان باید در بحث رونق تولید ملی حمایت شوند.

او اضافه کرد: کشاورزان در شرایط فعلی نقشی مهم و حساس در تأمین امنیت غذایی کشور دارند و باید مورد حمایت قرار گیرند.
این کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه کشاورزان و تولیدکنندگان بومی در این چارچوب حمایتی نباید فراموش شوند، اظهار کرد: تولیدکنندگان خرد روستایی امروز باید مورد حمایت‌های ویژه قرار گیرند و خود آنها هم همت ویژه داشته باشند و از خدمات تسهیلاتی با طرح‌های خوب و سازنده استفاده کنند.

زندخانه با بیان اینکه دولت به‌طور جدی باید حامی کالای ایرانی باشد، تصریح کرد: موانع تولید داخلی را در سال ۱۴۰۰ باید از پیش پای تولیدکنندگان داخلی برداشت و بستر مناسبی برای فعالیت آنها فراهم کرد.

راه‌اندازی ناحیه صنعتی کالپوش باعث توسعه شرکت‌های تعاونی روستایی و شهری باعث می‌شود

او با تأکید بر اینکه برخورد با عوامل ناامنی تولید به معنای مانع‌زدایی و حمایت از تولید ملی است، اظهار کرد: مردم باید از کالای ایرانی حمایت کنند و این فرهنگ در جامعه نهادینه شود؛ اما قبل از آن، باید این کالا به تولید رسیده باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه متأسفانه رویکرد دولت و برخی بخش‌های جامعه استقبال از کالاهای خارجی است، تصریح کرد: این امر سبب شده است که امروز مشکل جدی برای تولیدکنندگان ما ایجاد شود؛ به‌طوری که تولید یا توجه به ارزش افزوده برخی کالاهای ایرانی در کشور به‌ویژه محصولات مزیت‌دار کشاورزی به فراموشی سپرده شده است.

زندخانه با تأکید بر اینکه شعار امسال مقام معظم رهبری باید به خط‌مشی و نقشه راهی برای همه مسؤولان تبدیل شود، تصریح کرد: مجلس، دولت و بانک‌های ما این فرمایش مهم مقام معظم رهبری را به‌عنوان نقشه راه برای رونق تولید و اشتغال در نظر بگیرند و خود را موظف به پیگیری مشکلات بدانند.

ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در ناحیه صنعتی کالپوش پیگیری شود

موافقت اولیه؛ فقط با واگذاری ۱۰ هکتار زمین!

اما در همین بین معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان در گفت‌وگو با فارس، از پیگیری این شرکت در خصوص تحویل ۱۰ هکتار زمین برای احداث ناحیه صنعتی کالپوش به‌صورت قانونی خبر می‌دهد.

مهدی رحمانیان افزود: شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سمنان سال ۹۸ با احداث ناحیه صنعتی کالپوش به مساحت ۴۲ هکتار موافقت کرد؛ اما علی‌رغم پیگیری‌های مکرر شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان در اردیبهشت ۹۹، سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور عدم موافقت خود را با واگذاری زمین برای احداث ناحیه صنعتی کالپوش اعلام داشت.

او بیان کرد: در نهایت با پیگیری مجدد شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان در مهرماه ۹۹، فرمانداری میامی به این شرکت اعلام کرد که موافقت اولیه با واگذاری ۱۰ هکتار از اراضی مذکور از سوی اداره کل منابع طبیعی استان سمنان صورت پذیرفته است.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان ادامه داد: پس از اعلام موافقت اولیه، پیگیری‌های لازم از سوی این شرکت برای تحویل زمین و قرارداد واگذاری از ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری، و جهاد کشاورزی (مدیریت امور اراضی) استان سمنان انجام شد.

تولیدکنندگان خرد روستایی امروز باید مورد حمایت‌های ویژه قرار گیرند

رحمانیان اضافه کرد: حقوق عرفی زمین مذکور توسط این شرکت پرداخت شد و مدیریت اراضی جهاد کشاورزی استان موافقت خود را با واگذاری زمین موضوع به امور اراضی شهرستان میامی اعلام کرده؛ ولی تاکنون منجر به نتیجه لازم نشده است.

او یادآور شد: در حال حاضر، تفکیک اراضی و صدور سند از سوی امور اراضی شهرستان میامی در دست اقدام بوده و برای بازدید کارشناسان اداره ثبت میامی تعیین وقت شده است.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان تأکید کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان پیگیر تحویل ۱۰ هکتار اراضی مذکور به‌صورت قانونی است.

رحمانیان ادامه داد: با توجه به صورت‌جلسه بهمن‌ماه سال ۹۹ استانداری سمنان، شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان نسبت به انجام عملیات نقشه‌برداری و طراحی ناحیه صنعتی کالپوش اقدام و همچنین قراردادهای اجرای عملیات خاکی و اجرای جدول‌گذاری را منعقد کرد.

او افزود: جداول موردنیاز قرارداد خریداری و عملیات خاکی از اردیبهشت امسال آغاز می‌شود؛ اما تاکنون، کل اعتبار تخصیصی به این شرکت جهت اجرای زیرساخت‌های ناحیه صنعتی کالپوش در سال ۹۹ مبلغ یک میلیارد و ۷۴ میلیون ریال بوده است.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان گفت: کل اعتبارات احداث ناحیه صنعتی کالپوش باید از محل تملک دارایی‌های سرمایه تأمین شود که امید می‌رود با تخصیص اعتبارات در سال جاری بتوان گام‌های سریع‌تری جهت تکمیل زیرساخت‌های این ناحیه صنعتی برداشته شود.

 ناحیه صنعتی کالپوش به توسعه اشتغال در منطقه کمک خواهد کرد

سنگ‌اندازی نکنید

به‌هرحال، امسال مانع‌زدایی و رفع مشکلات فراروی تولید یک اصل اساسی است که نباید گرفتار دست‌اندازها و بی‌توجهی‌ها شود.

احداث ناحیه صنعتی کالپوش امروز نیازمند تسریع در واگذاری اراضی موردنیاز و تأمین اعتبار لازم است و این امر باید هر چه سریع‌تر از سوی دستگاه‌های متولی امر پیگیری شود.

در کنار شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان، لازم است تا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان وارد میدان شده و اعتبارات لازم را تأمین کند.

علاوه بر این، انتظار می‌رود اداره کل منابع طبیعی استان سمنان هم در راستای اجرای این طرح، سنگ‌های فعلی را هر چه زودتر از پیش پای پیگیران این پروژه بردارد.

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: ناحیه صنعتی اداره کل منابع طبیعی استان سمنان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان سمنان ناحیه صنعتی کالپوش مانع زدایی مهدی رحمانیان کارشناس مسائل اقتصادی امنیت غذایی خام فروشی استان سمنان سرمایه گذاران منابع طبیعی زیرساخت ها بخش کالپوش راه اندازی ۱۰ هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۶۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از طرح فروسیلیس منگنز ازنا تا چند ماه آینده

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛مدیرعامل شرکت‌شهرک‌های صنعتی لرستان گفت:در منطقه ویژه اقتصادی ازنا،اولین سرمایه‌گذاری خارجی جذب شد و این موضوعی بود که در سال‌های گذشته شاهد آن نبودیم.
فرزاد محمدی افزود:طرح فروسیلیس منگنز ازنا پیشرفت بسیار خوبی دارد و تا دو یا سه ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی گفت:این سرمایه‌گذار چینی پروژه فروسیلیس منگنز را در ازنا در حال احداث دارد و پیشرفت بسیار خوبی دارد که تا چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
فرزاد محمدی با بیان اینکه توسعه فناوری یکی از زیرپروژه‌های اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان است، افزود:برای  رفع موانع تکنولوژی و فنی، واحدهای صنعتی احیا شده که وطیفه و رسالت آن شناسایی نیازهای فناورانه است که فن‌بازار در استان تشکیل شد.
مدیرعامل شرکت‌ شهرک‌های صنعتی لرستان گفت:هم اکنون نیازهای فناوری چندین واحد صنعتی در استان شناسایی و مرتفع شدند.
وی گفت:در استان چندین واحد صنعتی دانش‌بنیان شده و با حمایت‌های مالی واحدهای تحقیق و توسعه مورد حمایت قرار گرفته شده‌اند.




دیگر خبرها

  • بازدید رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از دانش‌بنیان‌های شهرک صنعتی هشتگرد
  • بهسازی معابر شهرک‌های صنعتی اردبیل با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال
  • ممنوعیت خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان‌کار
  • بهره‌برداری از طرح فروسیلیس منگنز ازنا تا چند ماه آینده
  • ۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد
  • شناسایی و مستندسازی ۲۰ نیاز فناورانه واحدهای صنعتی در خوزستان
  • کلنگ عملیات اجرایی ناحیه صنعتی جویم به زمین زده شد
  • ساخت شهرک صنعتی پوشاک هنوز آغاز نشده است
  • عصبانیت ستاره یونایتد: دست از آزارم بردارید
  • تخصیص بیش از ۳ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد