Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  چندماه پیش یک خبر مثل بمب در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد: جزیره کیش در یک توافق با چین به این کشور واگذار می‌شود و ۵ هزار نیروی چینی برای حفاظت از منافع ایران وارد کشورمان می‌شوند. این خبر علاوه بر انتشار سریع در شبکه‌های مختلف اجتماعی، توسط رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین بصورت ویژه مانور داده شد و منشأ بسیاری از ادعا‌های دیگر در خصوص سند همکاری ایران و چین شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی بود که هنوز هیچ اطلاعات رسمی در مورد این سند همکاری منتشر نشده بود. اما فیک‌نیوز‌ها نه تنها منتظر انتشار رسمی آن نشدند، بلکه تلاش کردند که تا آنجا که می‌توانند با جذاب کردن هر چه بیشتر بخش‌های متن ساختگی خود، حساسیت مردم نسبت به آن را زیاد و آن را در اذهان ماندگار کنند. آن‌ها برای ایجاد حساسیت، از عبارت‌هایی از جمله «ایران فروشی» و «استثمار» بهره بردند و برای واقعی‌تر نشان دادن ادعا‌های غیرواقعی خود، ارقام‌ها و عدد‌هایی را هم به کار بردند.

بیشتر بخوانید

سند جامع همکاری ایران و چین چه مزیت‌هایی دارد؟

اما حالا که ابعاد مختلف سند همکاری ایران و چین روشن شده است، «پترولیوم اکونومیست» بی‌سر و صدا خبر جعلی خود درباره همکاری ایران و چین را از سایت خود حذف کرده است.

پترولیوم اکونومیست گزارش مفصلی درباره جزئیات سند همکاری ایران و چین منتشر کرده بود

اکنون اگر بار دیگر این خبر را جست وجو کنید در دسترس نیست.

خبر جنجالی جزئیات سند همکاری ایران و چین از سایت نشریه حذف شده است

*پترولیوم اکونومیست چه نوشت که آن را حذف کرد؟

این رسانه غربی مدعی شده بود در این سند تهران و پکن برای سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چینی‌ها در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، صنعت و حوزه حمل ونقل ایران به توافق رسیده‌اند و شرکت‌های چینی برای حضور در هر گونه پروژه انرژی ایران در اولویت قرار خواهند گرفت. از دیگر دروغ‌های بزرگ این نشریه حضور قریب الوقوع پنج هزار نیروی امنیتی چینی برای حفاظت از منافع این کشور در ایران بود.

به ادعای این رسانه انگلیسی، چین می‌تواند بخشی از تولیدات نفت، گاز و پتروشیمی ایران را با تخفیف تا حدود ۳۲ درصدی خریداری و پولش را حداکثر تا دو سال پرداخت کند. بنا بر این ادعا‌ها ایران این امکان را دارد که با کمک بانک‌ها، پول محصولات خود را به ارز مرجع تبدیل کند و چین به دنبال تخفیف ۸ تا ۱۲ درصدی بر مبنای نرخ مبادله دلار است.

از دیگر ادعا‌های این گزارش، این بود که امتیاز بهره‌برداری انحصاری از سه میدان نفت و گاز ایران به چین واگذار می‌شود و هر درصد رشد سهم ایران از برداشت نفت وگاز میادین غرب کارون معادل ۳۴ میلیارد دلار درآمد بر مبنای نفت بشکه‌ای ۵۰ دلار برای کشور در برخواهد داشت.

*شگرد دروغ گویی رسانه و بعد حذف آن چگونه کار می‌کند؟

این روش نشریه انگلیسی پیش از این هم توسط رسانه‌ها استفاده شده است. آن‌ها ادعا‌های غلطی را مطرح می‌کنند و در ادامه برخی‌ها به اشتباه به همان اطلاعات غلط و بی پایه استناد می‌کنند. برای مثال در این باره افرادی از جمله حجت الاسلام حسن نوروزی نماینده رباط کریم در مجلس گفت که مذاکراتی از سوی دولت در حال انجام بود که جزیره کیش به مدت ۲۵ سال به چینی‌ها واگذار شود یا محمود احمدی‌نژاد هم به قراردادی که به گفته وی «مخفیانه با طرف‌های خارجی منعقد شود» اعتراض کرد.

رسانه‌های دروغ گو سپس خبر را از رسانه خود حذف می‌کنند و پاک کردن خبر صدای بلند خبر اولیه را ندارد؛ بنابراین در ادامه برخی‌ها بار دیگر به همان اطلاعات غلط و بی پایه استناد می‌کنند و به این ترتیب رسانه با سوء استفاده از نقش خود به هدف موردنظرش می‌رسد. اما روش کار کشور‌هایی از جمله انگلیس برای ایرانی‌ها شناخته شده است و این فریبکاری از ذهن ایرانی‌ها پاک نمی‌شود.

منبع:فارس

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سند راهبردی قرارداد ایران و چین سند همکاری ایران و چین سند همکاری ایران و چین ادعا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۶۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای ۵ سند همکاری مشترک بین مقامات ایران و سریلانکا / جزییات

به گزارش صدای ایران،مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری دمکراتیک سوسیالیستی سریلانکا در حضور دکتر سید ابراهیم رئیسی و رانیل ویکرماسینگه روسای جمهور دو کشور، ۵ سند همکاری در حوزه‌های «همکاری‌های فرهنگی، علمی، فنی، رسانه‌های گروهی و ورزش و جوانان»، «همکاری میان کتابخانه‌های ملی دو کشور»، «همکاری اتاق تعاون ایران و شورای ملی تعاون سریلانکا»، «همکار‌ی‌های رسانه‌ای و جهانگردی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت رسانه، جهانگردی و هواپیمایی سریلانکا» و «همکاری در زمینه صنعت فیلم بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و شرکت ملی فیلم سریلانکا» امضا کردند.

دیگر خبرها

  • سندروم فتوشاپ‌سازی از سلبریتی‌ها
  • سندروم فتوشاپ سازی از سلبریتی‌ها
  • رئیس‌جمهور وارد تهران شد
  • اردوغان: نتانیاهو شبیه هیتلر است/ عربستان سعودی: تداوم ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غزه را محکوم می کنیم/ حزب الله مقر تیپ گولانی در عکا را هدف حمله پهپادی قرار داد/ رسانه صهیونیستی: داستان حقیقی این است که ما آنگونه که نتانیاهو م
  • امضای 5 سند همکاری با حضور روسای جمهور ایران و سریلانکا
  • امضای ۵ سند همکاری بین ایران و سریلانکا
  • ۵ سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد
  • فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد
  • امضای ۵ سند همکاری مشترک بین مقامات ایران و سریلانکا / جزییات
  • امضای ۵ سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و سریلانکا