Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خوزستان مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه یکی از معضلات استان در کنترل کرونا برگزاری تجمعات است‏، گفت: متاسفانه تجمعات در بسیاری از موارد، موجب اوج‌گیری مجدد بیماری در شهرستان‌ها می‌شود.

مهران معلم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تشدید نظارت‌ها بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت ترددها اظهار کرد: در هفته گذشته میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی و  مراکز تهیه و توزیع و مواد غذایی ۷۸ درصد بوده که این میزان در این هفته تغییری نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این اماکن استفاده از ماسک توسط خدمت‌دهنده ۸۳ درصد و توسط خدمت‌گیرندگان ۷۹ درصد، فاصله‌گذاری ۷۶ درصد و تهویه ۸۱ درصد است بنابراین همه پروتکل‌های بهداشتی در این اماکن زیر حد مطلوب ۹۵ درصد است.

وی افزود: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مطب‌ها به طور متوسط ۷۶ درصد است که در برخی شهرستان‌ها به کمتر از ۷۰ درصد نیز می‌رسد؛ مشکل اصلی در مطب‌ها، فاصله‌گذاری و تهویه است.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات دولتی در هفته گذشته افزایش یافته و به ۹۶ درصد رسیده که رشد قابل تحسینی است اما میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات پنج شهرستان، از متوسط استانی پایین‌تر است که با پیگیری‌هایی که در حال انجام است امیدواریم شاهد بهبود وضعیت در این شهرستان‌ها باشیم.

معلم ادامه داد: مشکل اصلی در ادارات نیز فاصله‌گذاری است که نسبت به قبل رشد چندانی نداشته‌ایم.

وی بیان کرد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بانک‌ها نسبت به هفته قبل رشد داشته و به طور متوسط به ۹۸ درصد رسیده که امیدوارکننده است. تهویه، مشکل اصلی در بانک‌ها است که حدود ۹۰ درصد رعایت می‌شود و از سیستم بانکی، قابل پذیرش نیست.

وی افزود: فاصله‌گذاری در بانک‌ها نیز ۸۵ درصد است که اصلا پذیرفتنی نیست و از مدیران بانک‌ها و سیستم نظارت بر بانک‌ها شدیدا خواستار نظارت بیشتر و رعایت آن هستیم. البته این درصدها بر اساس خوداظهاری از مراکز شهرستان‌ها محاسبه شده اما در بررسی‌های میدانی و مشاهده از نزدیک به درصدهای پایین‌تری نیز رسیده‌ایم.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به تشدید اجرای طرح بیماریابی شهید سلیمانی، گفت: تمام واحدهای بهداشتی با تمام نیرو و قوا به همراه نیروهای بسیح و هلال احمر در این طرح در حال کار هستند و ره‌آوردهای خوبی داشته‌اند.

وی افزود: در طرح جدید که با تشدید فعالیت بیماریابی از ۱۸ اسفندماه آغاز شده‏‏، ۶۴ مرکز منتخب،‏‏‏‏‏ ۳۲۴ مرکز خدمات جامع سلامت، ۹۳۸ خانه بهداشت و ۳۴۸ پایگاه سلامت در قالب نظام سلامت مشغول فعالیت هستند. شناسایی بیماران در ۴۸ ساعت اول، تست آن‌ها در ۲۴ ساعت، رهگیری و مراقبت آن‌ها در ۴۸ ساعت و درمان زودرس از اهداف این طرح است.

معلم بیان کرد: در هفته اخیر، ۱۰۷ هزار و ۶۸۱ رهگیری،‏ ۸۴ هزار و ۱۲۸ تست‏، ۷ هزار و ۹۳۴ مراقبت و ۱۵ هزار و ۶۲۴ قرنطینه معکوس از سالمندان انجام شده است.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان گفت: نسبت بیمار بستری به سرپایی یک به ۱۰ است که این نشان از بیماریابی و مراقبت خوب بخش بهداشت در کنترل بیماری دارد.

وی عنوان کرد: گروه‌های فعال در طرح شهید سلیمانی شامل سه تیم رهگیری و مراقبت، تیم نظارت و تیم حمایتی هستند و در مجموع، ۲ هزار و ۵۱۶ نفر نیرو در قالب ۹۲۱ تیم رهگیری، ۱۹۹  تیم مراقبت در منزل، ۴۳۱ تیم نظارتی و ۵۱۰ تیم حمایتی فعالیت می‌کنند.

معلم گفت: ۱۹۲ هزار و ۸۰۶ مورد رهگیری و ۱۳۰ هزار و ۲۵۶ تست رپید توسط تیم‌های رهگیری‏ و ۱۷۹ هزار و ۷۹۵ بازدید توسط تیم‌های نظارتی انجام شده است.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: نسبت رهگیری ۹.۲ و نسبت تست ۷.۱ است یعنی به ازای هر بیمار برای ۹.۲ نفر موارد تماس رهگیری و ۷.۱ نفر تست انجام شده است که موفقیت خیلی خوبی بوده که نظام بهداشت در استان خوزستان با همکاری بسیج به دست آورده است.

وی تصریح کرد: یکی از معضلات ما در کنترل کرونا، برگزاری تجمعات است که متاسفانه در بسیاری از موارد، موجب اوج‌گیری مجدد بیماری در شهرستان‌ها می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اخبار اجتماعی خوزستان کروناویروس همه باهم علیه کرونا خیز کرونا در خوزستان میزان رعایت پروتکل های بهداشتی فاصله گذاری شهرستان ها بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۲۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع مشکل حوزه دامپزشکی پس از نیم قرن

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس مصوبه هشتادمین نشست هیات مقررات زدایی در پایان سال گذشته، دبیرخانه این هیأت موظف بود تا موارد اصلاحی میزان حرایم تعیین شده در دستورالعمل مربوط به رعایت حرایم بهداشتی بین واحدهای دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته را با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تا تاریخ ٣۱ فروردین ۱۴۰۳ تعیین و در درگاه ملی مجوزها اعمال کند و بر این اساس از اول اردیبهشت ۱۴۰۳ ابلاغیه رییس سازمان دامپزشکی درباره حرایم بهداشتی دامی برای فعالان اقتصادی لازم الاجرا نیست.

به دنبال این مصوبه بود که در پایان فروردین ماه مجتبی نوروزی، اعلام کرد که سازمان دامپزشکی حذف قانون سابق فواصل و حرایم بهداشتی اعلام و آن را به استان‌ها ابلاغ کرده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین اعلام کرد که از امروز، مجوز کسب و کارهای حوزه دامپزشکی بر اساس دستورالعمل جدید فواصل بهداشتی، صادر خواهد شد.

به گفته وی بعد از ۵۰ سال قانون فواصل بهداشتی بازنگری شد و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در این حوزه به سرانجام رسید.

بر اساس آمارها، بیش از ۴ هزارو ۴۰۰ متقاضی مجوز کسب و کار تولیدات دامی به دلیل آنچه فواصل و حرایم بهداشتی اعلام می‌شد، بلاتکلیف مانده بودند.

محمدمهدی صفری، کارشناس مرکز پایش و بهبود فضای کسب و کار در خصوص ورود این مرکز به موضوع حرایم و فواصل بهداشتی دامپزشکی می‌گوید، آغاز مطالعه و بررسی این موضوع مرکز پایش محیط کسب و کار ابتدا با گزارش‌ها و شکایت مردمی بود؛ مردم تماس می‌گرفتند، نامه می‌فرستادند و گلایه داشتند که می‌خواهیم مجوز بگیریم اما سازمان دامپزشکی مانع مجوز می‌شود، می‌گوید حریم را رعایت نکردید.

به گفته وی بر اساس بررسی های این مرکز، ۴ هزار و ۴۰۰ مجوز کسب و کار در طول ۵ سال یعنی سال های ۹۷ تا ۱۴۰۱ فقط به دلیل عدم رعایت حریم بهداشتی رد شدند؛ یعنی ۴ هزار و ۴۰۰ فعال حوزه دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته به اینها با انگیزه می خواستند کسب و کاری را شروع کنند اما به در بسته خوردند.

وی با اشاره به چند نوبت نامه نگاری با وزارت جهاد کشاورزی از سوی مرکز و سپس نامه وزیر اقتصاد به وزیر وقت کشاورزی و طرح این مشکل و درخواست اصلاح آن یادآور شد: بالاخره در آبان ماه سال گذشته جلسه‌ای تشکیل شد و قول اصلاح در این خصوص داده شد.

گفتنی است در خصوص حرایم و فواصل بهداشتی ماده ۱۹ قانونی که مصوب ۵۳ سال پیش یعنی سال ۱۳۵۰ است الزاماتی تعیین و در سال ۱۳۵۱ آیین نامه آن در هیأت وزیران وقت مصوب می‌شود اما در سال ۱۳۸۸ در قانون نظام جامع دامپروری مقرر می‌شود که وزارت جهاد کشاورزی دستورالعمل دیگری را تدوین کند اما این دستورالعمل گرچه در سال های بعد نوشته شد اما به تایید هیات وزیران نرسید و لذا مبنا همان قانون بیش از ۵۰ سال پیش بود.

کد خبر 6092493

دیگر خبرها

  • کمبود نیروی پرستاری، یک‌ مسئله جهانی است
  • فعالیت ۲۳۰ هزار پرستار در ایران / سهم سلامت از تولید ناخالص ملی۳ تا ۴ درصد است
  • تعداد پرستاران زن در ایران، ۷۵درصد بیش از پرستاران مرد است
  • تعداد پرستاران زن در ایران، 75درصد بیش از پرستاران مرد است
  • فعالیت ۲۳۰۰۰۰ پرستار در ایران/ ۷۵ درصد پرستاران زن هستند
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • بیش‌ از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق احساس غرور کردند
  • رفع یک مشکل حوزه دامپزشکی پس از نیم قرن
  • رفع مشکل حوزه دامپزشکی پس از نیم قرن
  • ۱۲ طرح نیمه تمام بهداشتی در خراسان رضوی به ثمر نشست