Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ؛سید اسدالله هاشمی روز چهارشنبه در این باره اظهار داشت: ایجاد و احیاء آتش برها ؛تجلیل از نیروهای مردمی فعال در مهار آتش سوزی های سال گذشته و نشست با دامداران حاشیه مناطق از جمله این اقدامات است.

وی افزود: بررسی‌ آتش سوزی های سنوات گذشته  نشان می‌دهد ،عوامل متعددی در آتش‌سوزی‌ها دخیل بوده و نمی‌توان علت همه این حوادث را یک یا ۲ مورد دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: آتش‌سوزی عمدی، صاعقه، خطای انسانی، گرمای هوا و افزایش علوفه خشک از علل آتش‌سوزی‌ها در جنگل و مرتع عنوان شده است. 

هاشمی به موانع موجود برای مهار آتش‌ در مناطق عمدتا" کوهستانی استان اشاره کرد و گفت: بررسی و تجربه آتش سوزی های سال گذشته نشان می دهد به دلیل وسعت زیاد آتش، صخره‌ای و صعب‌العبور بودن منطقه، شیب بالای ۷۰ درجه و عدم برخورداری سازمان‌ های متولی از امکانات مناسب برای مهار آتش و جلوگیری از گسترش آن، همه ساله صدمات قابل توجهی به بخش عظیمی از طبیعت وارد و منجر به سرایت آن به سایر مناطق می شود.

وی عنوان کرد: بررسی راه های جلوگیری از گسترش آتش نشان داد که آتش برها نقش بسزایی در مهار و خودکنترلی آتش ها در سنوات گذشته داشتند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: به همین علت امسال قبل از هرگونه اتفاقی اداره کل  حفاظت محیط زیست استان درسطح مناطق تحت مدیریت خود اقدام به احیاء و ایجاد آتش برهای جدید کرده است.

هاشمی تصریح کرد: درهمین راستا از نیروهای مردمی که سال گذشته در مهار آتش سوزی ها فعالانه در کنار محیط زیست استان بودند تجلیل شد.

وی گفت: نشستی نیز با دامداران حاشیه مناطق حفاظت شده داشته ایم و توصیه ها و رهنمودهای لازم نیز در این خصوص صورت گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد : امید است که امسال با کمک مردم و همکاری خوب تشکل های زیست محیطی در سطح استان گزارشی از آتش سوزی جنگل ها و مراتع نداشته باشیم.

هر ساله در کهگیلویه و بویراحمد به علت فقدان امکانات خسارت های هنگفتی به عرصه های جنگلی و مرتعی و مهم تر از آن حیات وحش این مناطق گسترده وارد می شود. 

شایسته است از هم اینک فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی نحوه ورود افراد به طبیعت گوشزد شود تا این خطر مهیب آتش سوزی کاهش یابد. 

حتی یک بطری شکسته شیشه ای و یا یک بطری آب معدنی با چندین قطره آب موجود در آن می تواند نور خورشید را متمرکز و سبب ایجاد آتش سوزی شود. 
در سال ۱۳۹۶ تعداد ۹۰ فقره آتش سوزی به میزان ۵۳۵ هکتار در سطح مراتع و جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد. 

در سه ماهه تابستان سال ۹۷ نیز ۵۰ فقره آتش سوزی در وسعت ۳۵۵ هکتار از جنگل ها و مراتع این استان رخ داد. 

سال ۹۸ ، ۳۵۰ هکتار از جنگل ها و مراتع استان در آتش سوخت.

سال ۹۹ نیز آتش سوزی ها ادامه داشت به گونه ای که تنها در کوه خاییز بیش از ۲۰۰ هکتار از جنگل ها به تلی از خاکستر تبدیل شذ.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است. 

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد. 
کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد یاسوج سازمان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد یاسوج اخبار کنکور حفاظت محیط زیست کهگیلویه کهگیلویه و بویراحمد آتش سوزی آتش سوزی ها مهار آتش جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۲۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک

سید سعید موسوی رئیس اداره حفاظت محیط زیست باغملک گفت: طی گشت و کنترل یگان حفاظت اداره محیط زیست باغملک در رودخانه سد جره به دو نفر صیاد غیر مجاز ماهی برخورد نموده که برخلاف قوانین شکار و صید و در فصل ممنوعه اقدام به صید ماهی نموده که متخلفین دستگیر و ماهی‌های صید شده و ادوات صید از متخلفین کشف و ضبط گردید. 

او می‌گوید: با توجه به فصل تکثیر و تخم ریزی ماهیان و سایر آبزیان در زیستگاه طبیعی هرگونه صید غیرمجاز با استفاده از تور یا قلاب ماهیگیری و ... ممنوع است و یگان این اداره به صورت شبانه روزی در حفظ و حراست از این ذخایر الهی بدون خستگی در تلاش هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم/ معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • پاکسازی بیش از ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم