Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-28@04:44:48 GMT

این مواد غذایی مغز شما را به قتل می رسانند!

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۱۳۱۶۲

حتما شما نیز بارها و بارها در مورد غذاهای افزایش دهنده قدرت مغز همچون توت‌ها و ماهی سالمون شنیده‌اید.

اینگونه خوراکی‌ها می‌تواند حافظه شما را حفظ کند و ذهنی قوی و قدرتمند در اختیارتان بگذارد. خوب حالا سوال اینجاست که چه غذاهایی می‌تواند بر روی قدرت مغز تاثیر منفی داشته باشد و منجر به بیماری‌هایی همچون آلزایمر شود؟

در این مقاله قصد داریم از توصیه سایت Brain Docs استفاده کنیم و غذاهایی که باید از خوردن آن اجتناب شود را بیان نماییم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 

شیرین کننده‌های مصنوعی:

دیوید پرموتر، متخصص مغز و اعصاب در این باره می‌گوید: هر کسی در دنیای امروزی در مورد گلوتن، کربوهیدرات و شکر صحبت می‌کند، اما باید توجه بیشتری به شیرین کننده‌ های مصنوعی نیز داشته باشیم.

سال گذشته گروهی از محققان، مطالعه‌ای را انجام دادند. این مطالعه نشان می‌دهد زمانی که افراد شیرین کننده‌های بدون کالری را مصرف می‌کنند، باکتری‌های درون روده به گونه‌ای تغییر پیدا می‌کند که راه را برای ایجاد دیابت نوع 2 هموار می‌سازد.

اگر به بیماری دیابت مبتلا شوید، 4 برابر بیشتر از سایر زمان‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های شناختی همچون آلزایمر در شما وجود خواهد داشت.

دلیل این موضوع بسیار ساده است. دیابت باعث می‌شود کمتر از قبل به انسولین حساس شوید، بنابراین سطح قند خون افزایش پیدا می‌کند و همین امر خطر ابتلا به بیماری‌ های انحطاط مغز را افزایش می‌دهد. با کمال تعجب، افرادی که شیرین کننده مصنوعی مصرف می‌کنند بیشتر از سایر افراد در معرض توسعه دیابت قرار دارند.
 

ماهی‌های سرشار از جیوه:

گیل سالتز استادیار بالینی روانپزشکی در بیمارستان نیویورک در این باره می‌گوید: دوست ندارم یک غذا را به عنوان یک ماده بد معرفی کنم. هر چیزی اگر به صورت متعادل مصرف شود بی ضرر خواهد بود، اما یک استثنا در این باره وجود دارد و آن هم جیوه است. جیوه بیشتر در ماهی یافت می‌شود.

اگر ماهی بزرگ باشد نشان می‌دهد که بیشتر در آب زندگی کرده است و جیوه بیشتری در بدن خود دارد.

بیشتر افراد فکر می‌کنند که جیوه تنها بر روی سیستم شناختی انسان تاثیر می‌گذارد، اما این ماده بر روی مخچه نیز اثر گذار است (مخچه بخشی از مغز انسان است که تعادل، هماهنگی و بینایی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد).خودم در مورد مصرف جیوه بسیار حساس هستم و مقدار مصرفی خود را کنترل می‌کنم. اگرچه از تن ماهی استفاده می‌کنم، ولی بیشتر از یکبار در هفته از آن مصرف نمی‌کنم.

دوست دارید کمتر در معرض جیوه موجود در ماهی قرار بگیرید؟ توصیه‌های زیر را دنبال کنید:

از مصرف ماهی‌هایی همچون کوسه، شمشیر ماهی، کاشی ماهی خودداری کنید. این ماهی‌ها حاوی سطح بالایی از جیوه هستند.

340گرم در هفته از انواع ماهی‌هایی استفاده کنید که سطح جیوه بسیار پایینی دارند. مثلا می‌توانید از میگو، ماهی تن و قزل آلا استفاده کنید.مصرف ماهی تن سفید را به 170 گرم در هفته محدود کنید.
 

بیسکویت آماده:

دکتر سوزان آلبرز، روانشناس بالینی در کلینیک کلیولند در این باره می‌گوید: من خودم از مصرف بیسکویت‌ های آماده یا خمیر پیتزای آماده خودداری می‌کنم. اغلب اوقات، اسیدهای چرب ترانس برای تولید این ترکیبات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگرچه بیشتر اسیدهای چرب ترانس ممنوع بوده یا حذف می‌شود، اما هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اسیدها موجب کوچک شدن مغز، التهاب و ایجاد اختلال در سیستم انتقال عصبی می‌شود.مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که این اسیدها می‌تواند آسیب بسیار جدی به مغز وارد کند.
 

نوشیدنی‌ های شیرین:

دکتر سندرا آموت، عصب شناس و نویسنده در این باره می‌گوید: من از خوردن نوشیدنی‌های شیرین اجتناب می‌کنم، زیرا سیستم تنظیم کننده مغز نمی‌تواند از عهده کالری‌های موجود در آن برآید.

سلول‌های عصبی در هیپوتالاموس به طور معمول نمی‌تواند کالری مصرف شده را با انرژی سوزانده شده از طریق ورزش مطابقت دهد. شواهد نشان می‌دهد که نوشیدنی‌های شیرین گرسنگی را همانند غذاهای جامد کاهش نمی‌دهد. به همین خاطر مقدار بیشتری از این نوشیدنی‌ها مصرف می‌شود.

از آنجایی که بیشتر افراد از سیگنال‌های گرسنگی و سیری خود به عنوان راهنمای خوردن استفاده می‌کنند، به سیستمی که بتواند به درستی کار کند نیاز خواهند داشت.

برای کمک به انجام اینکار، می‌توان غذاهای کامل مصرف کرد، تمرینات ورزشی انجام داد و از خوردن موادی همچون نوشابه صرف نظر کرد.
 

گلوتن:

دکتر کلی بروگان روانپزشک معروف در این باره می‌گوید: بعد از مرور و بررسی کامل ادبیات پزشکی، از جمله موارد موجود در یک رژیم غذایی بدون گلوتن، این توصیه‌ها را در تمرینات عملی خود به کار بردم. بعد از به کارگیری این توصیه‌ها، شاهد بهبود بیماران خود بودم.گلوتن در غذاهای مدرن بسیاری وجود دارد. برای بیشتر افراد، استفاده از محصولاتی که دارای گلوتن هستند ممکن نیست.

به همین خاطر پایبند بودن به غذاهای طبیعی و کامل همچون گوشت، تخم مرغ، سبزیجات، میوه‌ها، آجیل‌ها، دانه‌ها و روغن‌ها می‌تواند مشکلات مرتبط با سلامتی را از بین ببرد.
 

غذاهای فرآوری شده:

دکتر دیانا پورویس، مدیر استراتژی و برنامه در دانشگاه تگزاس در این باره می‌گوید: به نظر من، بهتر است از خوردن غذاهای فرآوری شده همچون فست فودها و نوشابه اجتناب گردد. این غذاها اغلب حاوی چربی‌های ترانس هستند که برای قلب و مغز انسان مضر است.همچنین مقادیر زیادی شکر و سایر مواد تشکیل دهنده مصنوعی در این غذاها یافت می‌شود.

زمانی که غذاهای فرآوری شده به صورت منظم مصرف می‌گردد، می‌تواند جایگزین غذاهای واقعی گردد که مواد مغذی مفید را برای مغز فراهم می‌کند. این غذاها (غذاهای فرآوری شده) می‌تواند باعث ایجاد چاقی و التهاب گردد و برای مغز بسیار مضر باشد.

منبع: سیمرغ

منبع: ساعت24

کلیدواژه: باره می گوید غذاهای فرآوری شده شیرین کننده نشان می دهد ماهی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۳۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسکانیوز، نخود فرنگی علاوه بر خوشمزه بودن گنجینه کوچکی از مواد مغذی هستند که دارای فواید بسیاری برای سلامت بدن می باشند. برخی افراد علاقه ای به خوردن آن ندارند، اما باید بدانند که حتما در ذائقه خود باید تغییر ایجاد کنند. نخود فرنگی دارای آمینو اسیدهای ضروری، سیستئین، لیسین و بسیاری از مواد مغذی مهم مانند پروتئین ها، ویتامین B، ویتامین E، نشاسته و چربی ها است. نخودفرنگی از محدود حبوباتی است که هم بصورت خام و هم پخته، جزء سبزیجات تازه محسوب می گردد.

کاهش وزن با نخود فرنگی؟

افزایش وزن و تغییر سایز به دلیل سبک زندگی ناسالم و مصرف غذاهای پرچرب و کالری به وجود می آید. برای تغییر در رژیم غذایی بهتر است انواع مختلف غذاها را دریافت کنید، نخودفرنگی یکی از مواد غذایی مهمی است که در کاهش وزن موثر است. نخودفرنگی به طور طبیعی یک ماده غذایی کم کالری، کم چرب، حاوی پروتئین، فیبر و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است.

به طور کلی هر فنجان نخود فرنگی حاوی ۱۳۴ کالری است اما فیبر بالایی دارد، به همین دلیل برای کاهش وزن بسیار مناسب است. اگر مایل به کاهش وزن خود هستید، سوپ سبزیجات خود را با افزودن نخودفرنگی تکمیل کنید. این سوپ با فیبر و پروتئین بسیار، احساس سیری در شما ایجاد کرده و جلوی اشتهای شما را می گیرد. این سوپ را قبل از غذای اصلی میل کنید تا غذای کمتری بعد از آن مصرف نمائید. زیرا این سوپ حجم زیادی از معده شما را اشغال کرده و از پرخوری جلوگیری می کند.

مواد مغذی نخود فرنگی

سه چهارم فنجان نخود فرنگی دارای ۱۰۰ واحد کالری است، مقدار پروتئین آن از یک چهارم فنجان بادام یا یک قاشق غذا خوری کره بادام زمینی بیشتر است. هر فنجان نخود فرنگی ۸ گرم فیبر و ۲۸ درصد فیبر مورد نیاز روزانه را تامین می کند. بسیاری از افراد فیبر کافی در طول روز مصرف نمی کنند، که می توانند با افزودن نخودفرنگی به غذای خود، فییبر مورد نیاز را دریافت کنند.

علاوه بر فیبر و پروتئین منبع مناسبی از ویتامین های گروه B، ویتامین A، ویتامین C، بتا کاروتن، آهن، منیزیم و ویتامین K است.

آیا مصرف نخود فرنگی موجب چاقی می شود؟

تحقیقات بخش سلامت دانشگاه هاروارد نشان می دهد که میان افزایش مصرف سبزیجات نشاسته ای و بالا رفتن وزن ارتباطی وجود دارد. به طوری که نخودفرنگی را نیز یکی از عوامل افزایش وزن می دانند. در این مطالعه از اطلاعات یک پرسشنامه تغذیه ای استفاده شد که خطاهای محاسباتی داشت. این که بدانیم چه غذایی را در باید در کنار این سبزیجات استفاده کنیم، اهمیت بسیاری دارد.

با اینکه تحقیقات نشان داده است افزایش مصرف سبزیجات نشاسته ای باعث بالا رفتن وزن می شود اما تحقیقات دیگری نیز ثابت می نماید افزایش مصرف فیبر در برنامه غذایی به کاهش وزن کمک می کند.

کدام سبزیجات چاق‌کننده هستند؟ کد خبر 847497 برچسب‌ها خواص مواد غذایی چاقی خبر مهم

دیگر خبرها

  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • معدوم سازی سه تن انواع موادغذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • سه تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان معدوم شد
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید
  • عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید
  • نودل برای کودکان؛ ممنوع!