Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@22:27:40 GMT

وضعیت کرونا در کردستان به حد بحران رسیده است

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۱۹۲۵۷

وضعیت کرونا در کردستان به حد بحران رسیده است

به گزارش ایرنا، محمد ابراهیم زارعی روز پنج‌شنبه در جلسه استانی ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا اظهار داشت: محدودیت‌های جدیدی در قالب تعطیلی گروه‌های شغلی ۲، سه و چهار در استان از امروز آغاز می شود.

وی افزود: به منظور جلوگیری از شیوع بیماری، تردد مسافران از مرز باشماق به مدت ۲ هفته دیگر تمدید شد و تنها افرادی که مجوز داشته باشند، می توانند از مرز خارج شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی کردستان بر لزوم جمع آوری دستفروشان و منع فعالیت آنان تا ۲ هفته اشاره و تاکید کرد: نمازهای جمعه و جماعت و همه مراسم‌های ملی و مذهبی هم تعطیل است و ائمه جمعه و جماعت همکاری لازم در این زمینه را داشته باشند.

زارعی با اشاره به کمرنگ شدن استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در بین مردم استان، تاکید کرد: در مریوان دچار مشکل حادتری نسبت به دیگر مناطق استان خواهیم شد چرا که کمترین میزان استفاده از ماسک را مشاهده می‌کنیم.

وی خواستار اعمال قانون و نظارت جدی تر بر منع تردد شبانه و بین شهری در استان شد و افزود: در روستاها هم باید نظارت‌هایی به منظور جلوگیری از شیوع بیماری اعمال شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی کردستان با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت سمن‌ها برای اقناع مردم ، اضافه کرد: در شرایط موجود باید همکاری، هماهنگی و تعامل برای پیشبرد مصوبات ستاد کرونا بیش از هر زمان دیگری مدنظر قرار گیرد.

زارعی گفت: مردم بی محابا در تعطیلات نوروز امسال به دید و بازدید نوروزی رفته و اقدام به مسافرت و دورهمی کردند و از سویی جشن های عروسی شلوغ برگزار شد که همه اینها در کنار ملاحظات خاص برای جبران ورشکستگی بخش خدمات و گردشگری، باعث شد تا کرونا دوباره اوج بگیرد.

۵۰ درصد نتایج آزمایش کرونا در کردستان مثبت است

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ۵۰ درصد نتیجه آزمایش گرفته شده از موارد مشکوک کرونا مثبت است که این میزان در بعضی از شهرستان‌ها در مقایسه با اسفند سال گذشته به ۷۰ درصد هم می‌رسد.

دکتر فرزین رضاعی با افزایش شمار بیماران نیازمند به بستری، ظرفیت بیمارستان توحید در حال تکمیل است و از دیشب فضاسازی لازم برای ایجاد بخش کرونا در بیمارستان بعثت انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه کادر بهداشت و درمان استان به حد نهایت خستگی رسیده‌اند، تاکید کرد: در بروز شرایط فعلی، ما مسوولان هم به اندازه مردم مقصر هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه باید همه جلسات و برنامه‌های غیرضروری تعطیل شود، اضافه کرد: تنها درخواست دانشگاه علوم پزشکی اعمال دقیق و سریع محدودیت‌های هوشمند است.

دکتر رضاعی با اشاره به خواسته قبل از عید خود در جلسه ستاد کرونا مبنی بر محدودسازی سفرها، گفت: این سفرها بنا به ملاحظاتی از قبیل معیشت اصناف و کسبه کنترل نشد و حالا باید شاهد تعطیلی مشاغل گروه ۲، سه و چهار باشیم.

وی تاکید کرد: باید تالارهای عروسی از امروز تعطیل و با نظارت لازم از برگزاری هر مراسمی جلوگیری شود.

دکتر رضاعی اضافه کرد: یکی از بزرگترین عوامل انتقال ویروس بعد از تالارها، رستوران‌ها هستند که باید به سرعت بسته شود.

وی با اشاره به واکسیناسیون پنج هزار و ۴۴۲ نفر از گروه‌های هدف استان اظهار داشت:  ۸۰درصد واکسن‌های دریافتی در استان به این گروه‌ها شامل کادر بهداشت و درمان، سالمندان، افراد تحت پوشش بنیاد شهید، بیماران صعب العلاج و خاص و نیز پاکبانان تزریق شده است.

روند بیماری سریع و غافلگیر کننده است

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در این نشست اظهار داشت: انتظار شیب خفیف و ملایمی را در موج چهارم بیماری داشتیم ولی این روند کاملا غافلگیر کننده و با شیبی تند همه شهرستان‌های استان را در برگرفته است.

دکتر ابراهیم قادری افزود: بسته شدن مطب‌ها از ۲۰ اسفند پارسال و مراجعه نکردن بیماران مشکوک به بیمارستان‌ها، محدود نشدن سفرهای بین استانی و در نتیجه رد و بدل شدن ویروس( و احتمالا جابجایی ویروس‌های جهش یافته) کمرنگ شدن رعایت پروتکل‌ها درون خانواده، اصناف و ادارات و برخی ملاحظات مبنی بر چشمپوشی بر برگزاری مراسهم‌های بزرگ جشن و عروسی، دید و بازدیدهای نوروزی همه دست به دست هم داد تا شاهد وضعیت کنونی باشیم.

وی با بیان اینکه طی هفته‌های آینده کرونا وارد فاز خطرناک‌تری می‌شود، تاکید کرد: در کنار ملاحظات اقتصادی و معیشتی باید محدودیت‌های هوشمند با جدیت اعمال شود چرا که در غیر اینصورت تمام زحمات ۱۳ ماه گذشته در عرض ۲ تا سه هفته آینده به هدر خواهد رفت.

گروه شغلی شماره ۲ شامل پاساژها، مراکز خرید، بازارهای روز، فروشندگان مواد غیرغذایی، مراکز تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مراکز شماره‌گذاری خودرو، مراکز طبخ غذا با پذیرش مشتری، مراکز مُتبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مُصلاها،مراکز فروش لوازم خانگی، قنادی‌ها، آب‌میوه و بستنی فروشی‌ها، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خودرو، فرش و موکت فروشی، خدمات چاپ دیجیتال، تزیینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی‌ها، اسباب‌بازی فروشی‌ها، عمده فروشی‌ها و خُرده‌فروشی‌های پوشاک، پارچه‌ فروشی‌ها، پرده‌سراها، مراکز فروش مُبلمان، کیف و کفش فروشی‌ها، مراکز فروش لوازم‌التحریر، خیاطی، خرازی، آتلیه‌ها، مشاوران املاک، فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار و آجیل است.

گروه شغلی شماره سه شامل مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبانسراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینماها و تئاترها، موزه‌ها و باغ‌موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی،کاهش فعالیت حمل و نقل عمومی درون‌شهری، کاهش زمان فعالیت ادارات و مراکز غیردولتی و برگزاری آزمون‌های حضوری است.

گروه شغلی شماره چهار شامل برگزارکنندگان مراسم فرهنگی، اجتماعی و مذهبی، مدرسه‌های شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی، چایخانه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و مراکز عرضه مواد دُخانی، بازی‌ها و مراکز تفریحی آبی، باشگاه‌های ورزشی سالنی و دورکاری شاغلان گروه‌های حساس است.

در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز چهارشنبه ۱۸ فروردین ۵۰۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کردستان شناسایی و چهار بیمار هم جان خود را از دست دادند.

در حال حاضر ۳۸۶ بیمار در مراکز درمانی کردستان بستری هستند که ۱۷۹ نفر آنها مربوط به سنندج است.

۵۶ بیمار بدحال در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبتهای ویژه قرار دارند و یک‌هزار و ۱۲۵ نفر در استان از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون قربانی کرونا شده‌اند.

برچسب‌ها ستاد کرونا کرونا دانشگاه علوم پزشکی کردستان محمد ابراهیم زارعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ستاد کرونا کرونا دانشگاه علوم پزشکی ستاد کرونا کرونا دانشگاه علوم پزشکی کردستان اخبار کنکور دانشگاه علوم پزشکی کردستان مراکز فروش فروشی ها گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۹۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت دسترسی به داروهای خاص/ افزایش مراکز دندانپزشکی دولتی

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام عین‌اللهی، از برنامه وزارت بهداشت برای گسترش مراکز دندانپزشکی دولتی خبر داد و گفت: در دولت سیزدهم تا کنون ۶۷ مرکز جدید دندانپزشکی در بخش دولتی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تلاش ما فعالیت مراکز دندانپزشکی دولتی به صورت دو یا سه نوبته در طول شبانه روز است، افزود: یکی از راه‌های تقویت خدمات دندانپزشکی، افزایش تعداد مراکز و ساعات کاری آنها در بخش دولتی است و حتی به دنبال برون سپاری خدمات دندانپزشکی هستیم تا دندانپزشکان بتوانند با استفاده از امکانات بخش دولتی، خدمات مورد نیاز را با تعرفه دولتی به مردم ارائه کنند.

عین اللهی، حضور در بین مردم و دیدار چهره به چهره با آنها را از برنامه‌های وزارت بهداشت در دولت عنوان کرد و گفت: در سفرهای استانی رئیس جمهور، میز ارتباطات مردمی وزارت بهداشت برای رسیدگی به مشکلات مردم برپا شده و باعث آشنایی با مشکلات مردم و اتخاذ تصمیماتی برای مقابله با کاستی‌ها می‌شود.

وزیر بهداشت، عمده مشکل مردم در این منطقه از تهران را مربوط به بیمه اتباع بیگانه فاقد شناسه و دسترسی به برخی داروهای خاص دانست و افزود: در این منطقه داروخانه‌های زیادی فعال هستند؛ اما نیاز است که خدمات دارویی تقویت و داروخانه‌های مرجع همانند ۱۳ آبان از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران، راه اندازی شود. البته برخی از مشکلات مردم این منطقه مربوط به سایر دستگاه‌های اجرایی است که به آنها منعکس می‌شود.

عین اللهی همچنین در خصوص دسترسی به برخی داروهای بیماران خاص، گفت: داروها دو دسته‌اند؛ برخی از آنها جنبه درمانی و برخی دیگر جنبه نگهداری دارند. متأسفانه برخی بیماری‌های ژنتیکی، دارو و درمان مؤثری ندارند و داروهای آنها بیشتر جنبه نگهداری دارند. خوشبختانه شرکت‌های دانش بنیان داروهای مشابه خارجی را با کیفیت بالا تولید می‌کنند؛ اما برخی بیماران به استفاده از داروهای خارجی اصرار دارند که این موضوع، تخصصی و نیازمند نظرات پزشکان متخصص است اما آنچه مسلم است، نه تنها در کشور بلکه در بسیاری از کشورهای منطقه، تقاضا برای داروهای تولید شده در شرکت‌های دانش بنیان ایرانی وجود دارد.

کد خبر 6088810 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • وضعیت عجیب پارکینگ خودروهای لوکس در سیل بم!
  • وضعیت دسترسی به داروهای خاص/ افزایش مراکز دندانپزشکی دولتی
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • آبگرفتگی در بخش‌هایی از شیراز/ سامانه بارشی امشب از فارس خارج می‌شود
  • جزئیات جدید از سیلاب در اصفهان | اعلام آخرین وضعیت محورهای این استان
  • آخرین وضعیت بارش‌ها، سیلاب و آب‌گرفتگی در اصفهان / تداوم بارش‌ها در استان
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق در استان کردستان
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق کردستان در سال گذشته  
  • کاهش آمار طلاق در کردستان
  • ۳۸۹ میلی‌متر بارش در کردستان ثبت شد