Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - مشکل زباله در مرکز مازندران مربوط به دیروز و امروز نبوده و قدمتی بیش از ۲۰ ساله دارد که با سفرهای مسئولان به خارج کشور هم هنوز رفع نشده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  ساری،  مازندران استانی با اقلیمی سبز و مرطوب که به دلیل این خاصیت اکولوژیکی خود همواره چندین برابر جمعیت شناور خود دارای جمعیت غیرساکن و مسافرپذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آمارها سالانه بیش از 25 میلیون نفر با اهداف تفریحی، توریستی و گذری به مازندران سفر می‌کنند که بخش عمده ای از آنان در ایام گذر در مازندران، اقدام به تولید و پخش زباله و پسماند در سطح شهرها و مناطق جنگلی و دریایی استان می‌کنند.

با توجه به اعتبارات قطره چکانی و عدم اجرای پروژه‌های اساسی برای مدیریت پسماند در استان، شهرداری‌های مازندران صرفا با ایجاد سفرهای خارجی برای اعضای شوراها و شهرداران جهت تبادل تجارب، ایجاد کارخانجات کمپوست به صورت مقطعی و غیرکارشناسی شده و اخیرا نیز ایجاد کارخانجات زباله‌سوز آن هم با استاندارد در حال انقراض، می‌خواهند و می خواستند که معضل پسماند و زباله استان را رفع کنند.

پس از سالها ایجاد مشکلات برای مردم ساکنان غرب استان در حمل و دفن زباله به صورت تقریبا نیمه‌کاره و فعال، کارخانه زباله‌سوز نوشهر قبل از عید 1400 افتتاح شده تا شاید بخشی از معضلات پسماند شهرهای غربی استان که مسافرخیز نیز هستند را رفع کند.

ارائه تسهیلات ارزی–ریالی برای ایجاد تاسیسات مدیریت پسماند و نیروگاه‌های زباله سوزورود دستگاه زباله سوز به پسماند قم/زباله‌های عفونی به طور کاملا بهداشتی در قم دفع می‌شود

اما معضل اساسی زباله مربوط به شهرهای مرکزی و شرقی استان می‌شود. اکنون زباله شهر ساری مرکز مازندران به چهاردانگه و بخشی از شهرهای استان گلستان به صورت روزانه انتقال و دفن می‌شود که هزینه‌های بسیاری را در کنار معضلات بهداشتی و زیست محیطی برای شهروندان و مردمان خطه شمال ایران ایجاد کرده است.

معضل زباله صرفا به شهرهای مرکزی و شرقی استان محدود نشده و روستاهای این مناطق نیز زباله‌ها را به صورت سرگردان در رودخانه‌ها و جنگل‌های اطراف خود هدایت که معضلات تخریب آب‌های زیرزمینی و منابع خدادادی را برای آیندگان باید شاهد بود.

مسئولان استانی در سالهای اخیر به فکر احداث کارخانه زباله‌سوز در شهرستان ساری مرکز استان مازندران نموده که این پروژه علیرغم اهمیت در چند سال اخیر از دید مسئولان شهری، شهرستانی و استانی مغفول باقی مانده بود. شهرداری ساری به عنوان متولی ایجاد کارخانه زباله‌سوز در شهرک صنعتی ساری سالانه مبالغی را برای این مهم اختصاص ولی علیرغم وعده‌های مسئولان ملی و استانی برای افتتاح این پروژه در قبل از سال 1400 هنوز زمان افتتاح این پروژه تقریبا ملی در محاق قرار گرفته است.

مهدی رازجویان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران طی بازدید نوروزی خود از کارخانه زباله‌سوز شهرستان ساری بر تسریع در روند اجرای کارخانه زباله سوز تاکید کرد و گفت:  امیدواریم این کارخانه تا قبل از پایان کار دولت دوازدهم تکمیل و بهره برداری شود.

وعده ای که نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور زمان افتتاح پروژه زباله‌سوز ساری را تابستان و بعدها زمستان سال 1399 اعلام کرده بود.

رازجویان  با بیان اینکه در سال‌های اخیر مدیریت پسماند و زباله در اولویت برنامه‌های استان قرار داشته، همچنین به افتتاح کارخانه کمپوست تنکابن و کارخانه زباله‌سوز نوشهر اشاره  و تصریح کرد: شایسته نیست زباله در استان سرسبز مازندران محیط‌زیست این استان را تهدید و تخریب کند.

وی با اشاره به دیگر طرح‌های مدیریت زباله در استان مازندران، گفت: سازمان مدیریت پسماند در استان مازندران تاسیس شد تا زباله و پسماند به شکل یکپارچه مدیریت شوند.

معاون استاندار مازندران با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها باید به موقع زباله سطح شهر را جمع‌آوری کنند، ادامه داد: با تلاش و پیگیری‌های انجام شده تلاش می‌شود طرح‌های مهم مدیریت زباله در استان از جمله کارخانه زباله‌سوز ساری هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد تا رضایت مردم بیش از گذشته جلب شود.

حمید مرادی، سرپرست شهرداری ساری نیز گفت: نیروگاه زباله‌سوز شهرستان ساری با ظرفیت حدود 450 تن فرآوری زباله هم‌اکنون با میانگین پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد در دست اجرا است و تکمیل این پروژه زیست‌محیطی در اولویت فعالیت‌های عمرانی شهرداری قرار دارد و این مجموعه تلاش می‌کند تا در زمان تعیین‌شده این پروژه را به سرانجام برساند.

انتهای پیام/‌681/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس کارخانه زباله سوز مدیریت پسماند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۹۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد

به گزارش قدس خراسان، حسن ابراهیمی عنوان کرد: زباله‌ها در مناطق شهری توسط شهرداری‌ها به نحو مطلوب جمع‌آوری می‌شود و مشکلی در این بخش وجود ندارد ولی بعد از جمع‌آوری و در زمینه تفکیک و دفع پسماند با معضل جدی مواجه هستیم.
وی تصریح کرد: زباله گاه‌ها (محل انباشت و دفن زباله‌های جمع‌آوری شده) شهرداری‌های گناباد استاندارد نیست و مدیریت لازم بر آن‌ها اعمال نمی‌شود و این معضل موجب پراکنده شدن پلاستیک و زباله‌های سبک در اطراف زباله گاه‌ها و در نتیجه آلودگی عرصه‌های منابع طبیعی می‌شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناباد گفت: شهرداری‌های گناباد و شهرهای تابعه آن هیچ برنامه جامعی برای تفکیک پسماند و جمع‌آوری پسماندهای خشک ندارند.
ابراهیمی با اشاره به برگزاری چهار جلسه کارگروه پسماند طی سال گذشته در گناباد افزود: با وجود مشکلات جدی در مدیریت پسماند ولی شهرداران و نماینده دهیاران اهتمام جدی برای حضور در این جلسه‌ها ندارند و این مسأله موجب شده که مصوبه‌های این جلسات به درستی اجرا نشود و ضمانت اجرایی نداشته باشد.
وی ادامه داد: در مناطق روستایی این شهرستان جمع‌آوری زباله‌ها با مشکلات جدی مواجه است و مورد تأیید محیط زیست نیست و تجمیع و دفن زباله‌های روستاها هم به صورت اصولی انجام نمی‌شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناباد گفت: در قانون موارد بازدارنده برای برخورد با اشخاصی که در مدیریت پسماند اهتمام جدی ندارند پیش‌بینی شده و تاکنون بیشتر تلاش شده است با برگزاری جلسات کارگروه مدیریت پسماند موضوع‌ها مطرح و پیگیری شود.
ابراهیمی افزود: در جلسه‌های کارگروه مدیریت پسماند سال گذشته به صورت مکرر بابت کوتاهی در مدیریت و دفع پسماند به مسوولان ذیربط اخطار داده شده و از ابتدای امسال در گشت‌های زیست محیطی این مسأله بررسی می‌شود.
وی اضافه کرد: اگر شهرداران و دهیاران به این مسأله عنایت کافی نداشته باشند و مصوبه‌ها را اجرا نکنند برای حفظ بهداشت و سلامت عمومی مردم و جامعه از طریق مراجع قضایی با خاطیان برخورد می‌شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناباد در خصوص مشکلات جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی گفت: بر اساس قانون مراکز درمانی و مطب‌های پزشکی موظف هستند که زباله‌های خود را به مرکز امحای زباله‌های پزشکی انتقال داده و بعد از بی‌خطرسازی آن‌ها را به شهرداری‌ها تحویل دهند.
ابراهیمی افزود: انباشت زباله‌های بیمارستانی و مراکز درمانی در سطل زباله سطح شهر ممنوع است و در صورت مشاهده این مسأله با خاطیان برخورد می‌شود و باید بعد از بی‌خطرسازی برای دفن آن‌ها در زباله گاه‌ها تحویل شهرداری‌ها داده شود.
وی با بیان این که مصوبه‌های کمیته پسماند زباله‌های بیمارستانی تاکنون اجرا نشده است از پزشکان خواست به عنوان متولیان بهداشت و سلامت جامعه در بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی و مراکز درمانی مطب‌های خود اهتمام بورزند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناباد گفت: این اداره با همکاری شهرداری شهر کاخک از توابع این شهرستان و همراهی صنایع، گروه‌های مردمی دوستدار محیط زیست در هفته زمین پاک امسال به صورت نمادین و با هدف ترویج فرهنگ حفاظت محیط زیست و پاسداری از زمین، رودخانه این شهر را پاکسازی کردند.
ابراهیمی، پاکسازی عرصه‌های منابع طبیعی روستای زیرجان، قله بنفش و پارک جنگلی قوژد گناباد با همکاری دوستداران محیط زیست را از سایر برنامه‌های هفته زمین پاک برشمرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تولید زباله در سراب ۴۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • ۸۰۰ پروژه عمرانی طی دو سال در ساری افتتاح شد
  • با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود
  • شوراها در تحول دیپلماسی اقتصادی باید نقش آفرین باشند
  • پروژه شهرک بازیافت در مرحله واگذاری به پیمانکار قرار دارد
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود
  • طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟
  • اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد