Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@03:47:53 GMT

با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بهانه دست دشمنان ندهید

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۲۴۷۲۰

با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بهانه دست دشمنان ندهید

ایسنا/خراسان رضوی امام جمعه مشهد ضمن تأکید بر لزوم توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی در مقابله با ویروس کرونا در مراسم‌ ماه مبارک رمضان، گفت: مردم حتماً اصول بهداشتی را رعایت کنند که این بهانه به دست دشمنان اسلام نیفتد که شرکت در مجامع دینی و عبادات پروردگار باعث شیوع و توسعه این بیماری شد.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در آیین غبارروبی مساجد در آستانه آغاز ماه مبارک رمضان که امروز، ۱۹ فروردین ماه، در مشهد برگزار شد با اشاره به آیه ۱۲۵ سوره مبارکه بقره، اظهار کرد: در این آیه که خداوند در آن می‌فرمایند «وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهیمَ مُصَلًّی وَ عَهِدْنا إِلی‏ إِبْراهیمَ وَ إِسْماعیلَ أَنْ طَهِّرا بَیْتِیَ لِلطَّائِفینَ وَ الْعاکِفینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ» دو نکته وجود دارد که مربوط به این ایام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: نکته اول این‌که خداوند می‌فرماید «وَ عَهِدْنا إِلی‏ إِبْراهیمَ وَ إِسْماعیلَ أَنْ طَهِّرا بَیْتِیَ» بدین معنا که «ما با ابراهیم و اسماعیل پیمان بستیم که خانه مرا تطهیر کنند»، چرا به ابراهیم و اسماعیل باهم اشاره می‌کند؟ ساختار مسجدالحرام و کعبه به وسیله حضرت ابراهیم بنا شد؛ ایشان در سازندگی آن بنا همزمان معمار، مهندس و مباشر بود. اسماعیل نیز به ‌عنوان دستیار به ابراهیم کمک می‌کرد، اما مأموریت و مسئولیت اصلی ساخت‌وساز کعبه با ابراهیم بود و اساس فرمان کعبه‌سازی را خدا برای ابراهیم صادر کرد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که «ابراهیم به‌ عنوان متولی کعبه مردم را به طرف کعبه دعوت کرد»، خاطرنشان کرد: وقتی ساختمان کعبه تمام شد، خدا به ابراهیم دستور داد بر روی همان سنگ مقام ابراهیم که می‌ایستادی و دیوار کعبه را بالا می‌بردی، بر روی همان سنگ بایست و مردم را به زیارت کعبه دعوت کن. ما صدای تو را می‌رسانیم و ابراهیم فریاد زد «ای جهانیان، همه بیایید به طرف خانه خدا» و این صدا را خدا به همه جهانیان رساند.

وی افزود: علت اینکه اسماعیل در کنار ابراهیم قرار گرفت این بود که تطهیر بیت، یک جریان ادامه‌دار است. پس از ابراهیم نیز باید استمرار پیدا کند و چون انجام نظافت خانه خدا به وسیله اسماعیل انجام می‌شد، خداوند در این خطاب اسماعیل را در کنار ابراهیم قرار داد.

علم‌الهدی با بیان این‌که «خطاب خدا به ابراهیم در واقع تکلیفی است که شامل همه مساجد می‌شود»، اضافه کرد: خداوند نمی‌فرماید که کعبه را تطهیر کنید، بلکه می‌گوید «طَهِّرا بَیْتِیَ» خانه مرا تطهیر کنید. آن روز خانه خدا فقط کعبه بود، امروز همه مساجد پس هر مسجدی که خانه خدا هست، فرمان تطهیر خانه خدا به وسیله این آیه برای آن صادر شده است.

وی تصریح کرد: در مسجد خیلی کارها انجام می‌شود. مجالس می‌گیرند، برنامه‌های مختلف، فعالیت‌های تبلیغی می‌کنند، نماز می‌خوانند و خدا را نیز عبادت می‌کنند، اما محور کارهای مسجد طواف طواف‌کنندگان، اعتکاف معتکفین و رکوع و سجود نمازگزاران است. لذا خداوند بیان می‌کند که «لِلطَّائِفینَ وَ الْعاکِفینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ». طائفین مخصوص کعبه است و فقط اطراف کعبه طواف می‌کنند، اما در بقیه مساجد که خانه خدا است، به ‌عنوان «بَیْتِیَ» شامل می‌شود.

امام جمعه مشهد با بیان این‌که «در تمیز کردن هر مسجد محور هدفی آن دو گروه «نمازگزاران» و «معتکفین» هستند»، خاطرنشان کرد: ماه مبارک رمضان ماه اعتکاف است. پیش از این اعتکاف در مساجد برگزار می‌شد، اما به‌ خاطر ویروس منحوس کرونا اعتکاف‌ها تعطیل شد. اگر این بیماری موج جدیدی پیدا نکند، ممکن است امسال اعتکاف‌ها برقرار باشد. با این حال در ماه رمضان اعتکاف می‌کنند، در عین حال که در ماه رجب اعتکاف می‌کنیم، اما سفارش اصلی اعتکاف مربوط به دهه آخر ماه رمضان است که افراد در مساجد اعتکاف می‌کنند.

علم‌الهدی بیان کرد: ماه رمضان، ماه میهمانی خداست. همه میهمانان خدا به مساجد می‌آیند و با ذکر و عبادت پروردگار در این میهمانی شرکت می‌کنند. بنابراین زمان تطهیر و پاکیزه کردن مساجد در مقدمه ماه مبارک رمضان است و امیدواریم این وظیفه را همه عزیزان ما در تمام مساجد استان و کشور به نحو احسن انجام دهند. مساجد را تمیز کنند، تطهیر و غبارروبی کنند و برای پذیرایی از میهمانان خدا در ماه میهمانی خدا در خانه خدا، آماده کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ضمن تأکید بر لزوم توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی در مقابله با ویروس کرونا، یادآور شد: با توجه به بالا رفتن موج این ویروس منحوس و بیماری، تمیزکردن و تطهیر مساجد، شامل حفظ اصول بهداشتی و اجرای برنامه‌های بهداشتی در مساجد شود. اجرای برنامه‌های بهداشتی و تنظیف مساجد با امکانات بهداشتی، جزو تطهیر مساجد است که ان‌شاءالله همه مؤمنین آن را رعایت می‌کنند. ضمن اینکه خودشان هم رعایت می‌کنند که هم ماسک می‌زنند و هم با فواصل اجتماعی در مساجد حاضر می‌شوند و ان‌شاءالله عزیزان ما پروتکل‌های بهداشتی را در مساجد مخصوصاً در ایام ماه مبارک رمضان رعایت کنند.

وی اضافه کرد: مردم هنگامی که ظرفیت مسجدی با حفظ پروتکل‌های بهداشتی پر شد به مساجد دیگر که فضای کافی دارند مراجعه کنند و طوری نشود که مساجد ما که کانون طهارت، پاکی و نزول برکات الهی است، به‌خاطر بی‌مبالاتی و بی‌توجهی مرکز شیوع و توسعه این بیماری منحوس باشد و خدایی نکرده بندگان خدا که برای اجرای عبادت خدا به مسجد می‌آیند، مبتلای به این بیماری بشوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علم‌الهدی، وی متذکر شد: مردم حتماً اصول بهداشتی را رعایت کنند که این بهانه به دست دشمنان اسلام نیفتد که شرکت در مجامع دینی و عبادات پروردگار باعث شیوع و توسعه این بیماری شد و بگویند مؤمنین، متدینین و خداباوران، حرکاتشان غیرعقلانی و بی‌توجه به ضرورت‌های زندگی است.

وی اضافه کرد: بهترین مدیریتی که در کل کره زمین نسبت به این ویروس منحوس شده، در این کشور انجام گرفته و امیدواریم عزیزان مسؤول ما نیز در اجرای مدیریت خودشان حداکثر توجه را داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری علم الهدی امام جمعه مشهد همه باهم علیه کرونا ماه رمضان ماه مبارک رمضان علم الهدی خانه خدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۴۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیگر بهانه‌ای برای بیمه نکردن کارگران ساختمانی وجود ندارد

قانون بیمه کارگران ساختمانی در هفته کارگر از سوی رییس جمهور ابلاغ شد تا روزنه‌ای برای تحقق آرزوی دیرینه کارگران ساختمانی که سال‌ها در انتظار بیمه لحظه شماری می‌کردند، گشوده شود.

به به گزارش ایسنا، رئیس جمهور در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون تفسیر ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» را که ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید، جهت اجرا به وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد.

قانون بیمه کارگران ساختمانی در خصوص تغییرات ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی مبنی بر تغییر وضعیت منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی به مجلس ارائه شد و مجلس فروردین ماه امسال با تصویب کلیات و جزییات طرح استفساریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، سازوکاری برای پرداخت بیمه کارگران ساختمانی تعیین کرد.

کارگر ساختمانی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور به شمار می‌رود و طبق آمارها بیشترین حوادث ناشی از کار مربوط به فعالیت در کارگاه‌های ساختمانی و بخش ساختمان است.

برابر آمارها ۵۰ درصد حوادث کشور مربوط به کارگران ساختمانی و ۵۰ درصد مابقی حوادث، مربوط به بیمه‌شدگان دیگر مشاغل است که این مساله اهمیت بیمه کارگران ساختمانی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

روز گذشته در گردهمایی جشنواره امتنان که با حضور رئیس جمهور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کارگران منتخب برگزار شد، حل مسأله بیمه کارگران ساختمانی و تامین مسکن کارگران مورد تاکید قرار گرفت.

علیرضا محجوب - دبیرکل خانه کارگر از رئیس جمهور خواست تا موضوع بیمه کارگران ساختمانی را رسیدگی کند و گفت: بیمه کارگران ساختمانی مدام به محاق می‌رود و کم اهمیت‌تر نزد مسئولین می‌شود. از شما خواهش می‌کنیم که به این موضوع رسیدگی کنید.

وی با بیان اینکه حل مشکل بیمه کارگران ساختمانی به بن بست رسیده است، توجه به بیمه کارگران ساختمانی و کمک به این قشر از کارگران را توجه به شریف‌ترین بخش کارگران کشور دانست.

بر اساس استفساریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، مقرر شد که ۲۵ درصد از عوارض شهرداری به سازمان تامین اجتماعی به منظور بیمه کارگران ساختمانی اختصاص پیدا کند تا کارگر ساختمانی مورد حمایت قرار گیرد. همچنین از محل مواد ۹۹ و ۱۰۰ قانون شهرداری حق بیمه کارگران ساختمانی به جهت اینکه ساخت و ساز به واسطه آنها صورت می گیرد، پرداخت شود. با تعیین این ساز و کار دیگر مشکلی برای بیمه کارگران ساختمانی وجود ندارد چون هم منافع تامین اجتماعی از محل بیمه کارگران ساختمانی تامین شده و هم منابع بیمه کارگران مشخص شده است.

به گزارش ایسنا، با ابلاغ قانون تفسیر ماده(۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی توسط رئیس جمهور، سازمان تامین اجتماعی موظف است به تعهد قطعی خود در خصوص بیمه کارگران ساختمانی عمل کند و به آرزوی دیرینه کارگران ساختمانی که سال‌ها در انتظار بهره مندی از مزایای بیمه اجتماعی لحظه شماری می کردند، جامه عمل بپوشاند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عکس| مرد سال آسیا در خانه کعبه
  • به بهانه روز معلم + فیلم
  • برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار در رشت
  • پادشاهی در تهران که دستورات عجیب صادر می کرد | گفت و گو با پادشاه عجیب را از دست ندهید
  • پادشاهی که دستورات عجیب صادر می کرد | گفت و گو با پادشاه عجیب را از دست ندهید
  • با رزرو تور کیش، این نمایشگاه‌های جذاب جزیره را در 1403 از دست ندهید
  • رئیس قوه قضاییه بدون پروتکل‌های تشریفاتی وارد «بندرعباس» شد
  • فصل گلدهی دشت های غربی پایتخت را از دست ندهید | تماشای ریواس های تالون تا شقایق های اخترآباد
  • دیگر بهانه‌ای برای بیمه نکردن کارگران ساختمانی وجود ندارد
  • امروز با جامی: قتل عاشق بهانه افتاده ست