Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-08@23:37:29 GMT

مرور مهم‌ترین اخبار کتاب در اولین هفته کاری سال ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۲۶۱۰۰

مرور مهم‌ترین اخبار کتاب در اولین هفته کاری سال ۱۴۰۰

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش «یک‌هفته با کتابِ» اولین‌هفته کاری سال ۱۴۰۰ دربرگیرنده ۹ خبر مهم در حوزه کتاب و نشر است. این‌گزارش در ابتدا با ۳ خبر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره افتتاح کتابخانه مرکزی شیروان، تفاهمنامه همکاری نهاد کتابخانه‌ها و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و انتشار فراخوان مسابقه طراحی کتاب‌خانه عشایری آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایزه شهید اندرزگو، بنیاد سعدی، کتابخانه ملی و جایزه کتاب سال الوند، دیگر نهادها و سازمان‌هایی هستند که اخبارشان را در این‌هفته مرور می‌کنیم. رونمایی از رمان ایرانی «دلی که نداشتی» هم آخرین خبر داخلی گزارش این‌هفته است. تنها خبر خارجی این‌گزارش هم مربوط به برگزاری نمایشگاه کتاب الجزایر است.

در ادامه مشروح گزارش «یک‌هفته با کتاب» اولین‌هفته کاری امسال را می‌خوانیم؛

افتتاح کتابخانه مرکزی شیروان

در ادامه رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه‌های مرکزی کشور، کتابخانه مرکزی شیروان در استان خراسان شمالی روز چهارشنبه این‌هفته افتتاح شد.

مراسم افتتاحیه این‌کتابخانه با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، هوتن والی‌نژاد معاون اداری و مالی، هادی امیری مدیرکل امور عمرانی نهاد کتابخانه‌ها، علی بیک‌زاده معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری، علی جدی نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، علی‌محمد جهانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان شمالی و جمعی از مسئولان استانی همراه بود.

امضای تفاهمنامه بین نهاد کتابخانه‌ها و معاونت مطبوعاتی ارشاد

خبر دیگری که این‌هفته درباره نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد، مربوط به اولین‌روز کاری پس از عید نوروز بود. به این‌ترتیب روز شنبه ۱۴ فروردین بود که خبر امضای تفاهمنامه بین نهاد کتابخانه‌ها و معاونت مطبوعاتی ارشاد منتشر شد که البته مربوط به ایام عید بود.

به این‌ترتیب تفاهمنامه همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور توسط علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها و محمد خدادی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با موضوع خرید نشریات برای کمک به تجهیز کتابخانه های عمومی به امضا رسید.

انتشار فراخوان مسابقه ملی «طراحی کتاب‌خانه عشایری»

سومین خبر از نهاد کتابخانه‌ها هم که این‌هفته منتشر شد، مربوط به روز شنبه بود و به موجب آن، فراخوان مسابقه ملی «طراحی کتاب‌خانه عشایری» برای ارائه طراحی کتاب‌خانه‌ای قابل حمل برای خدمات‌رسانی به عشایر کشور، توسط نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور منتشر شد. این‌رویداد با مشارکت فب‌لب ایران برگزار می‌شود.

انتشار فراخوان جایزه شهید اندرزگو

فراخوان دومین‌دوره جایزه شهید سیدعلی اندرزگو هم روز یکشنبه ۱۵ فروردین، توسط دبیرخانه این‌رویداد منتشر شد. این‌جایزه در سه‌گروه داستان بلند و رمان بزرگ‌سال، داستان و شعر کودک و رمان نوجوان و همچنین روایت تاریخ به گردآوری آثار مربوط به انقلاب اسلامی می‌پردازد.

پایان مهلت ثبت‌نام در آزمون بین‌المللی مهارت زبان فارسی

فرایند ثبت نام دومین آزمون بین‌المللی مهارت زبان فارسی «آمفا» ۱۴۰۰ که از اسفند ماه سال پیش توسط بنیاد سعدی در کشورهای ایران، روسیه و عراق آغاز شده بود، تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۱۸ فروردین تمدید شد و با پایان این‌روز به پایان رسید.

ارائه آمار خرید نسخه‌های خطی کتابخانه ملی

سازمان اسناد و کتابخانه ملی روز دوشنبه ۱۶ فروردین، آمار خرید نسخه‌های خطی خود در سال ۹۹ را منتشر کرد. به این‌ترتیب سمیرا خسروی رئیس گروه فراهم آوری خطی اداره کل کتاب‌های خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی از خرید ۲۲۶ نسخه خطی در سال ۱۳۹۹ خبر داد.

معرفی نامزدهای دریافت جایزه کتاب سال الوند

هیئت داوران سومین دوره جایزه کتاب سال الوند، با بررسی ۱۵۲ عنوان کتاب شعر ارسالی به دبیرخانه، در قالب‌های مختلف، ۱۳ عنوان کتاب را نامزد دریافت جایزه اعلام کرد که این‌نامزدها توسط این‌هفته توسط دبیرخانه این‌دوره از جایزه مذکور معرفی شدند.

رونمایی از رمان «دلی که نداشتی»

نشست دورهمی رونمایی کتاب «دلی که نداشتی» نوشته فاطمه سلیمانی ازندریانی که به‌تازگی توسط انتشارات نیستان منتشر شده، عصر دوشنبه ۱۶ فروردین با حضور تعدادی از اهالی ادبیات و رسانه در کتابفروشی آستان قدس رضوی (به‌نشر) در تهران برگزار شد.

برگزاری نمایشگاه کتاب الجزایر زیر سایه کرونا

یکی از خبرهایی که روز شنبه ۱۴ فروردین منتشر شد، توسط رایزنی فرهنگی ایران در الجزایر در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفت و به این‌ترتیب بود که نخستین نمایشگاه داخلی کتاب در الجزایر زیر سایه کرونا برگزار شد و ناشران الجزایری که از شیوع کرونا ضرر چشمگیری کرده بودند در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و به ارائه محصولات خود پرداختند.

به موجب اطلاعات این‌خبر، در دهه آخر اسفند ۹۹ (مارس ۲۰۲۱) اولین نمایشگاه داخلی کتاب الجزایر، با شعار «کتاب زندگی است» با رعایت کامل تمهیدات و پروتکل‌های بهداشتی در محل دائمی نمایشگاه‌های این کشور با حضور ملیکه بن دوده وزیر فرهنگ الجزایر افتتاح شد و به مدت ۱۰ روز به فعالیت پرداخت.

کد خبر 5183796 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: کتاب جایزه ادبی سازمان اسناد و کتابخانه ملی الجزایر جایزه ادبیات نهاد کتابخانه های عمومی کشور تازه های نشر رایزنی فرهنگی معرفی کتاب انتشارات شهید کاظمی نهاد کتابخانه های عمومی کشور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات نقد کتاب ترجمه آموزش زبان فارسی کودکان فلسفه جایزه ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور خانه های عمومی کشور نهاد کتابخانه ها طراحی کتاب خانه کتابخانه ملی نهاد کتاب منتشر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۶۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شست‌وشوی عقل به واسطه کتاب انجام می‌شود

نماینده مردم شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ،گفت: شست‌وشوی مغز و عقل به واسطه کتاب انجام می‌شود و به عبارتی دیگر کتاب موجب می‌شود انسان نمیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشمر،حجت الاسلام جواد نیک بین در آیین افتتاح کتابخانه عمومی برکتِ حاج سید مجتبی حسینی که در روستای شفیع آباد شهرستان بردسکن برگزار شد، گفت: دوست خوب، آدم را در مسیر خوب و رفیق بد، انسان را به مسیر بد هدایت می‌کند.

وی تصریح کرد: انسان برای حرکت در یک مسیر ابتدا باید هدف و سپس همسفر خود را انتخاب کند، به عبارتی همسفر نقش به سزایی در انجام کارها و موفقیتهای کلان ایفا می‌کند.

نیک بین ادامه داد: شستشوی مغز و عقل به واسطه کتاب انجام می‌شود و به عبارتی دیگر کتاب موجب می‌شود انسان نمیرد. اگر از کتاب دوری کنیم بدون شک بدانید که از دایره عقل خارج می شوید؛ لذا برای به روز رسانی اطلاعات و دانش خود نیازمند مطالعه مستمر هستیم.

نماینده مردم شریف شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ توصیه کرد: برای جلوگیری از زوال عقل و افزایش دانایی و آگاهی شهریار، حافظ، سعدی و مثنوی و در آخر کتاب خوب بخوانید.

حجت الاسلام جواد نیک بین، ضمن تقدیر از بانیان افتتاح کتابخانه در منطقه ترشیز اظهار امیدواری کرد در آینده شاهد حضور جمعیت کثیری از کتابخوانان در این کتابخانه باشیم.

حسین نوربخش، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز ضمن ابراز خرسندی از افتتاح کتابخانه در منطقه ترشیز کهن، گفت: این دومین کتابخانه عمومی است که در سال 1403 افتتاح شده است.

وی تصریح کرد: جهش کتابخوانی و کتابخانه سازی را از این منطقه شروع کرده ایم و امیدوارم این جهش با حضور شما در این کتابخانه امتداد پیدا کرده و رشد کند.

نوربخش با بیان اینکه امروز شاهد 153مین کتابخانه عمومی استان هستیم، اظهارکرد: کتابخانه های عمومی امروز با هویت ایرانی و اسلامی نقش ارشادی را در جامعه ایفا می کنند. هدف ما بر این است تا با ارائه خدمات کتابخانه ای بتوانیم نسلی آگاه و دانا را پرورش دهیم.

وی افزود: امیدواریم هر روز بیش از پیش بتوانیم در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی گامهای موثرتر و مفیدتری برداریم.

علی دهقان زاده، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بردسکن نیز گفت: بنای کتاب و کتابخوانی، مسئله ای است که در دین اسلام به آن تاکید شده است و خداوند به واسطه یکی از شایسته ترین بندگان خود انسانها را به کتابت و کتاب راهنمایی کرد.

وی با بیان اینکه باید به کتاب، غذای روح نیز توجه شایسته و بایسته داشته باشیم، افزود: به عنوان خادم مردم این شهرستان، سپاسگذار فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی هستم.

دهقان زاده عنوان کرد: ما قدردان حضور پررنگ خیرین بومی در حوزه های مختلف فرهنگی و عمرانی در حوزه کتابخانه‌ها هستیم و امیدواریم در آینده شاهد افزایش بیش از گذشته تعداد کتابخانه در این خطه فرهنگ دوست باشیم.

مهدی زارعی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بردسکن نیز گفت: تلاش ما بر این است تا این کتابخانه را به مرکزی برای اجرای برنامه ها و فعالیتهای متنوع فرهنگی در راستای حمایت از کسب و کارهای کوچک، برگزاری دوره های آموزشی، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ... تبدیل کنیم.

گفتنی است؛ کتابخانه عمومی برکتِ مرحوم حاج سیدمجتبی حسینی با مساحت 1500مترمربع و زیربنای 265مترمربع و بخشهای کودک، مخزن کتاب، دو سالن مطالعه ویژه خانمها و آقایان، نشریات و ... در شهرستان بردسکن، روستای شفیع آباد، خیابان ولیعصر(عج) 13 واقع شده است.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • رابرت داونی جونیور اولین بازی روی صحنه را تجربه می‌کند
  • کتابخانه‌ای به وسعت ایران
  • برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نمایشگاه تشریح شد
  • برپایی «گعده امین» در نمایشگاه کتاب تهران/ یک پلتفرم کتابی در راه است
  • دو کتاب تازه انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
  • سازمان اسناد ملی ایران به کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی کتاب هدیه کرد
  • معرفی کتاب‌های شهید مطهری به کودکان
  • شست‌وشوی عقل به واسطه کتاب انجام می‌شود
  • نگاهی آماری به بازی‌های استقلال و ذوب آهن؛ نکونام به دنبال اولین پیروزی
  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند