Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-02@04:24:17 GMT

پرسش و پاسخ های کرونایی/عوارض واکسن جزئی است

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۳۲۲۲۱

پرسش و پاسخ های کرونایی/عوارض واکسن جزئی است

پزشک مرکز درمانی در کرمان گفت: واکسن ها به طور کلی موجودات و میکروب های ضعیف شده ای هستند که وارد بدن ما می شوند تا سیستم ایمنی بدن در مبارزه با آن میکروب اصلی ماهر و ورزیده شود بنابراین یکسری خستگی، کوفتگی و علائم گوارشی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، دکتر افشین اسدی جمعه شب (20 فروردین) در برنامه مجازی «مطب در خانه» در پاسخ به شخصی که پرسید «ما 19 روزه که کرونا گرفتیم و من چند روزه سرگیجه پیدا کردم و امشب سمت راست سرم کلاً تا اطراف چشم احساس گرفتگی و سردرد و کمی تیر کشیدن دارم، نگرانم که موجب سکته مغزی بشود؛ آیا داروی رقیق کننده خون بخورم یا خیر؟» گفت: چنانچه بحث ابتلا به کرونای شما ثابت شده توسط تست و یا معاینه توسط پزشک بوده، در صورت لزوم از داروهای رقیق کننده خون برای شما تجویز می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

پزشک مرکز درمانی در کرمان ادامه داد: بهتر است با توجه به اهمیت و تأثیری که آن ها روی بحث خونریزی می توانند داشته باشند این کار را نکنید و به جای آن به استراحت، ماساژ بدن با روغن های معطر و یا احیاناً روغن زیتون، تقویت خوراکی بدن از جمله سوپ های جو و ماهیچه و جوجه، پرهیز از مصرف ادویه ها و جوشانده های گرم بپردازید و به جای جوشانده های گرم آنچه که برای شما قابل تحمل است خوراکی های خنک از جمله ختمی و عسل بخورید.

 

 

وی اظهار کرد: استفاده از فاموتیدین (صبح و شب) و ویتامین D3 (در حد روزی 2 هزار واحد) و همچنین قرص زینک می تواند کمک کننده برای تقویت عمومی بدن باشد اما استراحت و تغذیه دو رکن بسیار مهم در کنار آرامش اعصاب هستند.

 

 

اسدی در پاسخ به فردی که 2 روزه سوزش و دردگلو، آبریزش بینی و گاهی سردرد دارد اما با مرکز بهداشت تماس گرفته و گفتند که نیازی به تست نیست و قرنطینه لازم است؛ توضیح داد: با توجه به اینکه فعلاً شرایط معاینات با زحمات تیم سلامت مهیا است و کشور هم از نظر گرفتن تست محدودیتی ندارد بنابراین پیشنهاد من این است که در یک مرکز ارجاع کرونا معاینه و تست بشوید تا خیالتان راحت باشد.

 

 

وی تصریح کرد: به خاطر اینکه بین مراقبت های کرونا و مراقبت های سرماخوردگی و قرنطینه آن ها تفاوت های فاحشی وجود دارد.

 

 

پزشک مرکز درمانی در کرمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه من و خانمم روز گذشته تست دادیم و تست خانمم مثبت و تست من منفی شد در حالی که من الان سه روز است کمردرد و کمی کلیه درد دارم اما خانمم هیچ علائمی ندارد، بیان کرد: اگر شما سابقه ای از بیماری کلیه و مشکلی در این زمینه نداشته اید پس الان هم باید به کرونا فکر کنید و به احتمال خیلی زیاد شما هم در صورتی که سابقه یا مسئله جسمی نداشتید، کرونا را دریافت کردید و قرنطینه 14 روزه، استراحت های بعد و همه توصیه هایی که از نظر تغذیه، استراحت و دارو برای فرد کرونایی می شود، باید انجام دهید.

 

 

 

وی در پاسخ به فردی که درباره واکسن کرونا و عوارض آن پرسید، توضیح داد: مانند هر واکسن دیگری ما همه شاهد تب کردن بچه ها بعد از واکسن هستیم و به هر حال واکسن ها به طور کلی موجودات و میکروب های ضعیف شده ای هستند که وارد بدن ما می شوند تا سیستم ایمنی بدن ما در مبارزه با آن میکروب اصلی ماهر و ورزیده شود بنابراین یکسری خستگی، کوفتگی و علائم گوارشی اغلب بین 1 تا 3 روز وجود دارد و در برخی موارد هم اصلاً وجود ندارد.

 

 

اسدی در خصوص اینکه چه ورزش هایی در دوران کرونا توصیه می کنید؟ گفت: اساساً ما بعد از سپری کردن 14 روز قرنطینه کرونا باید به فعالیت جسمی برگردیم؛ بهترین نحوه برگشت به فعالیت این است که با 50 درصد ظرفیت قبلی خود در صورتی که علائم و عوارضی نداریم ادامه دهیم و تا 3 ماه به این ترتیب ادامه می دهیم و بعد از آن تدریجاً به فعالیت قبلی خود که صد در درصد است، برمی گردیم.

 

 

وی در پاسخ به فرد دیگری که پرسید «من بعضی وقت ها جلوی چشم هایم تار می شود و پیشانی ام بیشتر وقت ها درد دارد البته قرص چربی می خورم و قند خون من هم 150 تا 160 است» خاطرنشان کرد: در وهله اول باید از وضعیت غلظت خون شما (یعنی قند و چربی خون شما) و وضعیت تیروئید و کم خونی شما اطمینان حاصل و مشکل را در این ها بررسی کنیم و بعد به سایر عوامل مانند خواب، خوراک و اعصاب توجه کنیم.

 

 

پزشک مرکز درمانی در کرمان در پاسخ به شخصی 49 ساله که پرسید «بزرگترین انگشت دستم کمی باد (ضربه نخورده است) و درد بین مفاصل دارد و نمی توانم آن را زیاد خم و راست کنم؛ دلیل چیست؟» اظهار کرد: بهتر است که معاینه شود اما در صورتی که تورم و یا قرمزی وجود دارد ما به عوامل عفونی و جدی فکر می کنیم در غیر این صورت یک جستجو در سابقه خانوادگی و یا احیاناً در آزمایش خون شما می کنیم و معاینه ای که ممکن است نشان دهنده این باشد که این تورم آسیب زا نیست و یا ناشی از یک بازی ساده است و به هر حال در مرز بین بیماری های عفونی، بیماری های التهابی و مسائل ایمنی آن را جستجو می کنیم.

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امروز فشار خون مادرم بالا بود و خیلی سردرد دارد، توضیح داد: فشار خون بالای هر فرد نیاز به پایش و درمان دارد؛ اگر مادر شما مورد فشارخونی ثابت شده هستند یعنی در سنجش های مکرر فشارخون، مشکل را حداقل به فاصله 2 هفته داشتند پس نیاز به این است که در وهله اول ورزش و رژیم غذایی اصلاح و در وهله دوم داروهایی اضافه شود و در وهله سوم اگر با وجود اصلاح رژیم غذایی و تحرک نسبی و همچنین رژیم دارویی باز هم بالا باشد، داروها افزایش یا تغییر پیدا کنند.

 

 

 

اسدی با بیان اینکه در مجموع می توان گفت فشارخونی که بالای 18 باشد برای ما یک اورژانس محسوب می شود و باید به آن رسیدگی شود، ادامه داد: در حقیقت سردرد ناشی از فشارخون باید با کاهش تدریجی فشارخون بهبود پیدا کند، شاید شما موقتاً بتوانید استامینوفن کدئین هم به ایشان بدهید اما کاهش تدریجی فشارخون علاج درد ایشان است.

پایان پیام/667

منبع: شبستان

کلیدواژه: مطب در خانه کرونا ویروس اسدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۲۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف تولیدکننده واکسن آسترازنکا به عوارض نادر و لخته خون

آسترازنکا شرکت بزرگ تولیدکننده دارو سرانجام پس از چندسال تایید کرد که واکسن کرونای این شرکت می‌تواند عوارض جانبی لخته خون و کاهش پلاکت‌‌ ایجاد کند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آسترازنکا ـ شرکت بزرگ تولیدکننده دارو ـ سرانجام پس از چندسال تایید کرد که واکسن کرونای این شرکت با نام تجاری کوویشیلد (Covishield) که در سطح گسترده‌ای استفاده شده، ممکن است عوارض جانبی نادر از جمله لخته خون و کاهش پلاکت‌‌ خون ایجاد کند.

شرکت بریتانیایی ـ سوئدی آسترازنکا، کوویشیلد را با همکاری دانشگاه آکسفورد ساخت و تولید آن در دوران همه‌گیری کرونا در مؤسسه سرم هند انجام شد. این واکسن در بیش از 150 کشور از جمله انگلیس و هند تزریق شد.

یافته‌های برخی پژوهش‌های انجام‌شده در دوره همه‌گیری نشان می‌داد که این واکسن در محافظت مقابل ویروس کرونای جدید بین 60 تا 80 درصد مؤثر است.

کانادا 13.6 میلیون دوز واکسن آسترازنکا را دور می‌ریزد!

با وجود این، یافته‌های پژوهش‌های بعدی نشان داده که این واکسن ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد لخته خون شود که می‌تواند مرگبار باشد.

تعدادی از افراد در بریتانیا یک شکایت جمعی را ثبت و اعلام کرده‌اند که این واکسن منجر به بروز مرگ و میر و صدمات شدید منجر شده و در پی دریافت غرامت تا 100 میلیون پوند برای حدود 50 قربانی هستند.

در حالی که آسترازنکا ادعای افراد را رد می‌کرد، برای اولین بار در یکی از مدارک دادگاه تایید کرده است که این واکسن در موارد بسیار نادر، باعث سندرم لخته خون می‌شود که علامت اصلی ایجاد لخته خون و تعداد پایین پلاکت خون در انسان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • غلامحسین امیرخانی به پرسش‌هایتان درباره نستعلیق پاسخ می‌دهد
  • اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن؛ ۵۰ قربانی شکایت کردند
  • اعتراف سازنده «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • غلامحسین امیرخانی به پرسش‌های خوشنویسی پاسخ می‌دهد
  • اعتراف تولیدکننده واکسن آسترازنکا به عوارض نادر و لخته خون
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض جانبی واکسن