Web Analytics Made Easy - Statcounter

تا کنون بیش از ۳۸ میلیون دوز واکسن کرونا از طریق برنامه کوواکس در اختیار ۹۸ کشور دنیا قرار گرفته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هدف برنامه کوواکس، توزیع عادلانه واکسن کرونا بین همه کشورهای دنیا است، زیرا دریافت واکسن، مهمترین اقدام برای پایان دادن به همه‌گیری بیماری کووید -۱۹ است. ویروس کرونا افراد زیادی را در سراسر دنیا را مبتلا کرده است و بیش از دو میلیون نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا کنون کشورهای ثروتمندتر جهان موفق شده‌اند واکسن بیشتری تهیه کنند. با این وجود کوواکس قصد دارد در مدت کمتر از یک سال، بیش از دو میلیارد دوز واکسن کرونا را در اختیار ۱۹۰ کشور دنیا قرار دهد، اما اهداف برنامه کوواکس برای سال ۲۰۲۱ میلادی چیست؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده، ۹۲ کشور فقیر و ۹۸ کشور ثروتمند در مدت کمتر از یک سال به واکسن کرونا دسترسی پیدا خواهند کرد. تا کنون بیش از ۶ میلیارد دلار در برنامه کوواکس سرمایه گذاری شده است، به نظر می‌رسد که این طرح برای رسیدن به اهداف سال ۲۰۲۱ میلادی، به حداقل دو میلیارد دلار دیگر نیاز دارد. در ماه دسامبر، دولت بریتانیا ۳۴۷ میلیون دلار و دولت آمریکا چهار میلیارد دلار در این طرح سرمایه‌گذاری کردند.

کدام کشور برای اولین بار واکسن کوواکس را دریافت کرد؟

غنا که در ساحل غربی آفریقا قرار گرفته، اولین کشوری بود که در ماه فوریه واکسن‌های کوواکس را دریافت کرد، به طوری که تقریباً ۶۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا در اختیار پایتخت این کشور قرار گرفت. پس از آن، واکسن کرونا در اختیار دیگر کشورهای کم درآمد مانند الجزایر، مالاوی و اوگاندا در آفریقا، افغانستان، ایران و عراق در خاور میانه، و باربادوس، السالوادور و نیکاراگوئه در قاره آمریکا قرار گرفته است. با وجود اینکه دوز اول واکسن در اختیار کشورهایی با درآمد پایین و متوسط قرار خواهد گرفت، اما این واکسن‌ها به کشورهایی با درآمد بالا مانند کانادا نیز ارسال خواهد شد.

کوواکس اولین واکسن‌های کرونا را در اختیار کدام کشورها قرار داد؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) واکسن آسترازنکا را برای عرضه از طریق برنامه کوواکس مورد تأیید قرار داده است. بر اساس قرارداد تنظیم شده، قرار است ۳۴۰ میلیون دوز واکسن آسترازنکا و تقریباً ۱.۲ میلیون دوز واکسن فایزر از طریق برنامه کوواکس در اختیار کشورهای دنیا قرار بگیرد. کوواکس اولین دوزهای واکسن فایزر را در اوایل ماه مارس در اختیار چندین کشور قرار داد. رواندا جزو اولین کشورهایی بود که این واکسن را دریافت کرد. کارکنان بخش بهداشت و درمان، افراد مسن و افراد آسیب‌پذیر، اولین گروهی هستند که در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار دارند.

کشورهای ثروتمند با مازاد واکسن کرونای دریافتی خود چه می‌کنند؟

دولت انگلستان ۴۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا سفارش داده است. با توجه به جمعیت این کشور تعداد زیادی از این واکسن‌ها باقی خواهد ماند. مقامات این کشور اعلام کرده ند که مازاد واکسن‌های کرونای خود را در اختیار کشورهای فقیرتر قرار خواهند داد. دولت فرانسه نیز اعلام کرده است که کشورهای ثروتمندتر باید پنج درصد واکسن‌های تهیه شده در کشور خود را به ملت‌های فقیرتر بدهند.

چرا واکسن آسترازنکا از اهمیت زیادی برخوردار است؟

از آنجایی که واکسن آسترازنکا بیش از ۹۰ درصد واکسن‌های توزیع شده در برنامه کوواکس را تشکیل می‌دهد، توزیع عادلانه آن از اهمیت زیادی برخوردار است. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که در بدن تعداد کمی از افراد، پس از دریافت واکسن آسترازنکا، لخته خون ایجاد شده و این موضوع باعث نگرانی مقام‌های بهداشتی کشورهای مختلف شده است. تعدادی از کشورها استفاده از واکسن آسترازنکا را به تعویق انداختند. با این وجود نهادهای نظارتی در سراسر جهان اعلام کردند که مزایای استفاده از این واکسن از معایب آن بیشتر است. به گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، از بین ۲۰۰ میلیون فردی که واکسن آسترازنکا را دریافت کردند، تعداد بسیار کمی از مشکل تشکیل لخته خون رنج بردند.

همه‌گیری کرونا چه زمانی به پایان می‌رسد؟

حتی در صورتی که برنامه کوواکس به هدف تعیین شده خود دست پیدا کند، باز هم جوامع به سطح ایمنی لازم برای پایان دادن به همه گیری بیماری کووید -۱۹ دست پیدا نخواهند کرد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است برای دستیابی به ایمنی جمعی، حداقل ۷۰ درصد جمعیت جهان باید در برابر بیماری کووید -۱۹ ایمن شوند. برای ایمن شدن ۷۰ درصد جمعیت جهان که تقریباً ۷.۸ میلیارد نفر تخمین زده شده، لازم است هر سال دو میلیارد دوز واکسن تولید شود و در اختیار جوامع قرار بگیرد. البته این دو میلیارد دوز نیز باید اول در دسترس کارکنان بخش بهداشت و درمان، افراد مسن و آسیب‌پذیر جامعه قرار بگیرد، زیرا این افراد بیش از دیگران در معرض خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ قرار دارند.

کد خبر 485830

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس ابتلا به کرونا واکسن کرونا دريافت واکسن فايزر شرکت فایزر واکسن آسترازنکا آسترازنکا برنامه کوواکس آخرین اخبار ویروس کرونا آخرین اخبار کرونا تزريق واکسن کرونا واکسن کرونای فایزر دريافت واکسن کرونا خرید واکسن کرونا زمان توزيع واکسن کرونا واکسن کرونا فايزر واکسن کرونا در سال ۲۰۲۱ میلادی واکسن کوواکس واکسن کرونا کوواکس واکسن کرونا 2021 شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق میلیون دوز واکسن واکسن آسترازنکا برنامه کوواکس بیماری کووید واکسن کرونا دو میلیارد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۳۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه

دومین هم اندیشی شهرداران مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در سال ۱۴۰۳ با حضور عباس شعبانی معاون هماهنگی و امور مناطق، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری و لطف اله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران به میزبانی معاونت هماهنگی و امور مناطق برگزارشد. 

 عباس شعبانی معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران ضمن اشاره به تشکیل جلسات تخصصی در راستای برنامه ریزی درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه بر ضرورت تحقق برنامه ریزی ماهانه مناطق در راستای رسیدن حداکثری به اهداف پیش بینی شده تأکید کرد.

معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران در ادامه از درنظر گرفتن برنامه فصلی برای مناطق ۲۲ گانه خبر داد و افزود: امسال به تفکیک هر فصل بر مبنای زمان بندی مشخص هدف فصل مورد نظر را محقق خواهیم کرد و هدف گذاری برای سال پیش رو با درنظر گرفتن سقف‌های درآمدی پیش بینی شده می‌باشد که باید در راستای ارائه خدمات بهتر و کیفی‌تر به شهروندان صرف شود.

عباس شعبانی در ادامه حل کردن موضوعات مشترک و تخصصی و موارد خاص مناطق ۲۲ گانه را اولویت ۲ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ دانست که باید در راس همه موضوعات قرار گرفته و برطرف گردد تا همه موضوعات مربوط به مناطق ۲۲ گانه خصوصاً در مباحث مربوط به عوارض و کمیسیون‌های ماده پنج هفت و ماده صد برای روز‌های پایانی سال ۱۴۰۳ تعیین تکلیف و برطرف شود. 

 تدوین برنامه درآمد مناطق ۲۲ گانه در سال ۱۴۰۳ بر مبنای عملکرد قابل قبول مناطق در سال گذشته

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه ضمن تشکر از معاون هماهنگی و امور مناطق و شهرداران مناطق ۲۲ گانه در راستای فعالیت‌ها و تلاش‌های بی وقفه در سال ۱۴۰۲ افزود؛ با وجود تغییر متغیر‌های مربوط به قانون درآمد‌های پایدار شهری با فعالیت همه جانبه مناطق، سال ۱۴۰۲ را با تحقق اهداف پیش بینی شده پشت سر گذاشتیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با توجه به پشت سرگذاشتن روز معمار و تبریک این روز گرامی به همه‌ی معماران گفت: انشالله آینده شهر تهران بتواند یک شهر با کیفیت برای زندگی شهروندان باشد.

لطف اله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با حضور در این هم اندیشی ضمن تقدیر از عملکرد بی نظیر محق شده توسط مناطق ۲۲ گانه در سال ۱۴۰۲ و اشاره به گزارش ارائه شده طرح رصد در صحن شورای شهر تهران و تحقق ۹۸ درصدی اهداف این طرح، همت مضاعف مناطق را برای اطلاع رسانی امور و پروژه‌های انجام شده و در حال انجام مناطق به شهروندان خواستار شد.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: هر منطقه میبایست یک بسته اطلاع رسانی پروژه‌های مهم شهری که در راستای خدمت رسانی بیشتر و بهتر به شهروندان در حال انجام است را با یک شیوه مدون و اثر گذار تدوین به اطلاع مردم رساند.

فروزنده در ادامه از اختصاص بودجه مختص به مناطق ۲۲ گانه در جهت تحقق فعالیت‌های عمرانی خبر داد.

مهدی شریفیان مدیرکل برنامه ریزی و سرمایه انسانی معاونت هماهنگی و امور مناطق در ادامه این جلسه به ارائه گزارشی از موضوعات تخصصی مناطق در حوزه شهرسازی، و مالی و اقتصاد شهری و ارائه پیشنهادات ویژه مختص هر منطقه برای رفع این موضوعات پرداخت. 

در خاتمه این نشست شهرداران مناطق ۲۲، ۲۱، ۲، ۱، ۳، ۱۵، ۱۳ به بیان چالش‌ها و پیشنهادات خود در خصوص تحقق حداکثری اهداف پیش بینی شده برای مناطق در سال ۱۴۰۳ پرداختند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • اصحاب رسانه به جای «اعتبار» برای اصفهان مطالبه «اختیار» کنند/همه چیز درباره پروژه انتقال آب، اتباع و فرونشست
  • ایلام میزبان جشن‌های دهه کرامت است
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • معاونت املاک و حقوقی اقدامی موثر در پیشبرد اهداف دارد
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه