Web Analytics Made Easy - Statcounter

منابع خبری اعلام کردند که نماینده ویژه آمریکا برای رایزنی با مقامات افغان درباره ایجاد دولت مشارکتی با طالبان وارد کابل شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در آستانه نشست استانبول برای دیدار با مقامات افغانستان درباره طرح ایجاد دولت مشارکتی با گروه طالبان به کابل آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این نیز اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفته بود که خلیلزاد قرار است این هفته به کابل بیاید تا پیرامون صلح رایزنی‌های منظمی صورت گیرد.

رئیس جمهور افغانستان همچنین در مراسمی در ارگ ریاست جمهوری این کشور، طرح سه قسمتی خود را برای صلح تشریح کرد که در آن بر ضرورت انتقال قدرت از طریق انتخابات تاکید کرد.

نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان نیمه اسفندماه سال گذشته در سفر به کابل و دوحه طرح ایجاد حکومت مشارکتی یا انتقالی را مطرح کرد.  «محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان نیز به تلویزیون آریانا گفته بود که طرح حکومت مشارکتی  صلح توسط خلیلزاد به طالبان نیز ارائه شده است.

حکمتیار: «حکومت مشارکتی» در افغانستان نتیجه فشارهای خارجی است

درز طرح عبدالله برای «حکومت مشارکتی» به رسانه‌ها در افغانستان + متن کامل

خلیلزاد از طرف آمریکا در نشست صلح مسکو برای افغانستان شرکت می‌کندرایزنی خلیلزاد با مقامات ترکیه در آستانه نشست استانبول برای افغانستان

کارشناسان بر این باورند که طرح صلح اشرف غنی در تقابل با طرح آمریکا برای ایجاد «دولت انتقالی» و تلاشی برای به بن‌بست کشاندن نشست استانبول است که زمینه باقی ماندن او در قدرت را فراهم می‌کند.

گفتنی است که روز گذشته (20 فروردین) شورای عالی مصالحه افغانستان بررسی طرح‌های صلح را جمع‌بندی کرد و منابع می‌گویند احتمالاً امروز پیش‌نویس طرح تجمیع شده نهایی می‌شود.

براساس گزارش‌ها  در این طرح نظام پسا صلح، دوره‌ انتقالی دولت، جایگزین و ساختار دوره انتقالی و سایر مسائل برای رسیدن به صلح در افغانستان مدنظر گرفته شده است.

شورای عالی مصالحه افغانستان نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که در این طرح به صورت کلی بر اصل نظام جمهوری اسلامی، حقوق اساسی و بنیادی شهروندان، حقوق بشر، انتخابات براساس اصل یک فرد یک رأی، مشارکت عادلانه و معنادار همه در نظام، پایان دایمی جنگ و خشونت در کشور و ضمانت‌های قوی منطقه‌ای و بین‌المللی برای تطبیق موافقتنامه صلح در صورت توافق تأکید شده است.

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: طالبان اخبار افغانستان طالبان اخبار افغانستان حکومت مشارکتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۵۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور

سیدحسن مرتضوی، معاون سفارت ایران در کابل با نوراحمد اسلام‌جار، والی هرات در «باغ اسلامی» این شهر دیدار و درباره توسعه روابط تجاری، اقتصادی دو کشور گفتگو کردند.

در این دیدار طرفین پیرامون موضوعات مرزی و امنیت مرزهای دو کشور، روابط تجاری و اقتصادی و همچنین تسهیل در امر صدور روادید برای شهروندان افغانستان گفتگو نمودند. 

سید حسن مرتضوی در این دیدار اظهار داشت که امنیت و آرامش در افغانستان را برای همه کشورهای منطقه مفید است؛ وی همچنین تاکید نمود در سایه آرامش و امنیت به ویژه در مرزهای دو کشور، فعالیت تجار و فعالان افغانستانی و ایرانی افزایش خواهد یافت.

این دیپلمات ارشد ایرانی با تاکید بر لزوم حمایت از تجار و فعالان اقتصادی، تسهیل در صدور روادید برای شهروندان افغانستان را امری مهم در پیشگیری از ترددهای غیرقانونی به ایران عنوان نمود.

مولوی نوراحمد اسلام‌جار نیز آرامش و امنیت را نیاز اساسی برای ترقی و پیشرفت دو کشور دانسته و تصریح نمود که حکومت سرپرست افغانستان هیچگاه به دنبال برهم زدن آرامش منطقه نبوده و نیست.

والی هرات همچنین با تاکید بر اینکه پیشرفت افغانستان و عمران و آبادانی هرچه بیشتر این کشور را از اولویت های مقامات حکومت سرپرست می‌باشد، راه‌آهن خواف، هرات را یک پروژه مهم و حیاتی برای هر دو کشور خوانده و بر لزوم بهره برداری هرچه سریعتر از این پروژه تاکید نمود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ارسال اولین محموله کمک چین به افغانستان
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • از سرگیری پروازهای ترکیش ایرلاین به افغانستان
  • کابل: به کسی اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را نمی‌دهیم
  • سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد
  • ایران حمله تروریستی هرات را محکوم کرد
  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی در تمام شهرها اجرا شود