Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@22:40:18 GMT

راهکاری برای بازگشت سریعتر بیماران از ریکاوری

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۳۵۴۷۴

راهکاری برای بازگشت سریعتر بیماران از ریکاوری

نتایج یک مطالعه نشان داد که تحریک حس شنوایی بیماران پس از عمل جراحی در مرحله ریکاوری، می‌تواند باعث بازگشت سریع‌تر بیمار از بیهوشی شود.

به گزارش ایسنا، یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های متخصصان بیهوشی از قدیم تا کنون، تاخیر در بازگشت از بیهوشی و تعیین سطح هوشیاری بیمار است چرا که مدت زمان بیهوشی می‌تواند نقش مهمی در بروز عوارض پس از اعمال جراحی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آن‌جا که عوامل متعددی مثل شرایط بیمار، داروها، نوع جراحی و ... در بازگشت از بیهوشی موثر هستند، پژوهشگران برای یافتن راهکارهای درمانی بازگشت از بیهوشی، تلاش زیادی کرده‌اند.

با توجه به این‌که یکی از این روش‌ها، تحریکات حسی است، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی یزد، با انجام مطالعه‌ای تاثیر تحریک شنوایی با صدای آشنا را بر بازگشت از بیهوشی، مورد بررسی قرار دادند.

در این مطالعه که در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ بر روی۸۰ بیمار کاندید عمل جراحی بینی (راینوپلاستی) انجام شد. بیماران ابتدا در دو گروه ۴۰ نفره کنترل و مداخله قرار گرفتند. برای بیماران گروه کنترل، پس از ورود به ریکاروری مراقبت‌های روتین پرستاری انجام شد و برای بیماران گروه مداخله علاوه بر مراقبت‌های روتین،‌ تحریک حس شنوایی با صدای آشنا انجام شد.

انجام تحریک حس شنوایی با صدای آشنا، به این صورت بود که از همراه بیمار (که با مشورت بیمار انتخاب شده بود) خواسته شد که به مدت سه دقیقه در چند جمله محبت‌آمیز بیمار را با نام کوچک صدا بزند و بگوید عمل تمام شده، حالت خوب است، نگران نباش، من پیشت هستم و ... . این جملات ضبط شد و زمان انتقال بیمار به ریکاوری با استفاده از هدفون به مدت ۱۵ دقیقه به صورت پیوسته برای بیمار پخش شد.

در هر دو گروه مطالعه میزان فشار خون، تعداد ضربان قلب اندازه‌گیری شد. همچنین مدت زمان ریکاوری، وضعیت بالینی بیمار، وضعیت هوشیاری،‌تنفس، وضعیت حرکتی و ... مورد بررسی قرار گرفت.

مشاهدات این مطالعه نشان داد که از دقیقه پنجم پس از تحریکات شنوایی، میانگین متوسط فشار خون شریانی در گروه مداخله، به طور معناداری بیش از گروه کنترل بود. همچنین مدت زمان بازگشت از بیهوشی در گروه مداخله به طور معنادار کم‌تر از گروه کنترل بود.

پژوهشگران بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه،‌ توصیه می‌کنند: از آن‌جا که تحریکات حس شنوایی یکی از روش‌های ایمن و بی‌خطر است، از صدای ضبط‌شده همراه بیمار برای بیدار شدن سریع و بازگشت به حالت طبیعی، پس از عمل جراحی در مرحله ریکاوری بیماران، استفاده شود.

برای انجام این پژوهش، محمدحسین دهقانی، سید محمدرضا نیک‌تبار، امیررضا سامعی و شمس‌الدین محمدی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه، فروردین ماه سال جاری به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «بررسی تاثیر تحریک شنوایی با صدای آشنا بر بازگشت از بیهوشی در بیماران تحت عمل جراحی راینوپلاستی» در مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بیهوشی عمل جراحی عمل جراحی حس شنوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۵۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه ۳هزار بیمار به بیماران صعب العلاج گلستان اضافه می شود

به گزارش خبرنگار مهر، فاطمه اسفندیاری ظهر سه شنبه به مناسبت روز بیماری‌های خاص و صعب العاج در جمع خبرنگاران از وجود ۱۷ هزار بیمار صعب العلاج در استان گلستان خبر داد و اظهار کرد: طبق آمارهای اعلام شده سالانه ۳ هزار نفر به تعداد این بیماران در استان اضافه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیماران هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی و سرطانی در ذیل بیماران خاص هستند، افزود: در حال حاضر ۲۲۶ بیمار هموفیلی، ۴۱۴ بیمار تالاسمی، و هزار و ۱۶۰ نفر بیمار دیالیزی در استان وجود دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه این بیماران برای درمان از خدمات دولتی بهره مند می‌شوند، گفت: بسته خدمتی که در بیمه سلامت تعریف شده است در اختیار این بیماران قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: این بسته سلامت خدماتی چون تخفیفات دارویی، ام آر آی، سی تی اسکن و سونوگرافی شامل می‌شود.

اسفندیاری با اشاره به اینکه این بیماران می‌توانند از تسهیلات درمانی ۵۰ میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد بهره مند شوند، اظهار کرد: این بیماران اقساط خود را با بازپرداخت پنج ساله می‌توانند انجام دهند که امسال هم در صورت ابلاغ بودجه به بانک‌ها معرفی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته توانستیم به سه هزار و ۷۰۰ بیمار صعب العلاج و خاص تسهیلات پرداخت کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: اکنون تمامی تجهیزات و امکانات تشخیصی و درمانی برای این بیماران در مراکز درمانی گرگان وجود دارد.

کد خبر 6099351

دیگر خبرها

  • تمرین و ریکاوری پرسپولیس با حضور همه بازیکنان
  • تمرین و ریکاوری پرسپولیس بعد از پیروزی مهم
  • ثبت ۱۲۰۳ بیمار تالاسمی با درجات مختلف در استان اصفهان
  • آمار هولناک از فوت بیماران تالاسمی در ایران
  • ۶ هزار بیمار خاص تحت پوشش کمیته امداد اصفهان هستند
  • سالانه ۳هزار بیمار به بیماران صعب العلاج گلستان اضافه می شود
  • تلاش برای دسترسی به داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی
  • حدود ۱۹ هزار بیمار تالاسمی در کشور وجود دارد
  • حدود ۱۹ هزار بیمار تالاسمی در کشور داریم
  • اعتماد‌ به‌ نفس بیشتر با استفاده کمتر از شبکه‌های اجتماعی