Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-26@00:32:25 GMT

جولان کرونا یا بی‌تدبیری؟

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۳۵۶۱۷

جولان کرونا یا بی‌تدبیری؟

ناتوانی مشهود در کنترل بیماری و عدم تهیه به موقع واکسن همراه با بروز پیک‌های متعدد، همچنان در حال ایجاد خسارت‌های جبران‌ناپذیر انسانی و اقتصادی است و احساس می‌شود هنوز یک خط‌مشی مدیریتی خردمندانه بر فضای مدیریت کنترل همه‌گیری حاکم نیست.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، زهرا مرادی؛ بیش از ۱۴‌ ماه است که کشور درگیر همه‌گیری کووید-۱۹ است و بر اساس آمار‌های رسمی، مرگ فاجعه‌بار نزدیک به ۶۳ هزار و ۴۰۰ نفر و فروپاشی وضعیت اقتصادی و معیشتی بخش عظیمی از جمعیت ۸۴ میلیونی کشور را به‌دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با این حال، همه این نتایج مخرب، ناشی از سیر و عوارض بیماری کروناویروس نیست، بلکه ناشی از ماهیت واکنش دولت و مسئولان بدان است. در اوایل اعلام ورود ویروس به کشور هرچند با تعلل، ولی با همراهی مردم، اعمال محدودیت‌های فراگیر و سختگیرانه در سطح کشور را شاهد بودیم؛ به‌طوری که در انتهای سال ۱۳۹۹ و در جریان پیک سوم حتی به ممنوعیت مبهم عبور و مرور شبانه در تهران منجر شد. مجموعه این اقدامات گرچه به‌نظر می‌رسد در کنار خاصیت فراز و فرود ویروس‌ها هرازگاهی و به میزان قابل‌قبولی گسترش کرونا ویروس را کند‌تر کرد، ولی هرگز سبب کنترل اپیدمی نشد و تبعات منفی آن همچنان در حال آسیب به سلامت جامعه و بازار کسب‌وکار است.


ناتوانی مشهود در کنترل بیماری و عدم تهیه بموقع واکسن همراه با بروز پیک‌های متعدد، همچنان در حال ایجاد خسارت‌های جبران‌ناپذیر انسانی و اقتصادی است و احساس می‌شود هنوز یک خط‌مشی مدیریتی خردمندانه بر فضای مدیریت کنترل همه‌گیری حاکم نیست.


در حالی که جهان و حتی کشور‌های همسایه ایران با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون عمومی، خود را برای زندگی بعد از کرونا آماده می‌کنند، ما هنوز اندر خم پیچ چهارم از تبعات عوارض بیماری مزمن «بی‌میلی مدیران» به بهره‌مندی از نظرات کارشناسی خارج از چارچوب کانون‌های درونی، تعدد نهاد‌های تصمیم‌گیری، مداخلات عجیب سازمان‌ها و نهاد‌های رسمی و غیررسمی و حتی افراد حقیقی و حقوقی در امور نظام سلامت کشور در رنجیم.

 

عجیب است که با وجود تشکیل قرارگاه‌ها، ستاد‌ها و کمیته‌های متعدد و استقرار بوروکراسی گسترده در کنترل اپیدمی، یک روز توصیه‌های یک روحانی جوان در یک مینی‌بوس و روز دیگر مداخله عیان دیگران در روند تهیه واکسن هر آنچه را که کادر بهداشت و درمان کشور رشته کرده‌اند پنبه می‌کند و با وجود آنکه ثابت شده برای رهایی از این بیماری چاره‌ای جز واکسیناسیون همگانی نیست، اما شاهدیم که خرید و ورود واکسن به کشور با تأخیر و کندی فراوان روبه‌روست.

 

همچنین هنوز گزارش شفافی از تبعات ناشی از تحریم و شرایط شکننده اقتصادی و قطع روابط مالی کشور با بازار‌های جهانی در عدم تأمین بموقع و کافی واکسن ارائه نشده است. بی‌شک با وجود شبکه بهداشت و درمان قوی ایران در سطح جهان، چنانچه همانند کشور‌های همسایه از روابط مناسب بین‌المللی و دسترسی آسان به منابع ارزی برخوردار بود و اعتماد به کانون‌های صنفی و علمی نظیر انجمن‌های علمی گروه پزشکی و سازمان نظام پزشکی افزون می‌شد، شاید وضعیت تولید واکسن داخلی، دسترسی به واکسن‌های استاندارد خارجی و واکسیناسیون همگانی وضعیت بهتری داشت و لازم نبود تا مسئولان در مواجهه با اوج ابتلا و مرگ‌ومیر، شکست در کنترل بیماری را به گردن یکدیگر یا مردم بیندازند و با هربار فروکش کردن اپیدمی، سرمست و شادان بر طبل پیروزی «منم منم» بکوبند.

 

متأسفانه شرایط ذکرشده و نشنیدن صدای کارشناسان، عدم حضور سازمان نظام پزشکی و شهرداری پایتخت در ستاد ملی کرونا و مداخله‌های نامعمول سبب شده است تا بخشی از بدنه علمی کشور ناامیدانه در گوشه عزلت به نظاره بنشیند، گروهی هم فرصت را غنیمت شمرده و به جذب منابع پژوهشی و تولید مقاله در مسابقه کسب اچ ایندکس بالاتر مشغول شوند، جامعه پزشکی و پرستاری نیز در مراکز درمانی در مسیر سخت درمان بیماران کرونایی تاب و توان از کف بدهند و شهرداری‌های کلانشهر‌ها به‌خصوص پایتخت، بار مضاعف خدمات شهری و خسارت‌های مالی فراوان را به‌تن‌هایی به دوش بکشند.


با شروع هفته جاری، پیک چهارم اپیدمی با شتابی بی‌سابقه آغاز شده و تخت‌های بیمارستانی مملو از بیمار و جان‌های بسیاری از دست می‌رود. پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های پیدا و پنهانی که ناامیدی، فقر و رنج و بیماری را به جمعیت کشور تحمیل می‌کند، آینده سختی را برایمان رقم می‌زند. به همین دلیل ضرورت دارد تا دولت به جای اعلام آغاز و پایان پیک‌ها، و سرزنش مردم در مورد موانع تهیه و خرید واکسن و نقش احتمالی تحریم و مداخله و کارشکنی کمپانی‌های تولید واکسن داخلی در این عقب‌ماندگی با مردم سخن بگوید و همچنین با توجه به عدم امکان خرید واکسن توسط بخش خصوصی با تمهیداتی نظیر گفتگو با نهاد‌های امنیتی و نظارتی، کمک کند تا چنانچه سازمان‌های مردم‌نهاد نظیر انجمن‌های علمی یا سازمان نظام پزشکی بتوانند از منابع بین‌المللی بخشی از واکسن مورد نیاز کشور را تآمین کنند، از آنان برای تسهیل مسیر ورود واکسن حمایت شود.


وظیفه قرارگاه‌ها، ستاد‌ها و کمیته‌ها، پشتیبانی لجستیکی از وزارت بهداشت، و وظیفه وزارت بهداشت شنیدن صدای کارشناسان دلسوز و توجه ویژه به نتایج مطالعات اپیدمیولوژیک داخلی و تجربه و توصیه‌های جهانی برای تصمیمات صحیح، سریع و جامع و ارائه اطلاعات بموقع به دولت و مردم است. اگر ستاد ملی کرونا نتواند در کنار محدودیت‌های هدفمند منطقه‌ای، محلی و شهری هرچه سریع‌تر برای تأمین منابع، خرید واکسن و اجرای واکسیناسیون همگانی نظام سلامت را یاری کند، خود را مشمول تعطیلی‌های پیک چهارم کرونا اعلام کند و تجویز نسخه شفابخش کنترل اپیدمی را به سازمان نظام پزشکی کشور بسپارد.

 

زهرا مرادی - کارشناسی مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کرونا قرنطینه کرونا محدودیت کرونا یادداشت دانشجویی سازمان نظام پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۵۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم‌ها

دکتر احمد رئیسی، با بیان اینکه ۲۵ آوریل مطابق با ۵ اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی مالاریا معرفی شده، اظهار کرد: این روز، فرصت مغتنمی برای ارائه دستاورد کشور‌ها در مهار مالاریا، مشکلات ناشی از این بیماری در سطح جهان و بیان چالش‌هایی است که ممکن است کشور‌ها به ویژه در قالب استراتژی‌ها و برنامه‌های سازمان جهانی بهداشت با آن‌ها مواجه باشند.

موفقیت ایران در کنترل مالاریا و مبارزه با این بیماری

به گزارش ایسنا، وی درباره وضعیت مالاریا در کشور گفت: خوشبختانه وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران هم راستا با نهضت مبارزه جهانی با مالاریا موفق شده طی چهار سال یعنی از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ هیچ مورد بومی مالاریا را در کشور نداشته باشد که نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجه برنامه کنترل مالاریا بعد از شش دهه مبارزه با بیماری در کشور است.

رئیس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین وزارت بهداشت با بیان اینکه پیشرفت‌ها در زمینه کنترل بیماری مالاریا در شرایط سخت سال‌های اخیر به دست آمده، افزود: پیشرفت‌ها با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، محدودیت‌های دسترسی به اقلام مورد نیاز بهداشتی بین‌المللی و بار سنگین پاندمی کووید۱۹ میسر شده و بدون حمایت سازمان بهداشت جهانی و کمک‌های تکنیکال و فنی این سازمان و بویژه اقدامات دانشگاه‌های علوم پزشکی جنوب و جنوب شرقی، دستیابی به این موفقیت میسر نبوده است.

رئیسی با اشاره به کمک‌های سازمان بهداشت جهانی علیه بیماری مالاریا اظهار کرد: در کنار کمک‌های سازمان بهداشت جهانی، تلاش همکاران ما به ویژه در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی جنوب و جنوب شرقی کشور در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و بخش جنوبی استان کرمان یعنی محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت، سبب تحقق دستاورد کنترل بیماری مالاریا شده است. این دستاورد بزرگ در شرایطی محقق شده که ایران در همسایگی کشوری مانند پاکستان با تخمین بیش از ۲ میلیون مورد سالیانه مالاریا قرار دارد.

وی ادامه داد: با وجود ثبت مواردی از بیماری مالاریا طی سال گذشته که با بررسی‌های کارشناسان وزارت بهداشت همه غیربومی بوده‌اند، اما کشور ایران در بین ۲۲ کشور منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت همچنان یک کشور موفق در کنترل این بیماری شناخته می‌شود.

موارد مالاریا در همسایگان شرقی؛ زنگ خطر برای کشور

رئیس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین وزارت بهداشت با بیان اینکه عدم ثبت موارد بومی مالاریا طی چهار سال از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ در کشور، پیشتازی ایران در منطقه در زمینه مبارزه با مالاریا را نشان می‌دهد، افزود: متاسفانه به دلیل افزایش بار بیماری در سال ۱۴۰۱ در کشور‌های همسایه شرقی، افزایش بیش از حد تصور موارد وارده مالاریا از پاکستان و افغانستان و به دنبال آن افزایش ریسک برقراری مجدد چرخه انتقال مالاریا در شهرستان‌های مرزی این منطقه را به شکل قابل توجهی افزایش داده است.

وی با اشاره به وسعت جغرافیایی کشور خاطرنشان کرد: باید به این نکته مهم توجه کرد که ایران یک کشور پهناور و بزرگ است و قابل قیاس با کشور‌هایی مانند امارات و مراکش نیست که طی سال‌های گذشته موفق به دریافت گواهی حذف مالاریا شده‌اند. کشور بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و در جوار کشور‌هایی مانند پاکستان و افغانستان قرار دارد که آمار بیماری مالاریا در این کشور‌ها نسبت به کشور‌های منطقه بسیار بیشتر است.

پیشتازی ایران در منطقه در تشخیص مالاریا

وی با بیان اینکه تشخیص مالاریا از دستاورد‌های خوب کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: علیرغم سختی‌های همه‌گیری کووید، گسترش نظام تشخیص آزمایشگاهی مالاریا به ویژه سطح تشخیص میکروسکوپی محقق شده؛ به نحوی که بنابر نظر کارشناسان بین‌المللی، ایران در منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در زمینه تشخیص مالاریا پیشتاز است.

رئیسی خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته، متاسفانه پس از حدود یک دهه که کاهش بیماری مالاریا را تجربه کردیم، شاهد افزایش موارد ابتلا بودیم. البته تاکید می‌شود که تمام موارد ابتلا به مالاریا، وارداتی بوده که از مرز‌های جنوب و جنوب‌شرقی کشور به ویژه از کشور پاکستان وارد شده‌اند. اگرچه موارد ابتلا وارداتی بوده، اما برنامه‌های انجام شده را متاثر می‌کند. نگرانی ما و همکاران این است که موارد وارده از کشور‌های افغانستان و پاکستان تبعاتی برای برنامه ایران در مهار و حذف مالاریا به همراه داشته باشد.

وضعیت بروز این بیماری در مناطق مختلف کشور

وی با بیان اینکه با وجود عدم گزارش موارد مالاریا طی سال‌های متمادی، برخی از موارد برای اولین‌بار ثبت شده، افزود: برای اولین بار مواردی از مالاریا در استان‌های همدان، خراسان‌شمالی، چهارمحال و بختیاری، محدوده دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و برخی دیگر از مناطق پاک کشور ثبت شده است که همگی مالاریای وارده و غیربومی بوده‌اند و همگی مسافرت‌های مرزی به مناطق جنوب شرقی داشته‌اند.

رئیس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین وزارت بهداشت درباره میزان ابتلا به مالاریا در سال ۱۴۰۲ گفت: پرونده موارد مالاریای کشور با ۱۰ هزار و ۲۶۴ مورد در سال گذشته بسته شد. معتقدیم تمام این موارد اعم از داشتن ملیت ایرانی، افغان یا پاکستانی، جزو موارد وارده به کشور هستند.

وی در پایان گفت: امیدواریم بتوانیم با مشارکت نیرو‌های نظامی و انتظامی، حمایت مسئولان سیاسی و تلاش پزشکان و کارکنان بخش سلامت، با حساسیت هر چه بیشتر در راستای شناسایی به موقع و درمان فوری و کامل بیماران هوشیارانه عمل کرده و افقی روشن برای برنامه مبارزه با مالاریا ترسیم کنیم.

دیگر خبرها

  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران
  • ببینید | ترس مردم لندن از جولان اسب‌های زخمی در خیابان‌های کاخ باکینهام
  • این دو بیماری را به‌خاطر کلیه‌ها کنترل کنید
  • طب ایرانی می تواند زمینه توریسم درمانی به کشور باشد
  • دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم‌ها
  • طب ایرانی می تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد
  • اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی