Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: کسری مخازن دشت‌های خراسان‌جنوبی تا پایان سال آبی 98-99 ( ابتدای مهرماه) 101 میلیون مترمکعب بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، خراسان‌جنوبی استانی کویری با هوای گرم است که خشکسالی‌های چند سال اخیر اقلیم منطقه را تحت تاثیر قرار داده و کاهش نزولات جوی و کاهش منابع آبی استان باعث افزایش سطح دشت و بیابان در استان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی سال‌های گذشته شاهد فرونشست دشت‌های استان به واسطه کاهش منابع آبی و استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی بودیم. خشکسالی و کاهش نزولات جوی کشاورزی استان را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش میزان ذخیره‌سازی آب در سدهای استان شده است.

مردم استان در تمامی شهرستان‌ها از کاهش بارندگی در سال گذشته و سخت بودن شرایط برای تابستان سال جاری نگران بوده و اظهار می‌کنند تاکنون هیچ سالی مانند سالی که گذشت بدون باران نبوده است.

اغلب قنواتی که مقدار اندکی آب داشته به دلیل عدم بارندگی در سال گذشته خشک شده و خشک شدن درختان و کمبود آب کشاورزی نیز دغدغه‌ای است که کشاورزان استان در سال جاری با آن مواجه هستند.

احمد قندهاری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: در حال حاضر ۲۳.۲۴ درصد از مخازن سدهای استان آب ذخیره دارند.

وی افزود: حجم فعلی مخزن ۱۷.۵ میلیون مترمکعب است که در مدت مشابه سال ۱۳۹۸، ۱۶.۰ میلیون متر مکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی بیان کرد: حجم کل مخزن سد رزه در شهرستان درمیان در تراز مطلوب ۲۴.۱۶ میلیون‌متر مکعب، حجم فعلی مخزن ۷.۴۳، حجم مدت مشابه سال ۱۳۹۸، ۷.۵۶ و درصد پر بودن مخزن ۳۰.۷۵ میلیون‌متر مکعب است.

قندهاری عنوان کرد: حجم کل مخزن سد دره بید طبس در تراز مطلوب ۴.۲ میلیون‌متر مکعب، حجم فعلی مخزن ۲.۰۴، حجم مدت مشابه سال ۱۳۹۸، ۳.۱۰ و درصد پر بودن مخزن ۴۸.۵۷ میلیون‌متر مکعب است.

وی اظهار کرد: حجم کل مخزن سد نهرین طبس در تراز مطلوب ۴.۸۶ میلیون‌متر مکعب، حجم فعلی مخزن ۲.۰۷، حجم مدت مشابه سال ۱۳۹۸، ۲.۱۶ درصد پر بودن مخزن ۴۲.۵۹ میلیون‌متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: حجم کل مخزن سد فرخی قاین در تراز مطلوب ۸.۸۳ میلیون‌متر مکعب، حجم فعلی مخزن ۳.۵۰، حجم مدت مشابه سال ۱۳۹۸، ۱.۴۴ و درصد پربودن مخزن ۳۹.۶۴ میلیون‌متر مکعب است.

قندهاری خاطرنشان کرد: حجم کل مخزن سد شهید پارسا سرایان در تراز مطلوب ۴.۱۳ میلیون‌متر مکعب، حجم فعلی مخزن ۰.۷۶، حجم مدت مشابه سال ۱۳۹۸، ۰.۶۶ و درصد پربودن مخزن ۱۸.۴۰ میلیون‌متر مکعب است.

وی افزود: حجم کل مخزن سد کریت طبس در تراز مطلوب ۷.۵۷ میلیون‌متر مکعب، حجم فعلی مخزن ۰.۱۶، حجم مدت مشابه سال ۱۳۹۸، ۰.۱۶ و درصد پربودن مخزن ۲.۱۱ میلیون‌متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی عنوان کرد: حجم کل مخزن سد حاجی آباد زیرکوه در تراز مطلوب ۴.۶ میلیون‌متر مکعب، حجم فعلی مخزن ۱.۵۵، حجم مدت مشابه سال ۱۳۹۸، ۰.۸۸ و درصد پر بودن مخزن ۳۳.۷۰ میلیون‌متر مکعب است.

قندهاری بیان کرد: حجم کل مخزن سد سیاهوی سربیشه در تراز مطلوب ۱۷ میلیون‌متر مکعب و سایر موارد صفر است.

وی به تعداد چاه‌های فعال در استان اشاره کرد و افزود: تعداد چاه‌های فعال مجاز که شامل چاه کشاورزی، خدمات، صنعت و شرب می‌شود، دو هزار و ۹۳۱ حلقه چاه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: از این تعداد چاه دو هزار و ۷۹۱ چاه برقی و ۱۰۴ چاه دیزلی است.

قندهاری عنوان کرد: از ۱۰۴ چاه دیزلی، ۹۱ چاه کشاورزی و ۱۳ چاه برای سایر موارد است. اولویت برای برق‌دارکردن چاه‌های دیزلی است و در حال حاضر روی این ۱۰۴ حلقه چاه کنتور نصب نشده است.

وی به چاه‌های برقی موجود در استان اشاره کرد و گفت: از دو هزار و ۷۹۱ چاه برقی یک‌هزار و ۹۶۴ چاه برای کشاورزی است و از این تعداد یک‌هزار و ۷۲۴ حلقه چاه دارای کنتور هوشمند است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی افزود: ۸۲۷ حلقه چاه برقی مربوط به شرب، صنعت و خدمات است که ۲۰۰ حلقه چاه دارای کنتور هوشمند است.

قندهاری بیان کرد: در حال حاضر در استان ۳۶ حلقه چاه غیرفعال داریم.

وی خاطرنشان کرد: تعداد کنتورهای نصب شده در سال جاری از ابتدای سال تا تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹  به ۱۷۵ کنتور رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: ۱۲۲ کنتور روی چاه‌های کشاورزی نصب شده، ۵۳ کنتور بر روی چاه‌ها با مصارف شرب، صنعت و سایر خدمات نصب شده است.

۶ میلیون‌متر مکعب حجم صرفه‌جویی آب زیرزمینی/ ۹ محدوده ممنوعه بحرانی

قندهاری بیان کرد: میزان حجم صرفه جویی آب زیرزمینی از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون از محل نصب کنتور هوشمند نصب شده که ۱۱۵ کنتور است به ۶ میلیون‌متر مکعب رسیده است.

وی به ۴۴ محدوده مطالعاتی در استان اشاره و عنوان کرد: تعداد محدوده مطالعاتی و مرز استان خراسان‌جنوبی شامل ۹ محدوده ممنوعه بحرانی، ۲۲ محدوده ممنوعه و ۱۳ محدوده آزاد است.

کسری مخازن دشت‌های خراسان‌جنوبی ۱۰۱ میلیون‌متر مکعب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: کسری مخازن دشت‌های خراسان‌جنوبی تا پایان سال آبی ۹۸-۹۹ ( ابتدای مهرماه) ۱۰۱ میلیون مترمکعب بوده است.

قندهاری افزود: حجم تخلیه سالیانه از چاه‌های استان نیز ۶۵۸ میلیون مترمکعب است.

وی به پروژه مرحله سوم آماربرداری سراسری منابع و مصارف آب‌های سطحی و زیرزمینی در استان همزمان با سراسر کشور از  سال ۱۳۹۷ اشاره کرد و گفت: براساس مطالعات انجام شده، ۲۰ هزار و ۶۲۰ منبع آب زیرزمینی و سطحی شامل چاه، چشمه، قنات، آب بندان، سردهنه و موتور پمپ آمار برداری شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از اجرای شدن این پروژه با هزینه دو میلیارد تومان خبر داد و بیان کرد: در این طرح سه هزار و ۷۸۴ حلقه چاه، ۶ هزار و ۹۴۷ رشته قنات، دو هزار و ۸۶۴ دهنه چشمه، یک‌هزار و ۱۱۳ مورد آب بندان، ۵ هزار و ۸۴۶ سردهنه و ۶۶ موتور پمپ آماربرداری و شناسایی شدند.

قندهاری عنوان کرد: براساس این مطالعه ۹۵۱ میلیون مترمکعب منبع آبی استان مربوط به منابع آبی سطحی استان و ۹۰۵ میلیون مترمکعب مربوط به منابع آب زیرزمینی است.

وی با اشاره به این‌که ۹۵ درصد تخلیه منابع استان مربوط به چاه، چشمه و قنات اختصاص دارد، افزود: تخلیه منابع آبی استان در این دوره نسبت به دوره دوم که سال ۱۳۹۰ انجام شد، ۲۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با بیان این‌که کاهش تخلیه منابع آبی به دلیل خشکسالی‌های متوالی و خشک‌شدن قنات و چشمه‌ها است، گفت: ۸۸ درصد مصارف منابع آبی استان برای کشاورزی، ۹ درصد مصارف مربوط به شرب و ۳ درصد مربوط به صنعت و خدمات است.

قندهاری اظهار کرد: براساس این مطالعه منابع آب زیرزمینی استان ۱۷ درصد افزایش یافت که به دلیل شناسایی منابع جدید آب شرب و صنعت است.

وی با بیان این‌که منابع آبی شامل چاه، چشمه و قنات است، اظهار کرد: آمار منابع آب زیرزمینی از  ۱۱ هزار و ۶۳۸ مورد در دوره قبل به ۱۳ هزار و ۵۹۵ مورد در حال حاضر افزایش یافت.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی از کاهش ۲۱ درصدی منابع آب سطحی استان در مقایسه با دوره قبل خبر داد و گفت: منابع آب سطحی یک‌هزار و ۹۰۷ آب بندان، سردهنه و موتورپمپ بوده که در حال حاضر به هفت هزار و ۲۵ مورد کاهش یافته است.

کاهش ۵۰ درصدی میزان بارندگی در سال جاری

علیرضا خندان رو مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی نیز در گفت‌و‌گو با خاورستان با بیان این‌که میزان بارندگی در سال زراعی جاری تا ۲۲ اسفندماه ۳۸.۳ میلی‌متر بوده، اظهار کرد: میزان بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته ۶۸ درصد و نسبت به بلند مدت ۵۹ درصد کاهش داشته است.

وی در مورد کاهش میزان بارندگی در سال جاری، افزود: یکی از دلایل اصلی کاهش میزان بارندگی در سال جاری نفوذ پرفشار جنب حاره به کشور به خصوص عرض‌های پایین کشور مانند خراسان‌جنوبی است؛ پرفشار جنب حاره باعث می‌شود که سیستم‌های جوی به راحتی نتوانند وارد فضای کشور شوند و این مسئله باعث کاهش بارندگی در کشور و خراسان‌جنوبی شده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی بیان کرد: میزان میانگین بارندگی در سطح کشور در سال جاری ۱۰۰ میلی‌متر است که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. میزان بارندگی در سال زراعی جاری نیز نسبت به سال زراعی گذشته در مقایسه با بلند مدت میانگین کشور بیش از ۳۵ درصد کاهش بارندگی را نشان می‌دهد.

خندان‌رو در مورد درصد مساحت خشکسالی استان، عنوان کرد: ۹۰ درصد مساحت خراسان‌جنوبی متاثر از خشکسالی است و تنها ۱۰ درصد مساحد استان دارای شرایط نرمال است.

وی گفت: ۲۳ درصد مساحت خراسان‌جنوبی دارای خشکسالی خفیف، ۴۳ درصد خشکسالی متوسط، ۱۸ درصد خشکسالی شدید و ۶ درصد خشکسالی بسیار شدید است.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: بیشترین درصد خشکسالی استان مربوط به شهرستان طبس است.

سال آبی جاری سالی خشک و سخت است

حسین امامی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: سال آبی جاری سال خشک و سختی است.

وی افزود: خراسان‌جنوبی در حال حاضر چهارمین استان کم بارش در کشور است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی بیان کرد: باتوجه به کاهش بارندگی در حال حاضر استان‌های شرقی کشور شرایط سختی دارند.

بنابراین گزارش؛ با توجه به نظر مسئولان مربوطه در حوزه آب استان به نظر می‌رسد سال سختی از نظر آب پیش روی مردم خراسان‌جنوبی باشد و تابستان امسال بیش از سال‌های گذشته با مشکل کمبود آب شرب و کشاورزی مواجه باشیم. لذا می‌طلبد مردم استان در سال جاری برای این‌که با مشکل کمبود آب مواجه نشوند نهایت مدیریت مصرف آب را داشته و مسئولان مربوطه نیز برای جلوگیری از هدررفت آب در نقاط شهری و روستایی اقدام کنند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: مخازن دشت های خراسان جنوبی میزان بارندگی در سال میلیون متر مکعب منابع آب زیرزمینی ۶ میلیون متر مکعب میلیون مترمکعب تراز مطلوب ۴ حجم فعلی مخزن درصد خشکسالی کاهش بارندگی حال حاضر سال جاری درصد مساحت منابع آبی آبی استان سال گذشته سال زراعی یک هزار درصد پر دو هزار حلقه چاه نصب شده سال آبی مخزن ۳

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۷۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۹۵ هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی واگذار شد

به گزارش خبرنگار مهر، داداش نصیری صبح سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: از مجموع اراضی که سال گذشته واگذار شد ۲۱۵ هکتار برای طرح‌های کشاورزی و وابسته به آن و ۱۸۰ هکتار برای طرح‌های غیرکشاورزی تعلق داشت.

وی ادامه داد: قرارداد طرح واگذاری زمین به طرح‌های کشاورزی و وابسته به آن در چهار فقره و قرارداد واگذاری زمین به طرح‌های غیرکشاورزی در ۱۰ فقره و در مجموع در ۱۴ قرارداد امضا و واگذار شد.

نصیری در مورد عملکرد مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با حفظ کاربری اراضی تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری‌ها، گفت: با توجه به لزوم تغییر کاربری اراضی کشاورزی به فعالیت‌های غیرزراعی و باغی، ۱۵۶ هکتار زمین در سال گذشته در استان تغییر کاربری یافته و از این محل ۵۰۸ میلیارد ریال به حساب خزانه واریز شده است.

وی افزود: این تغییر کاربری‌ها در قالب ۵۸۵ فقره صادر شد.

نصیری اضافه کرد: در سال گذشته مجوز ۳۲ هکتار تغییر کاربری در قالب ۳۰۹ فقره که مشمول عوارض تبصره یک ماده یک بودند و ۱۲۴ هکتار در قالب ۲۷۶ فقره مجوز که معاف از عوارض بودند از سوی امور اراضی استان صادر شد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به عملکرد این واحد در تجمیع و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۸ مورد تجمیع به مساحت یک هزار و ۱۸۵ هکتار در استان انجام شد.

نصیری افزود: همچنین در این مدت چهار مورد اراضی به مساحت ۶۴۲ هکتار در استان یکپارچه سازی شد.

وی با تبیین عملکرد مدیریت امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۲، گفت: از مجموع سه هزار و ۹۰ روستایی که در استان وجود دارد تعداد یک هزار و ۲۳۴ روستا دارای تداخل شناسایی شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هر هفته ۱۲ روستا در کمیسیون رفع تداخلات استان بررسی می‌شود در سال گذشته یک هزار و ۱۲۶ روستا تعیین تکلیف و به ادارات ذیربط ابلاغ شد.

نصیری افزود: ۱۰۸ روستای باقیمانده نیز در دست بررسی است.

وی تعداد پلاک‌های تعیین تکلیف شده در قالب این طرح را ۳۶۵ پلاک و مساحت این اراضی را ۴۳۸ هزار و ۷۸۱ هکتار اعلام کرد.

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در مورد عمکلرد این واحد در مورد صدور سند اظهار کرد: سال گذشته برای ۱۹ هزار و ۸۷۹ قطعه زمین به مساحت ۹۰ هزار و ۸۱۰ هکتار سند زراعی صادر شد.

نصیری افزود: از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ نیز برای ۲۴ هزار و ۲۰۰ قطعه به مساحت ۲۸ هزار و ۴۴ هکتار سند صادر شده بود و در مجموع هفت سال گذشته نزدیک به ۶۰ هزار قطعه زمین به مساحت بیش از ۴۵۰ هزار هکتار، سند دار شد.

نصیری به آمار حفاظت و شناسایی و قلع و قمع تغییر کاربری‌های غیرمجاز در استان در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۲۱۸ هکتار در قالب پنج هزار و ۱۱۵ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در استان شناسایی شد که از این تعداد ۱۹۰ فقره به مساحت ۶.۳ هکتار با استناد به احکام صادره قلع و قمع شد.

وی ادامه داد: همچنین ۹۰ هکتار و به تعداد ۲ هزار و ۵۵ فقره با استناد به تبصره ۲ ماده ۱۰ قلع و قمع شد و ۳۸۱ فقره نیز در نوبت اجرای احکام است.

کد خبر 6086047

دیگر خبرها

  • کاهش ۳۳ میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان
  • افزایش ۴۹ درصد صادرات تعاونی های خراسان جنوبی
  • پیشرفت فیزیکی بیمارستان کسری به ۹۸ درصد رسید
  • ۴۹ درصد تسهیلات تبصره ۱۸ در خراسان جنوبی جذب شد
  • افزایش ۱۶ درصدی بارش‌ها در کشور
  • صادرات تعاونی های خراسان جنوبی ۴۹ درصد افزایش یافت
  • بارش‌های کشور در سال گذشته چطور بود؟/ پاسخ احد وظیفه
  • ۳۹۵ هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی واگذار شد
  • ۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد
  • خوب و بد وضعیت بارندگی در کشور/ افزایش و کاهش۱۶ درصدی بارش ها