Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-30@10:14:22 GMT

گزارش تقلب علمی ایران سیاسی است

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۳۷۷۷۰

گزارش تقلب علمی ایران سیاسی است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «مبارزه با کارخانه‌های کاغذ جعلی که باعث تحریف علم ساختگی می‌شوند» عنوان گزارش اخیر نشریه نیچر است که از تقلب صنعتی و سازمان‌یافته در تولید مقالات علمی پرده برداشته است. این گزارش با ذکر مثال‌هایی از تقلب دانشمندان چینی برای تهیه مقاله آغاز می‌شود و در ادامه ایران را هم به عنوان یکی از کشورهای تقلب‌کننده نام می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی رسانه‌های ایران با ترجمه این گزارش و مصاحبه با کارشناسان در این زمینه، به بررسی این پدیده در جامعه علمی ایران پرداختند؛ اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند ایران، مصداق این گزارش نیست و باید انگیزه‌های نوشتن چنین گزارش‌هایی بیشتر بررسی شود.

غلامرضا ذاکر صالحی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان این که گزارش مذکور در مورد ایران نیست، اظهار کرد: درست نیست با موج مشکوک خارجی که دنبال بی‌آبرو کردن ایران است، همصدا شویم.

در بخشی از این گزارش آمده است؛ «کاتریونا فنل رئیس خدمات چاپ و نشر در الزویر (Elsevier) بزرگترین انتشارات علمی جهان واقع در آمستردام هلند، خاطرنشان می‌کند: مشکل تقلب سازمان یافته در مجلات علمی تازه نیست و فقط به چین محدود نمی‌شود. ما شواهدی از تقلب سازمان یافته از چندین کشور دیگر از جمله ایران و روسیه دیده‌ایم.»

عضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در این زمینه گفت: الزویر سیاسی است و برای اثبات این ادعا باید شواهد ارائه کند. این‌ها می‌خواهند پیشرفت‌های علمی کشور را کاذب جلوه دهند در حالی که نورم و شاخص‌های تقلب باید با میانگین کشورهای منطقه و با توجه به حجم انتشارات ما مقایسه شود.

وی درباره موج اخیری که در زمینه گزارش نشریه نیچر در رسانه‌های ایران ایجاد شده است، تصریح کرد: من معتقدم خبرنگار باید بی‌طرفانه و مثل یک پژوهشگر علمی برخورد کند. جوگیر نشود و حاق واقعیت را بکاود حتی گاهی برخلاف جریان آب شنا کند.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1092702 برچسب‌ها تقلب علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌ عالی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: تقلب علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۷۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمدحسن روزی‌طلب سرپرست اداره کل برنامه‌های سیاسی صداوسیما شد

به گزارش خبرگزاری مهر، طی حکمی از سوی محمدعلی صائب سرپرست معاونت سیاسی، محمدحسن روزی‌طلب به سمت سرپرست اداره کل برنامه‌های سیاسی منصوب شد.

به کارگیری حداکثری ظرفیت‌های خبرگزاری صداوسیما و شبکه خبر در تولید برنامه‌های سیاسی و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های محتوایی، تجهیزاتی و نیروی انسانی مجموعه‌های خارج معاونت سیاسی، محورهای اصلی اداره کل برنامه‌های سیاسی در دوره جدید است.

از سوابق روزی‌طلب می‌توان به مدیرمسؤولی روزنامه ایران و مدیرعاملی موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران، معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی، نویسنده بیش از ۲۰ عنوان کتاب در حوزه تاریخ سیاسی، مشاور و ناظر فیلم‌های سینمایی «ماجرای نیمروز»، «ماجرای نیمروز؛ ردخون» و «موقعیت مهدی» و سردبیری، نویسندگی و پژوهش ده‌ها برنامه تلویزیونی و مستند اشاره کرد.

کد خبر 6090413 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • ۲۵ مورد تقلب با دستگاههای الکترونیکی در کنکور ۱۴۰۳ کشف شد
  • مهدی نصیری و توهم اتحاد
  • خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی
  • سریال «حشاشین» در ایران ممنوع اعلام شد
  • پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • وزیر علوم: تعداد کمی از اساتید در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند/ هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی نبوده است
  • محمدحسن روزی‌طلب سرپرست اداره کل برنامه‌های سیاسی صداوسیما شد
  • چرا سریال «حشاشین» در ایران مجوز ندارد؟
  • پلمب واحد صنفی متخلف در بویین میاندشت