Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۵۱ هزار تومان، برنامه کاربردی سامانه املاک به منظور تسهیل خوداظهاری مردم فعال شد، افزایش تولید سایپا در سال تحریم و کرونا، نحوه فعالیت بانک‌های دولتی و نیمه دولتی از امروز برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۲۱ فروردین شبستان به شرح زیر است:

هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۵۱ هزار تومان

امروز (شنبه ۲۱ فروردین)‌ هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۵۱ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای ۱۷۴۳ دلار، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۴۰۱ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۳۹۷ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۶۲ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

امروز (شنبه ۲۱ فروردین) در بازار ارز دلار ۲۴ هزار و ۲۸۹ تومان، یورو ۲۸ هزار و ۵۵۱ تومان، پوند ۳۴ هزار و ۴۲۷ تومان، درهم امارات ۶۸۴۲ تومان، یوان چین ۳۸۱۰ تومان و لیر ترکیه ۳۰۴۰ تومان است.

 

همچنین بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۶ ارز کاهش و ۲۴ ارز افزایش یافت. نرخ ۶ ارز نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز (شنبه بیست و یکم فروردین ۱۴۰۰) بدون تغییر نسبت به پنج‌شنبه گذشته به مبلغ ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس به قیمت ۵۷ هزار و ۵۸۷ ریال و هر یورو نیز به قیمت ۴۹ هزار و ۹۹۴ ریال اعلام شد. افزون بر این، هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۴۱۰ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۹۱۹ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۹۴۴ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۷۲۲ ریال، روپیه هند ۵۶۳ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۱۰۸ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۷ هزار و ۵۱۶ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۲۹۱ ریال، دلار هنگ‌ کنگ ۵ هزار و ۴۰۰ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۴ ریال و دلار کانادا ۳۳ هزار و  ۵۱۷ ریال قیمت خورد.

 

از سوی دیگر، نرخ دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۵۴۴ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۸۷۶ ریال، لیر ترکیه ۵ هزار و ۱۴۳ ریال، روبل روسیه ۵۴۳ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۹ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۲ هزار و ۲ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۴ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۳۱۲ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۸۴ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار  و ۹۷ ریال، کیات میانمار ۳۰ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۹۶۷ ریال تعیین شد. همچنین، نرخ یکصد درام ارمنستان ۷ هزار و ۸۸۹ ریال، دینار لیبی ۹ هزار و ۲۶۲ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۴۰۹ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۳ هزار و ۴۶۱ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۵۸ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۷ هزار و ۴۶۵ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۶۹۲ ریال، لاری گرجستان ۱۲ هزار و ۲۵۷ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۸۷۸ ریال، افغانی افغانستان ۵۴۱ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۵ هزار و ۹۲۲ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۱۱، یکصد پزوی فیلیپین ۸۶ هزار و ۵۲۸ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار  و ۷۰۶ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۸ ریال ارزش‌گذاری شد. 

 

برنامه کاربردی سامانه املاک به منظور تسهیل خوداظهاری مردم فعال شد

وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد تسهیل خوداظهاری افراد در سامانه ملی املاک و اسکان، برنامه کاربردی سامانه https://amlak.mrud.ir/amlak.apk را در دسترس عموم قرارداد. این وزارتخانه برای ایجاد سهولت در خوداظهاری افراد در سامانه ملی املاک و اسکان کشور، اپلیکیشن (برنامه کاربردی)  این سامانه را به آدرس  https://amlak.mrud.ir/amlak.apk
برای گوشی‌های دارای سیستم عامل اندروید در دسترس عموم قرار داده است.

افراد می توانند برای استفاده، برنامه را دانلود کرده و در تلفن همراه خود نصب کنند.

همچنین دارندگان سیستم عامل ios می‌توانند از طریق مرورگر سافاری خود به سایت املاک و اسکان به نشانی https://amlak.mrud.ir/authenticate مراجعه و از طریق گزینه Add to Homescreen نسخه وب اپلیکیشن سامانه را بر روی گوشی خود نصب کنید.

به گزارش ایرنا، در راستای اجرای «ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم» مصوب پنجم آذرماه ۹۹ مجلس شورای اسلامی ضرورت دارد تمامی مالکان و سرپرستان خانوار، املاک تحت تملک و محل اقامت خانوار خود را از ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ با مراجعه به سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی http://amlak.mrud.ir ثبت کنند.

مهلت قانونی تعین شده برای انجام خوداظهاری از زمان شروع، ۲ ماه است.

در ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم آمده است: واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره۷ ماده ۱۶۹مکرر این قانون) به‌عنوان «واحد خالی» شناسایی می‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره به شرح زیر خواهند شد. 

 

افزایش تولید سایپا در سال تحریم و کرونا

گروه خودروسازي سايپا با وجود تحريم هاي ظالمانه و محدودیت های ناشی از شيوع ويروس كرونا كه همه بخش هاي اقتصادي را متاثر كرده، موفق شد 92.8 درصد از برنامه پيش‌بيني شده توليد تجمعي خود را محقق كند.

آمار توليد محصولات گروه خودروسازي سايپا برگرفته از توليد يكساله شركت‌های سايپا، پارس خودرو، سايپا سيتروئن، بن رو، زامياد و سايپا ديزل است.

سال ۹۸، مجموع توليد گروه خودروسازي سايپا ۴۱۴ هزار و ۲۸۸ دستگاه بود كه اين ميزان توليد هم با وجود چالش هاي بود كه از سال ۹۷ بر صنعت خودرو تحمیل شد.

از سال ۹۸ افزايش توليد گروه خودروسازي سايپا آغاز شده است و اين امر در سال گذشته با وجود شيوع ويروس كرونا و در شرايطي كه شركت هاي خودروساز خارجي به سمت كاهش توليد رفتند، ادامه پيدا كرده است.

بر اين اساس گروه خودروسازي سايپا در شرايطي موفق شده رشد توليد در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ را عملياتي كند كه بيش از سال هاي قبل با محدوديت منابع مالي، رشد بي سابقه مواد اوليه، افزايش قيمت ارز، چالش هاي متعدد در تامين قطعات و موانع بي شمار در نقل و انتقال پول روبرو بوده است.

 

نحوه فعالیت بانک‌های دولتی و نیمه دولتی از امروز

علیرضا قیطاسی در خصوص نحوه فعالیت بانک ها از ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۰ طبق بخشنامه  قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مدیریت کرونا، اعلام کرد: بانک ها در تمام کشور فعال بوده و کارکنان با توجه به وضعیت و شرایط هشدار هر شهر که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای هر شهر اعلام می شود، در محل کار حاضر خواهند شد.

 

به گفته دبیر شورای هماهنگی بانک های دولتی، طبق این بخشنامه کارکنان بانک ها در شهرهای وضعیت «زرد» با ۱۰۰ درصد پرسنل، در شهرهای وضعیت «نارنجی» با دو سوم پرسنل و در شهرهای وضعیت «قرمز» نیز با حضور ۵۰ درصد کارکنان فعالیت خواهند داشت.

 

 وی در پایان از مردم عزیز کشور درخواست کرد برای حفظ سلامتی خود و کارکنان بانک ها، خدمات بانکی را به صورت غیر حضوری از منزل و محل کار دریافت کنند.

 

کدام مشاغل از امروز اجازه فعالیت دارند؟ + جدول

در حال حاضر ۸۰ درصد شهرهای کشور در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند و بر این اساس محدودیت هایی در نحوه فعالیت مشاغل اعمال می شود. مشاغل گروه ۱ مانند سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعمیرگاه‌ها و سایر مشاغل ضروری هستند. در شهرهای با وضعیت نارنجی هم گروه ۱ و۲ مشاغل اجازه فعالیت دارند و گروه ۳و ۴ نمی‌توانند فعالیت داشته باشند. در حال حاضر ۲۵۷ شهر قرمز داریم که خروج پلاک‌های بومی و ورود پلاک‌های غیربومی به این شهرها غیرمجاز است.

 

همه فعالیت‌های آموزشی باید تعطیل باشد و به صورت مجازی برگزار شود. همچنین رستوران‌ها اجازه پذیرش مهمان ندارند و باید به صورت بیرون بر فعالیت داشته باشند. از امروز به مدت ۱۰ روز  تعطیلی‌های سراسری اعمال خواهد شد و بعد از آن ارزیابی کنیم اگر لازم بود این تعطیلی‌ها ادامه پیدا کند وگرنه متوقف شود.

 

فهرست مشاغلی که از امروز در شهرهای قرمز و نارنجی مشمول محدودیت ها هستند به این شرح است:     وضعیت فعالیت مشاغل در شهرهای نارنجی :     

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار سامانه ملی املاک و اسکان گروه خودروسازی سایپا نحوه فعالیت بانک ها عیار یک میلیون برنامه کاربردی بانک های دولتی سکه بهار آزادی گرم طلای هزار تومان ۲۱ فروردین ۱۱ هزار ۴ هزار هزار و ۲ ۲ هزار ۲ ریال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۸۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نحوه مقابله با چک‌های برگشتی: راهنمای جامع

دارنده چک درصورتی که به هر علتی موفق نشود چک خود را نقد کند، می‌تواند آن را برگشت بزند و برای وصول مبلغ چک برگشتی از طریق قانونی اقدام نماید.

چک برگشتی یا چک بلامحل یا چک پرداخت نشدنی به چکی گفته می‌شود که وجه آن به علت نداشتن موجودی در حساب یا به هر علت دیگری، پس از ارائه چک به بانک قابل وصول نیست.

به عبارت دیگر، دارنده چک درصورتی که به هر علتی موفق نشود چک خود را نقد کند، می‌تواند آن را برگشت بزند و برای وصول مبلغ چک از طریق قانونی اقدام نماید.

نحوه وصول چک برگشت خورده و نکات حقوقی لازم در ارتباط با چنین چکی، موضوعی است که در این مقاله بدان می‌پردازیم:

نحوه وصول چک برگشتی

به نقل از مشاوره حقوقی چک در بازار مالی و تجاری امروز با توجه به کمبود نقدینگی، چک یکی از ابزارهای پرکاربرد مردم برای رفع نیازهای اقتصادی و انجام معاملات است.

هرچند که چک از بدو ایجاد قرار بود به عنوان نوعی اسکناس مورد استفاده قرار گیرد، اما سوء استفاده از این برگه و عدم برخورد اسکناس‌گونه با آن موجب شد تا قانونگذار با ضمانت‌ اجراهای قانونی خود مداخله نماید و اوضاع را سامان بخشد.

یکی از شایع‌ترین پرونده‌های مطرح در دادگاه‌ها، پرونده‌های مربوط به چک برگشتی است و به همین علت پرسش‌های زیادی درخصوص این موضوع در ذهن طرفین این دعاوی وجود دارد. یک برگ چک که به نام صادرکننده آن است و در وجه حامل یا شخص معین صادر می‌شود، به دلایل مختلفی ممکن است برگشت بخورد یا در اصطلاح حقوقی، گواهی عدم پرداخت برای آن صادر شود.

چک برگشتی به دلیل فقدان موجودی حساب در تاریخ مندرج در چک

رایج‌ترین جهت برگشت خوردن چک در کشور ما مربوط به نداشتن موجودی یا عدم کفایت آن است که حسب مورد از سوی بانک برای تمام وجه چک یا بخش از آن، گواهی عدم پرداخت صادر می‌شود.

ماده 5 قانون صدور چک و مشاوره حقوقی چک درخصوص این نوع از برگشت خوردن چک بیان داشته بانک بنابر تقاضای دارنده چک باید هر چقدر موجودی در حساب وجود دارد به دارنده بپردازد؛

دارنده با درج مبلغ قید شده در پشت چک، آن را به بانک بر می‌گرداند تا فوراً کسری مبلغ چک در سامانه یکپارچه بانک مرکزی وارد گردد و کد رهگیری دریافت شود.

سپس گواهینامه ای با کد رهگیری مندرج در آن به دارنده تحویل داده می شود که همان گواهی عدم پرداخت است و براساس آن می توان در مراجع قضایی یا ثبتی اقدام نمود، چرا که از این لحظه به بعد چنین چکی، چک برگشتی محسوب میشود و گواهینامه دریافتی، جانشین اصل چک به حساب می آید.

چک برگشتی به دلیل خارج نمودن تمام یا بخشی از وجهی که به اعتبار آن چک صادر شده

دومین دلیلی که در ماده 3 قانون صدور چک ذکر شده این است که صادرکننده چک نباید تمام یا قسمتی از وجهی که به اعتبار آن چک شادر شده از حساب خود خارج نماید.

در این حالت زمانی که چک صادر می‌شده، موجودی در حساب وجود داشته، اما بعداً قبل از وصول وجه چک یا حساب خالی شده یا به قدری از آن برداشت شده که کفاف وصول تمام مبلغ مندرج در چک را نمی‌دهد.

لازم به ذکر است که مباشرت شخص صادرکننده در اخراج وجه از حساب ضرورتی ندارد و ممکن است که وی به وسیله صدور چک برای دیگری و توسط شخص ثالثی، از حساب برداشت کرده باشد و یا با بستن حساب خود، اخراج موجودی را عملی کرده، به عبارت دیگر ضمن مسدود کردن حساب، موجودی آن را برداشت نموده یاشد.

دستور عدم پرداخت وجه چک برگشتی

گاهی وضعیتی رخ می دهد که وجه چک از هر نظر قابل پرداخت است، اما صادر کننده به بانک دستور می‌‌دهد که مبلغ آن را پرداخت نکند. صدور این دستور، جرم است چرا که جلوی وصول وجه چک را می‌گیرد، مگر اینکه عذر قانونی برای چنین اقدامی وجود داشته باشد.

مطابق با ماده 14 قانون صدور چک فقط صادرکننده چک، ذینفع یا قائم مقام قانونی آن‌ها می‌تواند به طور کتبی دستور عدم پرداخت وجه چک را بدهد. گ

منتها بایستی در این درخواست کتبی قید گردد که به علت مفقود شدن چک، سرقت یا جعل آن و یا به علت اینکه چک از طریق کلاهبرداری، خیانت در امانت یا هر جرم دیگری تحصیل شده، چنین دستوری صادر شده است.

چک برگشتی به دلیل تنظیم چک به شکل نادرست

در ادامه ماده 3 قانون صدور چک آمده است که صادرکننده نباید چک را طوری تنظیم نماید که بانک به عللی مانند عدم مطابقت امضا یا قلم خوردگی در متن چک، یا اختلاف در مندرجات چک و امثال آن از پرداخت وجه چک خودداری نماید.

براساس مقرره فوق امضای چک بایستی شبیه به همان امضایی باشد که روز دریافت دسته چک به بانک ارائه شده و اگر شخصی که دارای دو یا سه امضاست، امضای دیگری را پایین چک درج کرده باشد، بانک به علت عدم مطابقت امضای مندرج در چک با امضای موجود در بانک، از پرداخت وجه آن خودداری می‌کند و دارنده با یک چک برگشتی مواجه می‌شود.

هم‌چنین اگر چک خط خوردگی داشته باشد بدون آنکه در ظهر چک توضیح و امضایی وجود داشته باشد یا مثلاً بین رقم عددی و رقم حروفی چک تفاوت باشد، باز هم بانک، چک ارائه شده را وصول نخواهد کرد. به طور کلی هر بی‌نظمی که در متن چک موجود باشد و باعث گردد تا دارنده نتواند به طلب خود برسد، موجب عدم پرداخت وجه آن از سوی بانک می‌شود.

چک برگشتی به دلیل صدور چک از حساب مسدود

از دیگر جهات برگشت خوردن چک که پیرو یک رأی وحدت رویه در اصلاحات قانون صدور چک ضمن ماده 10 به این قانون اضافه شد، صدور چک از حسابی مسدود است. مطابق با ماده 10، هر کس با آگاهی از بسته بودن حساب خود اقدام به صدور چک نماید، عمل وی در حکم صدور چک بی‌محل خواهد بود و به حداکثر مجازات محکوم می شود و مجازات تعیین شده غیر قابل تعلیق است.

بنابر ماده فوق این جهت از میان تمام جهات ذکر شده، موجب تشدید مجازات نیز می‌گردد، چرا که بابت صدور این نوع از چک برگشتی، مرجع قضایی باید حداکثر مجازات را برای مرتکب صادر نماید و مجازات صادر غیر قابل تعویق می‌باشد.

پس از تحقق هر یک از جهات فوق، دارنده چک برشگت خورده با گواهی عدم پرداختی که در دست دارد می‌تواند حق خود را از سه طریق مطالبه نماید:

تنظیم دادخواست و مراجعه به دادگاه حقوقی.

ثبت شکواییه و مراجعه به دادگاه کیفری.

مراجعه به اداره ثبت اسناد محل برای صدور اجراییه.

سخن پایانی

با در نظر گرفتن سه طریق فوق برای وصول چک برگشتی می‌توان گفت که از یک طرف رسیدگی در دادگاه حقوقی مستلزم گذران فرایندی زمان‌بر می‌باشد و از طرف دیگر هرچند چک در حکم سند رسمی است و می‌توان با معرفی اموال بدهکار، به وسیله اجراییه ثبت، اموال وی را توقیف نمود. در صورت داشتن سوال در مورد چک و نیاز به مشاوره حقوقی چک می توانید به لینک زیر مراجعه کنید :

ariadadyar.com/moshaver-hoghogi-chek

دیگر خبرها

  • نحوه مقابله با چک‌های برگشتی: راهنمای جامع
  • نرخ ارز امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ +جزئیات
  • برنامه‌های وزارت صمت در حوزه صنایع خلاق موجب جهش تولید می شود
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • سقف تراکنش‌ خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت
  • افزایش اشتغالزایی و رونق تولید از آثار و برکات وقف محسوب می‌شود
  • قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • نرخ ارز امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جزئیات
  • تساوی کسل کننده ملوان و سایپا در نیمه اول
  • تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران