Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- مژگان صلاحی: سالگرد شهادت شهید آوینی را روز هنر انقلاب اسلامی می¬نامند به همین مناسبت میزگردی را با حضور سه نماینده از سه نهاد فرهنگی، حوزه هنری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بسیج هنرمندان برگزار کردیم و در رابطه با هنر انقلاب اسلامی با ایشان به گفت و گو پرداختیم.

هنر انقلاب برآمده از قلب، روح و فکر مردم است


حمیدرضا ملازینل نویسنده و پژوهشگر و معاون حوزه هنری استان قزوین در این میزگرد با اشاره به دیدگاه ورود مبانی انقلاب اسلامی به ساحت هنر اذعان کرد: بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و در این چهاردهه اتفاقات زیادی در عرصه هنر رخ داده اما در مورد دستاوردها انقلاب و تحول عظیم و بنیادی که در عرصه فرهنگ و هنر رخ داده است چهره‌ای مانند شهید آوینی که هنر انقلاب اسلامی با اسم ایشان گره خورده است از موالید انقلاب اسلامی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف هنری و سینمایی قواعد مرسوم را بهم زد و تحولات زیادی را به وجود ¬آورد در عرصه هنرهای تجسمی و گرافیک و موسیقی و هنرهای نمایشی شاهد خلق آثار جدید که اثرگذاری اجتماعی دارد هستیم.

ملازینل گفت: بعد از انقلاب هنر به سمت مردمی شدن رفت و در خدمت آرمان‌های متعالی قرار گرفت. مثلاً نمایش ارغوان خونین را در قزوین در دهه شصت داشتیم که فکر می‌کنم حتی در جبهه‌ها هم اجرا شد و گروه سرودی در قزوین متشکل شد که حتی اجرا در محضر امام در جماران داشتتند. تحولاتی که در فرم و محتوا رقم خورد.

این کارشناس عنوان کرد: جریان‌های مستند سازی اجتماعی، پاسداشت چهره‌های اثرگذار در تاریخ معاصر، شکل گیری جشنواره‌های مردمی مانند عمار و دیوارنگارهای شهری مانند میدان ولیعصر و در حوزه نقاشی مانند نقاشی‌های آقای روح الامین و… که تحولاتی را در این عرصه‌ها به وجود آورده است. در واقع می-توان مبانی انقلاب را در این تحولات به چشم دید.

معاون حوزه هنری استان قزوین بیان کرد: امام در سال ۶۷ پیامی به هنرمندان دادند که در آن شاخصه‌هایی مطرح شده است مانند مردم گرایی، عدالت، توجه به محرومین، مرزبندی بین حق و باطل و همینطور مقام معظم رهبری هم به رشد کمی و کیفی هنر و توجه به مبانی انقلاب اسلامی و اسلام ناب که هنرمندان را به توجه به این مسائل تشویق کردند. را باید مدنظر داشت زیرا هنر انقلاب اسلامی را نمی‌توان از این مسائل جدا کرد.

ملازینل توضیح داد: با عنایت به این دستاوردها می‌توان گفت هنر انقلاب شکل گرفته و وجود دارد و در حال ارتقای کیفیت خود است در این رابطه مقاومت‌هایی وجود دارد که برخی می‌گویند این دست کارها باعث شده است که هنر سطحی شود اما واقعیت متفاوت است. در این میان میزان اثرگذاری و اثرپذیری از مردم اهمیت دارد. باید این نکته را در نظر داشت که خودباوری را انقلاب به افرادی که هنرمند هستند تزریق کرده و در این راستا رشد کرده اند. مثلاً در کشور خودمان گاهی بازیگری و کارگردانی به ارث می¬رسد در حالی که حالا هنرمندانی داریم که دغدغه اجتماع و واقعیت¬ها را دارند، از نقطه صفر شروع کردند و الان در اوج هستند. این از دستاوردهای هنر انقلاب اسلامی است.

وی گفت: حوزه هنری به عنوان مولد انقلاب فراز و فرودهای زیادی داشته است به طور خلاصه در حوزه تاریخ شفاهی و تولید محتوا در این عرصه زحماتی که آقایان سرهنگی و بهبودی کشیدند که توانستند تاریخ شفاهی را در تمام ساحت‌های جامعه تزریق کنند که اتفاقی بی بدیل بود.

معاون حوزه هنری استان قزوین اضافه کرد: در سینما و هنرهای نمایشی و موسیقی و ادبیات هم حوزه هنری سعی داشته نقش آفرینی داشته باشد. در حوزه آفرینش‌های ادبی و در طنز پیشرو و به نوعی پایه گذار بوده است مثلاً در قزوین جشنواره سنگ پا در قم جشنواره قمپز را داشتیم. این¬ها دستاورهای اخیر حوزه هنری در سال‌های اخیر بوده است.


به سمت تولید محتوا در سطح جهانی حرکت می‌کنیم

امیر ملاحسنی در این نشست بیان کرد: اگر بخواهیم از صحبت حضرت امام و حضرت آقا برآیندی داشته باشیم وارد بحث ارزش و تعالی انسانی می‌شویم، با توجه به اینکه ما معتقدیم انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و یکی از ابزارهای مهم تأثیرگذاری فرهنگ، حوزه هنر است، هنری که در راستای ارزش و تعالی قدم برمی‌دارد را می‌توانیم هنر انقلابی بنامیم.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین ادامه داد: بنده هنر متعالی را هنر انقلابی می¬دانم که از ارزش‌ها دفاع کند. ما پارامترهای مشخصی را بعد از انقلاب دنبال می¬کنیم مثلاً در سینما هم به لحاظ کمی و کیفی اگر قاطبه را در نظر بگیریم می‌توان به جرأت بگوییم که قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست و هنرمندان معتقدند بعد از انقلاب هنر سینمای ما به شدت فاخر، رو به جلو، هدفمند و متعالی شده است.

وی اذعان کرد: ذات هنر و فرهنگ پروسه‌ای زمان بر است که شکوفایی¬اش نیاز به زمان دارد. اگر سیر چهل ساله را در نظر بگیریم به سمت کیفیت بهتر و اثرگذاری پرمخاطب رفته ایم. ما معتقدیم هنر باید در خدمت بشریت و ارزش‌ها قرار بگیرد. مثلاً وقتی فیلمی در جشنواره ملی و بین المللی فجر به عنوان فیلم منتخب هیئت داوران قرار می¬گیرد و در نوروز از تلوزیون پخش می¬شود و مورد اقبال مردم قرار می¬گیرد به معنی کاهش فاصله مردم و هنرمندان است. مخاطب سطح سلیقه اش افزایش پیدا می¬کند و از آن سمت، فیلمساز محتوایی را می¬سازد که مورد استقبال مردم قرار می¬گیرد این امتیاز مهمی است.

ملاحسنی بیان کرد: همه دستگاه‌ها رسالتی دارند که باید پاسخگوی رسالتشان باشند، متأسفانه تعدد مراکز فرهنگی با طرح وظایف مشترک مشکلاتمان را در این حوزه زیاد کرده، موازی کاری‌ها از لحاظ هزینه کرد و پاسخگویی باعث شده به مشکل بربخوریم. بنده هم معتقدم که باید دستگاه¬ها در کنار هم در استان به یک شکلی جمع شوند و در قدم بعدی در سطح کشور هم همین اتفاق رقم بخورد.

وی مطرح کرد: در خیلی مواقع ما در مقام پاسخگویی هستیم در حالی که باید مطالبه گر باشیم و محتوا برای دنیا ارائه دهیم، ما محتوا را داریم اما محصولمان بازخوردی که باید داشته باشد را ندارد که شاید نتیجه¬ جزیره‌ای عمل کردن باشد در حالی که اگر در کنار هم بودیم محصول بهتری را ارائه می¬دادیم.


معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: در دوران پس از انقلاب فراز و فرودهایی را تجربه کردیم، یک جاهایی سرعت خوبی داشتیم و در جاهایی شاید اتفاق ویژه ای نیافتاده که بتوان دفاع کرد ولی در حوزه تکنیک در چند سال اخیر پیشرفت خوبی داشتیم و توانستیم کارهای خوش ساختی حتی برای ذائقه جهانی بسازیم.


ملاحسنی با تاکید بر تکنیک هنر بیان کرد: مهم¬ترین مسئله تکنیک است، اگر بهترین محتوا را بدون تکنیک خوب عرضه کنیم اثرگذاری نخواهد داشت.

وی یادآور شد: در تولیدات فرهنگی ما در سطح جهان نیاز به پیوست‌های سیاسی و دیپلماتیک داریم و به غیر از رهبری که بر اهمیت فرهنگ و هنر و فضای مجازی همواره تاکید داشتند متأسفانه اهمیت این مسائل توسط دولت‌ها تبدیل به شعار شده است.

این مسئول در خاتمه گفت: ما همواره در مقام پاسخ و رفع اتهام ظاهر شده ایم در حالی که هنر انقلاب نیاز به آفرینش‌های جدید دارد، ما باید محتوایی تولید کنیم که علاوه بر دفاع از ما بتواند پیام‌های نو و تازه ای را به جهان مخابره کند.

در عرصه هنر استان مافیا نداریم، انقلابیون کم کار داریم

محسن کریمی در این نشست عنوان کرد: اگر ما به مفهوم مشترک در عرصه هنر دست پیدا نکنیم نگاه‌های جزیره‌ای و سلیقه‌ای بر مسئولین و هنرمندان حاکم می¬شود. هنر انقلاب همزاد انقلاب است ولیکن در بازه‌های زمانی ممکن است سیر متفاوتی را طی کند.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان قزوین ادامه داد: بنده قائلم که انقلابی گری ساختارشکنی در فرم است و تعالی در محتوا، شاید ما دسترسی پیدا نکردیم که مکتب جدیدی را در فرم ایجاد کرده باشیم و شاید در حوزه تکنیک عقب تر از بقیه باشیم ولی نگاه انقلابی این را آموخته که بن بستی وجود ندارد. ما عصر طلایی انقلاب را طی کردیم و بسیاری از فرصت‌ها سوخته شده و نتوانستیم همراه با مبانی انقلاب توسعه لازم را بدهیم.مجموعه‌های پژوهشی، دانشگاهی و حوزوی آیا آمدند مبانی انقلاب اسلامی را آنالیز کنند و در خدمت هنرمندان و مجموعه‌های هنری قرار دهند؟


وی تصریح کرد: ما می¬توانیم با استفاده از هنر جامعه را در مقابل آسیب‌های اجتماعی واکسینه کنیم. مثلاً هنر انقلابی در حوزه خود باوری اقتصادی چه کرده؟ در رابطه با مسائل اجتماعی و معرفی دین چه کرده است؟ گاهی برداشت‌های مختلف ما را دچار انشقاق فکری کرده است. ماحصل چهل سال دستاورد هنر انقلاب را اگر بررسی کنیم در حوزه اندیشه‌ای بسیار ضعیف بوده ولی در حوزه آفرینش¬های هنری خوب بوده است که متکی به ایمان است نه ذات هنر.


کریمی تاکید کرد: گام دوم انقلاب یک فرصت است که چه رویکردی را انتخاب کنیم که مبتنی بر کادرسازی و تعالی محوری باشد. متأسفانه هنر انقلابی در بین مسئولین ما تبدیل به هنری مناسبتی و تزئیینی شده است و آسیب‌های آن نگاه شغلی و کارمندی، پیمانکاری و پروژه محور به هنرمند است و سبب شده که هنرمندان از قطار انقلاب جدا شوند.


وی افزود: نگاه شرطی و نگاه بازاری و جشنواره‌ای باعث شده ظرفیت‌ها را از دست بدهیم. امام فرمودند هنرمندان مرهمی باشند بر دردهای مردم، باید دید که هنرمندان در این مسائل چه نقشی دارند؟ ما در استان قزوین به شدت به تقسیم کار و هم¬افزایی در بین دستگاه‌های فرهنگی نیاز داریم.


کریمی خاطرنشان کرد: ما در دو بخش ضربه جدی می‌خوریم از یک طرف فرصت سوزی است که در همه دولت‌ها رخ داد و سرمایه‌های انقلاب فقط مالی نبوده زمان از ما گرفته شده و از نظر زیر ساخت که کادر سازی جزئش هست آسیب دیدیم. ما همواره مصرف کننده هستیم در حالی که نگاه انقلابی پیشرو است و عقب ماندگی‌ها و گله‌ای از مسئولین داریم! واقعیت این است که مرزها شکسته شده و سیاست و هنر دیگر جدا از هم نیستند. وقتی رئیس جمهور کشوری از یک کاریکاتوریست حمایت می¬کند، وقتی از شعر بر علیه مرزهای ما و دخالت در کشوری استفاده می¬شود، وقتی رژیم غاصب صهیونیستی یک کاریکاتوریست را مزاحم خودش می¬داند و ترورش می¬کند به چه نتیجه‌ای می رسیم؟

این مسئول خاطرنشان کرد: متأسفانه سیاسیون ما نگاه ابزاری و تدارک چی به هنر دارند و برای تقویت منافع ملی و بنیان‌های انقلابی از ظرفیت هنر استفاده نکردند. شما رجوع کنید به بودجه فرهنگی متوجه خواهید شد که چقدر این موضوع مظلوم است ولی نگاه انقلابی قائل به شاه بیت از قرآن است چه بسا تعداد کمی از مؤمنین می¬توانند غلبه کنند.


وی مطرح کرد: بسیج وظیفه دارد برای اقتضائات کشور برنامه داشته باشد، یک زمانی زلزله کرمانشاه است یک زمانی سیل گلستان و مثلاً پارسال کرونا بود، بسیج هنرمندان شاید ۴۰ جشنواره شهرستانی و استانی با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری¬های شهرستان‌ها با کمک قرارگاه شهید سلیمانی برگزار کرد و اتفاقات بزرگ فرهنگی رقم زدند. ولیکن باید حمایت و مانع زدایی انجام شود.


رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان قزوین بیان کرد: دستگاه‌های فرهنگی و هنری یک کارگردان و محور نیاز دارند، درخواست ما این است که شورای فرهنگی استان و مسئولین سیاسی استان که در شورا هستند از همه مجموعه‌های فرهنگی و هنری استفاده کنند و در کنار هم تقسیم کار کنند؛ اگر پازل کوچکی از فرهنگ و هنر استان باشیم، اگر هم را تکمیل کنیم می¬توانی قوای زیادی پیدا کنیم و اثرگذار باشیم.


کریمی در خاتمه بیان کرد: در مسائل فرهنگی و هنری باید نگاه بلند مدت داشته باشیم. باید این نکته را بگویم که ما در عرصه هنر استان مافیا نداریم انقلابیون کم کار داریم. البته این مطلب فقط از جانب مسئولین نیست باید هنرمندان نیز پای کار باشند.


به گزارش مهر به نظر می‌رسد می‌توان با هم افزایی و دوری از منیت دستگاهی و سازمانی و نیز با امید به افق‌های پیش روی هنر انقلاب اسلامی آینده‌ای پویا و دارای اهداف درخشان را برای هنر متعهد متصور بود.

در حالی که هنوز در بسیاری از بخش‌های فرهنگی هنری کشور سازمان‌ها بر سر مسئولیت و پیگیری امور با هم به مجادله می‌پردازند دنیای خارج از مرزهای ما در حال آفرینش مفاهیم جدید و پایه ریزی دنیای نوین با توجه به خواسته‌ها و ارزش‌های خود هستند و اگر قرار است ما نیز بنا به آرمان‌های انقلاب بخشی از این آینده باشیم بهتر است هر چه سریع‌تر به این ترجیع بند دست یابیم.
 

کد خبر 5185721

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری گام دوم انقلاب هفته هنر انقلاب اسلامی حوزه هنری بسیج هنرمندان وزارت ارشاد ویروس کرونا شیوع کرونا کرمانشاه آمار کرونا بوشهر انتخابات شورای شهر و روستا ستاد ملی مقابله با کرونا گرگان ماه مبارك رمضان محدودیت های کرونایی انتخابات 1400 اردبیل وضعیت قرمز شیوع بیماری کرونا هفته هنر انقلاب اسلامی فرهنگ و ارشاد اسلامی هنر انقلاب اسلامی بسیج هنرمندان مبانی انقلاب استان قزوین هنر انقلابی عرصه هنر حوزه هنری دستگاه ها حوزه هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۹۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس

جابر آفریدون رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد گفت: هنرمندان خطه مرزی تایباد در دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس در بندرعباس به روی صحنه رفتند و به اجرای موسیقی مقامی خراسان پرداختند.

وی افزود: این گروه هنری، متشکل از هنرمندان نسل قدیم و جدید موسیقی، با نام «مولانا» و با حضور اساتیدی همچون حسین رحمت الهی و یعقوب تنها و نیز یونس یوسفعلیزاده و عزیز عزیزانی به عنوان نماینده استان خراسان رضوی در این جشنواره فرهنگی حضور داشتند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد ادامه داد: چهاردهمین جشنواره فرهنگی و هنری خلیج فارس و دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس از هفتم تا دهم اردیبهشت در تالار شهید آوینی مرکز استان هرمزگان برگزار شد.

آفریدون بیان کرد: از ۳۲ اثر ارسال شده، تعداد ۱۰ اثر برگزیده به بخش پایانی این جشنواره موسیقی راه پیدا کردند و هنرمندانی از استان‌های هرمزگان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گیلان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان و کرمان به روی صحنه رفتند.

این مقام مسئول تصریح کرد: خطه تایباد به عنوان مهد و خواستگاه موسیقی مقامی خراسان شناخته می‌شود؛ به طوریکه در حال حاضر ۱۵۰ هنرمند دوتارنواز در این شهرستان شناسایی شده اند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد خاطرنشان کرد: در راستای انسجام بیشتر فعالیت فرهنگی و هنری، در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار باشگاه دوتارنوازان در شهرستان اساس گذاری شد که هدف آن استعدادیابی در حوزه موسیقی، پرورش و آموزش آن و نیز اعزام هنرمندان به رویداد‌های مختلف است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • مدرسه ملی روایت در سمنان افتتاح شد
  • لزوم ایجاد یک سایت فرهنگی و هنری در استان البرز
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • هنرمند انقلابی در راستای توحید الهی گام برمی دارد
  • نهضت هنر انقلاب در خوزستان شعله‌ورتر از گذشته‌ شد‌
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • تاثیر هنر در حفاظت از محیط زیست
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر