Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@22:50:18 GMT

طرح جامع شهر کرمان بازنگری می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۴۳۷۰۴

طرح جامع شهر کرمان بازنگری می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، طرح جامع، برنامه‌ای راهنماست که خط‌مشی کلی سیاست‌های توسعۀ شهری را تعیین می‌کند. در طرح جامع شهری، نحوۀ استفاده از اراضی و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری، کشاورزی و تأسیسات، تجهیزات و تسهیلات و همچنین نیازمندی‌های عمومی شهری، خطوط کلی ارتباطی و مراکز ترمینالی و فرودگاه‌ها و نوسازی، بهسازی و اولویت‌های مربوط به آن‌ها تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طرح جامع، همچنین ضوابط مربوط به حفظ بناها و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی، تهیه و تنظیم می‌شود.

طرح جامع شهر بر حسب ضرورت قابل تجدیدنظر خواهد بود. ریشۀ بسیاری از مشکلات شهری، تعلل در بازنگری طرح جامع است؛ اما طرح جامع شهر کرمان پس از ۱۰ سال قرار است بازنگری شود.

شهردار کرمان در جلسه‌ای که با حضور مدیران شهری و مشاور بازنگری در طرح جامع شهر کرمان، جهت طرح موضوعات موردنیاز در شیوه‌نامۀ تهیۀ طرح جامع مسئله‌محور شهر کرمان، برگزار شد، افزود: شهرداری به‌عنوان مجری طرح جامع شهر کرمان در حوزه‌های مختلف، درگیر این طرح خواهد بود و باید اطلاعات لازم را به مشاور بدهد و بر اجرا نظارت داشته باشد.

سیدمهران عالم‌زاده، ادامه داد: تمام معاونان و مدیران سازمان‌های شهرداری و شهرداران مناطق باید با مشاور همکاری کنند و چالش‌ها، مشکلات و موانعی را که برای رسیدن به وضع مطلوب وجود دارد، به مشاور ارائه دهند.

شهردار کرمان با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته به‌دلیل فراهم نبودن ساختارهای مربوط به درآمدهای پایدار در شهرداری کرمان، درآمدهای پایدار سهم اندکی در بودجۀ شهرداری داشت، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته، شوراها برای جلب رضایت مردم، درآمد شهر را متناسب با درآمد مردم و رشد شهر، ارتقا نمی‌دادند؛ در نتیجه، در حالی‌که شهر بزرگ شده و درآمدها بالا می‌رفت، بودجۀ شهرداری افزایش لازم را پیدا نمی‌کرد.

عالم‌زاده افزود: این رویۀ اشتباه موجب شده بود شهرداری حتی توان انجام ابتدایی‌ترین خدمت خود به شهروندان را که آسفالت معابر است، نداشته باشد.

وی یادآور شد: در سه سال اخیر، شهرداری کرمان جهش بزرگی در جذب درآمد داشته و درآمد آن از ۳۰۰ میلیارد تومان به بیش از ۱,۰۰۰ میلیارد تومان رسیده، اما هنوز تا وضع مطلوب فاصله داریم.

شهردار کرمان افزود: با وجود اینکه طی سه‌سال گذشته، رشد ۵۰۰ درصدی درآمد داشتیم، اما افزایش ناگهانی تورم، توان ما را در خدمت‌رسانی به مردم کم کرده است.

عالم‌زاده خاطرنشان کرد: در این دوره سعی کردیم ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر کرمان را اصلاح کنیم و در حال حاضر ناوگان حمل‌ونقل عمومی کرمان کاملاً بهسازی و نوسازی شده که این اقدامات باید در سال‌های آینده هم تداوم یابد.

وی بیان کرد: یکی از چالش‌های شهرداری، مشارکت اندک مردم به‌خصوص در زمینۀ مالی با شهرداری است و از آنجاکه این مسئله در خدمت‌رسانی مشکل ایجاد می‌کند، باید فرهنگ‌سازی شود.

شهردار کرمان درخصوص آرامستان جدید با بیان اینکه بُعد مسافت یکی از مشکلات آرامستان جدید است و باید برای حمل‌ونقل و دسترسی به آن چاره‌اندیشی شود، افزود: کاربری‌های مرتبط با آرامستان مثل کارگاه‌های ساخت قبور وغیره باید در مسیر آرامستان جدید جانمایی و این مسائل باید در بازنگری طرح جامع شهر کرمان دیده شود.

عالم‌زاده، بزرگ‌ترین چالش شهر کرمان را توسعۀ بی‌رویۀ شهر در کنار تراکم پایین جمعیت بیان کرد و افزود: مساحت شهر کرمان حدود ۱۳ هزار هکتار با جمعیت ۶۵۰ هزار نفر است که این موضوع خدمت‌رسانی به شهروندان را دچار مشکل می‌کند؛ بنابراین، باید در طرح جامع در این خصوص چاره‌اندیشی شود.

ضرورت نگاه به گسترش فضای سبز در طرح جامع

معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان نیز با اشاره به اینکه سازمان‌های آتش‌نشانی، سیما، منظر و فضای سبز شهری، میادین، آرامستان و پسماند زیرمجموعۀ این معاونت قرار دارد، خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که تاکنون در طرح‌های جامع و تفصیلی لحاظ نشده، نگاه به گسترش فضای سبز براساس ظرفیت شهر بوده است.

رامین امیرمداح افزود: فضای سبز در برخی قسمت‌های شهر گسترش بیشتر و در برخی مناطق گسترش کمتری داشته و این گسترش براساس ظرفیت و منابع موجود شهری نبوده که این جانمایی اشتباه، هزینه‌های زیادی را به شهرداری تحمیل کرده است.

وی بیان کرد: برای بهبود سرویس‌دهی سازمان آتش‌نشانی، باید با در نظر گرفتن تراکم جمعیتی، تراکم ساختمان‌های بلندمرتبه و سایر موارد، درخصوص جانمایی و افزایش ایستگاه‌های آتش‌نشانی تصمیم‌گیری شود.

معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان یادآور شد: با توجه به اینکه راه‌اندازی بازارچه‌های محله‌ای نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها و بار ترافیک دارد، باید به این موضوع، توجه جدی شود.

امیرمداح بیان کرد: طراحی راه‌های ارتباطی و چگونگی حمل‌ونقل به آرامستان جدید از موضوعاتی است که در بازنگری طرح جامع باید به آن پرداخته شود.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت پسماند می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد شهر داشته باشد و ما در حال آماده‌سازی نقاطی در هر منطقه برای ساماندهی پسماند هستیم که برخی کاربری‌ها مانع هستند که باید در طرح جامع اصلاح شود.

معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان با اشاره به اینکه برخی از کاربری‌هایی که در شهر دیده شده، به‌دلایل مختلف امکان استفاده ندارند و به‌عنوان زمین‌های بایر رها شده‌اند، افزود: زمین‌های بایر یکی از معضلات خدمات شهری و موجب نارضایتی مردم است که با دادن کاربری‌های موردنیاز در هر بخش از شهر باید مورد استفاده قرار گیرند و تعیین‌تکلیف شوند.

کد خبر 5186019

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرداری کرمان طرح جامع شهری ویروس کرونا شیوع کرونا کرمانشاه آمار کرونا بوشهر انتخابات شورای شهر و روستا ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت های کرونایی گرگان انتخابات 1400 ماه مبارك رمضان اردبیل هفته هنر انقلاب اسلامی وضعیت قرمز شیوع بیماری کرونا طرح جامع شهر کرمان آرامستان جدید شهردار کرمان طرح جامع خدمات شهری کاربری ها عالم زاده حمل ونقل فضای سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۳۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ساخت مرکز جامع خدمات سلامت روستای خطایان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، این مرکز در زمینی به مساحت ۶۶۰ مترمربع و ۳۰۰ مترمربع زیربنا در یک طبقه ساخته می‌شود.

 اعتبار اولیه ساخت مرکز جامع سلامت ۵۰۰ میلیون تومان است.

با راه اندازی این مرکز روستا‌های خاکشان، اسلام آباد، حاجی تپه و محمودیان زیر پوشش خدمات این مرکز قرار می‌گیرند.

دیگر خبرها

  • بازنگری الگوریتم اینستاگرام به «محتوای اصیل» پاداش می‌دهد و کپی‌کاران را جریمه می‌کند
  • سند جامع سومین حرم اهل بیت(ع) رونمایی می‌شود
  • مطالعات  طرح جامع جنگل کاری نالشکینه بوکان
  • لزوم الصاق پیوست‌های فرهنگی و امنیتی در طرح تفصیلی شهری
  • مقاومت بازار طلا برای شفافیت
  • آغاز ساخت مرکز جامع خدمات سلامت روستای خطایان
  • تبلیغ جامع، شامل ۴ رکن مهم است
  • بازنگری در بودجه دانشگاه‌ها؛ طرح جمهوریخواهان برای فشار به دانشجویان ضدصهیونیستی
  • ضرورت بازنگری در دستورالعمل‌های تبلیغات محصولات آسیب رسان به سلامت
  • سامانه جامع تجارت: تامین ارز ۲۰ روزه شد