Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-26@23:00:23 GMT

آمریکا آماده لغو تحریم‌های دوره اوباما نیست!

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۴۴۸۲۱

آمریکا آماده لغو تحریم‌های دوره اوباما نیست!

هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام پس از چند دور رایزنی فشرده میان مقامات کشورمان و دیگر طرف‌های این توافق در حالی روز جمعه با ابراز خوش‌بینی نسبی طرفین از «پیشرفت‌های اولیه» به کار خود پایان داد که ابهامات در مورد آینده این گفت‌وگوها همچنان پابرجاست.

سید عباس عراقچی رئیس هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی در وین همانند دیگر مقام‌های کشورمان تنها گزینه روی میز ایران در توقف گام‌های هسته‌ای را لغو عملی همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن عنوان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال تهران و واشنگتن از لغو تحریم‌ها تعریف خاص خود را دارند و بر سر اینکه آمریکا در صورت بازگشت دوباره به برجام قرار است کدام بخش تحریم‌های ضد ایرانی را لغو کند ابهاماتی وجود دارد. در گفت‌وگو با دکتر فؤاد ایزدی، تحلیلگر ارشد سیاسی و استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران این موضوع را به چالش کشیده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

برداشت شما از مذاکرات وین چه بود؟ این دیدگاه که برخی معتقدند آمریکا به دنبال فرسایشی کردن گفت‌وگوها و در نهایت تحمیل «برجام پلاس» به جمهوری اسلامی است را چگونه می‌بینید؟

واقعیت آن است ایالات متحده برای خود چند هدف ترسیم کرده و سعی دارد از طریق این مذاکرات آن‌ها را دنبال کند. در وهله نخست به نظر می‌رسد آن‌ها اصلاً نمی‌خواهند به برجام آن هم به شکل کنونی برگردند. بهترین نمود در این مورد آن است رابرت مالی مسئول پرونده ایران در دستگاه سیاست خارجی آمریکا هر بار درباره برجام صحبت کرده اصطلاح طولانی‌تر و قوی‌تر «longer and Stronger» را به کار برده است. معنی این کلمه هم همان برجام پلاس است؛ یعنی مسائل موشکی، منطقه‌ای و حقوق بشری را هم وارد کنند. آن‌ها می‌گویند می‌خواهند به برجام برگردند اما واقعاً چنین قصدی ندارند. پس تحریم‌ها را هم واقعاً نمی‌خواهند بردارند. اما اگر بتوانند تحریم‌ها را طولانی کنند چند منفعت برای آن‌ها خواهد داشت. نخست اینکه می‌توانند لغو تحریم‌ها را به بهانه ادامه مذاکرات کشدار کرده و به عقب بیندازند. نکته دوم به برداشت آن‌ها از نحوه مذاکره دستگاه دیپلماسی کشورمان برمی‌گردد. آن‌ها به این درک رسیده‌اند که دولت کنونی در ابتدا با درخواست آن‌ها مخالفت کامل خواهد کرد اما پس از مدتی امتیاز می‌دهد. این داستان در قضیه برجام هم اتفاق افتاد. پس این طولانی شدن در اینجا هم به نفع آن‌هاست.

ایران و آمریکا در مورد لغو تحریم‌ها برداشت خاص خود را دارند. آیا واشنگتن با لغو کامل تحریم‌ها و آنچه مد نظر تهران است همراهی خواهد کرد؟

ترامپ در چهار سال گذشته تحریم‌های گسترده‌ای علیه کشورمان اعمال کرد. به عنوان نخستین نتیجه مذاکرات برجامی در مرحله اول این تحریم‌ها اعم از هسته‌ای و غیر هسته‌ای بایدبه‌طور کامل لغو شود. غیر از این، برخی تحریم‌های گسترده از جمله سیسیادا (قانون جامع تحریم‌های ایران)، لایحه تحریم‌های ایران (ایسا) و ایفکا (قانون کاهش تهدید ایران) در دوره اوباما اعمال شده که پس از برجام متوقف شد، اما ترامپ همه آن‌ها را با برچسب‌های تروریستی و حقوق بشری برگرداند. این‌ها نیز همه باید لغو شود.

دوران دولت اوباما- بایدن، دوران اوج سیاست تحریمی آمریکا در طول تاریخ بود. این تحریم‌ها ذیل هسته‌ای بود اما همان‌گونه که گفته شد دولت ترامپ با برچسب‌های دیگر آن‌ها را احیا کرد. اکنون باید حواسمان باشد اگر قرار است تحریم‌ها لغو شود در گام نخست باید به‌طور کامل لغو شود و دوم اینکه این‌گونه نباشد آن‌ها مدعی لغو تحریم شوند اما آن را با عناوین دیگر ادامه دهند.

 آیا امریکا آمادگی دارد تحریم‌های دوره اوباما را هم کنار بگذارد یا باز با همان برچسب‌زنی، تحریم‌ها تداوم پیدا خواهد کرد؟

به نظر نمی‌رسد آمریکا آمادگی چنین کاری را داشته باشد و چون این آمادگی را ندارد می‌خواهد با برگ برجام بازی کند. اگر آمادگی داشت هنگامی که بایدن به ریاست جمهوری رسید با حکم ریاست جمهوری همان‌گونه که به توافق آب و هوایی پاریس بازگشت به برجام هم برمی‌گشت. اما اصلاح نکردن حماقت ترامپ نشان می‌دهد بایدن مصمم نیست.

در نهایت اینکه موضوع راستی‌آزمایی هم بسیار مهم است. نباید از یاد برد در دوره اوباما هم همین کار را کردند، یعنی روی کاغذ بر لغو تحریم‌ها صحه گذاشتند اما از سوی دیگر با استفاده از ظرفیت نهادهای بین‌المللی همچنان بر سیاست‌های ضد ایرانی خود تداوم بخشیدند. خلاصه حرف ما این است و چیز پیچیده‌ای نیست؛ اگر قرار است لغو تحریمی اتفاق بیفتد باید نتیجه آن بر زندگی مردم محسوس باشد، ایران بتواند بدون هیچ مشکلی نفت خود را بفروشد و پول آن هم به‌راحتی از طریق تراکنش‌های مالی و بانکی قابل انتقال به داخل باشد. اگر این اتفاق افتاد آن‌وقت ایران می‌تواند به تعهدات برجام برگردد اما اگر این‌گونه نشد متوجه می‌شویم آن‌ها نمی‌خواهند به برجام برگردند، حالا روزی ۱۰۰بار بگویند می‌خواهیم برگردیم اما اگر آن تعهدات خود را اجرا نکنند فایده‌ای ندارد.

پیش‌بینی شما از آینده مذاکرات برجامی چیست؟

واقعیت این است دولت آقای روحانی نشان داده به‌شدت به مذاکرات علاقه‌مند است. شیفتگی نسبت به برجام و بیان عبارت توبه آمریکا چیزی جز این ذهنیت که جمهوری اسلامی تحت فشار است را مخابره نمی‌کند و نتیجه آن هم تداوم سیاست تحریمی است. این در حالی است که همان‌گونه که گفته شد آمریکا تنها به دنبال بازی با برگ برجام است. در این شرایط ما باید هوشیاری بیشتری به خرج دهیم و سیاست اعلام شده را دنبال کنیم تا زمانی که تحریم‌ها به‌طور کامل لغو و راستی‌آزمایی نشود ایران به تعهدات برجامی برنخواهد گشت. قانون مجلس هم کمک کرده و پشتوانه محکمی ایجاد نموده و راه تأمین امنیت منافع ملی ایران است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تحلیلگر آمریکا مذاکرات برجام لغو تحریم ها دوره اوباما هسته ای لغو شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۴۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند

به گزارش همشهری آنلاین دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به «اوفک» روز پنجشنبه، چند فرد و نهاد را با ادعای ایفای «نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپادهای ایرانی برای وزارت ایران»، تحت تحریم قرار داد.

واشنگتن با بیان اینکه این تحریم‌ها با هماهنگی انگلیس و کانادا اعمال شده‌اند، در ادامه مدعی شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خود «در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد».

طبق این بیانیه هشت فرد ایرانی، ۱۵ نهاد در ایران، امارات، پاناما و هند، ۲ کشتی و یک هواپیما به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

«برایان نلسون» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مدعی شد: «وزارت دفاع ایران به بی‌ثبات‌کردن منطقه و جهان با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و اشاعه پهادها و دیگر سخت افزارهای نظامی برای نایبان ایران ادامه می‌دهد».

او همچنین گفت: «ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با انگلیس و کانادا از همه ابزارهای در دسترس برای مقابله با کسانی که از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران حمایت مالی می‌کنند، استفاده می‌کند».

این ادعاهای مقام آمریکایی در حالی است که ایران همواره اعلام کرده یک طرف جنگ در اوکراین نیست و این غرب است که با گسیل سلاح به این کشور، بر آتش درگیری‌ها می‌دمد.

ایران همچنین اعلام کرده در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت این کشور در دمشق، بر اساس منشور ملل متحد درباره حق پاسخگویی، مواضع نظامی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است.

کد خبر 847176 برچسب‌ها خبر ویژه ایران و آمریکا

دیگر خبرها

  • نظر مقام سابق موساد از شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه
  • تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • بانک‌های چینی به دردسر افتادند؛ پای تحریم آمریکا در میان است
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم