Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدمحمد پاک‌مهر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس درباره کمپین مخاطبان فارس من با عنوان «نه به لغو قانون سقط درمانی در طرح جوانی جمعیت» که طبق مصوبه مجلس در مورخ 26 اسفند 99 قانون سقط جنین‌های ناهنجار و ناقص‌الخلقه مصوبه سال 84 نسخ خواهد شد توضیحاتی را ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:‌ اعضای کمیته ویژه جوانی جمعیت معتقدند که غربالگری وزارت بهداشت در حوزه مبتلایان به بیماری  سندروم دان است و این غربالگری سبب ایجاد استرس برای خانواده‌ها و افراد شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اعضای کمیته ویژه جوانی جمعیت بر این باورند که تشخیص‌ها در غربالگری‌ها بعضا صحیح نبوده و در برخی موارد فقط به دلیل رلیبل نبودن آزمایشات و غربالگری‌ها نوزادان سالمی سقط شده‌اند که مجموع این گزارشات منجر به این مصوبه مجلس شده است.

پاک‌مهر با بیان اینکه من به عنوان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با لغو قانون «سقط درمانی» موافق نیستم، گفت: اگر غربالگری حذف شود آمار جامعه بیماران کرموزومی و افراد ناقص‌الخلقه افزایش می‌یابد و خانواده‌ها و نوزادان را دچار مشکل می‌کند و حتی علاوه بر سختی زندگی و مهجوریت هزینه‌های چند برابری نیز روی دست خانواده‌ها خواهد گذاشت. بنابراین باید اقدامات پیشگیرانه قبل از تولد انجام شود.

وی با تأکید براینکه بنده به عنوان فردی که دوره مشاوره ژنتیک را سپری کرده‌ام برای مصوبه مجلس در زمینه قانون «سقط درمانی و غربالگری» پیگیری‌های را صورت خواهم داد. 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه با تأکید براینکه امروز حدود 6 تا 8 درصد متولدین ما به نوعی از معلولیت‌ها رنج می‌برند، خاطرنشان کرد: طیف معلولیت‌ها مختلف بوده و از نوع شدید گرفته تا انواع خفیف و شما اگر رشد جمعیت را 1.5 درصد در نظر بگیرید چرا که سالانه بالای یک میلیون و 300 هزار نفر آمار متولدین ما هستند که از این بین 6 تالی 8 درصد از آن جمعیت را معلولان تشکیل می‌دهند که در اشکال ماژور و مینور وجود دارد.

شهریاری افزود: یک معلولیت در نوع خفیف ممکن است 6 انگشتی و یا لب شکری باشد بنابراین همه معلولیت‌ها با زندگی منافات ندارد اما یکسری معلولیت‌ها کرموزومی بوده که هزینه‌ها و رنج‌هایی را متحمل نوزاد و خانواده‌ها می‌کند.

وی تأکید کرد: برای پیشگیری از معلولیت‌ها کرموزومی و شدید راهی جز سقط درمانی مجاز و قانونی نداریم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: باید متخصص در حوزه ژنتیک با برنامه‌های غربالگری و پیشگیرانه در وقت مجاز یعنی قبل از هفته هجدهم و 6 روز همه غربالگری‌ها و تشخیص‌های لازم انجام شده و از تولد برخی نوزادانی که دچار معلولیت شدید هستند جلوگیری شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: درمان بهداشت عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سقط درمانی معلولیت ها خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۴۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۷ همت به طرح دارویار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از خانه ملت سلمان اسحاقی در تشریح نشست مشترک اعضای این کمیسیون با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: تامین دارو، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از موضوعات مهمی است که در اولویت کمیسیون بهداشت مجلس قرار دارد و برای تحقق این مهم باید هماهنگی هایی میان متولیان یعنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با محوریت سازمان غذا و دارو، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه انجام شود و این مساله مهم دراین نشست مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

اسحاقی افزود: بحث معیشت کادر درمان، تبدیل وضعیت نیروهای طرحی و استفاده از ظرفیت این نیروها و تعرفه گذاری پرستاری از جمله مسائل و موضوعات مطرح شده توسط اعضای کمیسیون بود .همچنین استفاده از ظرفیت برنامه هفتم و بودجه 1403 در پیشبرد اهداف نظام سلامت مورد بررسی قرار گرفت .

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: توجه به مشکلات حوزه سلامت توسط کمیسیون بهداشت به گونه‌ای است که در پی نشست کمیسیون بهداشت با مسئولان وزارت بهداشت، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، ۷ همت بابت پرداخت مطالبات ذی نفعان اصلی یعنی داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش اختصاص یافت که اتفاق مثبتی در زمینه تامین دارو ایجاد شود.

دیگر خبرها

  • افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور
  • پلمب ۵ مطب غیرمجاز دندانپزشکی و زیبایی زیرزمینی در تبریز
  • دارو باز هم داد مجلس را درآورد؛ دارویار پس از ۲ سال به کجا رسید؟
  • اختصاص ۷ همت به طرح دارویار
  • ابتلای بیش از ۱۶ درصد جمعیت اردستان به دیابت
  • متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره دلایل کمبود و گرانی دارو
  • متن کامل گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره کمبود دارو
  • مجلس با ارسال گزارش کمیسیون بهداشت به قوه قضاییه مخالفت کرد
  • مخالفت مجلس با ارسال گزارش گرانی و کمبود دارو به قوه قضائیه
  • مخالفت با ارجاع گزارش وضع بازار دارو به قوه قضاییه