Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز مطالعات استراتژیک صلح در افغانستان که زیر مجموعه شورای عالی مصالحه این کشور است، در گزارش تحقیقی تاکید کرد که افغانستان پس از صلح به نظام غیرمتمرکز نیازمند است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، مرکز مطالعات استراتژیک صلح افغانستان در تحقیقی اظهار داشت که براساس تجربه‌ها، نظام بسته و متمرکز سبب فساد، انحصار قدرت و کندی در ارایه خدمات دولتی شده است، اما برخلاف آن، نظام غیرمتمرکز رابطه مستقیم با کاهش فساد مالی دارد و سبب افزایش مشروعیت سیاسی، کارایی نظام و آسان شدن نظارت مردمی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در این گزارش آمده است که «توافقنامه صلح نه تنها به موضوع تقسیم عمودی قدرت، بلکه به تقسیم افقی قدرت نیز بپردازد تا جلو منازعه قدرت گرفته شود»؛ زیرا به باور این نهاد، نیاز است که «تجارب گذشته تکرار نشود».

بر اساس یافته‌های مرکز مطالعات استراتژیک صلح، «دولت افغانستان با تکیه بر اصل تمرکززدایی، در آینده قادر خواهد بود که با سپردن بخشی از مسوولیت‌هایش به شهروندان در قالب دولت محلی، مشارکت واقعی در امور سیاسی – اداری را در سطح محل و کشور فراهم کند. » و این کار کار سبب ایجاد اعتماد میان دولت و جامعه و تاسیس یک دولت ملی و فراگیر می‌شود.

در بخشی از این گزارش تحت عنوان «انتخابات زودهنگام یا حکومت گذار؟»، آمده است که «بر اساس تجربیات گذشته حکومت‌های موقت اغلب در کوتاه‌مدت پُلی میان صلح و دموکراسی بوده‌ است. در درازمدت، این بیش‌تر به قشر سیاسی جامعه بر‌می‌گردد که منافع ملی کشور را در اولویت قرار دهند و برای منازعات‌شان راه‌‌های حل مسالمت‌آمیزی را انتخاب کنند. در فرجام پیشنهاد می‌شود که در دوره پس از گذار به گستره اقتدار دولت، مشروعیت دولت، کیفیت انتخابات و نظام انتخاباتی که نقش آن در گزینش افراد، میزان مشارکت شهروندان، تقویت نظام حزبی، ثبات سیاسی و کارآمدی نظام بیش از هر مساله دیگر توجه جدی شود تا به ختم جنگ و صلح پایدار برسیم.»

این مرکز که زیر مجموعه شورای عالی مصالحه افغانستان محسوب می‌شود، در این تحقیق ضمن مخالفت با پیشنهاد طالبان مبنی بر ایجاد شورای فقه اسلامی خاطرنشان کرد که شورای فقه اسلامی بیش‌تر از بحث‌های مذهبی، اهداف سیاسی را دنبال می‌کند و اگر هم ایجاد شود باید تحت نام «شورای عالی علمای افغانستان» با صلاحیت‌های محدود و مشورتی ایجاد شود.

رحیمی: به اختلاف با ارگ توجهی نداریم/ حرف نهایی را شورای مصالحه در ترکیه می‌زندرئیس شورای مصالحه افغانستان و هشدار درباره جنگ داخلی

آمریکا و ارائه طرح حکومت انتقالی به طالبان و شورای مصالحه افغانستان

کرزی: دولت انتقالی زمینه ادغام طالبان را فراهم می‌کندتلاش برای کسب حمایت هند علیه طرح دولت انتقالی؛ اتمر عازم دهلی‌نو شد

این تحقیق همچنین با شکننده دانستن بحث آتش‌بس در روند صلح افغانستان تصریح کرد که در کنار امضای توافقنامه صلح، باید توافقنامه آتش‌بس نیز با درج جزئیات و تضمین بین‌المللی امضا شود.

به گزارش هشت صبح، جایگاه زنان در روند صلح افغانستان و بحث‌های تصمیم‌گیری نیز در این تحقیق ارزیابی شده است. بر اساس گزارش مرکز مطالعات استراتژیک صلح، با توجه به خشونت‌آمیز بودن گفتمان مردانه در معادلات استراتژیک صلح، حضور زنان در روند صلح بسیار مهم است.

بر اساس این تحقیق، زنان افغان در حال حاضر بیش‌ از هر زمان دیگری به صدای واحد و هماهنگ نیاز دارند و باید هنگام توافق در سطوح مختلف تصمیم‌گیری حضور داشته باشند.

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه اخبار افغانستان ترکیه اخبار افغانستان بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۵۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیست «ائتلاف امناء» برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ سید نظام الدین موسوی گفت: از ۳۰ نامزد ائتلاف امناء در دور اول انتخابات ۷ نفر انتخاب و ۱۵ نفر نفر نیز به دور دوم راه پیدا کردند.

بیشتر بخوانید؛ چرا انتخابات ۴۵ صندلی باقی مانده مجلس دوازدهم اهمیت زیادی دارد؟

وی افزود: با تصویب شورای مرکزی ائتلاف تمامی ۱۵ نامزد راه یافته فهرست ائتلاف به دور دوم، در این مرحله نیز در لیست امناء قرار دارند.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به اینکه آقای مهدی شریفیان در اطلاعیه ای رسما اعلام کرد که خود را متعهد به رویکردهای ائتلاف امنا در مجلس آینده می داند، با تصویب شورای مرکزی حضور وی به عنوان نفر شانزدهم فهرست امناء در دور دوم قطعی شد.

دبیر شورای مرکزی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (امناء) در ادامه اسامی کامل ۱۶ نفر ائتلاف انتخاباتی امنا در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس را به این شرح اعلام کرد:

۱- سید نظام الدین موسوی
۲-احمد نادری
۳- ابراهیم عزیزی
۴-پیمان فلسفی
۵-سمیه رفیعی
۶-ابوالفضل ظهره وند
۷-محمد سراج
۸-ابوالقاسم جراره
۹-زینب قیصری
۱۰-ریحانه اخلاقی
۱۱-صالح اسکندری
۱۲-سید مرتضی محمودی
۱۳-بیژن نوباوه وطن
۱۴-حسین صمصامی
۱۵-مجتبی رحماندوست
۱۶-مهدی شریفیان

انتهای پیام/

کد خبر: 1229360 برچسب‌ها انتخابات مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • دلایل ردصلاحیت روحانی علنی می‌شود/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: رئیس دولت دوازدهم برای حفظ شأن شورای نگهبان این کار را می‌کند
  • صالحی عمران: نیازمند نظر کارفرمایان صنایع در تدوین برنامه‌های درسی هستیم
  • چرا «مرکز پژوهش‌های مجلس» هم تحمل نمی‌شود؟
  • لیست «ائتلاف امناء» برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • اهدای عضو دانش‌آموز اهل لالی به ۳ بیمار جان دوباره بخشید
  • مرکز مطالعات عراق با ۱۰۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می آید
  • خوزستان نیازمند بیمارستان تخصصی چشم و قلب
  • شبکه ملی تنظیم‌گری ایران رونمایی شد
  • نیازمند شبکه تنظیم‌گری کشوری هستیم
  • بیش از ۱۰۰ طرح نیمه تمام صنعتی برای ورود به چرخه تولید چشم انتظار حمایت دولت