Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه الرای الیوم چاپ لندن در سرمقاله خود با اشاره به راهبرد آمریکا مقابل شرق به طور خاص  روسیه و چین، نوشت با عنوان «ائتلاف آمریکا روی سه اصل برای مبارزه با چین و متحدانش تمرکز کرده است» ضمن هشدار به عرب های حاشیه خلیج فارس نوشت:

 

 

شانس موفقیت آن چقدر است؟جایگاه عرب‌ها در آن کجاست؟آیا تاریخ تکرار می‌شود و اموال کشورهای عربی و خلیج فارس در جنگ های آتی آمریکا به کار گرفته می شود و بهانه نقض حقوق بشر و نجات اویغورها است؟

راهبرد جدید آمریکا دربردارنده گام‌های بسیاری است که برخی از آنها شبیه اقدامات این کشور علیه شوروی در زمان جنگ سرد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گام‌ها را در سه مورد زیر می توان خلاصه کرد:

-نخست:تشکیل ائتلافی جدید متشکل از دمکراسی‌ها به رهبری آمریکا و با مشارکت کشورهای اروپایی علیه کشورهای استبدادی در جهان به رهبری چین و به میزان کمتری روسیه.  

-دوم:تصویب قانونی به نام قانون «رقابت راهبردی» از سوی سنای آمریکا با هدف اعطای اجازه به دولت این کشور برای مقابله با چالش چین با تاکید بر سرقت مالکیت فکری و نیز تقویت روابط با تایوان.

-سوم:پرده‌برداری از نقض حقوق بشر نه تنها در عمق خاک چین بلکه همچنین در هنک کنگ و مناطق ایغورها در غرب چین و برجسته کردن مسئله بازداشت‌های گروهی و تجاوز جنسی.

عملی کردن این سه اقدام با انعقاد قرادادهای تسلیحاتی پیشرفته با تایوان و ارسال ناوهای هواپیمابر و کشتی های جنگی و انجام رزمایش و نیز تحریم‌های جدید صورت گرفت. دولت بایدن با چنین اقداماتی می‌خواهد عقربه‌های ساعت را نیم قرن به عقب بازگرداند؛ یعنی به اوج جنگ سرد و این رویکرد  که باعث فروپاشی شوروی شد، به فروپاشی چین منجر نخواهد شد؛ زیرا در آن  تحولات تکنولوژیک و نظامی چین در بیست سال اخیر مد نظر قرار گرفته نشده است.
نقش خاورمیانه در این راهبرد همان نقش کشورهای عربی در زمان جنگ سرد است یعنی ایفای نقش وابستگی  و آلت دست بودن.متحدان عرب اعضای مهمی در «ائتلاف دمکراسی‌ها»ی بایدن علیه حکومتهای دیکتاتوری خواهند بود و این مسئله که خود کشورهای عربی متحد آمریکا کشورهایی دمکراتیک نیستند، شکننده بودن این ائتلاف را نشان می دهد.

تقطه ضعف دیگر این راهبرد آمریکا استفاده از اهرم حقوق بشر است. به این ترتیب که بسیج جهان اسلام علیه نقض ادعا شده در منطقه ایغور قابل قبول نیست و منجر به شکست خواهد شد. برجسته ترین علت آن این است که آمریکا یعنی کشوری که به عراق حمله کرد و این کشور را ویران و دو میلیون عراقی را کشت و در سوریه و لیبی مداخله نظامی کرد و این دو کشور را به کشورهایی شکست خوره تبدیل کرد، آخرین کشوری است که باید از حقوق بشر و کمک به مسلمانان صحبت کند.

دولت بایدن دچار سرگردانی و غرق در سیاستهای خود است و برجسته ترین آنها بازگشت به سیاست تحریم‌هایی است که ترامپ در تحمیل آن علیه چین،ایران، روسیه و ونزوئلا زیاده روی کرد. این امر وحدت این کشورها و نیز ائتلاف جدیدشان را در مقابله با ائتلاف ناتو و جناح سرمایه داری تقویت خواهد کرد.
عربها و مسلمانان نباید بار دیگر فریب دروغ‌های آمریکا درباره دمکراسی و حقوق بشر را بخورند و نباید باردیگر در اردوگاه واشنگتن علیه محور روسیه و چین بایستند؛ زیرا در غیر این صورت بهای گزافی پرداخت خواهند کرد و از این رو باید متحدان قدیمی و جدید واشنگتن تاریخ را مطالعه کنند و از آن درس بگیرند.

310 310

کد خبر 1503620

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: چین ایالات متحده آمریکا روسیه خلیج فارس شورای همکاری خلیج فارس حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۶۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا قربانی اسرائیل می‌شود؟

۳۰ ایالت آمریکا درگیر جنبش دانشجویی است و نیرو‌های فدرال و ایالتی بشدت در حال کنترل اوضاع هستند. این در حالی است که آمریکا در آستانه انتخابات نیز قرار دارد. به همین دلیل چنانچه شرایط در آمریکا از کنترل خارج شود، اساسا آمریکا قربانی رژیم صهیونیستی خواهد شد.

حسن هانی‌زاده، کارشناس جهان عرب در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین نوشت:۲۱۰ روز از جنگ در غزه می‌گذرد و این روز‌ها نظرات مختلفی درباره احتمال حمله زمینی نیرو‌های نظامی رژیم صهیونیستی به رفح یا لبنان مطرح می‌شود. در این خصوص به نظر می‌رسد سرنوشت بنیامین نتانیاهو به رفح گره خورده است، زیرا اگر دست به ماجراجویی بزند، برخلاف اراده مقامات آمریکایی و اروپایی عمل کرده است، زیرا آن‌ها حمله به رفح را به دلیل اینکه چالش جدی منطقه‌ای بشمار می‌آید، خط قرمز می‌دانند.

لازم به یادآور است که رفح با مصر هم مرز است و چنانچه رژیم صهیونیستی به این منطقه حمله نظامی زمینی انجام دهد، صد‌ها هزار نفر به سمت مرز مصر کوچ خواهند کرد و این شرایط برای مصر مناسب نیست. به همین دلیل احتمال دارد که مصر از دایره همکاری اروپا و آمریکا خارج شود و مسیر دیگری را در پیش بگیرد و در نتیجه فضای منطقه بحرانی‌تر خواهد شد.

چنین مسائلی در خصوص حمله زمینی به رفح سبب شده است که برای پیشگیری از این اقدام هشدار‌هایی از سوی کاخ سفید برای بنیامین نتانیاهو ارسال شود. اما اگر این اتفاق بیفتد، اختلاف نظر‌ها بین آمریکا و کابینه نتانیاهو تشدید خواهد شد.

در این بین البته بحث و احتمال حمله ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان نیز مطرح است. با توجه به این شرایط و اینکه نتانیاهو تلاش می‌کند، برای رهایی از باتلاق غزه بحران را به کشور‌های دیگر منطقه منتقل کند. اما آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که بحران را هرچه زودتر تحت کنترل در آورند، زیرا این روز‌ها آن‌ها در آستانه انتخابات قرار گرفته و شرایط مناسبی ندارند؛ ۳۰ ایالت آمریکا درگیر جنبش دانشجویی است و نیرو‌های فدرال و ایالتی بشدت در حال کنترل اوضاع هستند. در واقع چنانچه شرایط از کنترل خارج شود، اساسا آمریکا قربانی اسرائیل خواهد شد؛ بنابراین به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که وضعیت غزه را کنترل کنند و مانع از این شوند که اسرائیل به منطقه دیگری حمله کند. در راستای این تلاش‌ها اخیرا نیز وزیر خارجه فرانسه به لبنان سفر کرده بود. با این حال به نظر می‌رسد اسرائیل در شرایطی قرار ندارد که بتواند به لبنان حمله کند. اما احتمال حمله نظامی زمینی به رفح از سوی رژیم صهیونیستی وجود دارد.

به این ترتیب لازم به یادآوری است که آمریکا و اروپا در آستانه یک تحول سیاسی اجتماعی قرار دارند. آن‌ها هزینه پشتیبانی از رژیم صهیونیستی را پرداخت می‌کنند و جنبش دانشجویی اخیر که آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی را فرا گرفته است به نوعی حکم بیداری وجدان بشریت را دارد که حاکمان آمریکا تلاش می‌کردند، آن را نادیده بگیرند.

دیگر خبرها

  • مقامات آمریکا اعتقاد عملی به حقوق بشر ندارند
  • خیزش دانشگاهیان آمریکایی؛ چالشی برای سیاست‌های دوگانه غرب در قبال حقوق بشر
  • تکرار گناه فرصت‌ تعالی را از انسان می‌گیرد
  • طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن تأیید شد / آخرین خبرها از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند
  • آیت‌الله حسینی همدانی: هنوز سران بعضی کشورها که باید در خط مقدم مبارزه با اسرائیل باشند خوابند/ دانشجویان باطن حقوق بشر آمریکایی را نمایان کردند/ هیچ‌کدام از رسانه‌هایشان نمی‌توانند برخورد پلیس را عادی جلوه دهند
  • «سیزیف» به مردم ایران چه می آموزد؟ / ورود ایرانیان به دالان باریک آزادی / مهمترین پروژه توسعه ایران توانمندسازی جامعه
  • تهدید رجب‌زاده: مطمئن باشید به CAS شکایت می‌کنیم
  • آمریکا قربانی اسرائیل می‌شود؟
  • تصویب یک طرح برای جرم‌انگاری انتقاد از اسرائیل در آمریکا