Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: با توجه به نام گذاری سال ۱۴۰۰ با عنوان «تولید، مانع زدایی ها، پشتیبانی ها» توسط مقام معظم رهبری و از طرفی اهمیت بالای صنعت داروسازی در کشور با توجه به تحریم‌های ظالمانه و پتانسیل این صنعت از منظر اشتغال‌زایی، تصمیم گرفتیم در مصاحبه‌ای کوتاه با میثم سلیمانی‌بدیع، یکی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان به بررسی موانع و مشکلات پیش روی این صنعت بپردازیم که در رشته بیوتکنولوژی دارویی کار می‌کند و در واقع حیطه تخصصیفعالیت وی داروهای نوترکیب و واکسن‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* به نظر شما با توجه به شعار امسال یعنی تولید، مانع زدایی ها، پشتیبانی‌ها چه موانعی بر سر راه صنعت داروسازی وجود دارد و چه پشتیبانی‌هایی از این صنعت می‌توان کرد؟

بزرگ‌ترین مشکلی که ما داریم مشکل فناوری است، نسل اول دانشگاه‌های ما دانشگاه‌های آموزش محور بودند؛ یعنی صرفاً یک عده‌ای می‌آمدند و درس می‌خواندند و ما آنان را فارغ التحصیل می‌کردیم. اما در دهه ۸۰ دانشگاه‌های ما پژوهش محور شدند؛ یعنی تصمیم گرفتند در کنار آموزش به سمت کارهای پژوهشی هم بروند. ما در مسئله پژوهش موفق هم بودیم. به‌طوری که رتبه‌های پژوهشی ما در دنیا از نظر تعداد مقالات بین دهم تا بیستم است. در سال‌های اخیر دانشگاه‌های ما به سمت فناوری روی آوردند و فناورمحور شدند؛ یعنی به این نتیجه رسیدند که تحقیقاتی برای ما مناسب است که منجر به یک فناوری یا تولید یک محصول شود.

اکنون دانشگاه‌های ما چه در وزارت بهداشت چه در وزارت علوم به این سمت حرکت کرده‌اند که فناورمحور شوند، اما هنوز با ایده آل خیلی فاصله داریم و در واقع مشکل ما این است که چگونه دانشگاه‌های خودمان را فناورمحور کنیم. همان طور که گفتم ما در پژوهش در رتبه دهم تا بیستم دنیا هستیم و به‌عنوان مثال در تولید واکسن که یک مصداق فناوری است، در رتبه ۹۰ تا ۱۰۰ دنیا هستیم. یعنی یک گپ بزرگ بین پژوهش و فناوری در دانشگاه‌های ما وجود دارد. مطالبه‌ای که باید شکل بگیرد همین است که دانشگاه‌های ما فناورمحور شوند.

یکی از موانعی که وجود دارد که ما نمی‌توانیم به سمت فناورمحور شدن پیش برویم، سیاست‌گذاری‌ها است. به‌عنوان مثال یک فرد با مدرک دکترای در دانشگاه به عنوان استادیار استخدام می‌شود و باید چند سال تلاش کند و مقاله ارائه بدهد تا دانشیار شود و بعد از آن هم به استادی ارتقا پیدا کند. پس باید برای این مسیر امتیازاتی را جمع‌آوری کند. حالا این امتیازاتی را که برای طی این مراحل لازم است، مقالات شکل می‌دهند. یعنی فرایند ارتقا براساس فناوری نیست، بلکه براساس مقاله است.

* کمی بیشتر در این مورد توضیح دهید، دقیقاً باید چه تغییراتی صورت بگیرد؟

مطالبه‌ای که از ما به‌عنوان استاد دانشگاه دارند، پژوهش و مقاله است و ما از نظر ارائه مقاله در سال پایش می‌شویم نه از نظر فناوری. پس سیاست‌گذاری‌ها باید یک مقدار تغییر کند و مطالبه فناوری از هیئت علمی‌ها شود نه مطالبه مقاله. به‌عنوان مثال یکی از مشکلاتی که ما در دانشگاه علوم پزشکی داریم این است که ما همیشه در تعداد مقالات با دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه رقابت می‌کنیم و این مسئله خیلی برای دانشگاه اهمیت دارد که کمیت مقالات ما بیشتر از دانشگاه کرمانشاه باشد. پس وقتی سیاست‌گذاری غلط باشد من به‌عنوان هیئت عملی بهترین راهی که برای ارتقای علمی خودم می‌بینم افزایش تعداد مقالاتم است؛ یعنی راه موفقیت را به ما در افزایش تعداد مقالات نشان دادند.

در حال حاضر در دانشگاه ما فناوری یک موضوع آپشنال است؛ یعنی هیچ مطالبه‌ای در زمینه فناوری از استاد نمی‌شود، اما در زمینه مقاله این چنین نیست و همین سیاست‌گذاری‌ها موجب می‌شود که نگاه اساتید پژوهش است و فناوری مد نظر است.

من همیشه در کلاس‌ها و در جلسات می‌گویم تحقیقاتی که به جامعه برنگردد به دردی نمی‌خورد، حتی اگر شما در سطح بالایی تحقیقات انجام بدهید، اما به مردم خودتان برنگردد به دردی نمی‌خورد. الان ما دانشجویان P.h.D خود را به سمت مقاله سوق می‌دهیم، چون در فراخوان دانشگاه‌ها از او مقاله می‌خواهند.

اصلاً چه اشکالی دارد که ما از این به بعد فارغ‌التحصیلانی در دانشگاه جذب کنیم با عنوان هیئت عملی‌های پژوهشی که کارهای فناوری انجام داده باشند، پس ببیند وقتی شما سیاست‌ها را عوض کنید می‌توانید نگاه‌ها را نیز عوض کنید به‌عنوان مثال من اگر یک دانشجوی P.h.D باشم وقتی ببینم که اگر من یک کار فناوری مناسب انجام بدهم که به جامعه‌ام برگردد فردا می‌توانم هیئت علمی پژوهشی یک دانشگاه شوم قطعاً به این موضوع ترغیب خواهم شد.

* با توجه به صحبت‌های شما یکی از موانع بر سر راه تولید این است که سیاست‌گذاری‌های ما بر مبنای پژوهش است و ارتباطی بین این پژوهش‌ها و صنعت وجود ندارد. به نظر شما چه عامل یا عوامل دیگری در این زمینه مؤثر هستند؟

بعضی از علوم هستند که به‌راحتی با سرمایه‌ای کم می‌توان در آن کارهای مفیدی انجام داد، اما بعضی از علوم برای انجام یک کار فناوری نمی‌توان با سرمایه اندک این کار را انجام داد، چراکه نیازمند دستگاه‌ها و سرمایه‌های کلان است. به نظرم اینجا دولت می‌تواند خیلی کمک کند. به‌عنوان مثال الان در بحث واکسن‌ها ایران از تولید کننده‌های خیلی خوب واکسن در دنیا است، پس اگر به‌عنوان مثال من در دانشگاه بخواهم در این حیطه وارد شوم دولت باید نگاه ویژه‌ای به من داشته باشد چون این قبیل کارها را نمی‌توان با سرمایه‌های اندک انجام داد.

من به دانشجویانم هم می‌گویم بعضی فناوری‌ها هستند که بحث اقتصادی در آنها اهمیت دارد، اما بعضی فناوری‌ها هستند که استراتژیک هستند. به‌عنوان مثال تولید واکسن یک مسئله استراتژیک است؛ فرض کنید مشکلی برای ما به‌وجود بیاید چه کسی به ما واکسن می‌دهد! به اعتقاد من قرن جدید قرن واکسن‌ها است. ما باید منتظر ویروس‌های جدید باشیم و اصلاً چاره‌ای جز این نداریم. پس دولت به این مسئله باید نگاه ویژه‌ای داشته باشد. از طرفی ما پایه این کار را هم داریم به‌عنوان مثال ما سرم‌سازی رازی و پاستور را داریم که به‌صورت تخصصی تولید واکسن دارند. پس باید دید در دانشگاه‌های ما تغییر کند که صرفاً مقاله محور نباشد و به موضوعاتی توجه کند که به مردم جامعه برمی‌گردد.

الان در دانشگاه‌های ما یک پروژه تعریف می‌شود و مقدار اندکی پول برای آغاز پروژه داده می‌شود که صرف تهیه مواد لازم برای کار می‌شود که اغلب آنها خارجی اند و با این مواد پژوهشی انجام می‌شود و مقاله‌ای تولید می‌شود و در نهایت هم باید از مجله‌های خارجی خواهش کنیم که این مقاله را چاپ کنند یعنی مقاله‌ای که ما برایش زحمت کشیده‌ایم و دانشگاه ما برایش هزینه کرده، آنها با هزار خواهش چاپ می‌کنند و از این پروسه چیزی عاید مردم خودمان نمی‌شود و وقتی انسان به این موضوع فکر می‌کند چیزی جز استعمار نوین نیست به نظر من وقتی ما پروژه‌ای تعریف می‌کنیم اولین چیزی که باید به آن فکر کنیم این است که به مردم ما چه فایده‌ای می‌رساند.

* به نظر شما اگر ما در استان یک مرکز تحقیقاتی یا یک شرکت داروسازی داشته باشیم، کمکی به این مانع‌زدایی‌ها می‌کند؟

خیلی کمک خواهد کرد به‌عنوان مثال چند سال پیش شرکت پاستور در تعدادی از شهرهای ایران شعبه تأسیس کرد و متأسفانه این اتفاق در همدان نیفتاد. به نظر من یکی از مطالبه گری‌هایی که می‌شود انجام داد، این است که انستیتو پاستور یا سرم‌سازی رازی یک شعبه در همدان تأسیس کنند. اگر چنین اتفاقی در استان بیفتد خیلی به ما کمک می‌کند که به سمت فناوری پیش برویم.

الان من خطاب به مسئولین استان می‌گویم اگر ما بتوانیم از سرم‌سازی رازی یا پاستور شعبه بگیریم این به ما کمک می‌کند که دانشگاه بتواند کارهای فناورمحور انجام بدهد. چون این شعبه‌ها می‌توانند در جهت‌دهی کارها به سمت فناوری کمک کنند.

* اگر ما به یک محصول فناوری رسیدیم برای تولید چنین محصولی چه موانعی بر سر راه ما است؟

همان‌طور که گفتم در حیطه من که تولید داروهای نوترکیب هست، دستگاه‌های لازم نیاز به سرمایه‌های کلانی دارد که از عهده یک فرد بر نمی‌آید. اگر ما به دنبال این هستیم که استان بتواند به سمت جلو پیش برود. به نظر من بهترین کاری که می‌توان انجام داد این است که ما شعبه‌هایی از شرکت‌های مطرح داشته باشیم و این امر خود به خود فعالیت‌های ما را به سمت فناوری خواهد برد.

* فکر می‌کنید این عدم تمایل برای تأسیس شعبه از طرف مسئولان استان است یا از طرف شرکت‌هایی که گفتید؟

به نظر من از طرف مسئولین استان است، چون باید از این شرکت‌ها مطالبه شود. طبعاً مسئولان هر استانی در تلاش هستند اعتبار را به سمت خودشان جذب کنند و به نظر من اگر در استان همدان مسئولان مطالبه‌گری خودشان رو به این سمت ببرند، قطعاً می‌توانند انجام بدهند.

کد خبر 5186062

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری همدان دانشگاه علوم پزشکی همدان داروسازی ویروس کرونا شیوع کرونا کرمانشاه آمار کرونا بوشهر انتخابات شورای شهر و روستا ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت های کرونایی گرگان انتخابات 1400 اردبیل ماه مبارك رمضان وضعیت قرمز شیوع بیماری کرونا هفته هنر انقلاب اسلامی سیاست گذاری ها دانشگاه های ما عنوان مثال سمت فناوری تعداد مقالات دانشگاه ها مانع زدایی نظر من اگر ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۸۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس هاب بین‌المللی تعاملات علمی با کشورهای دیگر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش بین المللی فرصت های صادراتی شرکت های فناور و دانش بنیان در کشورهای آسیای میانه به‌ویژه ازبکستان به میزبانی پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و همکاری اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان، امروز در سالن جابرحیان دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

حسین نادری‌منش، رئیس پارک علم و فناوری تربیت مدرس، درباره فعالیت های انجام شده در فضای علمی ایران گفت: در ایران حدود ۴ نسل آموزشی و تحصیلی شکل گرفته است. نسل اول، نسل آموزشی است. اما نقطه شروع کار دانشگاه تربیت مدرس، نسل دوم آموزشی یعنی تربیت پژوهشگر است.

نادری منش اضافه کرد: نسل سوم و چهارم آموزش، نسلی است که دانشگاه های کارآفرینی و پژوهشگری را در کشور تشکیل داده است. 

وی افزود: در کشور حدود ۱۳ پارک علم و فناوری درحال فعالیت است که در این میان،  دانشگاه تربیت مدرس از جمله پارک های علم و فناوری  دارای گرید۲ است.

نادری‌منش به ظرفیت های فناورانه پارک تربیت مدرس اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۸۰ شرکت مختلف در ۵ شاخه غذا، سلامت، انرژی، آی‌تی و زیست فناوری و بیو تکنولوژی در دانشگاه تربیت مدرس درحال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: به همین دلیل در سال گذشته به‌عنوان هاب تعاملات علمی بین المللی کشور با کشور های دیگر از جمله پارک علم و فناوری کشور ازبکستان شدیم.

وی یاد آور شد: هدف از برگزاری این همایش شناخت دو طرفه هر دوکشور از ظرفیت های علمی است، این شناخت می‌تواند منجر به شکل‌گیری صندوق‌های مشترک و برخی مراکز دیگر برای نشر بیشتر دانش و همکاری های علمی بین دو کشور ازبکستان و ایران شود.

نادری‌منش، اشاره کرد: امیدواریم محدودیت های تحریمی و علمی میان کشورهای دوست و همسایه از جمله ازبکستان، از بین برود.

رئیس پارک علم و فناوری تربیت مدرس در پایان گفت: فضای بین‌المللی یکی از مهم ترین فضاها برای ما است و امیدواریم بتوانیم همکاری های بین‌المللی دانشگاه های داخل کشور را با دانشگاه های ازبکستان گسترش دهیم.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس هاب بین‌المللی تعاملات علمی با کشورهای دیگر
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ارائه ۱۱ مقاله در همایش علمی «اسوه حسنه» در مرکز گلستان
  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • وزیر کار: مانع زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران
  • آیا اعتراضات دانشجویی باعث تغییر سیاست آمریکا می‌شود؟
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی