Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@16:27:28 GMT

فهرست جدید کالاها و اقدامات آسیب رسانِ سلامت اعلام شد

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۴۹۲۳۲

فهرست جدید کالاها و اقدامات آسیب رسانِ سلامت اعلام شد

وزیر بهداشت در نامه ای به دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، فهرست بازنگری شده کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت جهت اعلان در سال 1400 را ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا، در متن نامه دکتر سعید نمکی خطاب به دکتر غلامی - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر حاجی میرزایی - وزیر آموزش و پرورش آمده است:« به استناد «ماده 48 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)» و «بند ج ماده 7 قانون احکام دایمی برنامه های توسعه» و در راستای اجرای تکلیف قانونی این وزارت، فهرست کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت جهت اعلان در سال 1400 مورد بازنگری قرار گرفته که بخش محصولات خوراکی آن جهت استحضار به پیوست می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا به منظور صیانت از سلامت جامعه خواهشمند است دستور فرمایید ضمن آموزش و اطلاع رسانی، در مورد پذیرایی در مراکز غذاخوری، بوفه های کارکنان، دانشجویان و مراکز آموزشی شبانه روزی از سرو مواد غذایی مندرج در این فهرست ممانعت به عمل آورند. 

مواد غذایی مندرج در فهرست مذکور به دلیل کالری بالا (داشتن شکر و روغن افزوده، چربی اشباع و ترانس) یا نمک و همچنین مواد نگهدارنده، به عنوان عوامل بیماری های غیرواگیر محسوب شده و مصرف آنها می تواند در دراز مدت، موجب اضافه وزن، چاقی، فشارخون، دیابت و سایر بیماری های غیرواگیر گردد.»

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، بر اساس ماده الحاقی 48- طرح الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت،  "هرگونه تولید و واردات و عرضه کالاها و خدمات آسیب رسان به سلامت و داروهای با احتمال سوءمصرف، مشمول عوارض خاص تحت عنوان عوارض سلامت می باشد. فهرست خدمات و اقدامات و کالاهای آسیب رسان به سلامت و داروهای با احتمال سوء مصرف توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و درصد عوارض (حداکثر ده درصد ارزش کالا) برای این کالاها در ابتدای هر سال توسط کارگروهی با مسؤولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با عضویت وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تعیین و ابلاغ می‌شود. صددرصد (100%) مبلغ وصولی پس از واریز به خزانه و مبادله موافقتنامه به‌صورت درآمد - هزینه در اختیار دستگاههای اجرائی مربوطه قرار می‌گیرد."

فهرست بازنگری شده کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت سال 1400 از اینجا قابل مشاهده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وزير بهداشت درمان و آموزش پزشکي کالاهای آسیب رسان سلامت کالاها و اقدامات آسیب رسان آسیب رسان به سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۹۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ دکتر علیرضا مهرعلیان، رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین به مناسبت هفته سلامت در دیدار با دکتر فاطمه محمدبیگی، مدیرکل کتابخانه عمومی استان قزوین گفت: اگر به سواد سلامت اهمیت داده نشود و جدی گرفته نشود، عوارض متعددی را در حوزه‌های مختلف زندگی برای فرد در پی خواهد داشت.

این مقام مسوول با اذعان به اینکه افزایش ارتقای فرهنگ سلامت در جامعه باعث کاهش هزینه‌های درمان و از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند؛ گفت: ارتقای سواد سلامت افراد، باعث می‌شود که فرد، جامعه‌ای ایمن و امید به زندگی بیشتری داشته باشد.

دکتر فاطمه محمدبیگی، مدیرکل نهاد کتابخانه عمومی استان هم ضمن تبریک هفته سلامت و قدردانی از زحمات کادر سلامت، گفت: تلاش برای هم‌افزایی در ارتقای سرانه مطالعه کتاب و آشنایی بیشتر دو حوزه بهداشت و کتاب‌خوانی و استفاده از پتانسیل کتابخانه‌ها به عنوان یک مکان فرهنگی و اجتماعی برای خدمات‌دهی به افراد، بدون هیچ محدودیتی است.

گفتنی است، این نشست به منظور سلامت خانواده و فرهنگ سلامت در اداره کل کتابخانه عمومی قزوین برگزار شد و مقرر شد که با همکاری بین دو حوزه، مسابقه کتابخوانی با موضوع سلامت روان در سامانه مسابقات کتابخوانی برای عموم مردم برگزار شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900612

دیگر خبرها

  • کیمیای سایه در اهواز/ خورشید در کمین است+فیلم
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقا امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافند غیر عامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • انواع شربت های میوه ای و غیر میوه ای و فرآورده های یخی خوراکی غیرمجازند
  • ویپ و خطراتی فراتر از آسیب به ریه و مغز
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟ + بخشنامه
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟+بخشنامه
  • اقدامات ایجابی سلامت‌محور در فارس توسعه یابد