Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@02:41:51 GMT

مبارزه با سن غلات در بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی همدان

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۴۹۴۳۱

مبارزه با سن غلات در بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی همدان

ایسنا/همدان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان از مبارزه با سن غلات در بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی غلات استان خبر داد و گفت: تاکنون در ۲۰ هزار و ۶۱۳ هکتار از مزارع گندم و جو استان همدان مبارزه با سن غلات انجام شده است.

محمدشهرام پرورش یکشنبه ۲۲ فروردین در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: استان همدان با ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ وسعت ۴.۵ درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و ۴.۹ میلیون تن تولید  محصولات کشاورزی استان است که چهار میلیون تن در بخش باغی و زراعی است.

وی با بیان اینکه استان همدان دارای ۹۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه شرایط استان به گونه ای است که استان در زمینه تمامی محصولات زراعی و باغی دارای رتبه است، برای اینکه بتوانیم هر چه بیشتر و بهینه کار شود بحث بهره وری را در برنامه خود قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه اگرچه بارندگی‌های استان با تأخیر آغاز شده اما بیش از ۲۳۰ میلی متر بارندگی داشته و سطح محصول خوبی در پاییز برای استان به وجود آمده است، افزود: پیش‌بینی این بود که در اسفند و فروردین بارندگی خوبی داشته باشیم اما متأسفانه از ابتدای فروردین تاکنون بارندگی‌های استان دچار چالش شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان یادآور شد: با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد از محصول جو و گندم استان در اراضی دیم تولید می شود، اگر بارندگی های مؤثر با کاهش مواجه شود تنش‌های فصلی و ماهانه بروز خواهد کرد.

وی بیان کرد: ستاد مبارزه با سن غلات و ستاد تغذیه استان را فعال کرده ایم و کود مورد نیاز در حوزه تغذیه گیاهی در اواخر اسفندماه به کشاورزان داده و توصیه شده بود در همان اسنفدماه به علت وجود بارش های خوب استفاده کنند.

پرورش با بیان اینکه در حال حاضر در حال مبارزه با سن مادر در مزارع غلات هستیم، ادامه داد : استان همدان استانی سن خیز بوده و سالانه برای اینکه بتوانیم محصول خوبی از نظر کیفی و کمی داشته باشیم، به دنبال این هستیم زمان های مناسب مبارزه صورت بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه مبارزه با سن در استان همدان از ۱۴ فروردین از شهرستان های جنوبی آغاز شده است، یادآور شد:  تاکنون در ۲۰ هزار و ۶۱۳ هکتار از مزارع گندم و جو استان همدان مبارزه با سن غلات انجام و تمام امکانات استان برای مبارزه مؤثر با سن مادر گسیل داده شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اجرای طرح جهش تولید در استان همدان، گفت: تفاهم‌نامه‌ همکاری بین سازمان های جهادکشاورزی استان های همدان، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) منعقد شده و ۱۲۰ هزار هکتار محصولات گندم، جو، عدس، گلرنگ، علوفه و نخود مورد کشت قرار گرفته و کل گندم وجو استان در این طرح بیمه شده است و ۱۱ هزار و ۳۸۸ بهره‌بردار با این طرح همکاری دارند.

وی با بیان اینکه امیدواریم اگر بارندگی‌ها خوب باشد بتوانیم طرح افزایش تولید در این محصولات را به انجام برسانیم، خاطرنشان کرد: امسال استان همدان بیشترین سطح کشت گلرنگ را در کشور به خود اختصاص داده به‌طوریکه ۱۸۷۰ هکتار آیش استان زیر پوشش طرح جهش تولید قرار گرفته است.

پرورش با اشاره به اینکه ۴۱۹ هزار و ۴۸۰ هکتار گندم دیم و آبی کشت شده است، افزود: برآورد می‌شود بیش از ۷۰۰ هزار تن گندم در استان تولید شود همچنین ۱۲۹ هزار هکتار جو در استان همدان کشت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به کشت چغندرقند در استان همدان بیان کرد: ۸۵۰۰ هکتار برنامه داشتیم که در حال تحقق است و با پنج کارخانه قرارداد بسته شده و بذور مناسب در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۶۰۰ هزار هکتار کلزا در مزارع استان کشت شده است، تصریح کرد: تلاش داریم در بحث سیب زمینی بتوانیم سطح سیب زمینی  را به سطح معقولی برسانیم به طوریکه ۱۰ هزار و ۹۰۰ هکتار برنامه عملیاتی داشتیم که تاکنون بیش از ۱۰ هزار هکتار سیب زمینی تابستانه کشت شده است.

پرورش با تأکید بر اینکه در محصولات باغی به دنبال تبدیل باغات سنتی به مدرن هستیم، یادآور شد: در سال گذشته بیش از  ۳۲۰۰ هکتار اصلاح و نوسازی باغات را داشتیم و امسال هم برنامه اصلاح و نوسازی و احداث باغات جدید را داریم.

وی با اشاره به برنامه توسعه گلخانه‌های استان، گفت: ایجاد گلخانه‌ها مباحث اشتغال، بهره‌وری در مصر ف آب و بهره‌وری در تولید را به دنبال خواهد داشت که در سال گذشته بیش از ۴۰ هکتار به مساحت گلخانه های استان اضافه شد و سطح گلخانه‌های استان به ۱۷۲ هکتار رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سن غلات اراضی دیم گندم گلرنگ ستاد اجرایی فرمان امام ره استانی اقتصادی جهاد كشاورزي جهادکشاورزی استان مبارزه با سن غلات استان همدان کشت شده هزار هکتار ۲۰ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۹۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خزانه گیری ۱۷۷ هزار هکتار از اراضی گیلان

صالح محمدی گفت: زمان خزانه‌گیری برنج در شالیزارهای داخل شبکه آبرسانی، فومنات و اراضی خارج از شبکه از طریق تقویم زراعی اطلاع‌رسانی شد که برنجکاران باید با توجه به آن کشت و کار را انجام دهند.

وی عنوان کرد: نشاء برنج نیز در ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری استان انجام شد.


شخم اولیه ۱۷۲ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه شخم اولیه ۱۷۲ هزار هکتار از شالیزارهای استان معادل ۷۲.۲۶ درصد انجام شده‌است، اضافه کرد: با توجه به اهمیت شخم اولیه، شالیکاران برخودار از منابع آب سنتی و آب‌های سطحی با استفاده از این فرصت حتما نسبت به انجام شخم و آماده‌سازی شالیزار اقدام کنند.

وی عنوان کرد: سال گذشته ۱۸۹ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان معادل ۷۹.۴ درصد به روش نشاء مکانیزه و مابقی سنتی کشت شد و ۲۰۱ هزار هکتار معادل ۸۴.۴۵ درصد به شیوه مکانیزه برداشت شد.

وی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود که امسال نیز ۲۰۲ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان به شیوه مکانیزه کشت شود و برداشت ۲۱۰ هزار هکتار از شالیزارها هم به همین روش انجام شود.

به گفته محمدی، انجام کار وجین مکانیزه نیز برای ۳۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان پیش‌بینی شده‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از شالیکاران خواست تا برنج را برپایه تقویم زراعی کشت کنند.

به ازای هر هکتار شالیزار حدود ۵۰ تا ۶۰ کیلو بذر برای خزانه‌گیری توصیه می‌شود، شالیکاران قبل از جوانه‌دار کردن بذر، آزمون خاک را در محل خزانه انجام دهند و بذر برنج را ضدعفونی کنند.

شالیکاران برای جدا کردن بذرهای کاملا پُر و سنگین از بذرهای پوک و نیمه پر باید بذر مورد نظر را در محلول آب و نمک قرار دهند، برای این کار باید به آب، نمک اضافه شود تا غلظت آب افزایش یابد، بطوری که یک تخم مرغ به اندازه یک سکه بالای آب قرار گیرد در اینصورت غلظت آب نمک برای بوجاری مناسب است.

بذرها در داخل محلول آب نمک ریخته و هم زده شود بذری‌هایی که در بالای آب قرار گیرند یا در وسط آب غوطه‌ور شدند غالبا ناسالم و غیر بذری هستند و باید توسط یک آبکش از بذرهای سالم جدا و برای مصرف غیربذری استفاده شود.

بذری‌هایی که کاملا ته نشین می‌شوند، بذرهای مناسب برای کاشت بوده که باید سریع از آب نمک خارج و چند مرتبه با آب معمولی شسته شود بطوری که نمک از بذرها کاملا جدا تا هیچگونه اثر سوء بر روی جوانه زنی بذر ایجاد نکند.

منبع : ایرنا

 

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • مبارزه با سن مادر غلات در بیش از ۲۵ هزار هکتار از مزارع اسدآباد
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • ۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت
  • مبارزه با آفت برگخوار ذرت و تمهیدات لازم برای برداشت گندم اُرزوئیه
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • خزانه گیری ۱۷۷ هزار هکتار از اراضی گیلان
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی