Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین پزشکان بر تغذیه مناسب و نوشیدن انواع مایعات در زمان شیوع کرونا تاکید دارند تا سیستم ایمنی بدن ضعیف نشود. با چنین توصیه‌ها و شرایطی مراجع تقلید دراین باره احکامی صادر کرده‌اند و به سوال روزه گرفتن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟ پاسخ داده‌اند که به نظر می‌رسد مراجع شیعه برای تعویق روزه‌داری برای افرادی که گمان عقلایی پیدا می‌کنند که روزه گرفتن برای آنها موجب ایجاد بیماری شود با یکدیگر موافق هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حکم رهبر انقلاب درباره روزه ماه رمضان  

چندی پیش نشریه خط حزب الله در شماره ۲۸۳ حکم رهبر معظم انقلاب درباره روزه ماه رمضان در زمان شیوع کرونا را منتشر کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به این استفتا که «در شرایط کنونی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است، روزه گرفتن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟» تصریح کردند: روزه از ضروریات ارکان شریعت اسلام است و ترک روزه ماه رمضان جایز نیست مگر آنکه فرد، گمان عقلایی پیدا کند که روزه گرفتن یا موجب ایجاد بیماری شود و یا تشدید بیمار و یا افزایش طول بیماری و تأخیر در سلامتی می‌شود در این موارد روزه ساقط ولی قضای آن لازم است.

ایشان تاکید کردند: بدیهی است در صورتی که این اطمینان از گفته پزشک متخصص و متدین نیز به دست آید، کفایت می‌کند. بنابراین اگر فردی نسبت به امور یادشده خوف و نگرانی داشته و این خوف منشأ عقلایی داشته باشد، روزه ساقط ولی قضای آن لازم است.

نظر آیت الله صافی گلپایگانی

همچنین آیت‌الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید نیزحکم روزه در شرایط شیوع ویروس کرونا عنوان کرد.

آیت الله صافی گلپایگانی بیان کرد: به‌طور کلی روزه برای هر مسلمانی در ماه مبارک رمضان واجب است و افطار بدون عذر شرعی علاوه بر قضا، کفّاره عمد دارد. اگر کسی خوف عقلائی ضرر ابتلاء به بیماری یا تشدید آن داشته باشد افطار کند و قضاء آن را به‌جا آورد.  

نظر آیت‌الله وحید خراسانی  

آیت‌الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید نیز در پاسخ به پرسشی درباره روزه گرفتن در ایام شیوع کرونا، نظر فقهی خود را در این خصوص بیان کرد.

ایشان درباره حکم روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان گفت: کسی که می‌داند روزه برای او ضرر ندارد، اگرچه پزشک بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد. همچنین کسی که یقین یا گمان به ضرر مورد اعتنا یا ترس آن را که منشاء عقلایی «علت بجایی» داشته باشد دارد اگرچه پزشک بگوید ضرر ندارد نباید روزه بگیرد و اگر هم روزه بگیرد صحیح نیست، مگر اینکه روزه برای او ضرر نداشته و قصد قربت کرده باشد که در این صورت روزه‌اش صحیح است.

وی افزود: اگر انسان احتمال بدهد که روزه برایش ضرر قابل‌اعتنا دارد و از آن احتمال ترس برای او پیدا شود چنانچه احتمال او عقلایی باشد «احتمال بجا» نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد باطل است مگر درصورتی‌که ضرر نداشته و قصد قربت کرده باشد.

حکم آیت‌الله سیستانی  

از سویی دیگر آیت الله العظمی سیستانی، مرجعیت عالی شیعه در عراق حکم روزه ماه مبارک رمضان را در سایه انتشار ویروس کرونا اعلام کرد.

ایشان در جواب یک استفتاء که در سایت ایشان منتشر شد مبنی بر اینکه حکم روزه ماه رمضان با وجود انتشار ویروس کرونا چیست پاسخ داد: روزه ماه مبارک رمضان از مهم‌ترین فرائض شرعی و دینی است که به جز در مواردی که عذر واقعی وجود داشته باشد یعنی فرد از واقعی بودن عذر اطمینان داشته باشد، ترک آن جائز نیست.

وی افزود: کسی که پزشک به او توصیه کرده است که روزه تمام ماه رمضان یا بخشی از آن را از آن حیث که احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد، ترک کند و به‌عنوان مثال در او موجب ایجاد ترس و نگرانی شود، وجوب روزه ماه رمضان از او ساقط می‌شود و باید قضای آن را ادا کند؛ این در صورتی است که نگرانی و ترس از بیماری با وجود پایبندی به اقدامات پیشگیرانه مناسب نظیر ماندن در منزل و عدم اختلاط با دیگران از نزدیک و استفاده از ماسک و دستکش پزشکی و اقداماتی این چنینی، زائل نشود که در غیر این‌صورت باید به این اقدامات پایبند بوده و وجوب روزه ماه مبارک رمضان از او ساقط نمی‌شود.

آیت الله سیستانی  گفت: کسی که بیم ابتلا به بیماری در صورت رفتن به سر کاری که مستلزم اختلاط با دیگران است را دارد، باید کار خود را در ماه رمضان برای ادای روزه ترک کند و اگر نتوانست به هر دلیلی کارش را ترک کند روزه بر او واجب نیست، اما روزه‌خواری در ملأ عام نیز برای او جائز نیست و باید قضای آن را ادا کند.

نظر آیت‌الله نوری همدانی  

همچنین آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در پاسخ به استفتائی، نظر خود را در مورد حکم روزه در شرایط شیوع ویروس کرونا عنوان کرد.

وی گفت: در روزهای اخیر مکرر عرض شد که روزه یکی از اعمال واجبی است که برای افرادی که شرایط آن را دارند، واجب است؛ مگر این‌که در سفر و یا بیمار باشند و یا این‌که در وضعیتی باشند که اگر روزه بگیرند، خوف آن را داشته باشد که بیمار شوند و یا بیماریشان تشدید شود.

آیت‌الله نوری همدانی اضافه کرد: به نظر اینجانب ملاک خوف از بیماری یا تشدید بیماری است و خوف باید منشاء عقلایی داشته باشد یا پزشک متعهد و متدین تشخیص دهد که در چنین شرایطی وجوب روزه برداشته خواهد شد و اگر فرد روزه بگیرد، عمل حرام انجام داده است.

وی ادامه داد: همان‌طور که اگر سالم باشد و خوف ضرر و بیماری نداشته باشد، واجب است روزه بگیرد و ترک آن کفاره دارد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرده است: اگر کسی هم به هر عنوان نمی‌تواند روزه بگیرد، حق روزه‌خواری را در جامعه ندارد و حفظ حرمت ماه مبارک رمضان ضروری است.

کد خبر 594342 برچسب‌ها دین رمضان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دین رمضان ماه مبارک رمضان روزه ماه رمضان روزه گرفتن ویروس کرونا مراجع تقلید روزه بگیرد شیوع کرونا آیت الله حکم روزه قضای آن برای او

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۱۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گل‌محمدی، احتمالا سرمربی جدید تراکتور/ جواد نکونام از سبک کی‌روش تقلید می‌کند

علی لطیفی پیشکسوت فوتبال و بازیکن سابق استقلال در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایسکانیوز درباره پیش بازی استقلال و تراکتور اظهار کرد: بازی امروز بسیار حساس است، اگر استقلال می خواهد در پایان لیگ برتر جام را بالای سر ببرد باید این مسابقه را برنده شود و از طرف دیگر با توجه به اینکه گویا یحیی گل محمدی سرمربی تراکتور است، پرشور های تبریز می خواهند قبل از آمدن سرمربی جدید به پیروزی در این بازی فینال گونه برسند، پس به احتمال بسیار زیاد امروز مسابقه بسیار جذابی را تماشا خواهیم کرد.

کارشناس فوتبال ادامه داد: این بازی حاشیه های بسیار زیادی دارد، از طرفی این اولین مسابقه ای است که استقلال با حضور مالک جدید خود به مصاف حریف می رود و از طرفی دیگر در اطراف نیمکت تراکتور صحبت های زیادی به گوش می‌رسد و این موضوعات کمک کرده است تا حساسیت این بازی دو چندان شود و دو تیم برای پیروزی به زمین بیایند.


لطیفی در مورد نحوه بازی استقلال و وضعیت خط حمله این تیم تصریح کرد: جواد نکونام به علت اینکه در اولین تجربه مربیگری خود همکار کارلوس کی‌روش بود از سبک او تقلید کرده است و سعی می کند در اکثر بازی ها ابتدا گل نخورد و بعد با استفاده از ضد حملات به مانند مار به حریف خود نیش بزند، پیش بینی می شود استقلال در برابر تراکتور کمی محتاط بازی کند و سپس در دقایق پیش‌روی بازی به حریف خود ضربه بزند.


بازیکن اسبق استقلال در رابطه با وضعیت نیمکت تراکتور و عملکرد محمدرضا زنوزی مالک این تیم ادامه داد: محمدرضا زنوزی در سال های اخیر هزینه های زیادی برای تراکتور انجام داده ولی در یک برهه صحبت هایی از رفتن این مالک از تراکتور شد و متاسفانه بعضی از هواداران تراکتور بر علیه او صحبت های زیادی را انجام دادند ولی آنها به این موضوع توجه نکردند که زنوزی از روی عشق خود به تراکتور هزینه های زیادی را انجام داده است و نباید به این شکل به او هجمه وارد کرد، سرمربی تراکتور در چند روز آینده انتخاب خواهد شد و گفته می شود شانس یحیی گل محمدی برای سرمربیگری بیشتر است ولی فعلا حمید مطهری شخص اول فنی این تیم است و باید منتظر بمانیم تا سرمربی قرمز های تبریز به شکل رسمی اعلام شود.


پیشکسوت فوتبال درباره شانس قهرمانی استقلال در رقابت های لیگ برتر امسال افزود: این بازی مهم ترین تجربه دوران سرمربیگری جواد نکونام است و او باید در این مسابقه پیروز از زمین مسابقه بیرون بیاید، آبی های پایتخت یک تیم کامل را در اختیار دارند و فاصله ای میان نفرات اصلی و ذخیره شاگردان جواد نکونام نیست اما بازیکنان استقلال کمی کم تجربه هستند و شاید این موضوع در بازی امروز برای آنها مشکل ساز شود.

پرهام نوروزعلی کد خبر: 1229198 برچسب‌ها یحیی گل‌محمدی استقلال تهران

دیگر خبرها

  • ایران اسلامی؛ الگوی تقریب مذاهب در جهان/علما وحدت را در بین مردم اشاعه دادند
  • توصیه مهم یک مرجع تقلید به مسئولان؛ به نام دین حرفی نزنید!
  • فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است / تعداد شاگردان استادی که ۱۰۰ شاگرد داشت به ۱۰ نفر رسیده / مراجع و رهبری به این مسائل توجه کنند
  • عکسی از سید حسن خمینی در حال عیادت از یک مرجع تقلید
  • گل‌محمدی، احتمالا سرمربی جدید تراکتور/ جواد نکونام از سبک کی‌روش تقلید می‌کند
  • تجلیل از آیت‌الله جوادی آملی به مناسبت روز معلم
  • وضعیت مبلغان کشور در ماه رمضان از زبان مدیرکل تبلیغ عمومی/ استقبال بی‌نظیر «تبلیغ اولی‌ها»
  • اساتید مدرسه علمیه بوشهر تجلیل شدند
  • خانواده نقش موثری در موفقیت علما دارد
  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید