Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر دیروز قشون‌ کشی وسیله‌ استعمار کهنه بود، امروز "داده‌ کاوی" ابزار استعمار نوین است. تفکری که از کود انسانی تا مدیر، به دنبال واردات و از "جو بایدن" تا "کری" به دنبال ارتباطات است، شبکه ملی اطلاعات را انزوای سایبری می‌ پندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ استعمار؛ واژه‌ ای است که همه ما به کرات آن را شنیده و اغلب از آن نفرت داریم، چون هیچ ملتی از زیر بار سلطه بودن و به خطر افتادن منافعش استقبال نمی‌کند و ملت ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از دیرباز کشور‌هایی که نفوذ، سلطه و قدرت بیشتری داشتند و داشته هایشان آن‌ها را اقناع نمی‌کرد دست به کشورگشایی می‌زدند و سرزمین‌هایی که از لحاظ قدرت ضعیف‌تر بودند، ولی منابع سرشاری داشتند را مورد اهداف استعماری خود قرار می‌دادند؛ استعماری به بهانه آبادانی، اما با طعم ذلت برای یک ملت!

در زمان‌های قدیم این استعمار اغلب از طریق جنگ‌های نظامی و یا حتی نبرد‌های تن به تن شکل می‌گرفت، اما در سال‌های اخیر با مرسوم شدن استفاده از فضای مجازی در سراسر دنیا، پیشرفت علم و فناوری و افزایش استفاده مردم از اینترنت، استعمارگری نیز شکل جدیدی به خود گرفته و از مرز‌های فیزیکی کشور‌ها به مرز‌های فرهنگی آمده است.

استعمارگران وقتی نمی‌توانند اهداف شوم خود را بر سر یک ملت آوار کنند از استکبار و زورگویی استفاده می‌کنند که هدیه نخواستنی آن‌ها برای مردم ساکن در یک سرزمین غنی است. ایران نیز مانند همه کشور‌های نفت خیز دنیا همواره هدف استعمارگران دنیا بوده و هست؛ در گذشته با جنگ‌های نظامی، امروز با جنگ رسانه ای!

فضای مجازی، زندان استعمارگران برای جوامع

کارشناس و عضو اندیشکده فضای مجازی ژرفا در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: استعمار در اصطلاح لغوی به معنای مهاجرت کشورهای متمدن به سرزمین های خالی از سکنه به منظور عمران آن سرزمین است. اما امروزه استعمار به‌معنای نفوذ و دخالت کشورهای زورمند در کشورهای ناتوان به بهانه آبادی و سازندگی است و  معنایی که امروز بیشتر در ذهن مردم باقی مانده و  نتیجه این حضور بوده و جنبه تاریخی دارد به تاراج بردن دارایی کشورهای دیگر است.

"سید محمد جواد شیخ الاسلامی" ادامه داد: در استعمار مجازی نیز همین موضوع دنبال می شود اما دیگر سرزمین اشغال نمی شود و رفاه و آبادانی فیزیکی معنا ندارد. در این مدل جدید، رفاه با در اختیار گرفتن تکنولوژی آغاز می شود و این بار لازم نیست مردم برای استعمار کار بدنی کنند بلکه باید استراحت کنند. این استعمار، تنبلی می آورد و جنگی است بر علیه همت مردمان سرزمین ها. لازمه این استعمار عدم تفکر، سرگرمی، راحت طلبی و سودجویی مردم است.

وی افزود: در این استعمار جدید؛ استعمار تفکر و اندیشه صورت می گیرد و باید دل ها را از توجه به اصل زندگی و حیات به سرگرمی کشاند.

این کارشناس تصریح کرد: سلطه حاصل از پذیرش این استعمار مجازی حکمرانی نوینی است که توسط سرویس ها و سیستم های فضای مجازی با ظاهری خیرخواهانه، در راستای سلامت فردی و اجتماعی و در جهت رفاه و ساده شدن کارها به کشورها تحمیل می شود.

شیخ الاسلامی گفت: لازمه این حکمرانی و استعمار جدید، پذیرش مدیریت و قوانین حاکم بر آن است که صلب اختیار از ما است چرا که آنها می گویند در رسیدن به رویاهای ترسیم شده راه را بلد هستند و سریع و آسان ما را به رفاه می رسانند.

وی افزود: البته این ترسیم رویاگونه همراه با رفاه در مدل های قبلی استعمار نیز به چشم می خورد و چقدر زیبا شهید آوینی در کتاب "مبانی توسعه تمدن غرب" به آن پرداخته است.

عضو اندیشکده فضای مجازی ژرفا تاکید کرد: استعمارگران جدید توسط فضای مجازی قدرت بیشتری در ترسیم و تحقق غیر واقعی آینده زیبا را دارند آینده ای که در این فضا توسط تکنولوژی ها ترسیم می شود و شما با آواتارهای خود در آن به بیماری غفلت دچار می شوید.

شیخ الاسلامی ادامه داد: لازمه مبارزه با این استعمار مجازی بیرون رفتن از سیطره آنها است و غلبه به تنبلی و بی همتی که امام خامنه  ای فرمودند: "جنگ جدید، جنگ اراده ها و همت ها است و شکل دادن به فضای مجازی و به دست گرفتن اراده خود در این فضا است."

وی افزود: گام بعدی تعیین رهبری واحد در این فضا است که خود را متولی، سیاست گذار، قانون گذار و مجوز دهنده این فضا بدانید و خودجوش و آتش به اختیار کنترل و سیطره این فضا را دست بگیرید و از مخاطب منفعل به مخاطب فعال تبدیل شوید.

این کارشناس ادامه داد: تدوین استراتژی مقابله و مواجهه با استعمار باید در کشور شکل بگیرد که در مقابل این جبهه با مظلوم نمایی و ظاهری خیرخواه، مردم را بر علیه این مقاومت می شوراند البته مدل مواجهه نیز باید همه جانبه و با تدبیر عمیق باشد نه اینکه بگذاریم همه چیزی وارد شود اثر خود و بهره خود را ببرد بعد ما با فیلترینگ به مقابله با آن بپردازیم.

شیخ الاسلامی گفت: مثلا پدیده شبکه اجتماعی کلاب هاوس بدترین مدل پذیرش سرویس هایی است که در آن نمی توانیم هیچ مدیریتی داشته باشیم؛ داشتن اراده و تعیین مدل مواجهه و اعمال آن مشکلاتی در داخل دارد. برای غلبه به این استعمار جدید که همه دارایی های استراتژیک ما را هدف گرفته لازم است همت و اراده همراه با آگاهی را در بدنه جامعه ایجاد نماییم.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: در این خصوص، ابتدا باید جریان سازی کنیم سپس جبهه های مقاومت که با داشته های خود به جنگ این استعمار می روند شکل بگیرند که در صورت وادادگی مسؤلین بتواند با یک نقشه منسجم از این دارایی ها حفاظت کند و نگذارد سلطه گران به مقصود خود که رسیدن به دهکده جهانی دیجیتال با حکمرانی آنها است برسند که این راه همت جمعی می خواهد.

مدیریت دو گانه فضای مجازی مانع حکمرانی فضای سایبری شد

استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: جامعه ایرانی در عرصه فضای مجازی در مرحله پیش از انقلاب به سر می‌برد و باید انقلاب مجازی انجام دهد.

 "محمد طالبی" ادامه داد: فضای مجازیِ جهان یک حکمران اصلی دارد و آن آمریکا است و بقیه کشورها در ذیل حکمرانی این کشور هستند و صرفا چین و روسیه حداقل هایی از استقلال را توانسته اند کسب نمایند.

وی افزود: ما در شرایط استعمار مجازی به سر می‌بریم. از این ‌رو، شاخص‌های ملی و دینی ما در فضای مجازیِ موجود تضعیف شده و آرمان‌های اصلی  انقلاب اسلامی یعنی جمهوریت، اسلامیت و استقلال در فضای مجازی نحیف‌تر گردیده است.

این کارشناس تصریح کرد:  استفاده از پلتفرم‌های خارجی باعث شده کلان‌داده‌های جامعه ایران در اختیار دیگران و دشمنان قرار گیرد و نامحرمان از آن برای دستکاری اذهان و رفتار ایرانی ها استفاده  کنند.

طالبی گفت: ما حتی نمی‌توانیم قوانین و مقررات خودمان را در عرصه حضور و فعالیت کاربران‌مان در پلتفورم ها و پیام رسان هایی مثل تلگرام و اینستاگرام اجرایی کنیم و الان اینستاگرام و تلگرام هستند که فعالیت مجازی کاربران ایرانی و محتواها را کنترل و هدایت می کنند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: آنچه باعث شده کشور نتواند گام‌های اصلی حکمرانی فضای مجازی را بردارد، مدیریت دوگانه فضای مجازی است؛ به این معنا که نظام هنوز نتوانسته کنشگران مختلف را در ذیل سیاست های کلان فضای مجازی مدیریت کند و برخی کنشگران حکمرانی کشور با نگاه درون حزبی و گروهی به این فضا می‌نگرند و نگاه کلان ملی و منافع کلان جامعه را ندارند و این بزرگترین فاجعه است.

در هزاره‌ سوم، "داده" عنصر قدرت‌ساز و "اطلاعات"، زیربنای هژمونی است

کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: خیلی دیر به واقعیت فضای مجازی پی بردیم و ماهیت آن برای ما آشکار شد. فضای مجازی بستر مزاج‌شناسی، ذائقه‌سازی و هاضمه‌سوزی است. سرآشپزهای سایبری، مزه‌ی دهان ملت‌ها را می‌فهمند، لقمه‌های چرب و نرم تعارف می‌کنند و تا چشم بهم بزنی قورتت می‌دهند. تا وقتی روی سفره‌ اجنبی نشسته‌ایم، بلع و هضم و جذب و دفع ما غیر ارادی است.

"زهرا محسنی فرد" ادامه داد: برای حفظ تمامیتِ ارضی، گُردان‌گُردان خون داده‌ایم اما در گردنه‌ سوق‌الجِیشی مجازی، شبیخون خورده‌ایم. در زمین مجازیِ دشمن، بازی می‌کنیم و بازی می‌خوریم تا توپ ضعف و انفعال همیشه در سرزمین حقیقی ما بوده و دستِ برتر و دسته‌ بهتر همواره در اختیار دشمن ما باشد.

وی افزود: در هزاره‌ سوم، "داده" عنصر قدرت‌ساز و "اطلاعات"، زیربنای هژمونی است. اگر دیروز قشون‌کشی وسیله‌ استعمار کهنه بود، امروز "داده‌کاوی" ابزار استعمار نوین است. دیروز ستون پنجم راپورت می‌داد تا آتش بریزند و امروز ریپورت‌ها آن طرفِ فایروال‌ها روی میز دشمن است.

این کارشناس تصریح کرد: "شبکه‌ ملی اطلاعات"، محدودیت نیست، مصونیت است. این شبکه، آسانسور پلتفرم‌های وطنی است اما سانسور آزادی‌های مدنی نیست. دسترسی هیتلرهای مجازی را با هدف اخاذی ویرانگر اطلاعاتی، فیلتر می‌کند. در بوران حوادث ناگوار، بهمن‌های عظیم شُبهه را تبدیل به برف شادی می‌کند.

محسنی فرد در خاتمه خاطرنشان کرد: تفکری که از کود انسانی تا مدیر، به دنبال واردات و از "جو بایدن" تا "کری" به دنبال ارتباطات است، شبکه ملی اطلاعات را انزوای سایبری می‌پندارد و خودکفایی مجازی را لابد در حد آفتابه و آبگوشت بُزپاش می‌داند. مجلس انقلابی، جلوی طرح‌های قلابی را بگیرد و برای مطالبه‌ی رهبری، طرحی نو بریزد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: استعمار مجازی شیخ الاسلامی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۱۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهارستان گفت: خبر انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد و با افرادی که در این خصوص در فضای مجازی نشر اکاذیب می‌کنند، برخورد قانونی می‌شود. - اخبار استانها -

سیدامیر احمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در بهارستان با واکنش به انتشار خبر و حکم انفصال از خدمت شهردار گلستان در فضای مجازی گفت: بررسی در این حوزه انجام شد و موضوعی با عنوان انفصال از خدمت شهردار گلستان وجود ندارد.

وی با بیان تاکید بر برخورد با افرادی که به دنبال برهم زدن نظم عمومی و روانی جامعه هستند، افزود: افرادی که در فضای مجازی بر علیه نهادهای حکومتی، دولتی و امنیتی نشر اکاذیب می‌کنند، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

دادستان شهرستان بهارستان با بیان اینکه در حکم مذکور هیچگونه محکومیت و انفصال از خدمات قید نشده است، تصریح کرد: پیگیری‌ها از نهادهای پاسخگو در رابطه با این حکم انجام گرفت که نهادهای مربوط محکومیت و انفصال از خدمت را تایید نکردند.

احمدی با بیان اینکه مسئله‌ای با عنوان انفصال شهردار گلستان وجود نداشته است گفت: افرادی با سوء نیت به دنبال درگیر کردن مردم در فضای روانی منفی هستند.

اختصاص 25 هزار میلیارد تومان برای پیشرفت گلستان

ادامه عبدالله نوحی؛ فرماندار بهارستان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در بهارستان در واکنش به خبر انتشار تصویر حکم انفصال از خدمت شهردار گلستان در فضای مجازی تاکید کرد: هیچ‌گونه حکم و احکامی مبنی بر انفصال از خدمت شهردار گلستان از سوی نهادهای قضایی و دولتی به فرمانداری ابلاغ نشده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تصاویر سوءاستفاده از دختربچه برای تبلیغ آرایشگاه
  • آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان
  • پنجشنبه را تعطیل کنید که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است | برای فعالیت اقتصادی هم فضای مجازی و دورکاری هست!
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد | کج‌فهم به فضای مجازی ظلم کردی!
  • ببینید/شادی جالب یک جفت لک‌لک‌ بعد از اولین تخم‌گذاری
  • (ویدیو) احضار برخی چهره‌های فضای مجازی
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد /از او پرسیدم طرح را خوانده ای گفت نه /با کج فهمی به فضای مجازی ظلم کرد
  • ترانه کودکان که ترند شد: ببعی چقدر باهوشی!
  • انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد
  • برگزاری میز خدمت پلیس فتا خوزستان در اهواز