Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-07@22:38:21 GMT

آیا واقعا اسطوخودوس مانع ابتلا به کرونا می شود ؟

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۵۳۸۱۶

آیا واقعا اسطوخودوس مانع ابتلا به کرونا می شود ؟

یک مربی مرکز تحقیقات داروهای گیاهی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: با توجه به استقبال مردم از شیوه عطر درمانی، اسطوخودوس جایگاه مناسبی در این نوع طب مکمل کسب کرده و اثرات درمانی فراوانی مانند آرامبخشی، ضد اسپاسم، ضد ویروسی، ضد انگلی، آنتی باکتریال، ضد دردی، حفاظت از دستگاه گوارشی، ضد التهابی، آنتی اکسیدان، آنتی موتاژنیکی، ضد سرطان، ضد اضطرابی، ضد افسردگی و ممانعت از تشکیل لخته توسط محققان گزارش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش برنا؛ بهروز عزت‌پور گفت: تریکومونیازیس شایع‌ترین بیماری غیرویروسی قابل انتقال از راه تماس جنسی است که سالیانه حدود ۱۷۰ میلیون مورد از آن در دنیا گزارش می‌شود.

وی ادامه داد: این بیماری که توسط تک‌یاخته بیماری‌زای تریکوموناس واژینالیس به‌وجود می‌آید باعث صدمات و عوارضی ازقبیل زایمان پیش از موعد، تولد نوزادان کم وزن و سقط جنین می‌شود.

عزت‌پور عنوان کرد: امروزه اعتقاد بر این است که تریکوموناس واژینالیس با از بین بردن پروتئاز ترشحی گلبول‌های سفید، که آن را مسئول حفاظت سلول‌های غشایی موکوس واژن از ویروس HIV می‌دانند، باعث افزایش خطر ابتلاء به بیماری ایدز می‌شود.

این مربی مرکز تحقیقات داروهای گیاهی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تأکید کرد: این انگل مسئول ۱۱ درصد از تمامی موارد اورتریت‌های غیر گنوره‌ای، پروستاتیتیس، اپیدیدیمیتیس و ناباروری در مردان بوده که درمان رایج آن مترونیدازول است که از بسیاری از کشورها گزارشات عدیده‌ای مبنی بر مقاومت این انگل و عوارض جانبی آن ارائه شده است.

وی افزود: گیاهان دارویی از دیرباز به صورت گسترده در دنیا اعم‌از کشورهای درحال توسعه و یا توسعه یافته به کار می‌روند، که دلیل این استفاده گسترده می‌تواند به دلایل مختلفی مانند مزیت کمتر بودن عوارض جانبی، پذیرش بهتر بیمار به علت توصیه طب سنتی و استفاده نسل‌های گذشته و یا قیمت کمتر گیاهان دارویی باشد.

عزت‌پور با اشاره به این‌که اثرات درمانی گیاهان دارویی اکثراً با عملکرد فیزیولوژیک طبیعی بدن انسان سازگاری بیشتری دارد، عنوان کرد: اسطوخودوس یکی‌از مفیدترین گیاهان دارویی به شمار می‌رود که سرشار از انسان‌هایی است که به صورت گسترده در صنایع آرایشی ـ بهداشتی، ساخت انواع صابون، عطر و ادکلن، لوسیون‌های پوستی و سایر لوازم آرایشی به کار می‌رود.

این مربی مرکز تحقیقات داروهای گیاهی دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: همچنین در صنایع غذایی اسانس اسطوخودوس برای طعم بخشیدن به نوشابه‌ها، بستنی، کیک و آدامس کاربرد دارد.

وی ادامه داد: اخیراً با توجه به استقبال مردم از عطر درمانی، اسطوخودوس جایگاه مناسبی در این نوع طب مکمل کسب کرده و اثرات درمانی فراوانی مانند آرامبخشی، ضد اسپاسم، ضد ویروسی، ضد انگلی، آنتی باکتریال، ضد دردی، حفاظت از دستگاه گوارشی، ضد التهابی، آنتی اکسیدان، آنتی موتاژنیکی، ضد سرطان، ضد اضطرابی، ضد افسردگی و ممانعت از تشکیل لخته توسط محققان گزارش شده است.

عزت‌پور عنوان کرد: گرایش عمده‌ای که در جهان به استفاده از گیاهان دارویی در درمان انواع بیماری‌ها به وجود آمده به صورتی است که حدود ۲۰ هزار گونه از گیاهان در دنیا به مصارف پزشکی می‌رسد.

این مربی مرکز تحقیقات داروهای گیاهی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: بسیاری از داروهای شناخته شده و معروف دارای منشاء گیاهی هستند، به‌عنوان مثال کینین که از پوست درخت گنه تهیه می‌شود و در درمان مالاریا به کار می‌رود دارای مشتقات سنتتیک زیادی همچون کلروکین، آمودیاکین و پریماکین است.

وی گفت: بنابراین افزایش تقاضا برای داروهای طبیعی ممکن است به یافتن داروهای ضد انگل جدیدی منجر شود که دارای حداقل اثرات جانبی باشد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اسطوخودوس گیاهان دارویی عزت پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۳۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور ۱۰ مجوز فعالیت گردشگری سلامت در مشهد

مدیر امور گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سال جدید به منظور گسترش دامنه خدمت رسانی به بیماران بین‌الملل، ۱۰ مجوز جدید برای مراکز درمانی صادر شده تا بتوانند خدمات رسانی به گردشگران سلامت را در دستور کار قرار دهند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی مشهد، داوود خوش شکن، با اشاره به اینکه 4 بیمارستان و 6 درمانگاه تخصصی در ابتدای سال مجوز فعالیت در حوزه IPD را دریافت کردند، اظهار داشت: از 4 بیمارستان ، یک بیمارستان خصوصی و سه بیمارستان دولتی به تازگی  دارای مجوز جذب گردشگران سلامت را دریافت کردند. 

وی با اشاره به اینکه در فروردین ماه امسال جدید 2 هزار و 587 گردشگر سلامت از خدمات مراکز زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بهره بردند، تصریح کرد: در مجموع 46 مرکز درمانی تاکنون مجوز جذب گردشگران خارجی را دریافت کرده اند که از این تعداد 19 بیمارستان خصوصی و 3 مرکز جراحی محدود و مابقی درمانگاه های تخصصی هستند. 

خوش شکن با بیان اینکه تعیین تکلیف بیماران خارجی در زمینه تهیه ارز در مراکز دولتی و خصوصی یکی از مهمترین اقدامات در سال جاری است، بیان کرد: هر بیمارستان یک شرکت رسمی گردشگری می تواند داشته باشد تا گردشگران خارجی با پول معتبر و در دسترس خود بتوانند هزینه های درمانی را بپردازند. 

وی با اشاره به اینکه ساماندهی ارز برای گردشگران خارجی را می توان یکی از مهمترین اقدامات در سال جاری دانست و افزود: افرادی که واسطه معرفی بیماران خارجی به مراکز درمانی می شوند باید کارت شناسایی معتبر را به امضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد و میراث فرهنگی داشته باشند و در دوره آموزشی 20 ساعته شرکت کنند در غیر این صورت امکان معرفی بیماران خارجی را به مراکز درمانی ندارند. 

مدیر امور گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سامانه جامع گردشگری سلامت به منظور دسترسی آسان گردشگران سلامت در حوزه ارتباط گیری با مراکز درمانی برای اولین بار به صورت پایلوت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بخش خصوصی در مشهد راه اندازی می‌شود، تصریح کرد: این سامانه ابتدا در یک شیفت و بعد به صورت شبانه روزی پاسخگوی گردشگران خارجی است و آنها می‌توانند به راحتی پاسخ سئوالات خود را دریافت کنند. 

وی گفت: سال گذشته بیش از  80 هزار بیمارخارجی از خدمات مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بهره بردند.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • سالانه ۳هزار بیمار به بیماران صعب العلاج گلستان اضافه می شود
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • ادغام ادویه و داروی گیاهی برای تجربه یک طعم تازه
  • صدور ۱۰ مجوز فعالیت گردشگری سلامت در مشهد
  • رایگان شدن هزینه‌های درمانی کودکان زیر ۷ سال
  • دستاورد تازه پزشکی؛ تشخیص آرتروز ۸ سال قبل از ابتلا به این بیماری
  • بردن گیاهان دارویی و مواد اسیدی به عربستان ممنوع است
  • دخالت تکنسین‎‌ها در امور جراحی و زیبایی/ چطور باید شکایت کرد؟
  • کاهش تعداد مراجعین ناشی از نزاع به پزشکی قانونی اردبیل
  • نظام درمانی را به کجا می‌برند؟