Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیمان مولوی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره اظهار نظر وزیر اقتصاد مبنی بر تغییر تدریجی نرخ سود بانکی، اظهار کرد: در این خصوص سه سناریو وجود دارد. کاهش، ثبات و افزایش نرخ سود بانکی مطرح است. هرگونه کاهش سود بانکی، نقدینگی را وارد بازار‌های موازی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر شرایط اقتصادی بر همین منوال باقی بماند باعث حرکت بازار‌های موازی به سمت بالا می‌شود. اگر نرخ بهره ثابت شود و تغییر نکند، روند سال ۹۹ نیز تقریبا باقی مانده و به نتیجه مذاکرات نیز بستگی دارد. اگر مذاکرات به نتیجه برسد، تاثیر تورمی آن کمتر و اگر به نتیجه نرسد، یک بحث دیگر و به صورت افزایشی خواهد بود.

او ادامه داد: اگر سود بانکی افزایش پیدا کند رقیب بازار‌های موازی خواهد بود و پول را جمع می‌کند. تعلیقی که در بازار‌های دیگر مثل بورس و ارز و ... وجود دارد، باعث می‌شود که نقدینگی وارد سیستم بانکی شود؛ بنابراین این سه سناریو مطرح می‌شود، اما واقعیت این است که هرگونه افزایش نرخ سود بانکی، نرخ بهره حقیقی را به سمت مثبت‌تر شدن می‌کشاند و برنامه بنگاه‌ها و شرکت‌ها را برای تامین مالی به هم می‌ریزد. مانند سال‌های ۹۱، ۹۲، ۹۶، ۹۷، ۹۸، و ۹۹ که کاملا منفی و در مقابل در سال‌های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ که مثبت شده بود.

مولوی در پاسخ به اینکه نرخ متعادل سود بانکی چه میزان است؟، بیان کرد: نرخ متعادل به شرایط اقتصادی و جهت گیری‌ها بر می‌گردد. اگر جهت گیری اقتصاد به سمت تولید باشد، از طرف دیگر نیز اگر اقتصاد را به سوی رشد اقتصادی حرکت دهند، پایین بودن نرخ بهره می‌تواند کمک کننده باشد، اما نه با وجود تورم ۴۰ درصد. این مورد نرخ بهره حقیقی را منفی می‌کند و زمانی که نرخ بهره حقیقی منفی شود، باعث می‌شود که بنگاه‌ها به موج سواری روی بدهی‌های خود عادت کنند. زیرا هر بدهی که ایجاد شود در اقتصاد ایران توجیه پذیر است. فارغ از اینکه بهره وری داشته باشد یا خیر.

بیشتر بخوانید

بهترین زمان خرید در بورس/ سهام بانکی می توانند جذاب شوند

او ادامه داد: به نظرم بحث نرخ بهره نباید یک رویکرد ذی نفعانه داشته باشد. بلکه بسته‌های سیاست پولی و مالی به صورت استاندارد و محرمانه باید با یک چشم انداز و هماهنگی خاص ارائه شوند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تصریح کرد: نکته بعدی بحث تحریم‌ها و عدم رشد اقتصادی ایران است. هرگونه هنرنمایی که داشته باشیم بدون رشد اقتصادی بی معنی خواهد بود. به همین دلیل به نظر بنده باید تمامی توان برای رشد اقتصادی گذاشته شود. همچنین مباحث سیاسی و بین المللی نیز برداشته شوند و در مورد مسائل داخلی نیز باید به سمت بازار آزاد حرکت کنیم. در بازار آزاد می‌شود به جای یک نرخ دستوری، نرخ‌های متعددی در سیستم بانکی وجود داشته باشد. بانک مرکزی می‌تواند به عنوان پرچم‌دار، نرخ کف را در سیستم بانکی نرخ اعلام کند و بقیه بانک‌ها نیز در رقابت بتوانند این کار را انجام دهند.

مولوی در پاسخ به این سوال که کاهش نرخ سود بانکی، چه میزان می‌تواند باعث افزایش تولید شرکت‌های بورسی و  انتقال پول از بانک به بورس شود، اظهار کرد: اگر در شرایط حال حاضر پول وارد بازار شود و بدهی ایجاد کند مردم آن را به بورس نمی‌برند، بلکه وارد بازار املاک، ساخت و ساز املاک و ساختمان می‌کنند. همچنین این پول‌ها به بخش تولید هم وارد نمی‌شود، زیرا رشد اقتصادی وجود ندارد. این مسئله بسیار مشخص و قبلا نیز تجربه شده است.

او ادامه داد: از طرف دیگر با کاهش نرخ سود بانکی، اگر شرایط را برای استفاده از آن مهیا نکنیم و بازار رشد نکند، تولید کننده دقیقا چه اقدامی می‌تواند انجام دهد. همچنین به نظر می‌رسد که یک تبعیض نژادی نیز بین تولیدکننده‌ها وجود دارد. یک سری از آن‌ها به مواهب و سیستم بانکی دسترسی کامل دارند، اما یک سری دیگر به این تسهیلات دسترسی ندارند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سود بانکی بازار سرمایه ثبات اقتصادی رشد اقتصادی نرخ سود بانکی سیستم بانکی رشد اقتصادی نرخ بهره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۴۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه روابط تجاری و اقتصادی با مالزیایی ها در نمایشگاه اکسپو

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی ضیغمی رییس سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار با معاون سازمان توسعه تجارت مالزی با اشاره به توانمندی‌های صادراتی ایران، بیان کرد: تفاهم‌نامه تجارت ترجیحی با اندونزی در مراحل نهایی شدن است و امیدواریم که با مالزی نیز تفاهم‌نامه تعرفه ترجیحی را امضا کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی تولیدکنندگان ایرانی، گفت: چگونگی مراودات پولی و بانکی در شرایط تحریم برای ایران اهمیت دارد.

برگزاری نمایشگاه ایران در مالزی

در ادامه جایی شانکه معاون سازمان توسعه تجارت مالزی، ضمن تشکر از میهمان نوازی ایرانیان، گفت: من برای نخستین بار به ایران سفر کردم؛ تعداد قابل توجه بازدیدکنندگان داخلی و خارجی از این نمایشگاه برای من جالب توجه است.

وی پیشنهاد دایر کردن نمایشگاه‌های مشترک ایران و مالزی را به ضیغمی داد و افزود: من از شما دعوت می‌کنم که به مالزی سفر کنید و علاوه بر بازدید از سازمان توسعه تجارت مالزی، در نمایشگاه حلال MIHAS که در مهر امسال برگزار می‌شود نیز دیدن کنید.

معاون سازمان توسعه و تجارت مالزی، گفت: من مسوول دفاتر سازمان توسعه تجارت مالزی در سایر کشورها هستم و تمایل داریم که در ایران نیز یکی از دفاتر منطقه‌ای خاورمیانه را افتتاح کنیم.

همچنین در این دیدار دو طرف درباره شیوه مراودات پولی و بانکی به توافقاتی دست پیدا کردند. معاون سازمان توسعه تجارت مالزی به همراه هیات مدیره اتاق بازرگانی مالزی از نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ دیدن کردند.

کد خبر 6093247 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • توسعه روابط تجاری و اقتصادی با مالزیایی ها در نمایشگاه اکسپو
  • خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز منفی شاخص‌های بازار سرمایه
  • اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است
  • ۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است
  • چرا عمده مردم از دریافت وام بانکی محروم اند؟/سو استفاده بانک ها
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • چگونه سود 33 درصدی بانکی دریافت کنیم؟
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • پورابراهیمی: طرح مالیات بر سوداگری به کاهش التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند
  • التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد