Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-26@18:36:43 GMT

فرارفتن ترکیه از نوعثمانی‌گری

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۵۷۰۷۴

فرارفتن ترکیه از نوعثمانی‌گری

ششم فروردین 1400محمد یونس المنفی رئیس شورای ریاست جمهوری لیبی به آنکارا سفر کرد و همچنان بر تضمین حفظ منافع ترکیه در لیبی تأکید کرد. بر اساس توافق دو کشور، ترکیه حق استخراج گاز از شرق مدیترانه دارد. همچنین بر اساس آخرین توافق صورت گرفته میان آنکارا و طرابلس ترکیه سرمایه گذاری خود در لیبی را افزایش داده و در بازسازی این کشور مشارکت فعال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما خواسته مهم و محقق نشده طرابلس خروج نیروهای نظامی(حدود 8هزار نفر نیروی نظامی) ترکیه از خاک لیبی است. آن سوی این ماجرا اتحاد غربی و فعال تر از همه رژیم صهیونیستی در ماجرای لیبی و هاب جدید انرژی است. این واقعیت مستلزم آن است که جمهوری اسلامی ایران توجه جدی تری به آنچه در هاب انرژی جدید می گذرد داشته و سناریوی های آینده نگرانه و آینده نگارانه درباره آن داشته باشد.

متناسب با آنچه گفته شد، این تحلیل قصد دارد اولاً، به طور ضمنی نسبت به احتمال افول مؤلفه «گاز» در قدرت اقتصادی ایران در آینده هشدار دهد و ثانیا،ً برنامه ترکیه به عنوان رقیب ایران را مورد تدقیق قرار دهد.

قابل اشاره است که طرح توافقنامه همکاری امنیتی و نظامی با دولت وفاق ملی لیبی، توسط پارلمان ترکیه از تصویب گذشته است. بر مبنای توافق مذکور، دولت وفاق لیبی قادر است مجدداً برای تجهیز نظامی توسط ترکیه جهت عملیات زمینی، هوایی و دریایی از ترکیه استمداد بطلبد.

این توافق نامه در حالی تصویب شده که دولت ترکیه تجهیزات نظامی درخواستی توسط لیبی را به این کشور فرستاده و همچنین نیروهای ویژه اش را برای محافظت از شخصیت های دولت وفاق به لیبی اعزام کرده است.

افزون بر این، طرفین یک توافقنامه دریایی نیز امضاء کرده اند که اعتراض و نگرانی شدید کشورهای ذینفع در حوزه مدیترانه شرقی همچون یونان و مصر را برانگیخت و آمریکا و روسیه را به مخالفت کشاند.

واکنش ها به توافق دوگانه مذکور در دو دسته اعتراضی و خصمانه قابل تقسیم است؛

رویکرد اعتراضی

 روسیه نگران استقرار نیروهای نظامی ترکیه در لیبی است و امریکا حضور نظامی ترکیه را تحریک آمیز توصیف کرده است. مصر نیز رویکرد ترکیه را ناقض توافقنامه سیاسی امضاشده در الصخیرات مغرب در سال 2015 و نیز مغایر قطعنامه های شورای امنیت در خصوص لیبی به ویژه قطعنامه 1970 می داند و ابراز نگرانی می کند که توافقنامه های ترکیه و لیبی، زمینه انتقال سلاح به شبه نظامیان در غرب لیبی را فراهم می کند.

رویکرد خصمانه

یونان در واکنش به توافقنامه های دوگانه، سفیر لیبی را اخراج کرد. فرانسه و دولت قبرس جنوبی هم در مدیترانه شرقی رزمایش نظامی برگزار کردند.

به نظرمی رسد تحرکات ترکیه در لیبی را می توان در راستای استراتژی فرامنطقه ای اردوغان و تثبیت نوعثمانی گری فرای رویکرد منطقه ای ایران دانست. در این راستا، دولت ترکیه وانمود می کند که از نظامی کردن مناقشات در مدیترانه واهمه ای ندارد. اما واقعیت آن است که ترکیه به طرزی زیرکانه و با راه رفتن روی بند، با تمرکز زیاد در حال پیگیری منافع خود مبتنی بر «تهدید-مذاکره» است.

مدیترانه و تغییر رویکرد اردوغان(سیاست مدیترانه ای اردوغان)

مسأله از کشف میادین عظیم گاز طبیعی در آبهای فراساحلی مصر، اسرائیل و قبرس در شرق مدیترانه آغاز شد. این منابع مطابق تخمین سازمان زمین شناسی امریکا، حداثل رقمی نزدیک به 100 تریلیون متر مکعب  یا معادل 1.5 میلیارد بشکه نفت است.

این واقعیت یعنی طی چند دهه آتی، مدیترانه شرقی بدل به یکی از مهم ترین منابع گازی جهان می شود. متناظر با این واقعیت، رژیم صهیونیستی درصدد صدور بخش بزرگی از سهم خود است. مصر و قبرس هم همین رویا را در سر دارند. برای همین در سال 2010 این رژیم به یونان و قبرس نزدیک شد تا بتواند مانع از اتحاد احتمالی مصر و قبرس شود و نیز مانع از اقتدار ترکیه در هاب جدید انرژی دنیا گردد. 

ایالات متحده امریکا تاکنون از «مثلث اسرائیل، یونان و قبرس» حمایت کرده و برنامه ای بلندمدت برای مدیترانه شرقی و انرژی آن دارد. همچنین امریکا از انجمن گاز مدیترانه شرقی که در سال 2019 تشکیل شده حمایت می کند که در آن سایر کشورهای ذینفع مدیترانه یعنی لبنان، سوریه و ترکیه غایب هستند.

ترکیه در واکنش به نایده انگاشته شدن در انجمن مزبور، رزمایش هایی نظامی در محدوده مدیترانه شرقی، دریای اژه و دریای بالتیک برگزار کرده که آخرین آنها، بزرگترین رزمایش نظامی ترکیه در بیست و دو سال اخیر بوده است.

خودنمایی قدرت توسط ترکیه در عراق، سوریه، ناتو، تلاش برای گسترش رابطه با پاکستان، مالزی و قطر، ارتباط با حماس، فعالیت هایی همچون هلال احمر در راستای افزایش قدرت نرم و پرستیژ بین المللی، حاکی از رویکرد جهانی این کشور و بسط نوعثمانی گری از سیاستی معطوف به جهان اسلام، به سیاستی فرا و ورای جهان اسلام است.

سهم خواهی ترکیه نسبت به حوزه گازی مدیترانه شرقی است که ترکیه را واداشته در سوریه دخالت کند چراکه سوریه نیز مرز زیادی با مدیترانه شرقی دارد(از طریق استان شمالی ادلب)

 

منبع: الف

کلیدواژه: مدیترانه شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۷۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات رسانی به مردم رویکرد اصلی دولت سیزدهم است

به گزارش خبرنگار مهر، کیا عاشوری صبح چهارشنبه در آئین افتتاحیه ساختمان اداری کمیته امداد بخش خشکبیجار اظهار کرد: تسهیل در امر خدمات رسانی به مردم در اولویت کاری دستگاه‌های اجرایی و نهادها قرار دارد.

فرماندار رشت بر لزوم تکریم ارباب رجوع در ادارات تاکید کرد و گفت: اتاق همه مدیران باید به روی شهروندان و مراجعان باز باشد چرا که خدمات رسانی به مردم رویکرد اصلی دولت سیزدهم است.

عاشوری با تاکید بر اینکه کار، تلاش مضاعف و خدمت رسانی به مردم، توطئه‌های دشمنان را خنثی می‌کند، تصریح کرد: معتقدم هر مسؤولی در نظام مقدس جمهوری اسلامی در خدمت مردم باشد، سرافراز خواهد بود.

فرماندار رشت با اشاره به افتتاح ساختمان اداری کمیته امداد شهر خشکبیجار ادامه داد: این پروژه از مهر ۱۴۰۱ استارت و فروردین ۱۴۰۳ به اتمام رسید و با بهره برداری از این پروژه ۱۸۰۰ خانوار تحت پوشش کمیته امداد این بخش خدمات دهی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه زمین این ساختمان توسط خیرین به کمیته امداد اهدا شده است، اضافه کرد: حضور خیرین در این شهرستان و فعالیت و کمک‌های آنها در عرصه‌های مختلف یک ظرفیت بی نظیر در این منطقه است.

فرماندار رشت به اقداماتی که در راستای آب شرب بهداشتی شهر خشکبیجار انجام گرفته اشاره کرد و گفت: مراحل پایانی انتقال آب خمام به خشکبیجار در حال انجام است و پیش بینی می‌شود در تابستان سال جاری به بهره برداری برسد.

عاشوری با اشاره به اقدامات انجام گرفته در راستای رفع ضعف برق این بخش نیز اضافه کرد: زمینی برای پست برق ۲۰/‏۶۳‬ توسط شورا و شهرداری خشکبیجار به شرکت برق منطقه‌ای برای احداث داده شده و در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 6087348

دیگر خبرها

  • رویکرد دولت سیزدهم توسعه زیرساخت های آموزشی در خارگ است
  • قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست
  • ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی
  • قالیباف: منتظر برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • هشدار ارزی قالیباف به دولت
  • ضرب‌الاجل مجلس برای دولت/منتظر مدیریت بازار ارز هستیم
  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا
  • رویکرد اردن به مساله فلسطین/ از همدلی مردم تا هم‌سویی دولت با غرب
  • ببینید | آسمان سرخ لیبی
  • خدمات رسانی به مردم رویکرد اصلی دولت سیزدهم است