Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، چندین دهه است که دیدن کاخ صفی آباد بهشهر برای مردمان دیارش به ارزو مبدل شده است کاخی صفوی در شهری که با شاه عباس صفوی رونق گرفت و تاریخ را همنشین با درختان هیرکانی کرد.

کاخ صفی اباد بهشهر به دلیل ایجاد مجموعه اطلاعاتی امریکایی‌ها در قبل از انقلاب گرفتار حلقه امنیتی شد و این حساسیت پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تداوم یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مجوعه‌ای که با همراهی تنگاتنگ شاه ایران، وظیفه جاسوسی سیا از شوروی سابق را تا حد یک پایگاه نظامی و استراتژیک برعهده داشت و مانع از دیدن مردم وگردشگران از اثری تاریخی مربوط به عصر صفوی شد.

مجید حسین زادگان استاندار مازندران در همان آغاز نشستن بر صندلی ساختمان سفید استانداری پایان بخشی به دوران امنیتی بخشی از این مجموعه تاریخی را دردستورکارویژه خود قرارداد و دوران وزارت سید محمود علوی در وزارت اطلاعات را برای محقق کردن ارزوی دیرین مردم بهشهر مناسب دید و با رایزنی‌های خود زمینه همراهی وزارت اطلاعات را برای وارد کردن این کاخ به چرخه گردشگری مازندران فراهم کرد.

نگاه ایجاد شده در وزارت اطلاعات برای دیدار‌های مردمی از این کاخ ستودنی است میراثی تاریخی که دیدن ان ارزوی بسیاری از مازندرانی‌ها و گردشگران علاقمند به فرهنگ و تاریخ است.

کاخ صفی‌آباد بهشهر یک سال پس از سپرده شدن به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با دریافت اعتبار ۵ میلیارد تومانی، وارد مرحله مرمت و بهسازی شده است.

این اعتبار برای جداسازی و عملیات مرمت این بنای تاریخی تخصیص یافته و تاکنون تجهیزات مورد نیاز برای جداسازی از جمله دوربین‌های حفاظتی خریداری شده است.



مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران در جلسه بررسی ساماندهی مجموعه تاریخی صفی‌آباد بهشهر، دسترسی راحت به مجموعه تاریخی صفی‌آباد بهشهر را هدیه وزارت اطلاعات به مردم دانست و با اشاره به نقش مجموعه‌های تاریخی در توسعه صنعت گردشگری استان، گفت: مجموعه صفی‌آباد بهشهر ظرفیت بسیار بالایی برای جذب گردشگران دارد.

او افزود: با همراهی وزارت اطلاعات، مجموعه کاخ صفی‌آباد در اختیار وزارت گردشگری قرار گرفت تا احیا و ساماندهی آن انجام بگیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران با بیان اینکه شهرداری بهشهر در راستای نصب دوربین و ایجاد راه دسترسی مناسب به مجموعه صفی‌آباد اقدامات جدی‌تری انجام دهد، ادامه داد: جهت تامین اعتبار مرمت و بازسازی مجموعه تاریخی صفی‌آباد نیاز به همکاری سازمان برنامه و بودجه است.

کاخ صفی آباد در جنوب غربی بهشهر در بالای ارتفاعات منتهی به دشت و در میان باغی زیبا به صورت بنایی مربع شکل با ابعاد ۲۵ × ۲۵ متر در دو طبقه به عنوان استراحتگاه شاهان صفوی در سال ۱۰۱۰ هجری قمری به فرمان شاه عباس ساخته شد.

فاصله کاخ صفی‌آباد تا دریا حدود ۱۶ کیلومتر است و برخی‌ها معتقدند تونل زیرزمینی زیر این کاخ حفر شده بود تا در شرایط ضروری برای جلوگیری از حمله دشمنان یا رفت و آمد‌های مخفیانه از استفاده می شده است.

این کاخ که تا ۳۰ کیلومتری چشم انداز دارد حدود ۷۰ سال پیش طعمهٔ حریق شده و به کلی آثار و شکوه باستانی خود را از دست داد و پس از مرمت و بازسازی به عنوان مرکزی برای فعالیت جاسوسان آمریکا و رصد فعالیت‌های شوروی در شمال کشور استفاده می‌شد و مردم هیچگونه دسترسی به این مجموعه نداشتند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی مدتی در‌های این کاخ به روی مردم باز شد و سپس در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفت و چند سالی است رایزنی‌ها برای بازگشایی این کاخ تاریخی به روی مردم آغاز شده و وزارت اطلاعات نیز موافقت خود را با اینکار اعلام کرده است.

                                                    عمارت صفی‌آباد اثر ژان شاردن جهانگرد فرانسوی اواسط قرن ۱۷ میلادی

                                                                              کاخ صفی آباد پیش از بازسازی در سال ۱۳۰۵





انتهای پیام/ ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کاخ صفی آباد مناطق گردشگری جاسوسی آمریکا صفی آباد بهشهر مجموعه تاریخی وزارت اطلاعات کاخ صفی آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۷۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زباله بهشهر پس از ۶۰ سال ساماندهی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس پوریانی با بیان اینکه آلودگی‌های ناشی از پسماند و دفع غیر اصولی زباله، معضلات زیست محیطی را موجب خواهد شد، افزود: بر اساس تصمیم اتخاذ شده در جلسه حفظ حقوق بیت المال دادگستری شهرستان در هفته گذشته، با پیگیری مستمر دادستان شهرستان بهشهر، مقرر شد مکان دفن زباله بصورت دائمی از محل فعلی به مکان دیگری در مجاورت کمپوست شهرداری بهشهر منتقل شود.

پوریانی با اشاره به این مطلب که از امروز کوچکترین زباله ای به مکان کنونی دفن زباله بهشهر منتقل نخواهد شد، افزود: به صورت نمادین چند درخت با حضور مسئولان شهرستانی در این محل غرس شد و پس از خاکریزی و نهال کاری کامل، این مکان به فضای سبز تبدیل خواهد شد.

رییس کل دادگستری مازندران خاطرنشان کرد: حفظ منابع طبیعی و محیط زیست در استان از مسائل مهمی است که در دستور کار دستگاه قضایی استان قرار دارد.

وی افزود: شهرستان بهشهر از نظر گردشگری و همچنین محیط زیست مورد توجه است و باید با برنامه ریزی مناسب برای بهره مندی درست از این مواهب خدادادی ارزشمند تلاش شود.

کد خبر 6093175

دیگر خبرها

  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • محکومیت کارمند آژانس امنیت ملی آمریکا به جرم جاسوسی
  • زباله بهشهر پس از ۶۰ سال ساماندهی شد
  • خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک نیازمند ۲۰ میلیارد/ طرحی که ۱۴ساله شد!
  • پخش مستند‌هایی با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی از شبکه افق