Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-02@03:27:17 GMT

انفجار دیروز در نطنز 9 ماه کار ایران را عقب انداخت

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۶۰۳۹۶

انفجار دیروز در نطنز 9 ماه کار ایران را عقب انداخت

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا به نقل از 2 مقام اطلاعاتی آمریکا و اسراییل که نامشان را فاش نکرده مدعی شده دلیل قطع برق گسترده روز یکشنبه در سایت غنی سازی نطنز ایران، یک انفجار بزرگ در اثر یک عملیات خرابکارانه و عمدی بوده و به پروژه غنی سازی هسته ای این کشور آسیب های جدی زده و جبران خسارات آن دستکم 9 ماه زمان خواهد برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناطقان: این روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به قطع برق سایت نطنز نوشت این رویداد طبیعی نبوده و به احتمال زیاد حاصل عملیات خرابکارانه اسراییل در این تاسیسات بوده است.




عملیات هایی که سابقه دار است و سال گذشته نیز اسراییل در اقدامی مشابه مرکز مونتاژ سانتریفوژهای پیشرفته در سایت نطنز را منفجر کرده بود.

نیویورک تایمز: حادثه اخیر نطنز، غنی سازی هسته ای ایران را 9 ماه عقب انداخت

نیویورک تایمز درباره حادثه روز یکشنبه نطنز نوشت: مقامات ایرانی آن را اقدامی "خرابکارانه" خوانده اند که به نظر آنها توسط اسرائیل انجام شده است.

این رویداد می تواند تردیدها و شبهات بیشتری را در رابطه با تلاش‌های دیپلماتیک برای بازگشت آمریکا به برجام پدید آورد.

ایران به طور دقیق نگفته که چه عواملی باعث قطع برق سایت نطنز شده است، اما مقامات اطلاعاتی آمریكا و اسرائیل گفتند كه این رویداد حاصل عملیات خرابکارانه اسراییل بوده است.

دو مقام اطلاعاتی که در جریان خسارات وارده هستند به نیویورک تایمز گفتند که این انفجار بزرگ باعث انهدام کامل سیستم برق داخلی و مستقل - و به شدت محافظت شده - سانتریفیوژهای زیرزمینی غنی سازی اورانیوم شده است.

این مقامات گفتند که این انفجار ضربه شدیدی به توانایی ایران در غنی سازی اورانیوم وارد کرده و بازیابی تولید نطنز ممکن است حداقل 9 ماه طول بکشد.


در این صورت، اهرم های ایران در مذاکرات جدیدی که برای بازگشت آمریکا به برجام در جریان است، می تواند به طور قابل توجهی به خطر بیفتد. ایران گفته است تا زمان لغو تحریم های اعمال شده توسط ترامپ حاضر به هیچ گفتگو و مذاکره ای با آمریکا نیست.

گفتنی است حادثه جدید در سایت نطنز همزمان با سفر وزیر دفاع آمریکا به اسراییل در روز یکشنبه انجام شده است.

مقامات اسراییلی بارها نگرانی و ناراحتی خود از تصمیم دولت بایدن درباره احیای برجام را اعلام کرده اند و تاکید کرده اند فشارهای اقتصادی و تحریمی علیه ایران باید همچنان به شدت سابق ادامه یابد.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ، دیروز حادثه در سایت نطنز را یک اقدام در راستای "تروریسم هسته ای" توصیف کرد و گفت جامعه جهانی باید با این تهدید مقابله کند.
منبع: عصر ایران برچسب ها: انفجار ، ناطقان ، نطنز ، ایران ، امریکا

منبع: ناطقان

کلیدواژه: انفجار ناطقان نطنز ایران امریکا سایت نطنز غنی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۰۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضع آمریکا درباره دادگاه لاهه، نشانه رویکرد دوگانه واشنگتن است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که بیانیه کاخ سفید در مورد اینکه دیوان کیفری بین‌المللی در رابطه با مقامات اسرائیلی صلاحیت این کار را ندارد، پوچ است و با توجه به حمایت واشنگتن از صدور حکم‌های دیوان کیفری بین‌المللی علیه مقامات روسیه، نشان دهنده رویکرد دوگانه آمریکایی ها است.

پایگاه مرکز مطالعاتی العربی الجدید در مقاله‌ای به بررسی اقدامات فوری محافل قضایی و دیپلماتیک رژیم صهیونیستی که نشان از وحشت این رژیم از احتمال صدور حکم بازداشت قضایی ضد سرکردگان تل‌آویو حکایت دارد، پرداخته است و می‌نویسد که رژیم اسراییل هجمه قضایی و دیپلماتیک گسترده‌ای را برای ممانعت از صدور حکم دادگاه لاهه ضد مسئولان ارشد سیاسی و نظامی خود به کار گرفته است، اما محافل اسراییلی امکان موفقیت این تلاش‌ها را بسیار اندک می‌دانند.

بر اساس این گزارش مسئولان اسراییلی معتقدند که دادگاه لاهه به احتمال فراوان حکم بازداشت تعدادی از مسئولان ارشد این رژیم از جمله بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر را در خصوص جنایت‌های انجام شده در جنگ غزه صادر خواهد کرد. این موضوع را ۵ تن از مسئولان ارشد اسراییلی و غیر اسراییلی به روزنامه نیویورک تایمز اطلاع دادند.

بر اساس این گزارش سران اسراییل نگرانی عمیقی از پیامدهای صدور این حکم دارند. در همین رابطه روزنامه اسراییل هیوم گزارش داد که یسراییل کاتس وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک این رژیم در خارج دستور داده تا آمادگی‌های لازم برای مقابله با گسترش اعتراض‌های جهانی نسبت به رفتار نتانیاهو و ارتش اسراییل در صورت صدور این حکم را داشته باشند.

هاآرتص نیز گزارش داد که کارشناسان حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی نسبت به صدور حکم بازداشت مسئولان اسرائیلی هشدار داده و تاکید کرده‌اند که صدور چنین حکمی می‌تواند محدودیت‌های دیگر نظیر منع فروش تسلیحات به اسراییل و دیگر تحریم‌های اقتصادی را در پی داشته باشد. در همین رابطه وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی تلاش گسترده‌ای برای جلوگیری از صدور این حکم انجام می دهد.

در همین رابطه نتانیاهو و ران دیریمر وزیر امور راهبردی اسراییل تماس‌های گسترده‌ای را با نمایندگان کشورهای امضا کننده منشور دادگاه لاهه و اعضای این دادگاه برقرار کرده‌اند تا آنها را به عدم صدور حکم بازداشت قانع کنند. کارشناسان اسراییلی معتقدند که نتانیاهو به علت کوتاهی در انجام اقدام‌های قضایی برای قانع کردن دادگاه لاهه بامشکل بزرگی مواجه شده است.

«إلیاب لیبلیخ» استاد حقوق بین الملل دانشگاه تل آویو در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی هاآرتص اعلام کرد که تخریب گسترده‌ای که ارتش اسراییل در غزه مرتکب شده، دادگاه‌های بین‌المللی را به این اعتقاد رسانده که اسرائیل نیت قبلی برای آسیب زدن به فلسطینیان و گرسنه نگه داشتن آنها و اخراج آنها از غزه و حتی نسل کشی آنها داشته است.

«روعی شیندروف» معاون سابق مستشار حقوقی اسراییل در حقوق بین‌الملل نیز در این زمینه معتقد است که صدور حکم بازداشت می تواند ادله کافی برای متهم کردن مسئولان اسراییلی به ارتکاب جنایت‌های جنگی را فراهم کند.

«متان غوتمان» استاد حقوق بین‌الملل در دانشگاه رایخمان در این باره تصریح کرد که صدور حکم بازداشت نتانیاهو و دیگر سرکردگان رژیم صهیونیستی به این معنا است که این افراد در هنگام سفر به هر کشوری از میان کشورهای امضا کننده منشور دادگاه لاهه ممکن است بازداشت شده و به این دادگاه تحویل داده شوند.

غوتمان در تحلیل خود در روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نوشت که در صورت صدور این حکم، نتانیاهو به فهرست طاغوت‌ها و جنایتکارانی اضافه می‌شود که پیش از این چنین احکامی علیه آنها صادر شده است. از جمله آنها می‌توان به عمر البشیر رئیس جمهور سابق سودان و جوزف کونی فرمانده ارتش سابق اوگانادا اشاره کرد.

کد خبر 6093221

دیگر خبرها

  • سئو حرفه و خدمات سئو سایت چه تفاوتی دارند
  •  رشد ۴۶ درصدی جمع‌آوری زکات فطره و کفاره در نطنز 
  • پول انتخابات و جنگ؛ اهداف واقعی‌تر سفر بلینکن به منطقه‌
  • موضع آمریکا درباره دادگاه لاهه، نشانه رویکرد دوگانه واشنگتن است
  • طنین شعار «مرگ بر اسراییل» در سراسر جهان
  • آمریکا ۵ واحد نظامی ارتش اسراییل اقدام به نقض حقوق بشر کرده اند
  • افکار عمومی آمریکا نمی‌تواند نسبت به جنایات در غزه بی‌تفاوت باشد
  • ببینید | نماینده اصولگرای مجلس تقصیر هک شدن سامانه مجلس را گردن عضو شورای شهر انداخت!
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • ادعای آزادی‌خواهی آمریکا با «سرکوب معترض‌ها» زیر سوال رفته است