شروع ماه رمضان در نقاط مختلف زمین چگونه محاسبه میشود؟
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۶۱۸۶۱
منجم آماتور و عضو ستاد استهلال گفت: مقارنه ماه و خورشید برای هلال رمضان المبارک ۱۴۴۲ در حدود ساعت ۲ و 31 دقیقه بامداد روز دوشنبه ۱۲ آوریل ۲۰۲۱ میلادی به وقت بین المللی و ساعت 7 و یک دقیقه صبح روز دوشنبه، ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ هجری شمسی روی خواهد داد.
علیرضا بوژمهرانی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: لحظه غروب خورشید روز دوشنبه ۲۳ فروردین، از جنوب شرقی تا منتهی الیه شمال غربی ایران بین ۱۱ ساعت و ۴۳ دقیقه تا ۱۳ ساعت و ۶ دقیقه، از زمان مقارنه ماه نو سپری خواهد شد، اما بنا به دلایلی در غروب روز دوشنبه ۲۳ فروردین و در پهنه سرزمینی ایران، هلال ماه رمضان با چشم عادی و یا با چشم مسلح و استفاده از ابزار قدرتمند رصدی قابل رؤیت نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان مختصات ماه و خورشید در لحظه غروب خورشید دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ در شهر اصفهان، خاطرنشان کرد: زمان غروب محاسباتی خورشید در ساعت ۱۹:۳۱:۰۱، زمان غروب محاسباتی ماه در ساعت ۱۹:۵۰:۴۹، مدت مکث ماه ۱۹ دقیقه و ۳۴ ثانیه، ارتفاع ماه از افق ۳.۴ درجه، جدایی زاویهای ماه و خورشید، ۶.۱ درجه و اختلاف سمت ماه و خورشید منفی ۴.۶ درجه است.
این منجم آماتور و عضو ستاد استهلال ادامه داد: ضخامت بخش میانی هلال ۰.۰۸ دقیقه قوسی، فاز ماه ۰.۳۴ درصد نسبت به قرص کامل ماه، فاصله زمین تا ماه ۴۰۴۴۸۹.۵۷ کیلومتر (ماه در اوج مداری)، سن هلال ۱۲ ساعت و ۳۰ دقیقه پس از مقارنه و عرض دایرةالبروجی ماه نیز ۳.۵ درجه منفی (جنوبی) است.
بوژمهرانی تاکید کرد: مطابق نظریه "آندره دانژان"، هلال ماه در جدایی زاویهای حداقل هفت درجه از خورشید شکل میگیرد. البته در سالهای اخیر یکی دو گزارش از رؤیت هلال در جدایی زاویهای ۶.۵ درجه توسط رصدگران بسیار خبره و با استفاده از ابزار قدرتمند رصدی و روشهای دقیق واصل شده است.
وی اضافه کرد: میزان جدایی زاویهای هلال ماه با خورشید در لحظه غروب خورشید ۲۳ فروردین در شمال غربیترین بخش سرزمینی ایران به حدود ۶.۳۷ درجه میرسد که کمتر از تمامی رکوردهای حدی پذیرفته شده است.
چهارشنبه روز اول ماه رمضان ۱۴۰۰این عضو ستاد استهلال با بیان اینکه ارتفاع اندک هلال از افق موجب میشود مکث هلال نیز بسیار کوتاه شود، تصریح کرد: به طور معمول میزان مکث هلال حداقل باید بیش از ۳۵-۳۳ دقیقه باشد تا با گذشت زمان از غروب خورشید و تاریکتر شدن آسمان، نور هلال بر نور زمینه آسمان برتری یافته و توسط چشم انسان قابل تشخیص باشد.
بوژمهرانی گفت: این پارامترهای ضعیف هلال در کنار ضخامت بخش میانی و فاز اندک آن همگی ثابت میکنند که هلال ماه رمضان در غروب روز دوشنبه ۲۳ فروردین مصادف با ۲۹ شعبان المعظم در پهنه سرزمینی ایران، قبل یا بعد از غروب خورشید، با چشم عادی و یا با چشم مسلح و ابزار قدرتمند رصدی قابل رؤیت نبوده و سه شنبه ۲۴ فروردین مصادف با ۳۰ شعبان خواهد شد و روز چهارشنبه ۲۵ فروردین مصادف با اول ماه مبارک رمضان در ایران است.
وی افزود: این موضوع با فتوای تمامی مراجع تقلید اهل تشیع، چه آنها که رؤیت هلال با ابزار را دارای حجت شرعی میدانند و چه آنها که فقط رؤیت هلال با چشم غیر مسلح را دارای حجت شرعی میدانند، همخوانی دارد.
این منجم آماتور اضافه کرد: همین وضعیت برای تمامی مناطق قارههای اقیانوسیه، آسیا، اروپا و آفریقا نیز صدق میکند و در هیچیک از این مناطق امکان رؤیت هلال رمضان در غروب روز ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) وجود ندارد، اما موضوع برای ساکنین قارههای آمریکای شمالی و جنوبی متفاوت است.
شروع ماه رمضان برای ساکنان قارههای آمریکای شمالی و جنوبیبوژمهرانی خاطرنشان کرد: تمامی مناطق قاره آمریکای جنوبی به جز نیمه جنوبی کشورهای شیلی و آرژانتین، آمریکای مرکزی، مکزیک، ایالات متحده آمریکا و جنوب غربی کانادا در موقعیتی قرار دارند که هلال ماه در این مناطق با ابزار و یا چشم غیر مسلح قابل رؤیت خواهد بود. بنابراین برای مسلمانان این مناطق، ماه رمضان میتواند از روز سه شنبه، ۱۳ آوریل آغاز شود.
وی به چگونگی آغاز ماه رمضان در کشور عربستان سعودی اشاره و تاکید کرد: ماه شعبان در عربستان سعودی یک روز زودتر از ایران آغاز شده است و این موضوع ارتباطی به رؤیت شدن هلال شعبان، آن هم یک روز زودتر از آنچه که در ایران رخ داده است، ندارد، بلکه مربوط به قواعد نجومی و محاسباتی است که در تنظیم تقویم ام القری مد نظر قرار میگیرد.
این عضو ستاد استهلال تصریح کرد: در استخراج این تقویم محاسباتی چنانچه در افق مکه مکرمه دو شرط وجود داشته باشد، روز بعد به عنوان روز اول ماه قمری شناخته میشود. مقارنه ماه و خورشید قبل از غروب خورشید (سن هلال مثبت باشد) و غروب هلال پس از غروب خورشید (مکث هلال مثبت باشد) دو شرط لازم است؛ چه هلال رؤیت بشود و چه اصولاً قابل رؤیت نباشد.
بوژمهرانی با بیان اینکه مبنای آغاز ماههای قمری در این تقویم، محاسباتی بوده و ارتباطی با وضعیت رؤیت پذیری هلال ندارد، افزود: آنچه که مسلم است ماه شعبان در عربستان سعودی نمیتواند ۲۹ روز باشدT زیرا در غروب روز یکشنبه ۲۲ فروردین برابر با ۱۱ آوریل که در عربستان سعودی مصادف با ۲۹ شعبان است هم سن هلال و هم مکث آن در افق مکه مکرمه منفی بوده و بنابراین روز دوشنبه ۲۳ فروردین برابر با ۱۲ آوریل در عربستان سعودی مصادف با ۳۰ شعبان خواهد بود.
سه شنبه؛ شروع ماه رمضان در عربستانوی تاکید کرد: به دلیل اینکه تعداد روزهای ماه قمری حداکثر ۳۰ روز است، بدون اینکه هلال ماه رمضان در غروب روز دوشنبه در شبه جزیره عربستان دیده شود، روز سه شنبه ۲۴ فروردین در عربستان سعودی و دیگر کشورهای اسلامی که از تقویم عربستان تبعیت میکنند روز اول ماه مبارک رمضان اعلام خواهد شد.
این منجم آماتور و عضو ستاد استهلال اضافه کرد: نتیجه آنکه امسال آغاز ماه رمضان در کشورهای مختلف در دو روز متفاوت، بعضی از سه شنبه ۲۴ فروردین و بعضی دیگر از چهارشنبه ۲۵ فروردین خواهد بود.
کد خبر 486366منبع: ایمنا
کلیدواژه: علم و فناوری نجوم ماه رمضان استهلال ماه هلال ماه هلال ماه رمضان رؤیت پذیری هلال ماه رمضان رصد آسمان رصد ماه شعبان ماه مبارک رمضان حلول ماه رمضان ماه رمضان مبارک تبریک رمضان رمضان 1400 اولين روز ماه رمضان 1400 ماه رمضان 1400 شروع ماه رمضان ماه رمضان از کی شروع می شود آغاز ماه رمضان تاریخ شروع ماه رمضان 1400 تاریخ دقیق ماه رمضان شروع ماه رمضان ايران ماه رمضان در عربستان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق عربستان سعودی عضو ستاد استهلال غروب خورشید ماه و خورشید ماه رمضان غروب روز رؤیت هلال قابل رؤیت هلال ماه اول ماه سه شنبه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۱۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی میرسیم
آیتالله «محمدعلی جاودان» استاد اخلاق حوزه علمیه تهران شامگاه پنجشنبه، ششم اردیبهشتماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران برگزار شد، گفت: ماه مبارک رمضان، عید اولیای خدا بود، شاید گاهی به ضعف و زحمتِ روزهداری میافتادید، اما یک جریان شادمانی فوقالعادهای در این ماه برای اولیای خدا اتفاق میافتد.
وی بیان کرد: اگر کسی صاحب همت باشد میتواند یک سال قبل از ورود به ماه مبارک رمضان از خودش مراقبت کند که حداقل مراقبت هم این است که در این یک سال به هیچوجه گناه نکند، چنین فردی میتواند در ماه مبارک رمضان جایزهاش را بگیرد و این ماه عید او شود. از ترک گناه بالاتر این است که انسان حتی فکر گناه هم نکند و به همه واجبات عمل و همه محرمات را ترک کند.
این استاد اخلاق با بیان اینکه ماه مبارک رمضان را ماه ضیافتالله میگویند، گفت: کسی که به مهمانی کسی میرود، مگر میشود صاحبخانه را نبیند، اولیای خدا و کسانی که لایق این مهمانی در این ماه مبارک هستند رحمت خدا در این ماه برای آنها اتفاق میافتد و مشمول رحمت الهی میشوند تا حدی که رحمت را میبینند و میچشند.
جاودان ادامه داد: پیشنیاز رسیدن به رحمت الهی در ماه مبارک رمضان، مراقبتی است که طی یک سال قبل از ورود به این ماه باید داشته باشیم و کاری که خدا راضی نیست را انجام ندهیم. ما باید آرزوی دیدن رحمت الهی را داشته باشیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم.
وی در بخش دوم سخنان خود با اشاره به طرح نور نیروی انتظامی در بحث حجاب گفت: دولت و نیروی انتظامی یک کار بزرگ را در بحث حجاب بر عهده گرفتهاند و به کسانی که حجاب را رعایت نمیکنند، محترمانه تذکر میدهند و بهصورت مستند آنها را توجیه و قانع میکنند که به اهمیت حجاب پی ببرند. این کار نیروی انتظامی زحمت بزرگی است، چراکه با این طرح در مقابل دشمنان که با تبلیغات فراوان سعی در رواج بیحجابی در جامعه دارند، ایستاده است.
استاد درس اخلاق در توصیه به بانوان محجبه اظهار کرد: در این ایام و هجمه دشمن به حجاب، بانوان مذهبی هر چه میتوانند با پوشش بهتر در ترویج حجاب کمک کنند و پوشش حجاب خود را بیشتر از گذشته رعایت کنند و پوشش بیشتری داشته باشند که وقتی دیگران آنها را میبینند باعث امر به معروف شوند و همه مردم نیز برای ترویج حجاب دعا کنند.
جاودان با طرح این پرسش که چه کار کنیم تا مشمول رحمت خدا قرار گیریم، گفت: خداوند در آیه ۴۵ سوره یس میفرماید: «وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّقُوا مَا بَیْنَ أَیْدِیکُمْ وَمَا خَلْفَکُمْ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ؛ و هنگامی که به آنان گویند، از آنچه عذابهای دنیا و آخرت پیش رو و پشت سر شماست بپرهیزید تا مورد رحمت قرار گیرید به این هشدار قطعی و یقینی توجه نمیکنند»، خداوند توصیه فرموده که به گذشته و آینده خود نگاه کنید تا مشمول رحمت قرار گیرید.
استاد اخلاق حوزه علمیه تهران ادامه داد: منظور از اینکه به گذشته خود نگاه کنید؛ یعنی اگر فلان روز با دوست خود تند حرف زدید الان بروید، او را پیدا کنید و از او حلالیت بگیرید و بعد از آن هم تصمیم بگیرید دیگر چنین رفتار تندی نداشته باشید و کلاً حرفی که خدا راضی نیست را نزنید و مراقب تمام اعضا و جوارح خود باشید که گناه نکنید. این کار شما باعث میشود که خدا هم به شما رحم کند و مشمول رحمت الهی شوید.
وی افزود: کسب رحمت الهی نیاز به مقدمه دارد؛ شما کاری کنید که از رحمت خدا برخوردار شوید و اگر مشمول رحمت شدید بعد از آن دیگر هیچ غصهای نمیخورید و نگران نیستید و حتی غصه رزق و روزی و فرزند و خانه را هم نخواهید داشت. بنابراین، اگر مواظب خودتان باشید، دست و زبان و گوش و چشم و زبان خود را مراقبت کنید، مورد رحمت خدا قرار میگیرید و بعد از آن دیگر هیچ مشکلی در رندگی نخواهید داشت و زندگیتان به برکت رحمت خدا آسان خواهد شد. پس اگر از خود مراقبت و مواظبت کنید به این رحمت میرسید. رحمت خدا درجات و مراتبی دارد که هر چه بیشتر تلاش کنید مراتب و درجات بیشتری نصیبتان میشود.
این استاد اخلاق با اشاره به ثمره کسب رحمت و فضل الهی اظهار کرد: خداوند در آیه چهارم سوره جمعه میفرماید: «ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ؛ برانگیختن به پیامبری و مسئولیت عظیم تعلیم و تربیت، فضل خداست که آن را به هر کس بخواهد عطا میکند، و خدا صاحب فضل بزرگ است.» فضل خداوند مرحمت زیادی است و کسی که برخوردار از رحمت و فضل خدا شود در زندگی کم نمیآورد.
جاودان افزود: خداوند قدرت بینهایت است که اگر با او ارتباط بگیرید رحمتش را به شما میدهد. البته برای رسیدن به آن باید مراقبه و محاسبه داشته باشید و بر رفتار و اعمالتان مواظبت کنید تا بر اثر آن مشمول رحمت خدا شوید. بنابراین خدا هر کس را بخواهد در رحمت خودش وارد میکند اما گناه و حسد و چشمچرانی مانع این ورود است و نمیتوان مشمول رحمت خدا شد. رحمت خدا مشمول فرد صالح میشود، کسی که اعمالش درست است و حسادت و بخل ندارد و بیحیا نیست و کارش را دقیق و درست انجام میدهد و خسته هم نمیشود.
وی در پایان گفت: اگر بکوشید میتوانید رحمت الهی را به دست آورید لذا باید واجبات را دقیق انجام دهید و گناه را به دقت ترک کنید؛ این راه کسب رحمت الهی است، پس پاک باشید و گناه نکنید تا مشمول رحمت خدا شوید چون دنیا و آخرتتان نیز آباد میشود.
منبع: خبرگزاری اهلبیت(ع) - ابنا