Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@02:59:27 GMT

ساخت نخستین مزرعه سازگاری کشور در چمستان

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۶۴۱۲۳

ساخت نخستین مزرعه سازگاری کشور در چمستان

به گزارش همشهری آنلاین، مزرعه سازگاری عنوان طرحی است که برای تجمیع فعالیت‌های مرتبط با کشاورزی و دامپروری در یک مجموعه در نظر گرفته شده و با اجرای آن واحدهای تولیدی وابسته به یکدیگر در کنار هم فعالیت‌های مختلفی مانند آبزی‌پروری، کشت محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای، پرورش دام و طیور و بسیاری از مشاغل مرتبط را انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس به این مجتمع‌ها شهرک‌های کشاورزی نیز گفته می‌شود.

اخیراً توافقنامه‌ای بین استانداری مازندران و شرکت شاهد بنیاد شهید انقلاب اسلامی به امضا رسید که طی آن مقرر شد این شرکت با سرمایه‌گذاری پنج هزار میلیارد تومانی در دو شهرستان نور آمل و مجتمع‌هایی به مساحت ۴۰۰ هکتار با کاربری تولید کشاورزی و دامی در قالب طرح مزرعه سازگاری تاسیس کند که کلنگ عملیات اجرایی این طرح امروز با حضور استاندار مازندران در بخش چمستان شهرستان نور به زمین زده شد.

استاندار مازندران در این مراسم با اشاره به شعار در نظر گرفته شده برای سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: صادر شدن تمام مجوزها برای تأسیس این مجموعه بزرگ طی کمتر از یک ماه مصداق عینی همدلی و هم‌افزایی در زمینه پشتیبانی از تولید بین مدیران و سرمایه‌گذاران است که تحقق یافتن آن گام بلندی برای مازندران در راستای عینیت بخشیدن به شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» است. زیرا در صورت وجود بوروکراسی‌های معمول چنین پروژه بزرگی به این زودی وارد فاز اجرایی نمی‌شد.

احمد حسین‌زادگان با بیان این که راه‌اندازی چنین مجموعه‌ای نه تنها در کشور، بلکه در خاور میانه هم بی‌نظیر است، گفت: این مجتمع در واقع نخستین مزرعه بزرگ سازگاری کشور است که در بخش چمستان ساخته می‌شود. در شهرک بهدشت نور بدون این که آسیبی به محیط زیست و بهداشت منطقه وارد شود قرار است چندین مجموعه تولیدی در زمینه‌های دامپروری، طیور، زنبورداری، کشت گلخانه‌ای، آبزی‌پروری و کشاورزی به صورت مدرن و با استفاده از دانش روز فعالیت کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز درباره اجرای این طرح در مازندران به همشهری آنلاین گفت: دلیل انتخاب عنوان مزرعه سازگاری، مرتبط بودن بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با کشاورزی و دامپروری با یکدیگر در حوزه اجرایی و اداری است.

حسن خیریانپور افزود: بسیاری از این فعالیت‌ها مانند آبزی‌پروری، کشت گلخانه‌ای، کشت چوب، دامپروری و پرورش طیور امکان فعالیت در کنار یکدیگر را دارند و می‌توانند در مجتمع‌هایی مانند شهرک کشاورزی فعالیت کنند. طرح مزرعه سازگاری برای حمایت بیشتر از سرمایه‌گذاری در این بخش که یکی از مزیت‌های اصلی اقتصاد مازندران محسوب می‌شود در نظر گرفته شده و در راستای تحقق شعار سال است.

وی اظهار کرد: برای پشتیبانی از اجرای این قبیل طرح‌ها از سوی استاندار مازندران اعلام شد که سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه اقدامات ویژه‌ای در زمینه صدور مجوزها مد نظر قرار گیرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: با دستور استاندار مازندران و اعلام آمادگی سازمان جهاد کشاورزی و همچنین نظام مهندسی کشاورزی استان مقرر شد به سرمایه‌گذارانی که دارای پنج هزار متر مربع یا بیشتر از این مساحت زمین با کاربری کشاورزی هستند، بر حسب نوع پروژه مجوزهای لازم برای چند نوع فعالیت مرتبط در کمترین زمان ممکن صادر شود. به این ترتیب هم شاهد رونق اقتصاد کشاورزی خواهیم بود و هم روند مهاجرت معکوس به روستاهای مازندران شتاب بیشتری می‌گیرد.

کد خبر 594574 برچسب‌ها استان مازندران جهش تولید دامداری کشاورزی شهید - بنیاد شهید سرمایه‌ گذاری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان مازندران جهش تولید دامداری کشاورزی شهید بنیاد شهید سرمایه گذاری استاندار مازندران فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۴۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور راه‌اندازی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی موفق به راه‌اندازی نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور با استفاده از گونه‌های گراس‌های علوفه‌ای اصلاح شده چندساله و کم‌آب‌بر، برای تعلیف یکی از اسب‌های اصیل ایرانی موسوم به «دره شوری» شدند.

چراگاه ۱.۵ هکتاری با بذر حاصل از مطالعه محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و عملیات به‌نژادی یکی از دستاوردهای چند سال اخیر در بخش کشاورزی است.

یکی از مزیت‌های مهم این گیاهان بومی اصلاح شده، توانایی استفاده از آب سبز و بارش‌های زمستانه و بهاره برای تولید علوفه است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، تحمل به شرایط سخت محیطی مانند سرما، شوری آب و خشکی، تولید اقتصادی برای بهبود معیشت بهره‌برداران، خوش‌خوراک بودن، کیفیت بالا و قابلیت چرای مستقیم و مصرف به صورت خشک را از دیگر ویژگی‌های بارز این گیاهان علوفه‌ای اصلاح شده برمی‌شمارد.

نکته جالب در مورد گونه‌های اصلاح شده گراس‌ها توسط محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی این است که این علوفه‌ها چندساله بوده و بعد از کشت و استقرار چندین سال قابل بهره‌برداری می‌باشند.

بذر این گیاهان علوفه‌ای اصلاح شده، یک بار کشت می‌شود، اما تا ۱۰ سال قابل رشد و برداشت است.

مزیت دیگر این گیاهان علوفه‌ای اصلاح شده و کم‌آب‌بر، تنها به کشت در مزارع و تغذیه اسب‌ها محدود نمی‌شود بلکه بذر آن قابل انتقال به عرصه‌های مرتعی و منابع طبیعی نیز هست و می‌تواند مورد استفاده انواع دام‌های سبک و سنگین هم قرار گیرد.

بی‌تردید امروزه با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش گرمایش زمین، خشکسالی و ضرورت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ترسیب کربن، معرفی گونه‌های متحمل به شرایط سخت محیطی، بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است.

کد خبر 6097874

دیگر خبرها

  • تصویب طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد برای نخستین‌بار
  • نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور راه‌اندازی شد
  • صدور پروانه بهره برداری برای ۲ هزار و ۴۳۸ طرح سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • ساخت نخستین ابرترانسفورماتور ۵۰۰ مگاولت آمپر کشور در زنجان
  • سیستان و بلوچستان توانمند در استقرار صنایع نیروگاهی
  • حمایت جهاد کشاورزی از ساخت ماشین آلات کشاورزی با همکاری چینی‌ ها
  • یکپارچه‌سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی به سرمایه‌گذار چینی واگذار شد
  • یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها