Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت نفت می‌گوید: آنچه درباره اختلافات میان شرکت ملی گاز ایران و طرف ترکیه‌ای رخ داده بخشی از روندهای طبیعی تجارت انرژی است، ضمناً بر اساس قواعد حقوقی هر دو طرف نسبت به رازداری درباره مفاد قرارداد، اختلافات و احکام حکمیت متعهد هستند.

به گزارش «انرژی امروز» از شانا، اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در واکنش به گزارش خبرگزاری مهر با عنوان «توقف صادرات گاز به ترکیه ادامه دارد» توضیحاتی برای تنویر افکار عمومی ارائه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در متن توضیحات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به گزارش این خبرگزاری که ۱۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ منتشرشده، آمده است:

۱. واقعیت این است که تهیه و انتشار گزارشی که بنیان و اساس آن دروغ است و نویسنده با مفروض انگاشتن همین دروغ، کیفرخواست را تنظیم، قاضی و دادستان را دعوت و ضرورت محکمه را متذکر شده است فقط از یک ذهن خیال‌پرداز متوهم برمی‌آید.

بسیار متأسفیم در جمهوری اسلامی ایران به روزگاری رسیده‌ایم که خبرگزاری سازمان تبلیغات اسلامی به‌جای آنکه معیار پرهیز از دروغ و الگوی رسانه‌ای ایده‌آل کشور برآمده از تفکر امام خمینی (ره) باشد با خیال‌پردازی و پمپاژ یک ادعای نادرست، مرزهای فیک‌نیوز را در عالم خبر جابه‌جا می‌کند. در شرایطی که صادرات گاز طبیعی ایران به کشور ترکیه بدون توقف و بدون اختلال در حال اجراست، دروغ بزرگ توقف صادرات گاز را تولید می‌کنید و با بازنشر اطلاعات تاریخ گذشته، به گزارشی سراسر خلاف واقع شاخ و برگ می‌دهید!

۲. نوشته‌اید: «یک سال از توقف صادرات گاز ایران به ترکیه می‌گذرد و طبق آخرین اطلاعات به‌دست آمده تاکنون این روند توقف نیز ادامه دارد». در حالی که صادرات گاز ایران به ترکیه پارسال (۱۲ فروردین‌ماه ۱۳۹۹) به‌دلیل انفجار خط لوله گاز در خاک ترکیه حدود سه ماه متوقف و از آن پس با انجام تعمیرات خط لوله، جریان گاز برقرار شد و تاکنون خللی در صادرات گاز ایران به این کشور گزارش نشده است. ایران اکنون روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر می‌کند، اما خبرگزاری مهر نه‌تنها به دروغ مدعی توقف صادرات گاز ایران شده است، بلکه با قید فعل «ادامه دارد» تلاش کرده است دوره زمانی توقف خیالی صادرات گاز را طولانی جلوه دهد.

۳. درباره مرور تاریخچه اختلافات دو طرف در قرارداد تجارت گاز میان ایران و ترکیه برای چندمین بار متذکر می‌شویم که قراردادهای تجاری بلندمدت در حوزه انرژی از جمله تجارت گازطبیعی و به‌صورت مشخص قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه، از نوع «قراردادهای بین‌المللی» است و مشمول حقوق و قواعد تجارت بین‌الملل است.

اینکه یک طرف از دیگری به مرجع ذی‌صلاح حکمیت شکایت کند یا یک طرف به جریمه یا تعدیل نرخ محکوم شود بخشی از ذات این دست قراردادهاست و اتفاق غیرمعمولی نیست. آنچه درباره اختلافات میان شرکت ملی گاز ایران و طرف ترکیه‌ای هم رخ داده بخشی از روندهای طبیعی تجارت انرژی است، ضمناً بر اساس قواعد حقوقی هر دو طرف نسبت به رازداری درباره مفاد قرارداد، اختلافات و احکام حکمیت متعهد هستند.

قیمت‌گذاری گاز هم تابع نرخ استاندارد نیست و به‌صورت منطقه‌ای و با توافق طرفین شکل می‌گیرد. اینکه خبرگزاری مهر بدون درک مختصات قواعد حقوق تجارت بین‌الملل، بارها و بارها در گزارش‌های مختلف از جمله همین گزارش مورد بحث، نرخ‌های قراردادهای گازی دیگر کشورها را با قراردادهای ایران مقایسه می‌کند قطعاً نشان‌دهنده جوشش علم و دانش آن نیست، بلکه دقیقاً نشان‌دهنده «عدم سواد کافی» در حوزه حقوق قراردادهای انرژی است. متأسفانه کاری هم از دست ما برای بالا بردن سواد نویسندگان شما بر نمی‌آید، مگر اینکه توصیه به مطالعه بیشتر کنیم.

۴. با توجه به استناد خبرگزاری مهر به سخنان سال گذشته رئیس سازمان توسعه تجارت درباره کاهش درآمد ناشی از صادرات گاز به ترکیه در پنج ماهه سال ۱۳۹۹، لازم به یادآوری است که مرجع رسمی و صلاحیت‌دار برای اظهارنظر درباره حجم صادرات یا توقف احتمالی فنی/حقوقی فعالیت‌های مرتبط با تجارت انرژی (در هر نوع اعم از نفت خام، گاز، یا فرآورده) صرفاً وزارت نفت و شرکت‌های تابع این وزارتخانه و در زمینه مسائل درآمدهای ارزی مرتبط با صادرات انرژی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است و بدیهی است هرنوع اظهارنظری خارج از این دو مرجع فاقد صلاحیت و غیرقابل استناد است.

برچسب هاصادرات گاز ایران به ترکیه وزارت نفت

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: صادرات گاز ایران به ترکیه وزارت نفت آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو صادرات گاز ایران به ترکیه توقف صادرات گاز خبرگزاری مهر تجارت انرژی وزارت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۴۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه در مرز‌های شمال استان آذربایجان غربی 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،فرماندار ماکو در این دیدار که قائم مقام والی استان دوغوبایزید ترکیه هم حضور داشت با اشاره به ارتباطات دوستانه و دیرینه بین دو کشور بر تداوم این ارتباطات در بخش‌های اقتصادی و فرهنگی تاکید و گفت: گمرک بازرگان در مرز‌های دو کشور عامل تداوم این دوستی‌ها بوده و تداوم این دوستی‌ها در سایه ارتباطات گسترده فرهنگی و اقتصادی ساکنان دو سوی مرز است.   نادر کاظمی با اشاره به به وجود آمدن برخی از مشکلات در گمرک بازرگان و کندی تردد کامیون‌ها و مسافر از این گمرک به سمت کشور ترکیه افزود: لازم است مسئولان کشور ترکیه هم برای رفع برخی از مشکلات موجود در گمرک گوربلاغ ترکیه اقدام نموده تا مشکلی در تردد مسافر و کامیون در سوی مرز به وجود نیاید.   فرماندار ماکو همچنین به مشکلات به وجود آمده در قبال احداث دیوار مرزی ترکیه هم گفت: متاسفانه بعد از احداث این دیوار مرزی از سوی کشور ترکیه بعد از هر بارش شدید باران سیل ناشی از سمت ترکیه، به سبب جمع شدن آب در پشت این دیوار خسارت بسیار زیادی به روستا‌های مرزی و زیر ساخت‌های کشورمان در منطقه مرزی بورالان وارد می‌کند.   کاظمی خواستار رسیدگی به این مشکل هم از طرف مقامات ترکیه شد.   احمد دالکیران رئیس اداره مدیریت مرزی ترکیه هم با اظهار خرسندی از افزایش تداوم مراودات مرزی بین کشور‌های ایران و ترکیه گفت: رسیدن به سقف ۳۰ میلیارد دلار در سال توافق مقامات جمهوری اسلامی و ترکیه بوده و مسئولان کشور ترکیه برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنند.   او با اشاره به کندی تردد در مرز بازرگان اشاره کرد و گفت: از سال گذشته کشور ترکیه به سبب ساخت و ساز‌های جدید در گمرک گوربلاغ تردد از این مرز و گمرک بازرگان تا حدی کاهش یافته که به محض اتمام این ساخت و ساز‌ها و عملیات عمرانی تردد از مرز‌های گوربلاغ ترکیه و بازرگان به نحو بسیار چشمگیری افزایش خواهد یافت.   وی افزود: با افزایش گیت‌های ورودی و خروجی در این دو مرز با اتمام ساخت و ساز‌ها هم تردد کامیون و هم تردد مسافر افزایش می‌یابد.   رئیس اداره مدیریت مرزی ترکیه به وارد آمدن خسارت ناشی از سیل از سمت دیوار‌های مرزی هم اشاره کرد و افزود: کشور ترکیه برای حسن همجواری و احترام متقابل برای همسایه و دوست و برادر خود ایران تلاش دارد با اقدامات موثر خسارت ناشی از قبال این دیوار مرزی را به حد صفر برساند.

دیگر خبرها

  • وزیر صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد
  • استفاده از حقوق مسلم هر عضو آژانس طبیعی است
  • توافقات جدید گمرکی میان ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید
  • تجارت ۱.۳ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماهه ۲۰۲۴
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • واکنش چمران به حواشی جلسه قبل شورا؛ اختلافات طبیعی است
  • واکنش چمران به حواشی جلسه قبلی شورا؛ اختلافات طبیعی است
  • مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه بررسی شد
  • بررسی مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه در مرز‌های شمال استان آذربایجان غربی