Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-05@03:25:05 GMT

شرایط عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۶۶۵۴۱

شرایط عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس

این صندوق از بدو تاسیس تا به کنون فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده و اخیرا به منظور عرضه آن در بازار بورس اطلاعاتی منتشر شده است. در این مقاله قصد داریم به معرفی صندوق ذخیره فرهنگیان و تصمیم‌گیری‌های جدید در خصوص عرضه و نحوه ثبت نام صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس بپردازیم. به منظور آشنایی با نحوه پذیرش واحدهای صندوق در بازار بورس با این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟

به منظور آشنایی با این صندوق بهتر است در گام اول نسبت به نحوه پیدایش و تاریخچه این صندوق در کشور سخن بگوییم و در گام بعدی به اهمیت فراوان این صندوق برای فرهنگیان و معلمان اشاره کنیم. فرهنگیان یا معلمان در جامعه بخش عظیمی از کارمندان کشور را تشکیل می‌دهند و این قشر وظایف بسیار مهمی را در تدوین و برنامه‌ریزی کودکان برای آینده به عهده دارند. این افراد با تعهد تمام وظیفه آموزش و آگاه‌سازی کودکان و پرورش آن‌ها برای مراحل بعدی زندگی را عهده‌دار هستند. از این رو صندوقی با نام ذخیره فرهنگیان تاسیس شد که در این بخش به نحوه شکل‌گیری و تکامل آن اشاره می‌کنیم.

صندوق ذخیره فرهنگیان به منظور ارتقای وضعیت معیشت فرهنگیان تاسیس شد و در بخش قبلی اهمیت ایجاد بستر مناسب برای این قشر را بیان کردیم. شروع شکل‌گیری صندوق به این شکل بود که هر کدام از فرهنگیان در صورت تمایل به عضویت در صندوق باید 5 درصد از حقوق دریافتی ماهیانه خود را در صندوق تزریق می‌کردند و از طرف دیگر دولت نیز به همان مقدار به دارایی صندوق کمک می‌کرد. رفته رفته حوزه فعالیت این صندوق در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری با اجازه دولت بیشتر شد و بستر مناسبی برای افزایش دارایی و کسب سود برای این صندوق فراهم شد که تمامی این سرمایه به منظور افزایش سطح رفاه و نیازمندی‌های فرهنگیان صرف می‌شود.

همان‌طور که حدس می‌زنید فرهنگیانی که به عضویت در این صندوق درآمدند از مزایای متنوعی در سطح زندگی خود برخوردار شدند که در این بخش به چند مورد آن اشاره می‌کنیم.

  فرهنگیان علاوه بر در اختیار داشتن سهم واریزی خود، مبالغ واریزی دولت را هم در اختیار دارند.
  فرهنگیان از سود دارایی خود و کمک‌های دولت در این صندوق بهره‌مند می‌شوند.
  فرهنگیان از برخی خدمات اجتماعی و تسهیلاتی نظیر مانند بیمه شخص ثالث اقساطی، تورهای مسافرتی اقساطی، خودرو لیزینگی و ... برخوردار هستند.
  هدف اصلی از فعالیت این صندوق این است که این قشر در زمان بازنشستگی بتوانند از دارایی‌های این صندوق به اشکال مختلف کمک بگیرند.

دلایل عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان در بازار بورس

همان‌طور که تا این بخش از مقاله اشاره کردیم با گذر زمان و عضویت بیشتر فرهنگیان در این صندوق، دارایی‌های این صندوق بسیار زیاد شده و گردش مالی آن قابل توجه است. البته در گذشته افرادی در این فرآیند تخلفاتی داشتند و حق و حقوق سایر فرهنگیان را باطل کردند و دلیل دوم عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس، شفاف سازی فرآیندهای مالی و ساختارمند شدن آن با استفاده از چهارچوب‌های سازمان بورس است که احتمال کلاه‌برداری و تخلف در این صندوق به صفر برسد.

در صورتی که این صندوق به زودی در بازار بورس عرضه شود بسیاری از فرهنگیان خوشحال خواهند شد و قابلیت نقدشوندگی و گردش مالی این صندوق بسیار بیشتر نیز خواهد شد. با این کار دیگر هیچ شخص یا ارگانی زمینه ایجاد تخلف در دارایی‌های این صندوق را نخواهد داشت و فرهنگیان با خیال راحت به لطف نظارت سازمان بورس می‌توانند از خدمات این صندوق بهره‌مند شوند.

موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد نحوه تخصیص و تقسیم‌بندی دارایی‌های این صندوق در بورس است که در بخش‌های بعدی به صورت دقیق به این مورد خواهیم پرداخت.

فرآیند عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان به چه شکل است؟

طبق مصاحبه و اخبارهایی که از مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان منتشر شده است، تلاش اولیه به منظور عرضه این صندوق در بازار بورس این بوده که ارگان‌های زیرمجموعه صندوق باید در ابتدا وارد بازار بورس شوند که در همین راستا دو شرکت ماشین‌سازی اراک و ایران ارقام که از زیرمجموعه‌های این صندوق به شمار می‌آیند از قبل در بورس پذیرفته شده بودند و در ادامه شرکت پتروفرهنگ نیز اخیرا در بازار فرابورس پذیرش شده است. در نهایت دو شرکت ساختمانی معلم و شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان به زودی در بورس باید وارد شوند. در مجموع گام اول این است که تمامی این شرکت‌ها به عنوان زیرمجموعه صندوق باید وارد بازار بورس شوند که نهایت تا یک سال آینده این امکان فراهم خواهد شد و افراد می‌توانند برای خرید صندوق ذخیره فرهنگیان اقدام کنند.

نحوه تخصیص سهام فرهنگیان بعد از عرضه صندوق در بورس

طبق تصمیماتی که گرفته شده است قرار بر این است که دارایی‌های این صندوق به شکل واحد یا یونیت‌هایی تبدیل شوند که با توجه به ارزش‌گذاری دارایی هر شخص در نهایت بعد از عرضه در بورس به آن‌ها تخصیص داده خواهد شد. توجه داشته باشید که اگر در این میان یک شخص یا معلم قصد خروج از صندوق را داشته باشد به راحتی می‌تواند واحد‌های خود را در بازار بورس به فروش رساند و مبلغ حاصل از آن را دریافت کند. لازم به ذکر است که واحد‌های این صندوق حالت صدور و ابطال خواهند داشت. فرهنگیان به سه شکل می‌توانند دارایی سهام خود را استفاده کنند: 1. واحد‌های خود را به قیمت روز در بازار به فروش برسانند و مبلغ حاصل از آن را دریافت کنند. 2. به دارایی خود به عنوان یک سرمایه‌گذاری نگاه کنند و این واحد‌ها را نگه دارند. 3. فرهنگیان می‌توانند این واحد‌ها را در اختیار بیمه معلم قرار دهند و در دوران بازنشستگی حقوق مکمل از آن دریافت کنند. قبل از آغاز این مراحل، لازم است مرحله ثبت کد بورسی صندوق ذخیره فرهنگیان انجام شود.

نحوه ثبت کد بورسی در صندوق ذخیره فرهنگیان چگونه است؟

فرآیند ثبت کد بورسی فرهنگیان از دهم اسفند 99 آغاز شد و آخرین مهلت آن نیز تا پایان فروردین 1400 اعلام شده است. دقت داشته باشید که به منظور ثبت کد بورسی در این صندوق باید در گام اول کد معاملاتی دریافت کرده باشید به همین منظور در صورتی که کد بورسی ندارید به راحتی می‌توانید از طریق سامانه آگاه اکسپرس به نشانی www.ex.agah.com برای ثبت‌نام و دریافت کد بورسی اقدام کنید. در نظر داشته باشید که بعد از این مرحله باید برای احراز هویت کد بورسی اقدام کنید که این پروسه هم به صورت آنلاین و غیر حضوری و هم به صورت حضوری قابل انجام است. برای احراز هویت حضوری و دریافت کد بورسی فرهنگیان می‌توانید به دفاتر پیشخوان طرف قرارداد با کارگزاری آگاه یا به شعب کارگزاری در استان های کشور مراجعه کنید.

کلام آخر

پذیرش صندوق ذخیره فرهنگیان در بازار بورس دارای مزایای متعددی است که در بخش‌های قبلی به صورت دقیق به آن‌ها اشاره کردیم. برای ثبت کد بورسی در این صندوق باید اول کد معاملاتی خود را دریافت کنید و در تاریخ اعلام شده به این منظور اقدام کنید. در صورتی که این صندوق در بازار بورس عرضه شود مزایای بیشتری عاید فرهنگیانی که عضو این صندوق هستند، خواهد شد از این رو بستری فراهم خواهد شد که هیچ شخص و ارگانی امکان تخلف در سهام صندوق ذخیره فرهنگیان را نخواهد داشت.

منبع: فارس

کلیدواژه: صندوق ذخیره فرهنگیان فرهنگیان بورس صندوق عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان صندوق ذخیره فرهنگیان دارایی های این صندوق صندوق در بازار بازار بورس ثبت کد بورسی خواهد شد واحد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۶۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه سیب زمینی ایرانشهر به بازار مصرف


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، فیاضی مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر گفت: متوسط برداشت سیب زمینی در هر هکتار از زمین‌های کشاورزی ایرانشهر ۴۰ تن است و پیش بینی می‌شود از سطح زیر کشت بیش از ۲ هزار تن محصول برداشت شود.
وی افزود: کاشت سیب زمینی در ایرانشهر در دیماه آغاز و کار برداشت این محصول نیز اردیبهشت انجام می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر تصریح کرد: سانته و آریندا ارقام سیب زمینی کشت شده در اراضی کشاورزی شهرستان ایرانشهر است.

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • تدوین اساسنامه صندوق ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان دانشگاه آزاد/ تحول اداری به‌زودی آغاز می‌شود
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • عرضه سیب زمینی ایرانشهر به بازار مصرف
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • رصد و پایش بازار لاستیک خودرو در یاسوج
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم