Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-27@07:39:16 GMT

انتقاد از نحوه مدیریت زنجیره آهن و فولاد

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۶۷۳۹۴

انتقاد از نحوه مدیریت زنجیره آهن و فولاد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سعید عسکرزاده ضمن اشاره به عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا، اظهار کرد:  در میان محصولات بالادست زنجیره آهن و فولاد، در حال حاضر تنها سنگ‌آهن مشتری داشته و در  گندله با مازاد مواجه هستیم و گندله‌های تولیدی در اصطلاح "روی دست تولیدکننده مانده است" و با نرخ پایینی از تولیدکننده خریداری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران با بیان اینکه طبق آمار طرح جامع فولاد که هر ساله توسط یک شرکت متخصص به روز می‌شود، در حال حاضر  ۱.۵ میلیون تن مازاد گندله وجود دارد اما با فشار شرکت‌های فولادی، دولت اجازه صادرات مازاد این محصول را نمی‌دهد؛ غافل از اینکه این رفتار غلط به زودی سبب کمبود شدید گندله در داخل کشور خواهد شد؛ چراکه دیگر کارخانه‌های گندله‌سازی هم دست از تولید گندله کشیده‌اند؛ بنابراین با اتمام و فروش این ۱.۵ میلیون تن، دیگر گندله‌ای وجود نخواهد داشت.

وی افزود: طبیعی است که وقتی با مازاد عرضه مواجه باشیم و امکان عرضه محصول در بازارهای صادراتی نیز از صنایع معدنی سلب شود، واحدهای گندله و کنسانتره نیز ظرفیت تولید خود را کاهش داده و به زودی و احتمالا در خردادماه با کمبود شدید عرضه و در نتیجه افزایش قابل توجه قیمت‌ها مواجه شویم.

عسکرزاده با بیان اینکه برنامه‌ریزی در خصوص زنجیره آهن و فولاد شبیه "مدیریت پیاز و سیب‌زمینی" شده است، تصریح کرد: بعضا دیده شده که یک سال با مازاد عرضه پیاز و کمبود سیب‌زمینی مواجهیم و سال بعد به صورت سینوسی برعکس این اتفاقات روی می‌دهد. این اتفاقات به خاطر دخالت دولت رخ داده و عملا دچار آشوب هستیم. شرکت‌های فولادی در حال حاضر به معامله سنگ‌آهن در بورس کالا با ۲۰ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه معترض هستند.

دبیر انجمن سنگ آهن تاکید کرد: این درحالی است که نرخ جهانی سنگ‌آهن بیش از دو برابر نرخ فعلی است و با رفتارهای عوام‌پسندانه و بزرگنمایی موضوعاتی همچون خام فروشی، نرخ‌گذاری و با سروصداهای رسانه‌ای  مشکلی حل نمی‌شود و در نهایت در بلند مدت به کل زنجیره آسیب وارد می‌شود؛ بنابراین تنها راه توسعه هم‌زمان و متوازن زنجیره، عدم دخالت دولت، اجازه صادرات به مازاد محصولات معدنی و در نهایت تعیین قیمت براساس عرضه و تقاضا با توجه به قیمت‌های جهانی است.

پربیننده ترین لوازم خانگی گران می‌شود؟ ضریب تحمل‌ رقابت‌پذیری صنعت فولاد بسیار پایین است معاملات داخلی و جهانی مس در رکود تامین ریل هفت محور راه آهن کشور، دستاورد بزرگی است توسعه محورهای همکاری میان انتخاب الکترونیک و دانشگاه اصفهان

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سنگ آهن برجام سنگ آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۷۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار سیاه تایر از بین می رود!

تین نیوز

عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران گفت: تایر در بعضی از رینگ ها خریداری و برای افزایش قیمت در انبارک ها احتکار می شد که اکنون با تعادل در عرضه و تقاضا ظرف یک ماه آینده این بازار سیاه از بین خواهد رفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، جمال میرزایی اظهار داشت: کمبودی در عرضه تایرهایی با رینگ های ۱۳ و ۱۴ در بازار نداریم و با افزایش عرضه اکنون این تایرها به میزان کافی در بازار موجود است.

میرزایی افزود: مشاهده های میدانی نشان می دهد که تقاضا نسبت به رینگ های ۱۳ و ۱۴ کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: با از بین رفتن بازار سیاه در ماه آینده قیمت تایر در بازار کاهشی خواهد شد.

میرزایی با اشاره به افزایش به صورت میانگین ۱۶ درصدی تایرهای سواری گفت: با توجه به افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی ناشی از افزایش نرخ جهانی مواد اولیه، نرخ مواد اولیه داخل ، انرژی و سایر عوامل و نهاده های تولیدی و براساس اخذ مجوزهای قانونی و تصمیمات اتخاذ شده در انجمن صنفی صنعت تایر مقرر شد تا از پنجم اردیبهشت افزایش قیمت اعمال شود.

مدیر عامل گروه صنعتی بارز عنوان کرد: نرخ جهانی مواد شیمیایی از ۱.۲ به ۱.۷ دلار رسید که این امر باعث زیان ده شدن تولید شده است.

وی بیان داشت: تولیدکنندگان تایر در سال گذشته افزایش قیمتی نداشتند و این افزایش قیمت در امسال می تواند تولیدکنندگان را از زیان خارج و منجر به رونق تولید کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • زنجیره افتتاح پروژه‌ها در شهر اصفهان آغاز می‌شود/ تشکیل شوراها موجب جهش در مدیریت شهری شد
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • جزییات طرح ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • گوجه سبز سر به فلک کشید؛ هر کیلو گوجه سبز چند؟
  • ممنوعیت فروش گوشت لاکچری در قم +فیلم
  • فروش گوشت لاکچری در قم ممنوع شد
  • بررسي قيمت گوشت با قيمت هاي نامتعارف در جلسه تنظيم بازار استان
  • ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید