Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی محمد هوشمند عصریکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ، افزود: از ابتدای سال ۱۳۷۳ تاکنون پنج هزار و ۵۰۰ هکتار طرح های آبیاری نوین در این شهرستان اجرا شد که سه هزار و ۲۰۰ هکتار آن مربوط به دوره دولت یازدهم و دوازدهم زمان آقای روحانی است.

وی اظهارکرد: با توجه به تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی و کم آبی در بخش کشاورزی ، هزینه اجرای آبیاری تحت فشار در هر هکتار ۳۰۰ میلیون ریال و در طرح آبیاری کم فشار ۱۵۰ میلیون ریال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هوشمند خاطرنشان کرد: دولت برای اجرای آبیاری تحت فشار با پرداخت ۱۷۰ میلیون ریال و برای اجرای طرح کم فشار ۷۰ میلیون ریال کمک بلاعوض به کشاورزان در اجرای این طرح کمک می کند.

این مسوول بخش کشاورزی ابرکوه ادامه داد: کشاورزان از فرصتی که دولت در این مورد فراهم کرد، برای پایداری تولید در این بخش از مزایا و کمک های این شیوه آبیاری استفاده کنند.

افزایش بهره وری آب از طریق آبیاری نوین تا  ۸۵ درصد

سرپرست جهاد کشاورزی ابرکوه در ادامه با اشاره به اهمیت بهره وری آب اظهارکرد: با اجرای این سامانه ، راندمان آبیاری از ۳۵ تا  ۸۵ درصد افزایش می یابد.

این مسوول بخش کشاورزی ابرکوه تاکید کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی و استقبال کشاورزان در اجرای سامانه یادشده در حوزه کشاورزی ، این شهرستان از لحاظ اجرای طرح های آبیاری نوین در ۱۰ شهرستان استان یزد در جایگاه نخست قرار دارد.

وی تصریح کرد: کشاورزان برای استفاده بهینه و بهره وری بیشتر از آب موجود باید توجه آنها به اجرای سیستم آبیاری تحت فشار( قطره ای ) باشد.

هوشمند تاکید کرد: اجرای سامانه های نوین آبیاری علاوه بر بالا رفتن راندمان بخش کشاورزی و افزایش محصول می تواند باعث استفاده بهینه از آب نیز شود.

پرداخت تسهیلات تا سقف ۳۵ میلیارد ریال

همچنین مسوول امور آب و خاک مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: کشاورزان با توجه به محدودیت منابع آبی  ، فرایند برداشت آب را با تغییر الگوی کاشت محصول کم آبخواه در برنامه خود قرار دادند.

مجید فلاح زاده یادآور شد: کشاورزان همچنان تلاش خود را برای به کشت محصولات کم آبخواه با اجرای آبیاری نوین  سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی افزود: کشاورزان از تسهیلات هفت درصد که دولت برای ابرکوه به عنوان شهرستان کمتر برخوردار ، اختصاص داد، برای اجرای طرح های آبیاری نوین و کاشت محصول گلخانه ای تا سقف ۳۵ میلیارد ریال استفاده کنند.

وی بابیان اینکه ابرکوه یکی از چهار دشت ممنوعه بحرانی استان یزد از لحاظ کم آبی است افزود: تغییر کیفیت و افزایش شوری آب چاه‌ها و وقوع پدیده فرونشست و فروچاله‌ها گواه محکمی بر افت منابع آب های زیرزمینی منطقه است .

همچنین حسن زارع مسوول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: کاشت محصول پرآبخواه مقرون به صرفه نیست ،توسعه کشت گیاهان دارویی و پسته در اولویت برنامه کار کشاورزان قرار دارد.

وی افزود: به همین منظور بهره بردارانی که بیش از یک هکتار اراضی خود را به کاشت گیاهان دارویی اختصاص دهند تاسف ۷۰۰ میلیون ریال تسهیلات با بهره کم دریافت می کنند.

مدیریت برداشت با خاموشی چاه کشاورزی

رییس شورای حفاظت منابع آب ابرکوه با بیان اینکه کشاورزان شهرستان پنج سال گذشته برداشت آب را به خوبی مدیریت کردند، گفت: آنها با برنامه ریزی در این مدت با خاموشی چاه های کشاورزی و تجهیز چاه ها به سامانه هوشمند در استحصال این ماده حیاتی با شورا همکاری کردند.

محمدحسین امامی میبدی به خبرنگار ایرنا افزود: کشاورزان طرح برداشت حجمی آب را برای دومین سال متوالی تا آخر فروردین ماه سال ۱۴۰۰ با برنامه ریزی این موضوع مدیریت می کنند.

فرماندار ابرکوه اظهارکرد: بر اساس حجم آب تحویلی هر کشاورز مجاز است بدون خاموش کردن چاه در حال بهره برداری با استفاده از کنتور هوشمند آب مورد نیاز خود را برای فعالیت های کشاورزی برداشت کند و برداشت بیش از حجم تحویلی امکان پذیر نیست زیرا سامانه  موجود به صورت خودکار قطع می شود .

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به حدود ۱۶ هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است.

هشت هزار و ۵۰۰ خانوار، ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی را از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات برداشت می کنند و بخشی از محصول کشاورزی و دامی در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود .

در این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی ۵۰ گونه محصولات کشاورزی با کیفیت مناطق گرمسیری و سردسیری به ارزش ۲۰ هزار میلیارد ریال در سال تولید می شود.

ابرکوه ۲۰۰ سال قبل ۱۲۰ رشته قنات داشت که به دلیل کاهش بارندگی در این مدت و ۴۰ سال گذشته این تعداد به ۹۱ رشته کاهش یافت و هم اکنون از این تعداد ۱۳ رشته دایر است.

مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها توسعه ایران توسعه اقتصادی آبیاری ابرکوه اراضی کشاورزی بهره وری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توسعه ایران توسعه اقتصادی آبیاری توسعه ایران توسعه اقتصادی آبیاری ابرکوه اراضی کشاورزی بهره وری اخبار کنکور کشاورزی ابرکوه آبیاری نوین بخش کشاورزی میلیون ریال منابع آب بهره وری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۷۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها

نادر علیزاده رییس گروه طرح وبرنامه معاونت آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید رئیس و معاونان سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اجرای طرح یکپارچه سازی شالیزار‌های روستای بزمینان شهرستان آمل، از فراهم شدن مقدمات لازم برای اجرای طرح تجهیز، نوسازی ویکپارچه سازی حدود ۶۵ هزارهکتار از زمین‌های مستعد کشاورزی به خصوص شالیزار‌های استان‌های شمالی کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها خبر داد.

او افزود: مدت زمان اجرای این طرح کلان حوزه زیربنایی و آب وخاک کشور حدود ۳ ساله است و پیش بینی‌های لازم انجام وطرح‌های مورد نیاز این طرح نیز تهیه شده است.

علیزاده، اجرای طرح یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی را در کاهش هزینه‌های تولید در امر بکارگیری ماشین آلات در مراحل کاشت، داشت و برداشت، افزایش بهره بری در تولید، مدیریت مصرف آب و جلوگیری از تغییرکاربری‌ها موثر دانست.

رئیس گروه طرح و برنامه معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی درحوزه بخش کشاورزی دراستان‌های شمالی کشور وجود دارد و با اجرایی شدن طرح یکپارچه سازی زمین‌ها به خصوص در شالیزار‌ها می‌توان برای کشت دوم دراین استان‌ها برنامه ریزی کرد.

علیزاده گفت: هدف نهایی در اجرای این طرح این هست که با ظرفیت سرمایه گذاری خارجی استفاده و نیاز کشاورزان استان‌های شمالی کشور را با توجه به نقش مهم این استان‌ها در تامین امنیت غذایی کشور نیز لحاظ کرد.

او با بیان اینکه کار تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی برخلاف تصور‌ها راحت نیست، افزود: یکی از سختی‌های این طرح به خصوص در استان‌های شمالی کشور از جمله مازندران، مالیکت زمین‌ها و کم شدن اراضی در طی چند سال گذشته بوده که روند اجرای این طرح را به تاخیر انداخته یا متوقف کرده است.

رئیس گروه طرح وبرنامه معاونت آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی، با بیان اینکه در مدت ۲۰ ساله اجرای طرح یکپارچه سازی و نوسازی زمین‌های کشاورزی درسطح کشور حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار آن انجام شده است، گفت: در اجرای این طرح کلان و مهم زیربنایی عقب ماندگی زیادی وجود دارد که باید درسال‌های پیش رو با مدیریت وبرنامه ریزی‌های هدفمند جبران شود.

قانون یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی در سال ۱۳۸۵ با هدف یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن زمین‌ها تصویب شد، سال ۱۳۹۵ آیین‌نامه اجرایی آن تدوین و ابلاغ شد. آنچه مانع اجرای این قانون شده، قانون ارث است که بر اساس آن خرد شدن زمین‌های کشاورزی از سوی وراث اقدامی قانونی و بحق قلمداد می‌شود.

بر اساس آمار میانگین قطعات زمین‌های کشاورزی کشور ۵/۱ هکتار است که در استان‌های شمالی به کمتر از یک هکتار می‌رسد، اما کارشناسان می‌گویند در قطعات کمتر از پنج هکتار اجرای مکانیزاسیون کشاورزی مقدور نیست و عملاً بهره‌وری و تولید کاهش می‌یابد.

اکنون بعد از ۱۷ سال قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی به صورت پایلوت در ۲۶۵ شهرستان و در مساحت ۱۶۶ هزار هکتار به صورت آزمایشی به اجرا درآمده است

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • یکپارچه‌سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی به سرمایه‌گذار چینی واگذار شد
  • یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • خسارات سنگین طوفان به ۱۰۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای خوزستان
  • احیا ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل
  • ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل احیا شد
  • آغاز کشت گسترده سیب‌زمینی در اراضی کشاورزی
  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • تأمین آب ۷۵۰۰ هکتار شالیزار محمودآباد از آببندان
  • افتتاح طرح آبرسانی فلارد یک در شهرستان فلارد
  • قرارگیری چهارمحال و بختیاری در جایگاه دوم استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری