Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ وی در بررسی ارتباط عملیات بازار باز با روند معاملات بازار سرمایه تاکید کرد: در عملیات بازار باز، پول و اوراق بین بانک‌های تجاری و بانک مرکزی جابه‌جا می‌شود و در جریان این عملیات، نقدینگی بازار پول بین این دو بخش مبادله شده و هیچ‌وجهی از سمت بازار سهام به سمت بازار پول نمی‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بررسی ارتباط بازار بدهی با بازار سرمایه گفت: بازارهای مالی در تمامی اقتصادهای دنیا به دو بخش بازار پول و سرمایه تقسیم می‌شوند که بازار پول مختص تامین مالی کوتاه‌مدت و بازار سرمایه برای تامین مالی بلندمدت و بیشتر از یک سال تعریف شده است.

بشیری در تشریح ویژگی‌های بازار بدهی گفت: در دنیا روش تامین مالی به نام استقراض برای بنگاه‌های اقتصادی وجود دارد که در بستر بازار بدهی انجام می‌شود البته روش استقراض برای بازارهای مالی اسلامی از لحاظ شرعی قابل اجرا نیست و جایگزین آن در قالب یک عقد اسلامی در اختیار بنگاه اقتصادی قرار می‌گیرد که بر مبنای مشارکت بوده و اوراق منتشره از این بابت، صکوک نام دارد، در حال حاضر انواع اوراق صکوک بر پایه عقود اسلامی در بازار اوراق مالی ایران مورد معامله قرار می‌گیرند و این بازار بخشی از بازار سرمایه است.

مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در ادامه ویژگی‌های بازار اوراق، به موضوع عملیات بازار باز که در بستر بازار ابزارهای نوین مالی انجام می‌شود، اشاره کرد و در برنامه به وقت تحلیل افزود: بانک‌های مرکزی در تمامی کشورهای دنیا مسئول تعیین نرخ بهره یا نرخ سود هستند تا این نرخ، نوسانی بیشتر یا کمتر از نرخ سیاستی تعیین شده توسط بانک مرکزی نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌های مرکزی بر اساس فاکتورهای مختلف اقتصادی در هر کشوری نرخ سیاستی را تعیین می‌کنند، تصریح کرد: اما برای آنکه این نرخ به صورت دستوری نبوده و آسیبی به اقتصاد نزند، بانکهای مرکزی با ابزارهای غیرمستقیم سیاست پولی مانند عملیات بازار باز و اعتباردهی قاعده‌مند، بازار را به سمت نرخ سود سیاستی حرکت می‌دهند.

این کارشناس بازار سرمایه یکی از عوامل مهم در نوسان نرخ سود را نرخ سود بین بانکی در وام‌های شبانه دانشت و گفت: بانک‌ها نیز مثل سایر بنگاه‌های اقتصادی به هر دلیلی ممکن است در پایان روز با کمبود نقدینگی مواجه شوند و برای رفع این مشکل پولی را با نرخ مشخصی از بانک دیگری به صورت شبانه وام می‌گیرند، در این شرایط بانک مرکزی برای اینکه نرخ سود شبانه بانک‌ها، باعث نوسان بیش از اندازه نرخ نشود، تصمیم گرفت عملیات بازار باز را راه‌اندازی کند تا بتوان به سمت نرخ سیاستی حرکت کرد.

وی ادامه داد: بر همین اساس بود که سیاست‌گذار بازار پول به بانک‌ها اعلام کرد اگر نرخ سود سایر بانک‌ها بالا رفت، وجه موردنیاز خود را از بانک مرکزی اخذ کرده و در قالب قرارداد توافق بازخرید اسلامی که تا حدی مشابه ریپو در بازارهای متعارف است، نیاز اظطراری به نقدینگی خود را رفع کنند. در هر توافق بازخرید اسلامی، دوبار اوراق بین بانک مرکزی و هریک از بانک‌های تجاری جابجا می‌شود و طبیعی است که در این شرایط ارزش معاملات بازار بدهی یک‌باره بالا می‌رود ، این افزایش ارزش معاملات به این مفهوم است که بانک مرکزی به یک بانک اعتبار داده و اوراق دریافت کرده و نهایتاً در سرسید که می تواند یک روزه ، سه روزه و هفتگی و... باشد، در قالب یک معامله دیگر، اوراق مجدداً از کد بانک مرکزی به کد بانک تجاری برگشته است و این خریدوفروش‌ها را فعتلان بازار در سایت TSETMC مشاهده می‌کنند.

تشریح دلایل افزایش چشمگیر معاملات اوراق بدهی

بشیری در جریان تشریح دلایل افزایش قابل‌توجه حجم و ارزش معاملات بازار بدهی که اخیرا برای سرمایه‌گذاران بازار سهام حساسیت‌زا و نگران‌کننده شده و این تصور را ایجاد کرده است که سرمایه‌ها از سمت بازار سهام به سمت این بازار در حرکت است، مجدداً تاکید کرد: در جریان عملیات بازار باز که در بستر بازار بدهی انجام می‌شود، بانک تجاری در قبال پولی که از بانک مرکزی دریافت می‌کند، باید اوراقش را به مالکیت بانک مرکزی درآورد که در این فرایند یک معامله انجام می‌شود و حجم معاملات بالا می‌رود، همچنین با اتمام مهلت پرداخت که معمولا دوره‌های کوتاه‌مدتی است این فرآیند مجددا به صورت برعکس انجام شده و بازهم یک معامله در بستر بازار سرمایه انجام و در حجم و ارزش معاملات ثبت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تصور اهالی بازار سهام از اینکه بالا بودن ارزش معاملات بازار بدهی عامل ریزش بازار سهام است، صحیح نیست و ارتباطی بین این دو موضوع وجود ندارد، ادامه داد: این پول از سمت بازار سرمایه به سمت بازار پول هدایت نمی‌شود، همان‌طور که در عملیات بازار باز از سمت بازار پول نیز وجهی به سمت بازار سرمایه نمی‌رود، اما از آنجا که بر اساس قوانین معاملات بازارهای مالی - اسلامی باید تملک اوراق منتقل شود، این روند در بستر بازار سرمایه انجام و ارزش معاملات آن در سایت TSETMC ثبت می‌شود.

بشیری عدم شناخت و ناآگاهی نسبت به عملیات بازار باز را باعث تعابیر اشتباهی درباره اثرگذاری منفی آن بر بازار سهام دانست و افزود: عملیات بازار باز در 150 کشور دنیا بیش از 40 سال است که انجام می‌شود اما سیر تاریخی آن در ایران از اواسط خرداد سال گذشته توسط رئیس کل بانک مرکزی و با تعیین دالان نرخ سود کلید خورد، به این ترتیب که حدودا کف 10 درصد و سقف 22 درصد دالان یا کریدور نرخ سود توسط سیاست‌گذار بازار پولی در جریان عملیات بازار باز تعیین شد.

تعیین دالان نرخ سود

به گفته وی همیشه نرخ سیاستی سود در اقتصاد کشورها عددی بین سقف و کف دالان نرخ سود است اما با توجه به عمر بسیار کوتاه این موضوع در بازار سرمایه کشور ما، دانش کافی درباره آن هنوز وجود ندارد.

مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در ادامه برنامه به وقت تحلیل با اعلام آمار معاملات بازار بدهی تاکید کرد: ظرف یک سال و 15 روز گذشته فقط سه شخص حقیقی و یک شرکت، اوراق دولتی (اراد) خریداری کرده‌اند و سایر معاملات بازار بدهی (جدای از عملیات بازار باز) توسط نهادهای مالی انجام شده است بر همین اساس زمانی که ارزش بازارِ بازار بدهی افزایش می‌یابد دلیلی بر اثر آن منفی بر بازار سهام نیست و این دو بازار اثرگذاری سوئی روی یکدیگر ندارند.

عملیات بازار باز یک سیاست متعارف پولی است

بشیری در خاتمه تصریح کرد: معاملات در عملیات بازار باز که یک سیاست متعارف پولی است، مطلقاً به بازار پول تعلق داشته و اثر منفی در میزان منابع موجود در بازار سهام ندارد، فراموش نکنید که با این عرضه شدید اوراق دولت اگر مخاطب فقط بازار سهام بود با قانون حراج باید شاهد کاهش قیمت شدید و افزایش چشمگیر در نرخ بازده تا سررسید بودیم، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این اتفاق رخ نداده و بازار بدهی تهدیدی برای بازار سهام نیست؛ چراکه نقدینگی از سوی بازار سهام به‌صورت جدی به سمت بازار بدهی نمی‌رود، اگرچه نزول پیاپی بازار سهام و کاهش انتظارات رشد و سودآوری، اقبال به سمت سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بادرآمد ثابت را افزایش می‌دهد.

پربیننده ترین تجمع تعدادی از سهامداران مقابل بورس تهران سنگین‌ترین صف‌های بورس امروز (۲۳فروردین۱۴۰۰) / تداوم سنگینی ۲۰۰میلیاردی صف فروش بانک آینده سنگین‌ترین صف‌های خرید و فروش/ پایداری شپنا و خساپا در صدر فروش سهامداران ارزش سهام عدالت من (۲۲فروردین ماه) نمای پایانی بورس (۲۲فروردین۱۴۰۰)/ افت ۹هزار واحدی شاخص کل در دومین روز هفته

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: عملیات بازار باز برجام معاملات بازار بدهی عملیات بازار باز بستر بازار بازار سرمایه ارزش معاملات سمت بازار انجام می شود سمت بازار نرخ سیاستی بانک مرکزی بازار سهام بازار پول بانک ها نرخ سود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۷۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار

امتداد - تمام ارکان نظام باید به دنبال تداوم سیاست ثبات ارزی باشند؛ چرا که راهکار علاج اقتصاد بیمار ایران این مقوله بسیار مهم است.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ، آلبرت بغزیان؛ اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص مدیریت بانک مرکزی بر بازار ارز و تاثیراتی که سیاست ثبات اقتصادی و ارزی در جلوگیری از سفته بازی به‌جا می‌گذارد، گفت: یکی از کارکرد‌های ثبات ارزی که طی سال گذشته توسط بانک مرکزی قابلیت خود را در اقتصاد به نمایش گذاشت، اهمیت تمرکز بر مسائلی است که به ثبات اقتصادی و ارزی منتهی می‌شود، بنابراین این موضوع علاوه براینکه در دستور کار بانک مرکزی است، باید یکی از الزامات مهمی باشد که تمام ارکان دولت‌ها به آن پایبند باشند تا اقتصاد کشور دچار مخاطرات جدی نشود که بی ثباتی ایجاد می‌کند.

وی یادآور شد: هر چند تنش‌های سیاسی و نظامی طی هفته‌های اخیر در مدت محدودی وضعیت بازار ارز را دچار مخاطراتی کرد، اما عدم دستکاری بانک مرکزی به صورت تعمدی درمسائل مرتبط با نرخ ارز نشان داد این بانک خواستار تداوم سیاست ثبات ارزی و اقتصادی است؛ به همین خاطر نیز نوسانات به تدریج کمتر شدند.

بغزیان در ادامه بحث یادآور شد: به دلیل تداوم سیاست‌های بانک مرکزی در موضوع ثبات ارزی در ماه‌های گذشته شاهد این واقعیت بسیار مهم در عرصه جامعه بودیم که مردم مدتی جویای نرخ ارز نبودند چرا که ثبات ارزی در دستور کار بود.

این اقتصاددان گفت: با اینکه در اجرای سیاست ثبات ارزی توسط بانک مرکزی نرخ دلار در بازار آزاد تفاوتی با نرخ ارز رسمی و دولتی داشت، اما به دلیل ایجاد اطمینان در مردم که بازار ارز نوسان ندارد کسی به دنبال خرید ارز و تقاضای کاذب نبود.

وی با بیان اینکه وجود ثبات ارزی باعث هدایت سرمایه‌ها به سمت بانک‌ها در حساب‌های بلند مدت و سرمایه گذاری در تولید و بورس شد، تاکید کرد: بنابراین این روند نشان می‌دهد تمام ارکان نظام باید به دنبال تحقق و تداوم سیاست ثبات ارزی و اقتصادی باشند؛ چرا که راهکار و علاج اقتصاد بیمار ایران، این مقوله بسیار مهم است.

بغزیان گفت: ثبات ارزی و بازگشت آرامش به اقتصاد و بازار‌ها منوط به رسیدن دولت به این درک است که نباید در کار بانک مرکزی دخالت کند، بلکه باید اجازه داده شود تا سیاست تثبیت در بانک مرکزی دنبال شود.

این اقتصاددان در پایان تصریح کرد: از سوی دیگر دولت نباید بابت رفع کسری بودجه و تامین نقدینگی مورد نیاز خود بانک مرکزی را تحت فشار قرار دهد، بلکه باید در این مسیر برای اجرای سیاست‌های بانک مرکزی همراه آن باشد تا زمینه برای مشارکت مردم در امر جهش تولید فراهم شود و سایر سیاست‌ها در بخش‌های مختلف نیز کارساز باشند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • ملک مصرفی افراد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود
  • ملک مصرفی افراد مشمول مالیات بر عائدی سرمایه نمی‌شود
  • رانت ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • بانک سرمایه افزایش سرمایه میدهد
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • معامله ارز، بی‌رونق‌تر از دیروز
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود