Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-07@03:45:42 GMT

دسته موتور و علائم خرابی دسته موتور چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۷۰۴۹۱

خودروی شما درست مانند پازلی است که خراب‌شدن و بروز ایراد در هر یک از قطعات آن، می‌تواند مشکلات جدی و متعددی را برای سایر قطعات و بخش‌ها ایجاد کند؛ به‌همین دلیل نیز همواره باید با دقت و وسواس کافی، قطعات به‌کار رفته در آن را بررسی و از سلامت آن‌ها مطمئن شوید. یکی از قطعات بسیار مهم در هر خودرویی که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در صورت خرابی ممکن است خسارات سنگینی را به‌ بار بیاورد، دسته موتور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما در ادامه به شما خواهیم گفت که دسته موتور خودرو چیست و چه علائمی خبر از وجود مشکل در این قطعه می‌دهند. با مطالعه‌ی دقیق این مطلب خواهید توانست از وارد‌آمدن خسارات جدی به خودروی خود و تحمل ضررهای مالی سنگین در آینده، جلوگیری کنید.

دسته موتور چیست و چه می‌کند؟

موتور، یکی از قطعات حیاتی موجود در هر خودرویی است که به‌دلیل ماهیت خود، همواره در معرض لرزش‌ها و تکان‌های متعدد قرار دارد. این تکان‌ها در صورتی که خنثی نشوند و موتور به‌صورت مداوم در حال لرزش و تکان‌خوردن باشد، خسارات و خرابی‌های جدی و قابل ملاحظه‌‌ی بسیاری را برای وسیله‌ی نقلیه به‌وجود می‌آورد؛ به همین دلیل نیز سازندگان خودرو، از قطعه‌ای به‌نام «دسته‌ موتور» برای کنترل تکان‌های موتور و ثابت‌ نگه‌داشتن این قطعه‌ی مهم استفاده می‌کنند.

دسته موتور (Engine Mount)، در واقع قطعه‌ای است که وزن موتور را تحمل می‌کند و آن را در جای خود ثابت نگه می‌دارد. این قطعه، با جذب و میرا‌کردن ارتعاشاتی که در نتیجه‌ی فعالیت موتور ایجاد می‌شوند، نیروهای وارد شده به قطعات موجود در خودرو را متعادل می‌کند. این ارتعاشات، کاملا طبیعی هستند و در مواقعی چون: روشن‌شدن خودرو، عبور از دست‌اندازها و گاز‌دادن، اتفاق می‌افتند. دسته موتور ماشین، از یک سو به موتور و از سوی دیگر به بدنه‌ی خودرو متصل است و نقش تکیه‌گاه را برای موتور وسیله‌ی نقلیه‌ی شما ایفا می‌کند.

معرفی انواع دسته موتور و قابلیت‌های هر یک از آن‌ها

خودروهای مختلف، بر اساس نوع و ویژگی‌هایی که دارند، از دسته موتورهای متفاوتی بهره می‌برند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

دسته موتورهای لاستیکی

دسته موتورهای لاستیکی که با نام دسته موتورهای غیرفعال ارتجاعی نیز شناخته می‌شوند، ساده‌ترین و پرکاربردترین انواعی هستند که در بیشتر خودروهای معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دسته موتورها، از دو صفحه‌ی فلزی که بین آن‌ها قطعه‌ای پلاستیکی قرار دارد، تشکیل شده‌اند و مکانیزم بسیار ساده‌ای دارند. مهم‌ترین کارایی این دسته موتورها، تحمل وزن موتور و جذب ارتعاشات ایجاد شده است.

دسته موتورهای هیدرولیکی

دسته موتورهای هیدرولیکی، یکی دیگر از رایج‌ترین انواع دسته موتورها هستند و در خودروهای معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از دسته موتورها در مقایسه با دسته موتورهای لاستیکی، از ساختار پیچیده‌تری برخوردار هستند و کارایی بالاتری نیز دارند. دسته موتورهای هیدرولیکی، علاوه بر بخش‌های لاستیکی و فلزی، از یک سیال هیدرولیکی روغنی نیز تشکیل شده‌اند که این موضوع سبب افزایش توانایی آن‌ها در جذب ارتعاشات و تکان‌های شدید موتور شده است.

دسته موتورهای الکترونیکی

دسته موتورهای الکترونیکی، یکی از جدیدترین انواع دسته موتورها هستند و با کمک کنترلر تعبیه شده در آن‌ها، تکان‌ها و ارتعاشات موتور را میرا می‌کنند.

دسته موتورهای فنری

دسته موتورهای فنری که لایه‌ی پلاستیکی آن‌ها از پلی‌یوراتان تشکیل شده است، یکی از قوی‌ترین انواع دسته موتورها هستند و در وسایل نقلیه‌ای که موتورهای بزرگ‌تری دارند، تعبیه می‌شوند.

دسته موتورهای فلزی

دسته‌ موتورهای فلزی، با نام دسته موتورهای صلب نیز شناخته می‌شوند و در خودروهای کوچک و سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از عواملی که سبب ایجاد تفاوت در میان انواع مختلف دسته موتور می‌شود، محل قرارگیری این قطعه است. بر این اساس، خودروهایی با موتور عرضی، دارای دو دسته موتور پایین و یک دسته موتور بالا هستند و در وسایل نقلیه‌ای با موتورهای طولی، شاهد استفاده از یک دسته موتور سمت چپ و یک دسته موتور سمت راست هستیم.

مهم‌ترین علائم خرابی دسته موتور چه هستند؟

دسته‌ موتورها، قطعاتی تعمیرناپذیر هستند و معمولا بعد از ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر باید تعویض شوند. تعویض دسته موتور از آن جهت حائز اهمیت است که هرگونه ایراد در این قطعه و بی‌توجهی به آن، به خرابی قطعات حساس خودرو منجر می‌شود و خسارات سنگینی را برای شما به‌همراه می‌آورد. دسته‌ موتورها، علاوه بر تمام‌شدن عمر مفید آن‌ها، به دلایل دیگری مانند: تیک‌آف‌کشیدن، هرگونه ایراد در سیستم تعلیق خودرو، عبور از دست‌اندازها با سرعت بالا، واردآمدن آسیب به شاسی خودرو و وجود ایراد در چهرشاخ گاردان نیز دچار آسیب شده و علائمی از خود بروز می‌دهند.

برای پیشگیری از تحمیل خسارات سنگین، بهتر است به محض مشاهده‌ی هر یک از زنگ خطرهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، به یک مرکز معتبر مراجعه کرده و نسبت به تعویض این قطعه‌ی بسیار مهم اقدام کنید. ما، رنویار را به عنوان مرکز تخصصی عرضه قطعات یدکی اصل به شما معرفی می کنیم تا بتوانید با خیال راحت و به‌صورت اینترنتی، قطعات مورد نیاز خود را با کیفیت بالا و قیمت پایین از این مرکز خریداری کنید. مهم‌ترین نشانه‌هایی که در صورت معیوب‌بودن دسته‌ موتور، با آن‌ها مواجه خواهید شد، به شرح زیر هستند:

* تغییر محل قرار گرفتن موتور و پایین‌آمدن آن

* مشاهده‌ی نشتی روغن

* لرزش‌های غیرعادی و محسوس موتور

* شنیدن صداهای غیرعادی در هنگام عبور از ناهمواری‌ها

* تکان‌خوردن موتور خودرو در هنگام روشن و خاموش‌شدن

* سخت استارت‌خوردن خودرو

به عنوان حرف آخر، باز هم تاکید می‌کنیم که دسته موتور یکی از قطعات حیاتی هر خودرویی به‌شمار می‌رود و هرگونه آسیبی که در این قطعه ایجاد شود، سلامت موتور و کل سیستم وسیله‌ی نقلیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همان‌طور که در این مطلب نیز اشاره کردیم، برای تهیه‌ی قطعات مرتبط از جمله قطعات تندر90 ، قطعات یدکی تندر 90، قطعات اصلی داستر، لوازم جانبی ساندرو و.. به‌صورت اینترنتی، می‌توانید به فروشگاه رنویار مراجعه فرمایید.

رنویار، قطعات اصلی خودرو را با کیفیتبالا و قیمت مناسب، در اختیارتان قرار می‌دهد و موجب کاهش هزینه‌های شما می‌شود. همچنین آپشن های برای مدل های مختلف رنو در نظر گرفته شده است. از جمله این آپشن ها کروز کنترل که در اکثر خودروها مورد نیاز می باشد پیشنهاد ما به شما این است اگر نمی دانید کروز کنترل چیست برروی لینک کلیک کنید و تمام اطلاعات مورد نیاز خود را بدست بیاورید تا با چنین آپشن مهم آشنا شوید.







منبع: الف

کلیدواژه: ترین انواع قطعه ای تکان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۰۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنگ پلاک خودروها نشانه چیست؟

تین نیوز

پلاک فلزی که برای شناسایی رسمی وسیله نقلیه متصل می‌شود، پلاک خودرو نام دارد. همه کشورها برای وسایل نقلیه جاده‌ای مانند: اتومبیل، کامیون و موتورسیکلت نیاز به ثبت پلاک دارند. 

به گزارش تین نیوز، پلاک خودرو ایرانی، یک شناسه عددی است که به طور منحصر به فرد برای هر اتومبیل در نظر گرفته شده است. شماره پلاک خودرو همانند اثر انگشت در اتومبیل ها می باشد که باید منحصر بفرد باشد و به همین دلیل هیچ اتومبیلی دارای پلاک یکسان با سایر پلاک ها نیست.

پلاک وسایل نقلیه علاوه بر عدد، دارای رنگ‌ها و حروف مختلفی است که کمتر به آن توجه کردیم، اما هرکدام نشان‌گر مورد خاصی است که دانستنش در برخی موارد به افزایش اطلاعات عمومی کمک می‌کند.

 پلاک خودروها در کشور که به پلاک ملی مشهور است دارای شش رنگ‌ مختلف است که بر اساس مالکیت خودروها، نوع و ... دسته‌بندی شده است.

رنگ پلاک خودروها نشانه چیست؟ خودروهای پلاک سفید

خودروهای پلاک سفید سه دسته هستند:

-خودروهایی با حرف «گ»،

خودروهای پلاک سفید با حرف «گ»،به اصطلاح به خودروهای گذرموقت معروف هستند

-خودروهایی با دیگر حروف الفباء به جز «گ» و پلاک هایی با نشانه ویلچر

خودروهای شخصی هستند که روزانه شمار زیادی از آن‌ها در کشور در حال تردد هستند و طبیعی است که بیشترین تعداد پلاک خودرو نیز مربوط به این نوع است.

خودروهای پلاک سفید با نشانه ویلچر، خودرو های متعلق به جانبازان و معلولان است.

خودروهای پلاک زرد :

خودروهای پلاک زرد با حرف «ک» خودروهای ادواتکشاورزی است.

خودروهای پلاک زرد با حرف «ع» خودروهای حمل و نقل عمومی هستند که تاکسی ها و اتوبوس ها و...از جمله آن‌ها است.

خودروهای پلاک سبز

خودروهای پلاک سبز با حرف «پ»، خودرو های متعلق به پلیس،اعم از پلیس راهور، گشت انتظامی،پلیس مبارزه با مواد مخدر و... است.

خودروهای پلاک سبز با حرف «ث»، خودروهای متعلق به سپاه پاسداران است.

خودروهای پلاک قرمز

خودروهای پلاک قرمز با عبارت «تشریفات»، خودروهای تشریفات دولتی است.

خودروهای پلاک قرمز با حرف «الف»، خودرو های دولتی هستند که طبق قانون، استفاده شخصی از آن‌ها غیر مجاز است.

خودروهای پلاک آبی نوع دوم

خودروهای پلاک آبی نوع دوم با حرف «ش»، خودروهای متعلق به ارتش است

خودروهای پلاک آبی نوع دوم با حرف «ز»، خودروهای متعلق به وزارت دفاع و پشتیبانی است

خودروهای پلاک آبی نوع دوم با حرف «ف»، خودروهای متعلق به ستاد کل نیروهای مسلح است

خودروهای پلاک آبی نوع اول

خودروهای پلاک آبی دسته اول با حرف‌ «D»، خودروهای دیپلمات،کنسولی و سیاسی هستند

خودروهای پلاک آبی دسته اول با حرف «S»، خودروهای سفارتخانه‌ها و نمایندگان برای خدمت اداری هستند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • دلیل کوبش زیاد 405 در دست انداز
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه / مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • درباره خودرو اکستریم VX
  • با نواده پژو ۴۰۵ معروف آشنا شوید /عکس
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه/ مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد
  • برنامه افزایش صادرات ایران‌خودرو به روسیه در سال ۱۴۰۳
  • مشخصات ال۹۰ ایرانی اعلام شد + عکس
  • دلیل کوبش زیاد 405 در دست‌انداز
  • رنگ پلاک خودروها نشانه چیست؟