Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- قانون جدید چک می‌تواند با احیا اعتبار چک در مبادلات به تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی کمک شایانی نماید و به این ترتیب تأمین نقدینگی در محیط کسب و کار ایران را تسهیل کند. کد خبر 5187850

 هر بنگاه اقتصادی در هنگام فعالیت با عواملی مواجه می‌شود که گرچه از مدیریت بنگاه خارج است اما بر فرایند تولید آن بنگاه اثر می‌گذارد و می‌تواند مشکلاتی را بر سر فعالیت بنگاه ایجاد نماید یا بر عکس موجب تسهیل فعالیت‌های آن شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عوامل در ادبیات علمی محیط کسب و کار نام دارند که شامل موضوعات مختلفی از جمله قواعد حقوقی حاکم بر معاملات می‌شوند.

چند سال قبل نواقص قانون صدور چک موجب شده بود تا با افزایش میزان چک‌های برگشتی، مشکلاتی برای بنگاه‌های اقتصادی ایجاد شود. این مشکلات در حدی فضای کسب و کار را به هم ریخته بود که تشکل‌های اقتصادی در ارزیابی مرکز پژوهش‌های مجلس از مؤلفه‌های محیط کسب و کار در پاییز ۱۳۹۵، چک برگشتی را به عنوان پنجمین عامل نامساعد فعالیت‌های اقتصادی معرفی کردند.

تأثیر منفی چک‌های برگشتی بر فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی موجب شد تا در سال ۱۳۹۷ قانون صدور چک در مجلس مورد اصلاح قرار بگیرد تا به این ترتیب با کاهش میزان چک‌های برگشتی، اعتبار چک بار دیگر احیا شود.

بهبود محیط کسب و کار با اجرای قانون جدید چک

با اجرای قانون جدید چک، فرایند رسیدگی قضائی به چک برگشتی را به گونه‌ای تغییر پیدا کرد که طلبکار با صرف کمترین زمان و هزینه، امکان دسترسی به طلب خود را داشته باشد. در این راستا مقرر شد بانک‌های عامل در صورت مواجه شدن با حساب خالی صادر کننده چک، در همان محل، شناسه عدم پرداخت را بر روی چک ثبت کنند تا دارنده چک بتواند با مراجعه به دفاتر خدمات قضائی در خواست صدور اجرایی را ثبت کند.

تسهیل فرایند رسیدگی به چک‌های برگشتی در کنار برخی از محدودیت‌ها برای صادر کنندگان چک‌های برگشتی موجب شد تا با اجرای بخش‌هایی از قانون جدید چک، میزان چک‌های برگشتی کاهش پیدا کند.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که در سال ۹۶ ارزش چک‌های برگشتی نسبت به کل چک‌های صادره به ۲۳ درصد رسیده بود اما اجرای قانون جدید چک موجب شد تا ارزش چک‌های برگشتی نسبت به کل چک‌های صادره در یک سال منتهی به اول اسفند ۹۹ به ۱۱.۲ درصد کاهش پیدا کند که این امر قطعاً به سهم خود تأثیر مثبتی بر بهبود محیط کسب و کار گذاشته است.

کاهش چک‌های بلا محل با برقراری تقارن اطلاعاتی

علاوه بر این با الزامی شدن ثبت اطلاعات چک‌های جدید در سامانه صیاد از ابتدا سال ۱۴۰۰، بانک مرکزی گام بلندی برای برقراری تقارن اطلاعاتی به عنوان یکی از مفاد قانون جدید چک برداشت که این موضوع نیز می‌تواند بر افزایش اعتبار چک در مبادلات کمک کند.

با برقراری کامل تقارن اطلاعاتی، بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی قبل از گرفتن چک می‌توانند نسبت به استعلام آخرین وضعیت صادرکننده چک اقدام نمایند و با آگاهی از سقف اعتبار مجاز، سابقه چک برگشتی در سه سال اخیر و میزان تعهدات چک‌های تسویه نشده صادر کننده، نسبت به دریافت یا رد چک تصمیم گیری کند. موضوعی که می‌تواند از افتادن بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ در دام چک بلا محل جلوگیری کند.

قانون جدید چک به تأمین نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی کمک می‌کند

تأثیر قانون جدید چک بر بهبود محیط کسب و کار به همین جا ختم نمی‌شود و جواد معتمدی، حقوقدان و مدرس دانشگاه معتقد است که اجرای قانون جدید چک به تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی نیز کمک می‌کند.

وی در گفت و گو با خبرنگار مهر توضیح داد: در محیط کسب و کار یک نیاز مهمی به نام تأمین اعتبار وجود دارد که فعالان اقتصادی برای رفع آن دو راه پیش رو دارند. یکی مراجعه به بانک‌های عامل و تأمین اعتبار مبتنی بر نظام بانکی و دیگری تأمین اعتبار از مسیر معاملات اعتباری.

این حقوقدان اضافه کرد: فعالان اقتصادی در حال حاضر به دلیل بروکراسی که در بانک‌ها وجود دارد تمایل دارند تا از مسیر معاملات اعتباری کار خود را پیش ببرند.

معتمدی با اشاره به وضعیت چک‌های برگشتی قبل از اجرای قانون جدید چک گفت: قبلاً در بازار عرف بود که از دو یا سه عدد چکی که گرفته می‌شد، یکی از آن‌ها برگشت می‌خورد و همین امر باعث افزایش ریسک فعالیت اقتصادی می‌شد و فعالان اقتصادی را مجبور می‌کرد تا برای جبران هزینه، قیمت کالاهای خود را بالا ببرند.

وی ادامه داد: اما با اجرای قانون جدید چک در حال حاضر فعال اقتصادی می‌تواند تا حدی آسوده باشد و با خیال راحت معاملات اعتباری خود را با استفاده از چک انجام دهد و به این ترتیب اعتبار و نقدینگی مورد نیاز خود را تأمین کند.

افزایش اعتبار چک آثار مثبتی برای اقتصاد به همراه دارد

این مدرس دانشگاه ادامه داد: یک اشتباهی که در بخش‌هایی از نظام حقوقی کشور وجود دارد این است که در دعاوی از فرد ضعیف‌تر و بدهکار حمایت شده که همین موضوع موجب می‌شود تا طلبکار از رسیدن به حق خود باز بماند و در نتیجه اگر طلبکار بانک باشد تسهیلات یا خدمات خود را کمتر عرضه کند.

معتمدی افزود: این در حالی است که اگر از طلبکار حمایت شود هم طلبکار به حق خود می‌رسد و هم طلبکار دوباره تسهیلات یا اعتبار به بازار عرضه می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد قانون جدید چک یکی از گام‌های کشور برای حمایت از طلبکار و امنیت سرمایه آن است و از این جهت اجرای قانون جدید چک می‌تواند با افزایش اعتبار چک، آثار مثبتی بر اقتصاد کشور بر جای گذارد.

محیط کسب و کار در انتظار نتایج اجرای مرحله جدید قانون

اجرای مراحل پیشین قانون جدید چک موجب کاهش بیش از ۵۰ درصدی ارزش چک‌های برگشتی شد که نتیجه این امر برای بنگاه‌های اقتصادی محسوس است. با این حساب بخش دیگری از قانون جدید چک از سال ۱۴۰۰ و همزمان با سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها به مرحله اجرای رسیده است و انتظار می‌رود در صورت اجرای خوب بانک مرکزی آثار مثبت خود را تا چند ماه آینده بر محیط کسب و کار نمایان کند.

 مهر

 

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اجرای قانون جدید چک بنگاه های اقتصادی فعالان اقتصادی تأمین نقدینگی محیط کسب و کار چک های برگشتی اعتبار چک بنگاه ها موجب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۰۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصحاب رسانه به جای «اعتبار» برای اصفهان مطالبه «اختیار» کنند/همه چیز درباره پروژه انتقال آب، اتباع و فرونشست

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، سیدرضا مرتضوی، امروز -نهم اردیبهشت ماه- در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن گرامیداشت روز شوراهای اسلامی، اظهار کرد: شکل‌گیری شوراهای اسلامی یکی از مظاهر بروز و ظهور اراده مردم در حکمرانی و مدیریت کشور است.

وی افزود: جایگاه خبرنگاران متناسب با نقشی که ایفا می‌کنند نیست و این موضوع در جهان نیز مشهود است در صورتی که رسانه بایستی مطالبه‌گر حقوق مردم باشد. سال گذشته سال حساس و سرنوشت ساز در حوزه انتخابات بود که تمامی رسانه‌های امپراتوری سلطه به خط شده بودند تا انتخابات در ایران را مضمحل کنند و هر کس خلاف نظر آنها عمل می کرد به شدت مورد هجمه قرار می گرفت در این بین نقش رسانه ها بسیار ثمر بود.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه دشمن در خصوص انتخابات سعی داشت مشارکت زیر ۱۰ درصد را رقم بزند و در برخی از حوزه های انتخابیه مخاطره بیافرینند اما نسبت به انتخابات در دوره های قبل هم فرا رفتیم، بیان داشت: درون مایه و جوهره نظام سلطه در ارتباط با اتفاقات اخیر در خصوص برخورد با دانشجویان آمریکایی و اروپایی بیرون ریخت و کاملاً مشهود است آنها به زن دانشجو و دانش آموز چه نگاهی دارند، .

وی گفت: یکی دیگر از میدان‌هایی که آبروی نظام سلطه را برده است برخورد او با غزه عزیز و مردم مظلوم و بی‌گناه فلسطین است.

مرتضوی بیان داشت: بالغ بر ۱۳ هزار کودک و ۳۳ هزار شهید در غزه مظلوم است و اگر این موضوع نتواند مردم جهان را بیدار کند دیگر چه چیزی می تواند منجر به بیداری جهان شود، آمریکا و کشورهای اروپایی به راحتی از کنار این موضوع عبور می کنند،

وی ضمن گرامیداشت یاد شهدای غزه گفت: بیش از ۱۴۰خبرنگار شهید در غزه گویای جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم مسلمان فلسطین است و چهره خبیث رژیم صهیونیستی را به جهانیان نشان می‌دهند و اکنون که می‌بینید در دانشگاه‌ها ی آمریکا که پرورش دهنده نسل‌های آینده این کشور هستند چنین اعتراضاتی رخ می‌دهد ناشی از به ثمر نشستن خون پاک شهیدان غزه است.

کار مسکن خبرنگاران به کجا رسید؟

استاندار اصفهان گفت: در جلسه گذشته که با حضور خبرنگاران برگزار شد موضوع مسکن خبرنگاران مطرح شد، پس از این جلسه به مدیرکل و مسئولان راه و شهرسازی استان تأکید کردم که تهیه مسکن خبرنگاران را در دستور کار قرار دهند و تا حصول نتیجه پیگیری‌ها ادامه داشته باشد.

وی اظهار کرد: در این خصوص مقرر شد برنامه‌ریزی میان خبرنگاران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اداره کل روابط عمومی استانداری و مجموعه راه و شهرسازی استان صورت بگیرد تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده و مسیری را برای خانه‌دار شدن خبرنگارانی که فرم ج آنان سبز است و شرایط دریافت مسکن را دارند فراهم کنیم.

مرتضوی ادامه داد: در همین راستا پیگیری‌های متعددی صورت گرفت و آخرین پیگیری‌ها به روزهای اخیر باز می‌گردد که از مدیرکل راه و شهرسازی استان موضوع مسکن خبرنگاران را پیگیری کردم.

وی خاطرنشان کرد: در اصفهان برای تأمین زمین در طرح نهضت ملی مسکن مورد دچار مشکل بودیم زیرا پایه اصلی مسکن‌های حمایتی تأمین زمین است، به تازگی موضوع زمین در شهرستان و شهر اصفهان حل شده است و منطقه ۸۰۰ هکتاری برای این موضوع انتخاب و بخشی از کار جلسات و کارگروه‌های مرتبط نیز برگزار شده است.

استاندار اصفهان متذکر شد: در مورد مسکن خبرنگاران بایستی در مرحله نخست با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اداره کل روابط عمومی استانداری و مجامع صنفی خبرنگاران لیست متقاضیان نهایی شود تا در اختیار راه و شهرسازی استان قرار بگیرد.

مشکل تامین زمین در شهر اصفهان

مرتضوی گفت: پیرو این لیست مکاتبه‌ای را با وزارت راه و شهرسازی خواهم داشت تا بتوانیم این لیست را به مجموعه ثبت نامی‌های گذشته اضافه کنیم و تخصیص زمین برای مسکن خبرنگاران و اصحاب فرهنگ و هنر استان را داشته باشیم.

وی متذکر شد: تأمین مسکن برای خبرنگاران و اصحاب فرهنگ و هنر استان از دستور کار مدیریت استان خارج نشده است، در این بسته مسکن خبرنگاران و اصحاب فرهنگ و هنر استان جای دارند و بایستی با هماهنگی بیشتر ساماندهی شود.

اتباع خارجی از طرفی فرصت و از طرف دیگر می‌توانند تهدید محسوب شوند؛ اگر اتباع با برنامه‌ریزی و مدیریت هماهنگ در راستای نیاز کشورها ساماندهی شوند فرصت هستند و اگر خارج از این ضوابط باشند تهدید محسوب می‌شوند

استاندار اصفهان گفت: در شهرستان‌هایی که مشکل تأمین زمین نداشتیم طرح نهضت ملی مسکن پیشرفت خوبی داشته است اما در شهر اصفهان مشکل تأمین زمین را داشتیم که با اختصاص زمین ۸۰۰ هکتاری، این مشکل رفع خواهد شد.

مخالفت با توسعه ظرفیت های انرژی

استاندار اصفهان گفت: در گذشته از نگاه آینده نگر و برنامه ریزی بلند مدت غفلت شده است، به عنوان مثال وزیری داشتیم که گفته بود چرا «باید برای ده روز گرم سال نیروگاه بسازیم» در دولت های قبل مخالفت های برای توسعه ظرفیت های انرژی داشته ایم به عنوان مثال تابستان ۹۹شرایط بحرانی در حوزه برق و خاموشی داشتیم اما در دولت کنونی نیروگاه‌های متعدد برق مورد بهره برداری گرفت و سیکل ترکیبی با سرمایه گذاری فولاد مبارکه اجرایی شد.

وی ادامه‌داد: دو هزار مگاواتی در حوزه انرژی های تجدید ناپذیر در حال سرمایه گذاری هستیم و در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی هم زیرساخت های خوبی ایجاد شده است، ستادی در کشور و استان داریم تحت عنوان مدیریت برنامه های انرژی و با نگاه ترجیحی به مناطق پر ضرورت نگاه شده است.

استاندار اصفهان در پاسخ به پرسش پرتکرار مسائل و مربوط به اتباع ساماندهی آنها اظهار کرد: اتباع خارجی از طرفی فرصت و از طرف دیگر می‌توانند تهدید محسوب شوند؛ اگر اتباع با برنامه‌ریزی و مدیریت هماهنگ در راستای نیاز کشورها ساماندهی شوند فرصت هستند و اگر خارج از این ضوابط باشند تهدید محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: در کشور ما از دو سال گذشته، تمرکز ویژه‌ای بر ساماندهی اتباع خارجی انجام شده است، وزارت کشور در قالب یک کار ستادی جلساتی را در این خصوص برگزار می‌کند که استان اصفهان نیز حسب حضور اتباع در این ستاد حضور دارد.

باید نگاه عالمانه به حضور اتباع داشته باشیم

مرتضوی خاطرنشان کرد: در قالب این ستاد جمعیت اتباع خارجی حاضر در استان شناسایی و برای اتباع غیرقانونی برنامه‌ریزی و گزارشات به صورت ماهانه به وزیر کشور اعلام می‌شود. باید نگاه عالمانه‌ای به حضور اتباع داشته باشیم، استان اصفهان به مدت ۹ ماه رتبه نخست عملکرد و ساماندهی اتباع در کشور را داشت و این ساماندهی همچنان ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه در خصوص پروژه های مربوط به حوزه آب بیان کرد: تمام قد تلاش می‌کنیم تا پروژه‌های تأمین آب استان اجرایی شوند و در این مورد همه بضاعت های استان را پای کار آورده‌ایم.

وی ادامه داد: تا قبل از شروع پروژه تأمین آب استان اصفهان از دریای عمان، رکورد اجرای انتقال ۱.۹ کیلومتر در روز بوده است که اکنون رکورد پنج کیلومتر را نیز زده‌ایم.

استاندار اصفهان ضمن اشاره به پروژه تأمین آب استان اصفهان از دریای عمان، عنوان کرد: در این پروژه روزانه ۴۰۰ تریلی به طور متوسط حمل لوله به محل این پروژه را انجام می‌دهند، یک هزار و ۳۰۰ جوشکار در این پروژه مشغول به فعالیت و در جبهه‌های متعددی پیمانکاران فعال هستند.

حوضه آبریز زاینده‌رود با کسری آبخوان قابل توجهی مواجه است، در این خصوص گام اول این است که روند کاهش این ذخیره را در آبخوان متوقف کنیم و در گام دوم شیب را به سمت احیای آبخوان حرکت دهیم

استاندار اصفهان تصریح کرد: بابت این فعالیت شبانه روزی، زحمات بسیاری کشیده و به صورت ثابت قرارگاه آب استان به صورت هفتگی برگزار می‌شود؛ از طرفی پیگیری‌های متعددی به صورت روزانه با سطح ملی انجام می‌شود تا پروژه‌های تأمین آب استان به ثمر برسند.

حوضه آبریز زاینده‌رود با کسری آبخوان قابل توجهی مواجه است

وی در خصوص فرونشست اصفهان نیز عنوان کرد: عامل اصلی فرونشست، کاهش آبخوان در استان اصفهان است.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه حوضه آبریز زاینده‌رود با کسری آبخوان قابل توجهی مواجه است، گفت: در این خصوص گام اول این است که روند کاهش این ذخیره را در آبخوان متوقف کنیم و در گام دوم شیب را به سمت احیای آبخوان حرکت دهیم.

استاندار اصفهان ادامه داد: در این دو گام به صورت همزمان ۲۵ برنامه با پنج محور تعریف کرده‌ایم و تمام قد استان برای اجرای پروژه‌های تأمین آب استان ایستاده است.

وی با بیان اینکه توجه داشتیم که در تأمین آب استان اصفهان از دریای عمان، تمامی پیوست‌های محیط زیست در توافق با مسئولان ارشد استان هرمزگان لحاظ شود گفت: طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده، احداث شهرک فرآوری مواد معدنی از شورابه‌های ناشی از آب شیرین کن‌ها در شهرستان سیریک برنامه‌ریزی شده است و هیچ شورابه‌ای به آب دریا نفوذ نخواهد کرد و در فرآورده‌های ثانوی به برخی فلزات خاص تبدیل خواهد شد. مشکلات زیست محیطی نه تنها در اصفهان بلکه در تمامی کشور برای ما دغدغه است و راضی به آسیب رسیدن به محیط زیست در هیچ منطقه از ایران اسلامی عزیز نیستیم.

مرتضوی خاطرنشان کرد: با اجرای این پروژه هیچ‌گونه خطری برای محیط زیست منطقه ایجاد نمی شود، از طرفی ظرفیت‌های اقتصادی جدیدی در شهرستان سیریک ایجاد می‌شود زیرا به دنبال ایجاد شهرک فرآوری مواد معدنی در این شهرستان هستیم.

وی ادامه داد: عدم اطلاع‌رسانی صحیح باعث برخی سو برداشت‌ها شده که تنها راه‌حل تبیین صحیح مسئله توسط مسئولان ارشد استان هرمزگان برای مردم است، سفرهای بسیار زیادی از سرمایه گذاران خارجی در قالب ارائه طرح و برنامه برای سرمایه گذاری در اصفهان داشته ایم، ۳۲هئیت عالی رتبه در سال ۱۴۰۱ و سال گذشته هم ۴۲ هئیت از کشورهای مختلف به اصفهان آمدند اما چالشی که آن روبرو هستیم در بخش تصمیمات است که به صورت متمرکز گرفته می شود.

وی همچنین به موضوع نقش آفرینی اصفهان در حوزه تأمین بودجه کشور اشاره کرد و گفت اصفهان توانمندی فائق آمدن به مشکلات خود را دارد، لذا به جای مطالبه اعتبار، مطالبه اختیار کنیم در آن صورت است که اصفهان می‌تواند از توانمندی های خود بهتر از امروز استفاده کند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900684

دیگر خبرها

  • اصحاب رسانه به جای «اعتبار» برای اصفهان مطالبه «اختیار» کنند/همه چیز درباره پروژه انتقال آب، اتباع و فرونشست
  • بنگاه‌های اقتصادی موظف به بکارگیری نیروهای بومی رزن هستند
  • اصلاحات اساسی در اقتصاد برق، راهکار برون رفت از مشکلات بخش توزیع
  • مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است
  • مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است
  • احیای منطقه اقتصادی جهان‌آباد بعد از ۱۴ سال/ بندر خشک در جهان‌آباد راه‌اندازی می‌شود
  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟
  • دستور ستاد مبارزه با قاچاق برای ساماندهی مبادلات طلا
  • تخصیص بیش از ۳ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد
  • تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود