Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@04:33:54 GMT

تاریخ در آمریکا تکرار می شود؟

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۷۲۵۳۵

تاریخ در آمریکا تکرار می شود؟

 

به گزارش جماران، تنها چند روز دیگر بیشتر به سالگرد آغاز اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا که جرقه آن با کشته شدن «جورج فلوید» سیاه پوست در 26 مه 2020 زده شد، باقی نمانده است. و اکنون بار دیگر خشم مردم آمریکا را قتل یک جوان سیاه پوست دیگر باز هم به دست پلیس آمریکا و در همان شهر «مینیاپولیس» زده است.

با قتل یک جوان آفریقایی ‌تبار دیگر در همان محل قتل جورج فلوید در ایالت مینه ‌سوتا، آتش اعتراضات ضد نژادپرستی همزمان با تظاهرات نژادپرستان سفیدبرتر‌پندار در حال گسترش به سراسر ایالات است؛ پدیده ‌ای که می ‌تواند به شکل خطرناکی به رویارویی ترامپی‌ ها و ضد ترامپی‌ ها در آمریکا دامن بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ساعت 14 روز یکشنبه به وقت محلی، «دوانته رایت» جوان 20 ساله سیاه ‌پوست پس از آنکه خودرویش در ایست بازرسی گارد ملی در حومه شهر مینیاپولیس متوقف شد، بدون دلیل خاصی توسط یکی از ماموران هدف گلوله مستقیم قرار گرفت و در دم جان داد. او تنها 20 سال، و یک پسر یک ساله دارد.

 

 

این قتل به ویژه از آن نظر حساسیت ‌برانگیز بود که اولا نزدیک قتلگاه جورج فلوید، شهروند مینیاپولیس توسط پلیس در مه 2020 انجام شد و ثانیا، با برگزاری دادگاه «درک شاوین» ماموری که او را به آن شکل فجیع با پا گذاشتن روی گردنش به قتل رسانده بود، همزمان شد.

 

 

ساعاتی بعد از قتل دوانته رایت صدها نفر خارج از مرکز پلیس در بروکلین سنتر در شمال غرب مرکز ایالت مینه‌ سوتا تجمع کردند که پلیس شهرک 30 هزار نفری بروکلین سنتر این اعتراضات را با شلیک گاز اشک ‌آور و نارنجک ‌های صوتی به سمت تظاهرات ‌کنندگان به خشونت کشید.

به گفته مقامات محلی، ناآرامی‌ ها تا حوالی ساعت یک بامداد روز دوشنبه ادامه پیدا کرد و حدود 20 مغازه در یکی از مراکز خرید شهر هدف حمله قرار گرفته و غارت شده ‌اند.

فرماندار ایالت مینه‌ سوتا اعلام کرد که علاوه بر تدابیر امنیتی قبلی، یگان ‌هایی از گارد ملی و نیروی انتظامی ایالتی در پیرامون ساختمان دادگاه و مرکز شهر بروکلین سنتر مستقر خواهند شد.

مادر جوان مقتول 20 ساله گفته است فرزندش پس از دستگیری توسط ماموران با او تماس تلفنی برقرار کرده و او شنیده است یک مامور از او خواسته تماس را قطع کند.

 

 

شاهدان گفته‌ اند دوانته رایت پس از ضبط گوشی‌ اش توسط ماموران به دلیلی خواسته که به داخل خودرویش بازگردد اما بلافاصله با شلیک یک افسر پلیس از پا درآمده است.

ساعتی بعد مادر مقتول از مرگ او با خبر می ‌شود.

 

 

به دنبال تجمع 200 نفر از مردم در محل قتل این جوان و اعتراض آنها مقابل کلانتری مرکز بروکلین در 15 کیلومتری محل قتل، آنها اقدام به پرتاب سنگ، بطری ‌های آب و بسته ‌های زباله به سمت ماموران کردند. در نتیجه واحد نیروی گارد ملی که از زمان اعتراضات سراسری سال گذشته در این شهر در حالت آماده ‌‌باش دائمی است، برای برخورد با معترضان خشمگین بسیج شد.

بلافاصله «تیم والتز» فرماندار ایالت مینه ‌سوتا در مرکز این ایالت اعلام منع آمد و شد کرد که با بی‌ توجهی مردم محلی معترض، کار به برخورد با پلیس کشید. 

«جان هرینگتون» مسئول کمیسیون حفاظت عمومی پلیس مینیاپولیس اعلام کرده درگیری‌ ها از سوی معترضان و با شکستن شیشه خودر‌وهای پلیس و ویترین مغازه ‌های اطراف همراه با پرتاب سنگ به ماموران آغاز شده است. با این حال خشونت پلیس برای متفرق کردن جمعیت به پرتاب گاز اشک ‌آور و نارنجک ‌های صوتی محدود نشد و شلیک گلوله‌ های پلاستیکی به مردم گزارش شده است.

 

 

«الیوت مایک» شهردار مینیاپولیس نیز در توئیتی این خشونت‌ ها را در چارچوب حفظ امنیت اجتماعی توجیه کرد.

اگر چه فرماندار والتز تلاش کرده با ابراز همدردی با خانواده دوانته رایت و اعتراف به قتل یک سیاه‌پوست دیگر توسط پلیس مردم را آرام کند، با این حال واکنش خشن پلیس، باعث خشم بیشتر آنها شده و درگیری ‌ها تا پاسی از دیشب ادامه یافت.

در همین حال شعبه اتحادیه آزادی‌ های مدنی آمریکایی در ایالت مینه‌ سوتا متعاقب این حوادث خواهان تحقیقات شفاف و فوری نهادی مستقل به غیر از پلیس فدرال (اف ‌بی ‌آی) درباره شلیک ‌های مکرر پلیس مینیاپولیس به اهالی سیاه ‌پوست شده است.

 

 

پلیس آمریکا باز هم از در توجیه وارد شده و رئیس پلیس در حومه مینیاپولیس آمریکا گفته افسری که به دوایته شلیک کرده؛ قصد استفاده از سلاح برقی خود را داشته اما به اشتباه با سلاح کمری خود شلیک کرده است.

«تیم گانون» رئیس پلیس بروکلین در حومه مینیاپولیس به خبرنگاران گفت که شلیک به سوی دوانته رایت تصادفی بوده است. «به باور من افسر پلیس بنا داشته که از اسلحه شوک‌ دهنده الکتریکی خود استفاده کند اما در عوض با سلاح اصلی خود آن هم فقط یک بار شلیک کرده است.»

 

 

رئیس پلیس بروکلین سنتر روز دوشنبه ویدئویی را در محل کنفرانس خبری نشان داد که از دوربین نصب شده روی یونیفورم افسر پلیس شلیک کننده به دوانته رایت استخراج شده بود. در این ویدئو دوانته رایت دیده می‌ شود که خود را از دست پلیسی که قصد دستبند زدن به او را دارد رها می ‌کند و وارد خودرو خود می‌ شود و بعد صدای افسر پلیس شنیده می‌ شود که سه بار فریاد می‌ زند: «شوک الکتریکی، شوک الکتریکی، شوک الکتریکی». (این هشدار بخشی از پروتکل پلیس پیش از به کار گرفتن سلاح الکتریکی است.)

 

 

پس از آن در ویدئو دوانته رایت دیده می ‌شود که سوار خودرو حرکت می ‌کند در حالی که صدای افسر پلیس شنیده می ‌شود که می ‌گوید: «من با گلوله به او شلیک کردم». پس از نمایش این ویدئو، تیم گانون، رئیس پلیس بروکلین سنتر به خبرنگاران گفت که او بر اساس ویدئو و تجربیات خود گمان می ‌کند که این شلیک «تصادفی» روی داده و افسر پلیس قصد استفاده از سلاح الکتریکی خود را داشته اما به اشتباه سلاح کمری واقعی را بیرون کشیده و تنها یک بار شلیک کرده است.

کارشناسان نسبت به این نظریه ابراز تردید می کنند. «جفری آلپرت» استاد جرم شناسی در دانشگاه کارولینای جنوبی و کارشناس استفاده از زور توسط پلیس گفت: «هیچ علمی پشت این نظریه نیست. این تئوری خوبی است، اما ما تصوری از صحت آن نداریم.»

آلپرت گفت: عامل عمده ای که افسران به اشتباه اسلحه گرم خود را می کشند این است که اسلحه های الکتریکی به طور معمول مانند اسلحه گرم به نظر می رسند. شهردار «ملوین کارتر» از سنت پل مینه سوتا هم  روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی همین نکته را مطرح کرد و گفت: «چرا ما حتی اسلحه های الکتریکی داریم که دقیقاً مانند سلاح گرم عمل و کار می کنند و مستقر می شوند؟ چرا ما نمی توانیم اسلحه های الکتریکی با ظاهر و احساس متفاوت داشته باشیم؟»

خانم «کیمبرلی ای. پاتر»  48 ساله هویت افسری اعلام شده که دوایته وایت را به قتل رسانده است. 

 

 

رئیس پلیس بروکلین سنتر گفته افسر درگیر در این واقعه به مرخصی اجباری فرستاده شده و تحقیقات در این باره آغاز شده است. 

جو بایدن شلیک به یک راننده سیاه پوست توسط پلیس را غم انگیز خواند اما هشدار داد که اعتراض‌ ها  خشونت آمیز غیرقابل توجیه است. بایدن به خبرنگاران گفت: حادثه رخ داده در حومه مینیاپولیس یک واقعه غم انگیز بود که اتفاق افتاد اما من فکر می کنم باید صبر کنیم و ببینیم تحقیقات چه چیزی را نشان می ‌دهد.

 

 

وی افزود: می ‌خواهم دوباره این موضوع را روشن کنم مطلقا هیچ توجیهی برای غارت اموال عمومی وجود ندارد و اعتراض ‌های  مسالمت آمیز قابل فهم است.

این وقایع در همان روزی رخ داد که تظاهرات از پیش برنامه ‌ریزی شده گروه‌ های راست افراطی حامی ترامپ در چندین شهر آمریکا به درگیری با پلیس انجامید.

در همان روز قتل رایت، هزاران تن از حامیان افراطی ترامپ، تظاهراتی از پیش برنامه‌ ریزی شده تحت عنوان «جان سفیدپوستان اهمیت دارد» را در چندین شهر برگزار کردند که برخی از آنها به دنبال برخورد اعضای جنبش‌ های ضد نژادپرستی «جان سیاه ‌پوستان اهمیت دارد» و همچنین نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد. 

 

 

فراخوان اعضای گروه‌ های نژادپرست سفیدبرتر‌پندار و شبه ‌نظامیان راست‌ گرای افراطی و ترامپیست ‌ها واکنشی به 6 دستور اجرایی جو بایدن رئیس ‌جمهور آمریکا برای کنترل مالکیت و حمل سلاح در این کشور بود.

همچنین بازتاب رسانه ‌ای سه هفته‌ ای دادگاه شاوین نیز در خشم این گروه‌ ها تاثیرگذار بوده است.

این تظاهرات با تبلیغات گسترده ‌ای که از هفته پیش انجام شده بود و با پیام حمایت صریح دونالد ترامپ برگزار شد، با این حال تنها دستاورد این تجمعات برای رئیس‌ جمهور پیشین شعارهای «ترامپ 2020» توسط این گروه‌ های عمدتا جمهوری ‌خواه در برخی شهرها در حمایت از کاندیداتوری او در انتخابات بعدی بود. 

این گردهمایی ‌ها به دنبال فراخوان گسترده در فیس بوک و تلگرام - که پس از اعمال محدودیت ‌های توئیتر علیه ترامپ و حامیانش به پیام‌ رسان اصلی آنها تبدیل شده – روز یکشنبه رأس ساعت 13 (به وقت ساحل شرقی آمریکا) برگزار شد.

وحشت نیروهای امنیتی آمریکا از آن بود که تظاهرات مزبور به ادامه تنش‌ های سیاسی حامیان ترامپ با دولت جدید دموکرات منجر شود، به ویژه که اخیرا یک حمله جدید خودرویی به حصار امنیتی شمال ساختمان کنگره در واشنگتن به مرگ یک نیروی پلیس انجامید.

رهبران گروه‌ های راست افراطی و نئونازی که در حمله سه ماه پیش به کنگره نیز حضور داشتند، از چند روز جلوتر با فراخوان‌ هایی در شبکه‌ های اجتماعی مدعی شده بودند این تظاهرات جهان را به لرزه در‌می ‌آورد اما در عمل این فراخوان با استقبال بسیار کمی مواجه شد.

اوج درگیری ‌ها بعد از ظهر یکشنبه به وقت کالیفرنیا در شهر«هانتینگتون بیچ» در ساحل غربی آمریکا رخ داد که طی آن 500 عضو گروه‌ های سفیدبرترپندار با مخالفان خود درگیر شدند. اعضای گروه ‌های مختلفی از جمله هواداران قوانین حمل سلاح تا گروه شبه ‌نظامی «پسران مغرور» در این تجمع حضور یافته و پرچم‌ هایی با علامت گروه‌ های خود و شعار‌ «ترامپ 2020» را به اهتزاز درآوردند.

 

 

«ویلیام کوییگ» رهبر سرشناس گروه «شوالیه ‌های سفید وفادار» وابسته به گروه نژادپرستی قدیمی «کوکلاس کلان» نیز در میان شرکت ‌کنندگان حضور یافت.

مأموران پلیس با صف کشیدن در برابر تظاهرات‌ کنندگان شرکت در آن را غیرقانونی اعلام کرده و از آنها خواستند متفرق شوند.  همچنین پهپادها و بالگردهای پلیس بر فراز منطقه به پرواز درآمده و پیامک ‌هایی برای تلفن ‌های همراه حاضران ارسال شد که در آن تجمع‌ کنندگان به بازداشت تهدید شده بودند.

سپس صدها نفر از اعضای جنبش ‌های ضدنژادپرستی وارد خیابان شده و با حامیان ترامپ درگیر شدند.

«توری جانسون» بنیان ‌گذار گروه «جان سیاه‌ پوستان اهمیت دارد» در هانتینگتون بیچ نیز با شرکت در این تجمع گفت تفرقه و نفرت در این شهر جایگاهی ندارد. در نهایت پلیس وارد عمل شد و 12 نفر را از دو طرف بازداشت کرد.

در همین حال، لایحه‌ سرکوبگرانه ‌ای که جمهوری‌ خواهان در خانه نمایندگان ایالت فلوریدا مشخصا علیه تجمعات جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» ارائه داده ‌اند، بر حساسیت‌ های جامعه آمریکا افزوده است.   

این رخدادها در حالی است که جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «درک شاوین» افسر معلق از کار پلیس مینیاپولیس به جرم گذاشتن زانویش روی گردن جرج فلوید، شهروند آفریقایی ‌تبار که به جرم استفاده از یک اسکناس 20 دلاری تقلبی دستگیر شده بود، از صبح دیروز در فاصله 16 کیلومتری از قتلگاه دوانته رایت ادامه یافته است؛ دادگاهی که وکلای خانواده فلوید در آن خواهان 27 میلیون دلار غرامت از پلیس شده‌ اند.

رئیس پلیس شهر مینیاپولیس هفته گذشته برای نجات پلیس از این غرامت سنگین، با خالی کردن پشت شاوین گفته بود شیوه مهار فلوید توسط این افسر با آنچه به نیروهای پلیس آموزش داده شده، همخوانی نداشته و کار او «خارج از اصول اخلاقی و ارزش ‌ها»ی پلیس بوده و اینگونه نیروی سابق خود را به نقض مقررات متهم کرد.   

 

 

اعتراض‌ها به کشته شدن جورج فلوید از شهر مینیاپولیس در 26 مه 2020 آغاز شد و به سایر نقاط آمریکا گسترش یافت.

اعتراض‌ ها به مرگ فلوید و رفتار خشونت ‌آمیز پلیس، تا 30 مه به حداقل 30 شهر دیگر آمریکا گسترش یافت. حداقل در 12 شهر بزرگ آمریکا تا 30 مه قوانین منع رفت و ‌آمد به اجرا درآمد.

 

 

این اعتراضات به سایر کشورهای جهان نیز گسترش یافت و مردم برای نشان دادن همبستگی خود با معترضان آمریکایی و در محکومیت نژادپرستی و حمایت از پویش زندگی سیاهان مهم است، در استرالیا، انگلیس، فرانسه، آلمان و سایر کشورها اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی کردند.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 آمریکا اعتراضات آمریکا اعتراضات نژادپرستی اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۲۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی‌خواهی از ویژگی‌های عناصر علمی و دانشگاهی در تمامی ادوار تاریخ است

ایسنا/لرستان رئیس دانشگاه پیام نور مرکز بروجرد گفت: آزادی‌خواهی از ویژگی‌های عناصر علمی و دانشگاهی در تمامی ادوار تاریخ است.

حامد امیری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بیش از شش ماه از حملات وحشیانه، ناجوانمردانه و ضد انسانی رژیم سفاک و اشغالگر قدس به غزه می‌گذرد و ده‌ها هزار انسان بی‌گناه که عموم آن‌ها کودکان، زنان و مردم بی‌دفاع بوده‌اند آماج حملات ویرانگر این رژیم جعلی قرار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با این جنایت‌ها موجی از اعتراض گسترده در جهان علیه متجاوزان و جنایتکاران صهیونیست آغاز شده و تمام ابزارها و ظرفیت‌های نظام سلطه از جمله نهادهای حقوقی بین‌الملل و قدرت رسانه‌ای غرب، برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت‌ها مورد استفاده قرار گرفته و علی‌رغم همه این تلاش‌ها، صهیونیست‌ها و حامیان آن‌ها در جنگ روایت نیز در برابر موج آزادی‌خواهی شکست خورده و افکار عمومی در جهان اکنون بیش از هر زمان علیه آن‌ها و نظام سلطه بیدار شده است.

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز بروجرد اضافه کرد: امروز عوامل صهیونیستی دیگر نمی‌توانند تظاهر به انسان‌دوستی کنند و افکار عمومی در جهان پی به ماهیت و خوی جنایت‌کار و وحشی صفت این رژیم برده‌اند.

امیری بیان کرد: دانشگاه و نهاد علم در تاریخ همواره آغازگر تحولات سیاسی و اجتماعی بوده و نفی استبداد و آزادی‌خواهی از ویژگی‌های عناصر علمی و دانشگاهی در تمامی ادوار تاریخ است که در این موضوع نیز شاهد انفجار و خروش وجدان‌های بیدار جوانان دانشجو علیه جنایت‌های ضد بشری و نسل‌کشی در غزّه بوده‌ایم که این جوشش جوانان نشانگر این بوده که دوران تحریف تاریخ و وارنه نشان دادن حقیقت توسط صهیونیسم با ابزار رسانه و سلطه‌گری به پایان رسیده و این موج بیداری که امروز در دانشگاه‌های آمریکا شاهد آن هستیم، ارمغان خیزش افکار عمومی ضد جنایت‌های صهیونیسم است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های آمریکا و اروپا با برخورد، سرکوب و دستگیری گسترده اساتید و دانشجویان توسط مدعیان دروغین دموکراسی و آزادی بیان که نام دموکراسی را یدک می‌کشند، مواجه شده‌اند.

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز بروجرد تصریح کرد: نفوذ جنبش‌های دانشگاهی در آمریکا و اروپا در دفاع از کودکان و مردم مظلوم غزه به‌سرعت در حال گسترش است، اساتید و دانشجویان در این جنبش جهانی دانشگاهی و بشردوستانه در دفاع از کودکان، زنان و مردم مظلوم غزه به میدان آمده‌اند تا عاملان جنایت در غزه را وادار به پایان نسل‌کشی و جنگ در غزه کنند و همچنین این جنبش‌های دانشگاهی خواستار محاکمه و مجازات سران رژیم صهیونیستی هستند.

امیری اظهار کرد: این دانشگاه نیز همگام با سایر دانشگاه‌های کشورمان ضمن اعلام حمایت و همراهی خود از حرکت جنبش دانشگاهی، انسان دوستانه و بشردوستانه اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و سایر کشورهای اروپایی، هرگونه سرکوب خشونت‌آمیز پلیس آمریکا و دیگر کشورها را محکوم کرده و خواستار حمایت جهانی دانشگاهیان از این جنبش دانشگاهی است.

وی خاطرنشان کرد: امید است در پرتو این بیداری جهانی و وجدان‌های پاک، شاهد نابودی رژیم جنایتکار، سفاک و وحشی صفت صهیونیست و رفع ظلم و زورگویی و ستم در جهان و حرکت در مسیر تعالیم و معرفت الهی باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغازِ پایان زلنسکی در اوکراین/ سرویس اطلاعات مسکو تاریخ تعیین کرد
  • موشک‌های پاتریوت آمریکا مقهور موشک‌های بالستیک ایران شد
  • روسیه این سلاح حساس آمریکایی را به ایران فرستاده
  • فلسطین کرونیکل: پاتریوت آمریکا در برابر بالستیک ایرانی به هیچ کاری نیامد | ادعای اولیه چگونه نقش بر آب شد؟
  • فلسطین کرونیکل: پاتریوت آمریکا در برابر بالستیک ایرانی به هیچ کاری نیامد
  • نوجوان ۱۶ ساله با شلیک پلیس استرالیا کشته شد
  • آزادی‌خواهی از ویژگی‌های عناصر علمی و دانشگاهی در تمامی ادوار تاریخ است
  • «سیزیف» به مردم ایران چه می آموزد؟ / ورود ایرانیان به دالان باریک آزادی / مهمترین پروژه توسعه ایران توانمندسازی جامعه
  • شلیک مستقیم پلیس آمریکا به دانشجویان دراعتراضات ضد صهیونیستی
  • تکرار هتک حرمت قرآن توسط زن سوئدی