Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که ماه مبارک رمضان، بهترین فرصت برای خودسازی فردی و جمعی است، گفت: در ماه ضیافت الهی بکوشیم که زمینه اُنس همیشگی با قرآن کریم را در وجود خود فراهم نماییم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، در آغاز ماه مبارک رمضان قرار داریم؛ ماهی بس پرفضیلت که آن را در یک عبارت معنادار" ماه ضیافت الهی" توصیف کرده اند و خوش به سعادت بندگانی که از فرصت این ماه عزیز نهایت استفاده را در جهت رشد و تحول معنوی خویش می برند و بدین سان در مسیر عبودیت و قرب الی الله به کمالات حقیقی، نزدیک و نزدیک تر می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در خصوص اهمیت و فضیلت ماه رمضان و چگونگی بهره مندی حداکثری از فیوضات آن با بهجت السادات شهرتاش، مدرس حوزه و دانشگاه و پژوهشگر فرهنگی به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن در ادامه می آید؛

 

به نظر شما چرا بزرگان ما در توصیف ماه مبارک رمضان از عنوان"بهار بندگی" استفاده می کنند؟!

این ماه عزیز که از آن به عنوان"رمضان الکریم"یاد می شود، به گفته پیامبر اعظم(ص) ماه مهمانی خدا است که در این یک ماه، درهای آسمان به روی بندگان گشوده است و فضیلت عبادات و مناجات با خدا و نیز قرائت و تدبر در قرآن کریم در آن چندین برابر دیگر ماه های سال است، کما این که رمضان ماه نزول قرآن و برخی دیگر از کتب آسمانی ادیان دیگر می باشد.

 

در حقیقت ماه مبارک رمضان بهترین و مغتنم ترین فرصت برای خودسازی فردی است که همین خودسازی و رشد فردی زمینه ساز خودسازی و رشد و تعالی جمعی است و حقیقتاً در دیگر ایام سال مثل ماه مبارک رمضان چنین فرصتی با این شاخصه ها و چنین ابعادی پیش نمی آید، هر چند که برای ورود بهتر و دلپذیرتر در ماه ضیافت الهی، انسان باید در ماه های رجب و شعبان خود را مهیای این مهمانی عظیم و پربرکت کرده باشد.

 

چه کنیم که در این ماه بتوانیم هر چه بیشتر و بهتر از معارف و آموزه های قرآن کریم بهره مند شده و زمینه اُنس با کلام وحی در دیگر ایام سال را نیز در وجود خودمان فراهم کنیم؟!

در این ماه، به ما توصیه و سفارش شده که تا می توانیم قرآن بخوانیم و در معنا و مفهوم آیات فکر و تدبر کنیم و خوشبختانه شرایط برای ترتیل خوانی در این ماه فراهم است.

 

آن چه در این میان، مهم تر است ناظر به لزوم بازگشت واقعی و عمیق تر به کلام وحی می باشد و این که ما حقیقتاً با قرآن مأنوس شویم

 

در کلام گهرباری از حضرت زهرا (س) داریم که ایشان می فرماید: هر جا در درونتان احساس کردید که یک نااُمیدی و کسالتی بر شما عارض شده برای رهایی از این حالت از قرآن مدد بگیرید و با آن مأنوس شوید و حقیقتاً نیز در رمضان المبارک به عنوان ماه نزول قرآن، زمینه برای استمداد از کلام وحی بیش از پیش مهیاست و ما باید قدردان این فرصت بی مثال باشیم.

 

از مهم ترین عبادت ها در ماه رمضان، همین خواندن قرآن است و ما باید در کنار خواندن قرآن بکوشیم که روز به روز آگاهی های قرآنی ما افزایش پیدا کند، چرا که بدون این چراغ راهنمای الهی، خیلی جاها دچار تردید و ضعف می شویم و چه بسا از مسیر حق منحرف شویم و به لطف الهی در ماه رمضان و به برکت قرآن، زمینه و شرایط تحقق این بصیرت و آگاهی فردی و جمعی به خوبی مهیاست.

 

با توجه به تداوم وضعیت کرونایی در سراسر کشور و حتی وخیم تر شدن اوضاع، به نظر شما چگونه می توان ضمن رعایت مسایل بهداشتی از برنامه های ماه مبارک رمضان حداکثر بهره مندی را داشت؟

بله، همان طور که اشاره کردید، متأسفانه نه تنها کشور ما که همه دنیا هنوز درگیر این ویروس منحوس است و مثل ماه رمضان سال گذشته، امسال نیز در شرایط عادی برای برگزاری مراسم های معنوی و قرآن خوانی و جلسات نیستیم.

 

در شرایط کرونایی چه خوب است که از برنامه های معارفی تلویزیون مثل برنامه "سمت خدا" که حقیقتاً در حد عالی تولید و ارایه شده و البته دیگر برنامه های مناسبتی و معارفی صدا و سیما استفاده کنیم و حتی دیگران را نیز تشویق به تماشای این برنامه ها کنیم

 

به عقیده بنده یکی از غفلت های ما این است که از برنامه های خوبی که برای تهیه اش زحمت کشیده شده و انصافاً پرمحتواست تا حدودی غافل هستیم و حال آن که علاوه بر رسانه ملی می توانیم از برنامه های خوب و ارزشمند فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در این ماه عزیز بهره مند شویم و به جای آن که وقت خود را به بطالت بگذرانیم از طریق رسانه و فضای مجازی با قرآن و معارف اهل بیت(ع) بیشتر مأنوس باشیم.

 

البته ما تابع دستورالعمل های صادر شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و باید همراهی کنیم اما می توانیم به نوعی دیگر محروم شدن از برنامه های جمعی را جبران کنیم و ضمن استفاده از ابزارهای رسانه ای، با رعایت مسایل بهداشتی، در جمع خانواده از فیوضات ماه رمضان بهره مند شویم.

 

چنانچه از روزها و شب های این ماه عزیز استفاده مطلوب را نبریم، حقیقتاً دچار خسران مبین شده ایم، به خصوص در ایام لیالی قدر که باید هوشیار و مراقب باشیم که این فرصت طلایی را از دست ندهیم.

 

انسان روزه دار چگونه می تواند گوهر تقوا را در این ماه عزیز یافته و در نگهداری از آن موفق باشد؟!

به نکته بسیار خوبی اشاره کردید، همه این اعمال و عبادت ها برای این است که انسان به مقام تقوای الهی دست یافته و به این وسیله رضایت خالق متعال را فراهم کند.

 

در کلام حضرات معصومین(ع) نیز اگر دقت کنیم به دفعات با این توصیه مواجه می شویم که رعایت تقوا باعث رشد انسان می شود و انسان متقی به درجات بالای معنوی دست می یابد.

 

در واقع یکی از اهداف مهم روزه داری و تحمل گرسنگی و تشنگی این است که انسان به مقام متقین و پرهیزکاران نائل شود و از سویی درد و فقر و محرومیت گرسنگان و مستمندان را درک کند و به یاری آن ها بشتابد.

 

خوشبختانه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، مردم، گروه های جهادی و نهادها و ارگان ها در زمینه رسیدگی به ضعفا و خانواده های محروم و مشارکت در برگزاری رزمایش کمک مؤمنانه بسیار خوب عمل کرده اند و انشاالله در این ماه رمضان نیز بیش از پیش در این امور خداپسندانه پیشگام هستند و همین فضای معنوی و همدلی خودش از برکات تقوامداری در چنین ایامی است.

 

خلاصه آن که انسان با انجام واجبات و ترک محرمات و پناه بردن به قرآن و دعا و مناجات می تواند گوهر تقوا را در خود نگاه داشته و در همه ایام سال این حالت نورانی و معنوی را در وجودش حفظ و بلکه تقویت کند.

 

پایان پیام/414

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان ماه رمضان قرآن کریم ماه مبارک رمضان ماه عزیز ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۲۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛  وزیر اقتصاد در پایان همایش دو روزه مناطق آزاد و اقتصادی کشور با حضور مدیران این مناطق و وزیر اقتصاد در مشهد گفت: تعیین هدف گذاری کمی و کیفی که تا پایان سال هر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر اساس ارزش شاخص و معیار‌های دیگر در در زمینه تجارت، سرمایه‌گذاری، ارتقای فناوری و تولید محصولات، فتح بازار‌های جدید صادراتی موفق بودند و پیش رفتن این هدف گذاری را از دبیرخانه مناطق آزاد و اقتصادی مطالبه می‌کنیم و باید در دستور کار دبیرخانه باشد.

خاندوزی افزود: ما باید برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یک برنامه جمعی باید داشته باشیم که اصلاح قانون از سمت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شروع و به مجلس شورای اسلامی می‌رسد.

وی گفت: مشکلاتی از قبیل مسائل مالیاتی و گمرکی این مناطق که بدون اجازه قانونگذار حل و فصل نمی شود و ما دستورالعملی تهیه و از مجلس شورای اسلامی مطالبه می‌کنیم.

دبیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور هم در ادامه گفت: در کشور ۴۸ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی داریم که سهم بالایی در اقتصاد کشور دارند و یک سوم صادرات غیر نفتی کشور از این مناطق است

عبدالملکی افزود: ۸۰ درصد کل ترانزیت کشور از این مناطق هست و در واقع در رشد اقتصادی کشور نقش مهمی دارند

وی گفت:  سال گذشته مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در حوزه سرمایه‌گذاری رشد ۴ برابری، در سرمایه‌گذاری محقق شده رشد سه برابری که به ۱۳۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری رسیدیم.

دبیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور افزود: امسال هم همچون پارسال ۱۰۰۰ بسته سرمایه‌گذاری جدید را تا پایان سال خواهیم داشت در نمایشگاه که هفته آینده در تهران برگزار می‌شود ۲۰۰ تا از این بسته‌ها رونمایی می‌شود و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

عبدالملکی گفت: هر بسته سرمایه‌گذاری شامل سه بخش است که بخش اول مطالعات امکان سنجی اقتصادی اولیه انجام شده بخش دوم هر بسته زیرساخت‌های مورد نیاز است اعم از زمین آب و برق و گاز و دسترسی اینهایی که برای هر طرح آماده شده و بخش سوم وزن آن فعالیت و این سرمایه‌گذاری که به صورت بی‌نام صادر می‌شود.

دیگر خبرها

  • زمینه بهبود وضعیت معیشتی‌ کارگران فراهم شود
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • تکریم معلمان، زمینه تحول همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند
  • اقدامی مهم در استاندارد که زمینه تحقق شعار سال را فراهم کرده است
  • زورخانه در روستاهای مستعد تیران احداث شود
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند
  • فراهم شدن فرصت ویژه برای تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات در گنبدکاووس از صداوسیما
  • حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان از بخش کشاورزی زمینه تحول و جهش تولید را فراهم می‌کند
  • برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت