Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:12:43 GMT

انقلاب اسلامی؛ عکاسی فراموش‌شده را به جامعه بازگرداند

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۷۵۱۵۰

انقلاب اسلامی؛ عکاسی فراموش‌شده را به جامعه بازگرداند

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا، چهارمین نشست روز سوم با عنوان «هنر، صنعت راهبردی انیمیشن در راستای لمس تمدن نوین ایران اسلامی برآمده از انقلاب» و سخنرانی احسان کاوه مدیر مرکز تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری، به میزبانی بتول ثابتی به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، احسان کاوه به توضیح صنعت هنر راهبردی انیمیشن در راستای لمس تمدن نوین ایران اسلامی برآمده از انقلاب پرداخت و گفت: انیمیشن یک هنر است و برای دیده شدن به تولید و توزیع نیاز دارد؛ بحث دیگر این است که انسان ها در تمام دنیا هر روز فکر می‌کنندکه روزشان از روز قبل متفاوت باشد و نگاه نقادانه‌ای دارند،  زمانی که احساس انسان‌ها قلیان کند، تغییر بزرگ‌تری شکل می‌گیرد و می‌توانندآرمان‌هایشان را دنبال کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه افزود: نکته قابل توجه این است اگر همین الان هم افرادی در هر سطحی متنقد باشند، از منتقدین خیلی سیستماتیک و ساختار یافته گرفته تا منتقدینی که از سر دلسوزی باز هم به دنبال همان آرمان و شعارهای سال ۵۷ هستند؛ بدین معنی است که اگر مردم فقط به گرانی اعتراض می‌کنند به دنبال عدالت خواهی هستند، لذا هنوز عدالت خواهی یکی از آرمان‌هایی است که به دنبالش هستیم و ما با چنین انقلابی مواجه‌ایم.

کاوه در باره شکل‌گیری انیمیشن  افزود: زمانی که صحبت از آینده و دیدن می‌کنیم، یعنی در آینده قرار است دیده شود؛ به این معناکه هنر تصویر کردن و آینده را نشان دادن، می‌شود یک انیمیشن و این هنر صنعت راهبردیست چرا که ما به امید زنده‌ایم و انسان با تخیل خود و هرنگاه و فکر ی باید به این مسأله فکر کند که آینده‌ی بهتری را می‌خواهد ایجاد کند.

وی خاطر نشان کرد: بزرگوارانی که در حوزه انیمیشن فعالیت می‌کنند، زمانی که متوجه شوند چشم امید مردم به دیدن آن چیزیست که بر روی پرده‌های سینما، ما از آینده نشان می‌دهیم، نسبت به آن حس بهتری پیدا می‌کنند؛ خیلی  از کشورهای دنیا از این تکنیک و این هنر صنعت استفاده کرده‌اند.

کاوه در ادامه افزود: اگر کمی عمیق‌تر نگاه کنیم، در می‌یابیم که ما به امید نیازمندیم و  امید ما برگرفته از یک تصور از توانستن است؛ ما انقلاب کردیم و توانستیم تغییر ایجادکنیم؛ هنوز هم  پایبند هستیم و آرمان‌هایمان را  جستجو می‌کنیم حتی اگه معترض باشیم و در ادامه باید نتیجه چیزی که ساختیم را ببینیم. اگر ما از این زاویه به موضوع نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که در مورد یک امر راهبردی صحبت می‌کنیم .

وی با بیان این‌که سینمای ما نحیف و فرتوت بوده است، گفت: ما باید امید را روی پرده‌های سینما تزریق کنیم ولیکن این کار را انجام نمی‌دهیم، ما شاهد آن هستیم که فیلم‌های زیادی فروش ندارد و برای این اتفاق توجیه اقتصادی می‌آوریم.

کاوه در رابطه با حل این مسائل افزود: حل این مسائل حساب کتاب دارد و ما باید حساب کتابش را داشته باشیم  اما چون درباره‌ی آینده صحبت می‌کنیم انیمیشن و جلوه‌های ویژه‌ی یارانه‌ای که یکی از شاخه‌های انیمیشن هست، می‌تواند این آینده را برای ما و مردم به تصویر بکشد.

 وی در انتهای این  جلسه نیز افزود: کاری که ما برای شکل‌گیری انقلاب انجام دادیم، کار بزرگی بوده و بخشی از مسیر را رفتیه‌ایم؛ ما می‌توانیم آینده‌ای را برای رسیدن به آرمان‌های‌مان تصور کنیم.

تأثیرات انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی بر عکاسی

براساس اعلام روابط عمومی دانشگاه سوره، پنجمین نشست روز سوم هفته هنر انقلاب اسلامی با عنوان «تأثیرات انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی بر عکاسی مستند ایران» و سخنرانی آقای مهرداد مرادی به میزبانی کامران شریفی مدیر گروه عکاسی دانشگاه سوره، به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه،کامران شریفی ضمن عرض خیر مقدم به  استادان و حاضران در جلسه، از معاونت پژوهشی دانشگاه سوره جهت برگزاری این جلسات تشکر و قدردانی به‌عمل آورد. شریفی ضمن طرح موضوع و اشاره‌ای به محتوای این نشست، ادامه‌ی بحث را به مهرداد مرادی واگذار کرد.

سپس مهرداد مرادی ضمن گرامیداشت یاد شهدای هنر و عکاسی، انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را دو رویداد مهم در سرنوشت عکاسی انقلابی دانست وگفت: عکس به واسطه‌ی استناد و مستند بودن، برهه‌های خاصی از انقلاب را به تصویر می‌کشد و می‌توان گفت در این دوران بود که عکاسی مستند، دوباره متولد شد؛ البته نباید منکر عکاسی پیش از انقلاب شد.

 وی افزود: انقلاب اسلامی نیز سبب انقلاب عکاسی شد و انقلاب، عکاسی فراموش شده را به جامعه بازگرداند، این خدمتی است که انقلاب اسلامی به عکاسی کرد و عکاسی هم متقابلأ به آن نیز خدمت کرده است در واقع برخی عکس‌ها توانسته بودند شور انقلابی ایجاد کنند.

مرادی خاطر نشان کرد: برپایی نمایشگاه‌هایی با عناوینی چون «زن همگام با انقلاب» و «گزارشی از انقلاب» از مریم زندی، نقطه‌ی آغازی برای ورود زنان در عکاسی مستند و انقلابی بود.

وی در ادامه اذعان کرد: عکاسی در دوران جنگ تحمیلی، وارد مرحله‌ای از رشد و تحول شد که عکس‌های گرفته شده توسط مهدی منعم در دوران پس از جنگ و جانبازان جنگ تحمیلی گواه بر این موضوع است.

وی در ادامه، به کتابی از مهدی منعم با عنوان معجزه‌ی امید که حاوی تصاویری از جانبازان جنگ تحمیلی بود اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین تأثیرات انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی چاپ و نشر کتاب‌های عکاسی از جنگ است. گاهی نگاه خبری و رویدادها، بر عکاسی مستندگونه غلبه می‌کند.

مرادی اظهار داشت: عکس به عنوان یک رسانه، نقش خود را در انقلاب و جنگ ایفا کرده است و ثمره‌ی آن، ثبت و ضبط صحنه‌هاست.

مرادی به تشکیل گروه‌های عکاسی نیز اشاره کرد و افزود: اوایل جنگ، گروهی با هدف تصویربرداری و فیلمبرداری شکل گرفت و سپس عکاس اضافه و حدود ۴۰ عملیات در آن دوران عکاسی شد و گروه دیگری تحت عنوان انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس شکل گرفت.

سپس کامران شریفی در ادامه جلسه اظهار داشت: مسئولیت معنوی در عکس‌های دهه‌ی اول انقلاب، بیشتر از عکس‌های مستند حال حاضر است و البته یک سری عکس‌ها توسط عکاسان غیرحرفه‌ای گرفته شده که از نگاهی دیگر می‌توان به عنوان سند از آن یاد کرد.

در نهایت، مهرداد مرادی به طرح آخرین دغدغه‌ی خود از باب عکاسی جنگ پرداخت و گفت: ما فقط درصد کمی از عکس‌های جنگ را دیدیم و حدود ۶۰ درصد از عکس‌های جنگ هنوز مشاهده و بررسی نشده است.

درانتهای جلسه نیز، مهرداد مرادی از برگزاری این نشست‌ها و کوشش‌های صورت گرفته در این زمینه سپاسگزاری و قدردانی کرد و به تمامی سوالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

برچسب‌ها رئیس دانشگاه سوره>محمدحسین ساعی سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری جنگ تحمیلی دفاع مقدس روز هنر انقلاب اسلامی شهید آوینی مریم زندی دانشگاه سوره شهید سید مرتضی آوینی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رئیس دانشگاه سوره محمدحسین ساعی سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری جنگ تحمیلی رئیس دانشگاه سوره محمدحسین ساعی سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری جنگ تحمیلی دفاع مقدس روز هنر انقلاب اسلامی شهید آوینی مریم زندی دانشگاه سوره شهید سید مرتضی آوینی اخبار کنکور انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی دانشگاه سوره عکاسی مستند عکس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۵۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه آثار هنری هنرجویان هنرستان هنر‌های زیبای دختران یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: نمایشگاهی از آثار خلق شده توسط هنرجویان هنرستان هنر‌های زیبای دختران در سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲، در نگارخانه کتابخانه مرکزی یزد روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت به معرض نمایش گذاشته می‌شود.    دهقان گفت: این نمایشگاه هر ساله جهت دیده شدن آثار هنر جویان برگزار میشود و مورد استقبال هنرجویان، والدین، هنرجویان سایر هنرستان‌ها و همچنین هنرجویان متقاضی ورود به این هنرستان قرار می‌گیرد.   بر اساس این گزارش؛ هدف از برگزاری این نمایشگاه انتقال افکار هنری و ایجاد انگیزه، امید، نشاط، نوآوری و خلاقیت و همچنین عرصه‌ای برای دیده شدن استعداد و توانایی هنرجویان رشته‌های گرافیک، نقاشی، پویا نمایی و در دروسی همچون خوشنویسی، عکاسی، طراحی شخصیت، مبانی تجسمی، طراحی، نقاشی، چاپ، طراحی و بسته بندی و همچنین انیمیشن‌های تدوین شده هنرجویان رشته انیمیشن است که طی سال تحصیلی فرصت داشته اند تا دستاورد‌های هنری خود را با نظارت هنرآموزان برای ارتباط بصری با مخاطبان فراهم آورند و در نهایت به خودارزیابی و شناخت بیشتر قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خود بپردازند.     در ادامه دهقان ضمن قدردانی از زحمات مدیران، به ویژه خانم مفیدی مدیر توانمند هنرستان دختران یزد و همچنین کادر اجرایی و آموزشی هنرستان‌های هنر‌های زیبا اضافه کرد: در حال حاضر استان یزد دارای ۴ هنرستان هنر‌های زیبا پسران و دختران می‌باشد که وابسته به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این هنرستان‌ها در رشته‌های گرافیک، نقاشی، انیمیشن، نمایش، سینما و موسیقی در حال فعالیت می‌باشند.   یادآور می‌شود این نمایشگاه روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ساعت ۹ صبح با حضور مسئولین افتتاح می‌شود وتا ۲۱ اردیبهشت به مدت چهار روز از ساعت ۹ الی ۲۱ واقع دریزد - بلوار بسیج – نگارخانه کتابخانه مرکزی یزد در معرض دید علاقمندان می‌باشد.

دیگر خبرها

  • مطلبی از حواریون امام(ره) بود
  • معرفی شخصیت حجت‌الاسلام مطلبی مصداق امر به معروف است
  • درخشش مربی قزوینی در مسابقه عکس سال
  • ناکامی ایتالیا در سال 2002 و قهرمانی در جام جهانی 2006 به روایت کارتون / انیمیشن
  • قدیمی ترین تصاویر رنگی از عتبات عالیات
  • نمایشگاه آثار هنری هنرجویان هنرستان هنر‌های زیبای دختران یزد
  • برگزاری یادواره ۴۰۰ شهید کارگر و فرهنگی آران و بیدگل
  • نتانیاهو فشار‌های سیاسی را نادیده بگیرد و اسرا را بازگرداند
  • حامیان آزادی زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگد مال می کنند
  • کارگاه عکاسی «حاکی» حوزه هنری انقلاب اسلامی شاهرود افتتاح شد