Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@16:13:31 GMT

مساجد در ماه رمضان چگونه فعالیت می‌کنند؟

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۷۶۱۲۳

مساجد در ماه رمضان چگونه فعالیت می‌کنند؟

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد اسماعیلی معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان در خصوص نحوه فعالیت مساجد در ایام ماه مبارک رمضان، گفت: طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و با توجه به شرایط کرونایی موجود، هیچ‌گونه اجتماعی به جز برنامه‌ها و روال عادی مساجد اتفاق نمی‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: از جمله برنامه‌هایی که در مساجد به صورت روال عادی برگزار می‌شود، می‌توان برنامه‌های «مسجد سنگر سلامت» (طرح حاج قاسم سلیمانی)، پایگاه بسیج، کانون فرهنگی و طرح «مواسات» که برای کمک و حمایت از مستضعفین و آسیب‌دیدگان کرونا است، را نام برد؛ بنابراین در وضعیت و شرایط قرمز کرونایی در مساجد تنها چنین برنامه‌هایی اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان ادامه داد: در وضعیت نارنجی، موقعیت و برنامه‌ریزی‌ها متفاوت خواهد بود؛ به طوری که اجتماع در قالب نماز جماعت و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مساجد صورت خواهد گرفت. هم‌چنین بعد از ظهر‌ها جلسات ترتیل‌خوانی در فضای باز پارک‌های اطراف و در حاشیه مساجد با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود. البته این برنامه‌ها منوط به وضعیت نارنجی شهر است.

بیشتر بخوانید

استقبال از ماه رمضان با ویژه برنامه "شکوه بندگی" در حرم رضوی

 

حجت‌الاسلام و المسلمین اسماعیلی بیان کرد: در شب‌های قدر نیز با مشارکت هیأت‌های مذهبی و شهرداری پیش‌بینی شده است تا چنانچه وضعیت شهر نارنجی باشد، حدود ۵۰ نقطه از شهر مشهد مشخص شود و به تعبیری ۵۰ محفل شب‌های قدر با محوریت مساجد و هیأت‌های مذهبی در فضای باز برگزار شود. طبیعتاً همه این فعالیت‌ها در وضعیت قرمز و بر اساس نظر ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل خواهد بود و تنها فعالیت‌هایی که با نبود تجمع مردم همراه است، در مساجد اجرا خواهد شد.

او تصریح کرد: در شرایط غیر کرونایی فعالیت مساجد در ایام ماه مبارک رمضان به این صورت بوده که محافل قرآن، مجالس سخنرانی و در ۹۰ درصد مساجد مجالس تفسیر قرآن و جلسات ترتیل‌خوانی برگزار می‌شده است. هم‌چنین در ۹۰ درصد مساجد مشهد طرح افطاری ساده با توجه به منویات مقام معظم رهبری اجرا می‌شده است. امسال نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا طرح افطاری ساده در قالب بسته بندی در درب منازل مستضعفین در حاشیه مسجد اجرا شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان در خصوص چگونگی نظارت و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تأکید کرد: مدیریت مساجد بر عهده امام جماعت مساجد است، بنابراین ائمه جماعت به طور شرعی و قانونی موظف هستند که منویات مقام معظم رهبری، ستاد مقابله با کرونا و مرکز رسیدگی به مساجد را رعایت کنند؛ لذا امام جماعت مساجد ناظر اصلی رعایت شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی بوده و هیأت امنا مجری این دستورالعمل‌ها هستند. هم‌چنین ادارات و مراکز بهداشت نیز به مساجد مراجعه کرده و گزارش آن‌ها را به ما تحویل می‌دادند و به این ترتیب در مساجدی که دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شد، ابتدا با تذکر این مسئله بیان و حل شده و در صورت تداوم در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌ها، مسجد تعطیل می‌شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین اسماعیلی اظهار کرد: به طور کلی ما قصد داریم که مردم و مسئولین را متوجه این موضوع کنیم که مسجد مکانی نیست که تعطیل شود و به تعبیری مسجد، تعطیل‌بردار نیست. شاید نماز جماعت و فعالیت‌های این‌چنین تعطیل شود، اما مسجد تعطیل نخواهد شد؛ زیرا این مکان مصدر همه امورات خیر فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی است؛ بنابراین با تعطیل شدن آن، برنامه‌هایی مانند «مواسات»، «سنگر سلامت»، بسیج که امنیت را تأمین می‌کند، صندوق‌های قرض‌الحسنه، مراکز مشاوره و مراکز نیکوکاری که در مساجد فعالیت می‌کنند تعطیل خواهد شد. در نتیجه باید تفاوتی میان مساجد، پاساژ و بازار قائل شویم.

او افزود: طبق گفته مقام معظم رهبری، نظرات ستاد ملی مقابله با کرونا اجرایی خواهد شد و در حقیقت رعایت دستورالعمل‌ها باید صورت بگیرد و از اجتماع مردم در زیر یک سقف جلوگیری می‌شود، اما مسجد تعطیل نشده و دَر مساجد بسته نخواهد شد. خوشبختانه توجه مسئولین به این موضوع جلب شده و در حالی که در آیین‌نامه‌ها این موارد عنوان شده است، اما در عمل مسئولین متوجه این موضوع هستند که مسجد نباید تعطیل شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام//م.م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فعالیت مساجد دستورالعمل های بهداشتی ویروس کرونا ماه رمضان دستورالعمل های بهداشتی رعایت دستورالعمل ها مقابله با کرونا مرکز رسیدگی برنامه ها خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۶۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد

مدیر شبکه رادیویی ایران در مراسم تجلیل از برنامه سازان نوروز و رمضان این شبکه اعلام کرد: برنامه «سال مبارک» که ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بوده است در بین ویژه برنامه‌های تحویل سال دیگر شبکه‌های رادیویی بیشترین امتیاز را کسب کرده است.

 آذرمکان ضمن قدردانی از زحمات برنامه سازان تصریح کرد: رادیو ایران در برنامه «سال مبارک» با ۱۳ ساعت برنامه زنده طولانی‌ترین برنامه را بین شبکه‌های رادیویی تولید کرد و این در حالی است که طبق ارزیابی مرکز نظارت و ارزیابی صدا و سیما رادیو ایران، بالاترین نمره را در معاونت صدا کسب کرد.

 وی با اشاره به سختی برنامه سازی در ماه مبارک رمضان افزود: ویژه برنامه‌های سحر و افطار این شبکه رادیویی نیز با تلاش و کوشش و همدلی برنامه سازان برنامه‌هایی قابل توجه و استاندارد ارزیابی شده است که شایسته تقدیر می‌باشد.

 مدیر رادیو ایران با اشاره به برنامه «شهر رمضان» نیز گفت برای اولین بار در ماه مبارک رمضان با همکاری و هم افزایی شهرداری تهران ویژه برنامه‌ای شاد در شب‌های رمضان در بوستان لاله تهیه شد که با استقبال مردم تهران در آن بوستان و همه شنوندگان در سراسر کشور مواجه شد.

 مهدی رستمی مدیر گروه معارف و تاریخ رادیو ایران، به تجربه برنامه سحرگاهی و ایجاد موقعیت برای مخاطبان که طرح جدیدی بود اشاره کرد و افزود: برنامه «قرار بی قراران و قرار آسمانی» هر دو با تمرکز به بندگی به روی آنتن رفت.

 وی هدف این برنامه‌ها را معرفت‌افزایی و ایجاد لحظه‌ها و خاطره‌های به یادماندنی و تاثیرگذار برای شنوندگان توصیف کرد.

 یدالله گودرزی مدیر گروه فرهنگ و تمدن، به توجه رادیو ایران به موضوع هم افزایی اشاره کرد و گفت بعد از طرح هفته‌های ایرانی در این شبکه موضوع هم افزایی در برنامه‌های شبکه پر رنگ‌تر شد.

مرضیه محمودی مدیر گروه دانش و اقتصاد رادیو ایران نیزحضور ایرانیاران را در ویژه برنامه تحویل سال «سال مبارک» اقدام رسانه‌ای مناسبی دانست و افزود: گزارش‌های ایرانیاران از سراسر ایران، حضور پیشکسوتانی مثل عذرا وکیلی، فاطمه نیرومند و علیرضا جاویدنیا و میزبانی رادیو ایران از سایر شبکه‌های رادیویی سال را مبارک کرد.

 غلامحسین طالبی مدیر طرح و برنامه رادیو ایران نیز به استقبال بی نظیر از پویش «دلنامه» در راستای همدلی با کودکان و مادران غزه اشاره کرد.

 در پایان این نشست دکتر مهدی آذرمکان مدیر شبکه رادیویی ایران با اهداء لوح تقدیر و هدیه نقدی از تلاش‌های برنامه سازان ویژه برنامه‌های تحویل سال و ماه مبارک رمضان قدردانی کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • مساجد به عنوان محور همه برنامه‌ها قرار داده شود
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم