Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، یافته‌های اخیر دانشمندان تمام تصورات درباره ماندگاری ویروس کرونا در سطوح و احتمال انتقال آن را به چالش می‌کشد. تاکنون چنین تصور می‌شد که لمس سطوح مهمترین راه انتقال ویروس به بدن است به این معنی که افراد ناقل از طریق سرفه یا عطسه سطوح را آلوده کرده و موجب انتقال ویروس می‌شوند، اما حالا شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور کلی شواهد نشان می‌دهد ویروس از طریق دستگیره‌های در، چنگال‌ها یا صندلی‌های توالت منتقل نمی‌شود و احتمالا تمام این «تئاتر‌های بهداشتی» اتلاف وقت بوده و در بدترین حالت می‌تواند ایجاد احساس امنیت کاذب ایجاد و افراد را از خطرات واقعی منحرف کند.

یک سال پیش هنگامی که کووید-۱۹ شروع به انتشار در جهان کرد، این ایده وجود داشت که می‌توان آن را از روی سطوح جذب کرد، مثلا فردی که به ویروس آلوده باشد می‌تواند سرفه یا عطسه کند و قطرات مملو از ویروس را روی سطح یا دستان افراد اسپری کرده و یا اشیا را لمس کند و ما از طریق تماس با آن‌ها دچار بیماری شویم؛ اما دانشمندانی که بر روی این موضوع مطالعه کردند، این اتفاق نظر را دارند که این خطر واقعی نیست. البته تمیز نگه داشتن دستان هنوز یک توصیه محتاطانه است، اما درک ما از کووید-۱۹ تغییر پیدا کرده است و به نظر می‌رسد بر اساس شواهد امکان انتقال ویروس از طریق هوا بسیار زیاد است. افراد می‌توانند از طریق بازدم ویروس موجود در هوا را دریافت کرده و به کرونا مبتلا شوند که نیمی از آن‌ها بدون علامت هستند.

اگر افراد خیلی نزدیک شوند به عنوان مثال یک مکالمه طولانی رو در رو داشته باشند، می‌توانند مستقیما هوای یکدیگر را تنفس کنند و انتقال از این طریق اتفاق می‌افتد. هنگام انتقال، ویروس می‌تواند معلق بماند و مانند دود در اطراف شناور باشد، اما اگر در فضای باز یا در فضایی با تهویه مناسب باشد، خیلی زود از بین می‌رود. در فضای داخلی، ذرات ویروسی می‌توانند جمع شوند و به سرعت فضا را پر کنند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که این ابر‌ها می‌توانند به سرعت حرکت کنند. اگر افراد دیگر در آن فضا باشند، ویروس را تنفس کرده و آلوده می‌شوند. طبق مطالعات متعدد، تقریبا همه وقایع به اصطلاح فراگیر (شیوع‌هایی که همزمان چندین نفر به آن آلوده می‌شوند) به این شیوه اتفاق می‌افتند.

بر اساس این یافته‌ها حایل میان دو نفر در محل کار یا هر فضای دیگر بر خلاف آنچه تصور می‌شود، چندان هم موثر نیست. در حالی که ابتلا به ویروس کرونا، از سطح یا اشیاء که در اصطلاح علمی به آن fomites می‌گویند، از لحاظ تئوری قابل قبول است، اما به نظر نمی‌رسد که این اتفاق رخ می‌دهد. 

در مطالعات اولیه مدت زنده ماندن ویروس بر روی سطوح مورد بررسی قرار گرفت، بعضی از آن‌ها حاکی از آن است که میکروب‌ها می‌توانند تا شش روز زنده بمانند، اما این‌ها شامل بررسی مقدار زیاد و غیر واقعی کووید-۱۹ در آزمایشگاه بوده است. تحقیقات اخیر در محیط‌هایی شبیه به زندگی واقعی نشان می‌دهد که ویروس در طولانی مدت یا حداقل در هیچ مقداری که احتمال ایجاد عفونت وجود داشته باشد، زنده نمی‌ماند.

بیشتر بخوانید

کشف «حلقه گمشده» در درمان کرونا/ چرا برخی از بیماران کرونایی بهبود یافته و بعضی جان می‌بازند؟

منبع: دیلی میل 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس کووید19 انتقال ویروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۷۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشهد با کسری ۴۶ درصدی تامین آب مواجه است

حسین اسماعیلیان مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: اکنون بخش قابل توجهی از آب مشهد از طریق منابع سطحی و چهار سد دوستی، ارداک، طرق و کارده تامین می‌شود.

او افزود: نیاز آبی شهر مشهد در تابستان پیش رو که ماه‌های محرم و صفر و وقوع سفر‌های متعدد به مقصد دومین کلانشهر کشور را در پی دارد، حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه پیش بینی شده است، چنانچه ذخیره آب سد‌ها نیز به صفر برسد، حدود هفت هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه از منابع فعلی قابل استحصال خواهد بود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: این میزان کمبود آب را تا حدی باید از طریق اجرای پروژه‌های آب رسانی و بخش دیگر را از طریق مدیریت مصرف تامین کنیم.

اسماعیلیان بیان کرد: به زودی وارد دوره طولانی سفر‌ها در اواخر بهار و همچنین فصل تابستان به مشهد خواهیم شد، حتی اگر بارندگی‌های خوبی را در ادامه این سال آبی شاهد باشیم باز هم اوضاع به نحوی نیست که موجب جبران ۴۳ ماه خشکسالی شود و در چنین شرایطی یکی از موضوعات مهم و البته بر اساس شعار سال، مشارکت مردم در بحث مدیریت مصرف است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • این افراد می‌‎توانند رایگان از اماکن تاریخی کرمانشاه بازدید کنند
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • مشهد با کسری ۴۶ درصدی تامین آب مواجه است
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • بهره مندی بیش از ۴۰۰ هزار نفر در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر خراسان جنوبی از بیمه سلامت
  • صدای شما پیگیر مطالبات در استان چهارمحال و بختیاری