Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@21:32:58 GMT

همایش ملی نظریه انسان ۲۵۰ ساله در شیراز برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۷۷۱۹۰

همایش ملی نظریه انسان ۲۵۰ ساله در شیراز برگزار می‌شود

ایسنا/فارس پژوهشگر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه گفت: همایش ملی نظریه انسان ۲۵۰ ساله (اهل بیت علیهم السلام؛ تنوع نقش‌ها، یگانگی هدف) با هدف تبیین اندیشه سیاسی و مبارزاتی ائمه معصومین علیهم السلام و ارتقاء سطح معرفت و بصیرت، نسبت به اندیشه­‌ها و شخصیت عظیم رهبر معظم انقلاب امام خامنه­‌ای مد ظله العالی در شیراز برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید محمدمهدی پوریزدانپرست سه‌شنبه ۲۴ فروردین به خبرنگاران با اشاره به اهمیت برگزاری چنین رویدادهایی در عمق بخشی به آگاهی عمومی، همگامی و استمرار آگاهانه­‌ی آرمان‌های دین حنیف اسلام و سیره اهل بیت علیهم السلام، گفت: در این برهه‌ی بسیار حساس از تاریخ معاصر که دشمنان دین و شریعت با هدف مقابله با کارآمدی اسلام، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی به‌عنوان یک الگوی شاخص در دولت-ملت سازی اسلامی و نفوذ روز افزون اندیشه سیاسی اسلام در جهان، سیاست استحاله فکری، تحدید اسلام و آموزه­‌های انسان­‌سازی این دین حنیف را دنبال می‌کنند، دستیابی به نگاهی ساخت‌یافته و نظام‌مند و بینشی عمیق در این زمینه بیش‌تر احساس می‌شود.

دبیر علمی همایش ملی نظریه انسان ۲۵۰ ساله (اهل بیت علیهم السلام: تنوع نقش‌ها، یگانگی هدف) بر این باور است که این مهم جز به واسطه­‌ی تعامل، هم‌فکری و هم‌گرایی فعال و مجدانه پژوهشگران، فعالان عرصه تبلیغ دین، اندیشمندان حوزه اندیشه سیاسی و فقه سیاسی اسلام، استادان و دانشجویان حوزه‌های علوم انسانی و علوم سیاسی، تمدن اسلامی و تاریخ ایران معاصر و طلاب علوم دینی، ممکن و مقدور نخواهد بود.

پوریزدان پرست گفت: اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه(س) با مشارکت نهادهای مهم تحقیقاتی و دانشگاهی، به دنبال برقراری ارتباطات گسترده­‌ی علمی و بسیج حداکثری متخصصان پژوهشی و دانشگاهی است تا در گام نخست، تعاملات کارآمد و موثری را برای تحقق این هدف در سطح ملی بنیان بگذارد و در آینده­‌ی نزدیک در قالب همایش دوسالانه در سطح بین المللی و با هدف تبیین اصولی مبانی اندیشه­‌های سیاسی اسلام و خاصه مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای مدظله العالی، میزبان نظریه‌پردازان، اندیشمندان و شخصیت‌های علمی تأثیرگذار دنیای اسلام و جهان باشد.

او یادآور شد: در اولین دوره این همایش، تحلیل گفتمانی نظریه انسان ۲۵۰ ساله و اندیشه سیاسی و مبارزاتی ائمه معصومین علیهم السلام در کلام و اندیشه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در هشت محور «عنصر جهاد و مبارزه سیاسی در زندگی ائمه معصومین علیهم السلام در جهت تشکیل حکومت اسلامی»، «تنوع ادوار و وحدت هدف (اهل بیت علیهم السلام: تنوع نقش‌ها در عین یگانگی هدف)»، «تبیین تاریخی و تطبیق کارکردی ادوار چهارگانه امامت ازمنظر فرهنگ و سیاست»، «اندیشه سیاسی در اسلام»، «آینده­‌ی گفتمانی نظریه انسان ۲۵۰ ساله در نوزایی تمدن نوین اسلامی»، «تحلیل گفتمانی نظریه انسان ۲۵۰ ساله»، «نقش هنر و ادبیات در بازتولید و ترویج معارف دین و تبیین نظریه انسان ۲۵۰ ساله»، «انقلاب اسلامی و نظریه انسان ۲۵۰ ساله»، «اندیشه انتظار و نظریه انسان ۲۵۰ ساله» و «تحلیل گفتمانی گام دوم ماندگاری انقلاب اسلامی از منظر نظریه انسان ۲۵۰ ساله» در اولویت قرار گرفت و بنا داریم در ادوار آتی موضوعات و سرفصل­‌های دیگری در زمینه اقتصاد، فرهنگ، هنر و ... در ذیل هدف­‌های همایش را از منظر مقام معظم رهبری مد ظله العالی بررسی و تبیین کنیم.

دبیر علمی همایش ملی نظریه انسان ۲۵۰ ساله (اهل بیت علیهم السلام: تنوع نقش‌ها، یگانگی هدف) در رابطه با گاه­‌شمار این رویداد علمی گفت مهلت ارسال چکیده مقالات ۱۵ شهریور ۱۴۰۰، مهلت ارسال اصل مقالات ۳۱ شهریور ۱۴۰۰، اعلام پذیرش نهایی و داوری مقالات ۱۵ مهر ۱۴۰۰ و اختتامیه و زمان برگزاری همایش آذر ۱۴۰۰ خواهد بود.

این پژوهشگر گفت: نویسندگان و پژوهشگران علاقه­‌مند برای ارسال مقالات خود می­‌توانند ازطریق وب سایت اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه www.kssi.ir و www.karimeh.com و شبکه­‌های اجتماعی مجازی ۰۹۱۷۷۳۸۹۸۱۷ اقدام کنند.

مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه و دبیر اجرائی همایش نیز با تأکید بر هدف ترویجی و تبیینی اندیشکده از برگزاری همایش­‌های این­‌چنینی و با اشاره به برگزرای دومین دوره دو سالانه بین المللی نگارش یادداشت راهبردی(رهنامه نویسی) و اولین دوره همایش ملی نظریه انسان ۲۵۰ساله (اهل بیت علیهم السلام: تنوع نقش‌ها، یگانگی هدف) در سال پیش رو توسط این اندیشکده گفت: هدف ما ریل گذاری علمی برای اهداف پیش­ تعریف شده­‌ی اندیشکده در سه حوزه­‌ی علوم سیاسی، تاریخ معاصر و دیپلماسی عمومی است که تلاش داریم تا رویدادهای علمی خود را هم بر مبنای همین رویه و دورنما اجرا کنیم. 

مجتبی اشرافی گفت: هم‌زمان با ایجاد دبیرخانه دائمی و تشکیل شورای علمی- اجرایی و شورای سیاست‌گزاری برای برگزاری همایش ملی نظریه انسان ۲۵۰ساله (اهل بیت علیهم السلام: تنوع نقش‌ها، یگانگی هدف)، با اغلب مراکز علمی اعم از اندیشکده­‌ها، پژوهشگاه­‌ها، دانشگاه­‌ها و نهادهای مرتبط که به نحوی در حوزه اندیشه سیاسی اسلام و تبیین اندیشه‌های امامین انقلاب اسلامی فعال و دارای سوابق درخشان علمی، پژوهشی و آموزشی بودند، مکاتبه و دعوت به مشارکت و همکاری علمی گردید و تلاش شده است تا از حداکثر ممکن پتانسیل و ظرفیت موجود علمی و پژوهشی در سطح ملی برای نیل به اهداف پیش­‌بینی شده در این همایش کمک گرفته شود.

او ادامه داد: با توجه به اعتبار علمی اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه به­‌عنوان مجری این همایش و جایگاه شاخص علمی و پژوهشی نهادهای همکارِ برگزار کننده و همکاری و هم‌فکری جمعی از نخبگان و صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی، امیدواریم که با مساعدت و پشتیبانی علمی و معنوی این نهادهای متولی، بتوانیم دبیرخانه دائمی همایش و برگزاری شایسته کنفرانس­‌های دو سالانه بین­‌المللی در رابطه با تبیین و ترویج اندیشه‌های امام خامنه‌ای مدظله‌العالی را در شیراز سومین حرم اهل بیت علیهم السلام برقرار و تثبیت نمائیم.

مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه و دبیر اجرائی همایش خاطرنشان کرد: با توجه به احتمال تداوم شرایط همه­‌گیری کرونا، کلیه­‌ی برنامه­‌های اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه و از جمله این همایش ملی به‌صورت مجازی و آنلاین برگزار خواهد شد.

اشرافی هم‌چنین تاکید کرد که مقالات برتر و برگزیده­‌ی این همایش با تأیید داوران و نظر شورای سیاست‌گذاری، در پژوهشنامه تاریخ، سیاست و رسانه با نمایه­‌ی isc به چاپ خواهند رسید و هم­‌چنین به مقالات برگزیده گواهی و تندیس همایش اهداء و نویسندگان فرصت ارائه مقالات خود را در اختتامیه همایش به صورت آنلاین و یا حضوری(در صورت عادی شدن وضعیت همه­‌گیری کرونا) خواهند داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی اهل بیت علیهم السلام انقلاب اسلامی اندیشه سیاسی سیاسی اسلام تنوع نقش ها ی اندیشکده ی علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۷۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهبردهای علمی و علمی امام صادق(ع) در مقابله با سطحی نگری فکری و عمل گرایی افراطی

حجت الاسلام حمید احمدی عضو بعثه مقام معظم رهبری و مدیر کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در گفت وگو با خبرنگار آنا درباره فعالیت‌های علمی و عملی امام صادق(ع) گفت: امام جعفر بن محمد (۱۴۸- ۸۳ه. ق) در بحرانی‌ترین اوضاع جهان اسلام؛ در شرایط شکل گیری جنبش عباسیان و سقوط دولت امویان، امامت و رهبری شیعیان را برعهده داشت.

وی ادامه داد: شخصیت ممتاز علمی‌ و اخلاقی عصر خود، مرجعیت علمی، فکری و اخلاقی مسلمانان و شیعیان، تکمیل کننده نهضت علمی و فرهنگی امامان پیشین و نیز بنیان‌گذار مکتب جامع حقوقی و فقهی و فکری و فرهنگی شیعه است. شیخ مفید اندیشمند بزرگ اسلامی می‌نویسد: در میان علمای اسلام از کسی به اندازه امام صادق علیه‌السلام حدیث نقل نکرده‌اند. (الاختصاص، ص۱۶۶) از امام صادق علیه‌السلام افزون بر علوم حدیث و فقه، در دیگر مسائل علمی و سیاسی و فرهنگی نیز معارف ارزشمندی به یادگار مانده است.

مدیر کمیته فرهنگی آموزشی اربعین آغاز امامت آن حضرت را آغاز دوران جدیدی در تاریخ شیعه به شمار آورد و ادامه داد: این دوران فرصت مناسب برای بیان قواعد این مذهب و انسجام آن پیش آورد؛ چرا که این دوره، هم از جهت سیاسی و هم از نظر فرهنگی، در خور توجه بود. از نظر سیاسی، این دوره عصر انتقال حکومت از بنی امیه به بنی‌عباس است. در واقع این نزاع مقداری از فشار‌ها وارده بر امام و شیعیان را در مقطعی فروکاست.

وی بیان کرد: با این همه نباید در این دوره از پیچیدگی اوضاع و وقوع بسیاری از حوادث تاریخی، نهضت‌های خشونت آمیز، که نتایج طبیعی فعالیت‌های مختلف ذیل جریان‌ها و تلاش‌های انقلابی و نیز مواضع غیر‌اصولی و سازش‌کارانه اهل حدیث و توجیه‌گران بود، غافل ماند.

جهاد گسترده فکری و فرهنگی امام صادق در مقابل غلات و ملحدان

حجت الاسلام احمدی با تاکید بر جنبه فرهنگی گفت: از حیث فرهنگی، دورانی بود که بیشتر علوم اسلامی از جمله فقه و حدیث تدوین و منتشر شد و علم کلام نیز که بنیان گذاران آن تحت تأثیر علوم یونانی بودند، مجال بروز یافت. امام صادق علیه السلام در چنین موقعیت و فرصتی برای تبیین و ترویج و رشد معارف و علوم مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام و از سویی دیگر در صیانت از آن در برابر سایر فرق همانند غُلات و ملحدان و ظاهرگرایان و عمل‌گرایان افراطی به جهاد گسترده فکری و فرهنگی دست زد.

وی با بیان اینکه هنگامی که جامعه در ساحت فرهنگ و اندیشه دچار چالش و بحران است، عالمان و راهبران جامعه در مقابله با آن نیز ناگزیر به استفاده از سلاح فکر و فرهنگ هستند، اظهار داشت: امام صادق علیه‌السلام، این جهاد بزرگ را هوشمندانه و بر پایه قواعد و با اتخاذ راهبرد‌های عالمانه و کارآ طراحی و به پیش برد. چون که حرکت و تلاشی به بار خواهد نشست که بر قواعدی استوار و بر اندیشه عمیق و درست بنا گردد و آغاز کند.

عضو بعثه مقام معظم رهبری راهبرد اول را تشریح کرد و گفت: حفظ و رسمیت بخشی سرمایه‌های ارزشمند معنوی و انسانی که از مدرسه امامان علیهم‌السلام در اختیار داشت که این سرمایه رهاورد نهضت خونین و الهی حضرت سیدالشهدا علیه السلام و نهضت فکری و فرهنگی امامان قبل از خود بود. راهبرد دیگر امام که بسیار هوشمندانه و با درک درست شرایط و آینده‌نگری خردمندانه اتخاذ و به اجرا گذاشت، قدرت بزرگ ایجاد شده متمرکز را متکثر و در شهر‌های کانونی به صورت شبکه‌ای نظامند و منسجم پراکنده ساخت تا هم هنگام مواجهه با تهدید همه این سرمایه ارزشمند، آسیب نبیند و هم عقبه‌ها و امتداد این قدرت را در عمق جامعه بگسترانند. به بیان جامعه شناسان قدرت پراکنده در صورتی که منسجم شوند و با لبه‌های اجتماع گره بخورند، می‌توانند طوفانی به راه بی‌اندازند و جنبش‌های بزرگ و عمیقی را خلق کنند.

حجت الاسلام احمدی ادامه داد: در راستای همین راهبرد امام عالمانی از شاگردانش به تدوین رساله‌ها و کتب در مسائل مختلف علوم اسلامی روی آوردند. همانند محمد بن نعمان احول که از بلندپایگان و شاگردان امام صادق علیه‌السلام و از اصحاب امام کاظم علیه السلام آسا. وی صاحب چند اثر در بحث امامت است. امام با استناد به حدیث نبوی که فرمودند: " قیدوا العلم " علم و دانش را با نوشتن به بند بکشید، به شاگردان و اصحاب خود توصیه می‌کردند که دانش خویش را مکتوب کنند. امام در بیانی فرمودند: از‌نوشته‌های خود نگهداری کنید، زیرا به زودی به آن نیازمند می‌شوید.

وی با اشاره به راهبرد امام صادق علیه‌السلام در مبارزه با اندیشه‌های سطحی و عمل‌گرایی افراطی گفت: امام در این راهبرد، هم مبارزات‌ایجابی را در پیش گرفت و هم به جهاد سلبی اهتمام ورزید. عشق مفرط در کنار سطحی نگری و جهل، دفاع بد از دین و آیین و فرهنگ دینی، تن دادن به تفاسیر و قرائت‌های دانشمندان بی‌بهره از علوم آل‌الله و موقعیت نشناسی برخی خواص و عالمان در طرح معارف متعالی دینی و نیز عدم درک درست برخی معانی بلند دینی و منزلت امامان معصوم، سبب پیدایش و ظهور عقیده‌های انحرافی مثل غُلُو شد.
عضو بعثه مقام معظم رهبری ادامه داد: پیروان این اندیشه مسلمانانی سطحی نگر بودند که با وجود دوستی و محبت به اهل بیت علیهم‌السلام از گوهر دین بهره‌ای نبرده بودند. اعتقاد به الوهیت امام و نظریه تناسخ و تشبیه و امثال آن رهاورد این نوع دین‌داری بود که در عصر امام صادق علیه‌السلام رو به فزونی بود.

حجت الاسلام احمدی اضافه کرد: امام با تبیین و دفاع منطقی و عقلانی از نظریه امامت و جایگاه امام در جامعه، عموم مردم را از ارتباط با آنان منع کرد و عالمان را به اندیشه ورزی و برخورد‌های عالمانه برای مقابله با آنها فراخواند. دوری از مناسک و عدم تقید به عبادات شرعی، خطر و تهدید جدی برای جامعه شیعیان محسوب می‌شد که مبارزه با آنانی که مدعی محبت سرسختانه به امام بودند، جز از امام با یک تلاش گسترده و عالمانه و درک درست ممکن نبود.

وی ادامه داد: در کنار این دیدگاه افراطی حاصل سطحی نگری، عمل‌گرایان افراطی که عمدتاً از گروه‌های شیعی بودند، نیز جنبش‌هایی را در مبارزه با حکومت و صاحبان قدرت سیاسی به راه انداخت که اساس نظریه‌شان، به کانونی و محوری بودن قیام مسلحانه در راست دینی و خلوص ایمانی تلقی می‌شد. همانند جنبش‌های متعدد علویان که قیام به شمشیر، شرط ایمان شمرده می‌شد.

امام صادق (ع) با رعایت اصل تقیه، مبارزات بی‌ثمر را نفی کردند

حجت الاسلام احمدی با اشاره به اینکه امام با نفی مشروعیت حکومت‌ها با رعایت اصل تقیه، مبارزات بی‌ثمر را نفی کردند و تایید نکردند، اظهار داشت: چنان‌چه در مقابل انتقاد منصور عباسی از امام در بحث جنبش علویان فرمودند: این حرکت مورد حمایت مردم نیست. جنبش‌هایی که گاه آلت فعل دشمن قرار می‌گرفتند و یا باعدم ملاحظه شرایط سیاسی و اجتماعی، باعث هدر رفت سرمایه انسانی شدند. امام به جد با تبیین مواضع مکتب اهل بیت، شیعیان را از فرو افتادن در دام آنان دور نگه داشت. چنان‌چه خود در هنگام قیام نفس زکیه از مدینه خارج شدند و به منطقه فُرع در راه مدینه به مکه رفتند و تا پایان قیام در آن‌جا ماندند.

وی ادامه داد:این راهبرد‌های امام منتج به این شد که باید به عالمان آل محمد و شاگردان معتمد ایشان اقتدا کرد. فرهنگی را بنا نهاد که راه و طریقت مکتب اهل بیت علیهم‌السلام، راه اعتدال و تمسک به سیره و روش و اندیشه امامان، دال مرکزی آن است و این فرهنگ با جهاد علمی و فکری، امام باعث حفظ گوهر معنوی دین و اساس دیانت محمدی شد؛ و این راهبرد به عنوان سنجه و میزان درستی مکتب و هر نوع عمل و اندیشه شیعی، قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نخستین کنگره ملی ایران‌شناسی برگزار می‌شود
  • همایش «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» برگزار می‌شود
  • رونمایی از سند راهبردی شیراز همزمان با روز بزرگداشت شاهچراغ (ع)
  • چهارمین همایش حوزه انقلابی، حوزه منتظر برگزار می‌شود
  • ‌چهارمین همایش حوزه انقلابی، حوزه منتظر برگزار می‌شود
  • همایش «حوزه انقلابی حوزه منتظر» به میزبانی شیراز برگزار می‌شود
  • ‌چهارمین همایش «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» در شیراز برگزار می‌شود
  • امام صادق(ع) نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پی‌ریخت
  • مراسم عزاداری آخرین مسافر بقیع در مدرسه علمیه خان شیراز
  • راهبردهای علمی و علمی امام صادق(ع) در مقابله با سطحی نگری فکری و عمل گرایی افراطی